waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:46

DUDIEFOREVER schreef:
ja, maar eerstjaagde ik hem ook altijd op, ging altijd goed , en voordat dudie van mij was deden ze dat ook.

maar ik geef je wel gelijk dat hij werklustig is ja, en dat ik me meer in hem moet verplaatsen;)

Waar je vergeet over na te denken is dat dudie op de manege precies wist waar zn plek was, waar hij stond, voor wie hij respect moest hebben...
Als dudie dr een potje van probeerde te maken en henk van dalen (oude man) stapte de bak binnen was het gedonder afgelopen,
dudie is nu wat ouder en wat rustiger denk ik ,maar je had hem 10 jaar geleden moeten hebben, toen was het een dikke dondersteen..(niet gemeen) maar het gaat niet vanzelf ...hij is niet het suffe manege paard zeg maar...hij weet wat hij wil...

Voorbeeld: thuis springen deed hij wel ,maar op concour vertikte hij het...

Eigenwijsheid is een karakter eigenschap van deze pony....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:44

Onder opjagen versta ik anders wel bewegingen maken naar je paard waardoor hij gaat rennen en gek doen. Die ziet dat als een dreiging maar kan niet weg, dat accepteerd ie niet en dat laat hij zo zien.
Longeren is ander werk dat ziet iedere kip

Als ik jou was zal ik hem niet straffen voor zn gedrag maar op een andere manier beweging geven, niet opjagen maar aan de longe bijvoorbeeld. Ik zou het ook niet prettig vinden om opgejaagd te worden door mn baasje!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:32

Ik ben bang dat het geen zin heeft om maar íéts van tips te geven aan dit jonge meisje. Aangezien vrijwel elke reactie met 'ja, maar' begint, denk ik dat ze het zelf allemaal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter weet en echt wel goed weet wat ze doet. Anders zou de pony toch niet steigeren naar haar? En anders zou de pony wel te houden zijn met rijden?

Dat was dus sarcastisch, eigenaresse van Dudie. Volgens mij heb je een hardstikke leuke pony, en is het doodzonde dat je niet met hem om weet te gaan. Niet in het zadel en niet op de grond. Als je pony naar je steigert en onder je vandaan loopt tijdens het rijden, moet er toch een belletje gaan rinkelen?

Ga nou eens iemand zoeken die je hiermee kan helpen! En jaag hem niet meer op, vóórdat je zeker weet dat de verhoudingen tussen jullie goed zijn. En je het allemaal beter weet en kan, moet je dat zeker doen, niks van iemand aannemen en een keer een hoef tegen je hoofd krijgen. Goed plan.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:37

wie zegt dat hij onder me vandaan loopt;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:39

Jijzelf..............in je andere topic.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:08

DUDIEFOREVER schreef:
oke, want ikhad eerst een D trens enkel gebroken, maar heb toen een dubbel gebroken genomen, maar hij loopt wel onder me vandaan nu, moet ik dan weer een enkel nemen, of wat is het beste voor mijn pony? het is een pittig ding!

Lijkt me duidelijk, toch? Lachen
Jouw pony ziet jou blijkbaar absoluut niet als zijn leider, en dat is zo belangrijk! Dat betekent niet dat je hem maar een slinger met de zweep moet geven als hij niet luistert.. Maar, consequent zijn, weten wat je doet, een vertrouwensband opbouwen met je pony, de baas kunnen zijn voor hem, zodat hij zelfvertrouwen kan krijgen.
Want ik zie dit al de hele verkeerde kant op gaan, over een paar maanden wordt jouw pony als 'vals', 'gemeen' en 'onbetrouwbaar' bestempeld, omdat niemand er meer wat mee kan, niet op de grond en niet vanuit het zadel.

Ga met hem aan de slag met iemand die weet wat hij/zij doet! Want als je met een zweep achter je pony aanjaagt op een manier dat hij gericht naar je gaat steigeren, weet je dat blijkbaar niet. En dat is niet erg, iederéén moet ergens beginnen. Maar begin dan niet in je eentje met je eigen pony. Maar begin mét iemand die wel bekwaam genoeg is om jouw pony (en jij) te begeleiden..

Ik hoop écht dat je wat doet met wat gezegd wordt in dit topic. Want het enige wat je doet is jamaaren, en doen alsof het allemaal wel meevalt en het niet jouw schuld is. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jouw pony het duidelijk niet eens is met jouw manier van rijden en omgang en daar moet je wat aan doen, in het welzijn van je pony, maar ook zéker van jezelf!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:09

Ik vrees alleen, dat de ts de situatie gruwelijk onderschat.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:30

Daarnaast; als de pony van een manege kwam heeft hij daar de hele dag mensen om zich heen, komt veel uit zijn stal, wordt vaak meerdere uren gereden en daarnaast flink getroeteld door alle pennymeisjes.
Als jij hem dan ineens 24 uur per dag op stal zet omdat je geen zin hebt/ziek bent of wat ook dan is het niet raar dat hij gek doet.

