DUDIEFOREVER schreef:ja, maar ik laat hem vaak genoeg de ''beentjes strekken zonder bemoeienis van mensen '' alleen soms heeft hij 2 dagen stil gestaan, en ik doe hem dan in de bak, maar hij loopt dan niet, en aan de hand is hij super druk, dus daarom jaag ik hem op!
Zo! Dit is slecht, weet je wel dat je dan juist blessures kweekt? Dus is hij 2 dagen zijn stal niet uitgeweest? Als ze elke dag uit hun stal komen en gewoon een paar uur zelf kunnen bewegen, zal hij nooit druk zijn als je dan 2 dagen niet rijdt, dus ik neem aan 2 dagen niet uit het hok geweest.
Lekker lang gestaan, stijf en dan komt er iemand die je even flink opwindt. Krak zeiden de pezen! Geen wonder dat hij dan ook helemaal over de emmer schiet als hij volop in het voer staat en 2 dagen zich heeft staan wortel te schieten.
Laat hem aan de longeerlijn eerst een halfuur lopen en dan met bitje in zodat je hem kunt houden, zet de helft van de bak af zodat hij niet met je aan de haal kan en laat hem daar zijn druk zijn uitkuren, ik denk overigens dat jij daar niet sterk genoeg voor bent, dat je vader hem dan vast moet houden of iemand anders, want ze kunnen dan flink aan de lijn hangen.
Mijn paard weet dat als hij halster in heeft en hij is druk, dan mag hij zo gek doen als hij wil, maar dan wel op de volte blijven, ik hoef alleen maar vast te houden, niks zweep, niks opjagen. Gaat vanzelf. Met bit in is werken aan de longe.
TS wees verstandig want je bent je eigen veiligheid in gevaar aan het brengen en je pony zijn lijf. Natuurlijk kan je niet met een pittig dier dat vollop brok krijgt en 2 dagen op het hok heeft gestaan, rustig aan de hand en halster een rondje stappen. Maar losgooien en dan ook nog opjagen, oef!!! als ik dat zou gaan doen, dan wil ik kennelijk van mijn paard af.