Als je geen zin hebt om je pony voldoende beweging te geven moet je een andere hobby zoeken. Wil je paardrijden dan moet je het voor hem ook leuk maken, jij zou het ook niet leuk vinden om 23 uur per dag opgesloten te worden in de wc en er maar 1 uur uit mag en dan ook nog met iemand op je rug.
Zorg dat ie soortgenoten om zich heen heeft en veel beweging krijgt dan zal het vast verminderen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:30

Ik denk eerlijk gezegd aan de reacties van TS te zien dat we over een tijdje een berichtje krijgen dat er een meisje gruwelijk is verongelukt met haar o zo lieve paard...

TS Neem verdomme les, zoek hulp (dus niet alleen op een internetforum) en ga voorlopig niet alleen met dit paard aan de slag! Je hebt tips en adviezen genoeg gehad, doe er je voordeel mee...

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 04:07

Het probleem is al opgelost hij doet het niet meer :):)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:55

De tips die ik hier al las vooral die van " Puchje " zijn zeker goed volg ze op.

Uit heel jouw uitleg maak ik alleen maar op dat je niet gericht en georganiseerd zonder plan dus , zomaar wat met je paard doet. Eigenlijk erger nog, je pest hem een beetje, en op zich heb ik daar geen probleem mee, je mag een paard wel eens onder druk zetten, maar enkel wanneer dit een echt doel heeft, om iets te kunnen bereiken dus, hier is het eigenlijk een soort spel dat jij denkt te moeten doen zomaar en zonder doel, en bovendien vind het paard dit dan ook nog niet leuk, dus problemen.
Jouw rang in deze beperkte kudde is zeker niet " de leider " en die zou je eigenlijk moeten zijn, dus eerst daar aan werken, op een eerlijke , consequente manier, en dit met respekt naar je paard toe.
Leer jezelf je paard als paard te zien, het is geen vriendje waar je mensenspelletjes mee kan spelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:03

Het probleem is zeker niet opgelost , onderschat dit niet.
Neem les en wees eerlijk tegenover je paard.

Dit is een probleem dat jij veroorzaakt hebt, het is niet het paard dat fout is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:05

Opjagen is een verkeerde manier van beweging geven. De paarden gaan over hun tax. Je kunt beter je pony op de hoefslag met stem laten draven en galopperen.

Je maakt haar boos met de longeerzweep en ik weet niet hoe jij je gedraagt met dat opjagen. Maar waarschijnlijk veroorzaak je heel veel stress in je lichaamshouding, je dreiging voortdurend naar haar toe komende met je zweep of touw en wellicht gebruik je ook nog heel erg luid en dominant je stem. Je pony pikt dit niet, heb een beetje respect voor hem. Het kan ook op een andere manier.

Heb je wel eens geprobeerd om heel zacht te praten? Hij hoort je, het oor gaat naar je toe en ze reageren, daar hebben ze meer respect voor. Paarden houden nl van rust in de tent en niet van stennis om ze kennelijk over de emmer te helpen.

Ik zie wel vaker onervaren mensen hun dier zo abnormaal opjagen of het dier flink op zijn sodemieter krijgt en die beesten zijn vaak zo over de zeik, dat ze ook nog eens volledig buiten adem zijn en klets nat.

Als ik mijn paard op de hoefslag met stem wil laten rondlopen en hij gaat aan de haal en gaat uit zijn dak, dan kalmeer ik hem juist. De kans op blessures is dan nl heel erg groot omdat ze niet meer kijken waar ze lopen en wat ze doen.

De tip voor opjagen heb ik, NIET MEER DOEN.Gewoon een leuke en ontspannen manier gaan zoeken van je paard beweging geven en spelletjes doen in de bak. Hij kan zelfs in een rondje om je heen gaan draven, stappen en galopperen zonder lijn, gewoon op stem en dan lekker met de neus over de grond. Je paard heeft daarna een lekker ontspannen gevoel en als je niet rijdt is dat toch je bedoeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:16

DUDIEFOREVER schreef:
ja, maar ik laat hem vaak genoeg de ''beentjes strekken zonder bemoeienis van mensen '' alleen soms heeft hij 2 dagen stil gestaan, en ik doe hem dan in de bak, maar hij loopt dan niet, en aan de hand is hij super druk, dus daarom jaag ik hem op!

Zo! Dit is slecht, weet je wel dat je dan juist blessures kweekt? Dus is hij 2 dagen zijn stal niet uitgeweest? Als ze elke dag uit hun stal komen en gewoon een paar uur zelf kunnen bewegen, zal hij nooit druk zijn als je dan 2 dagen niet rijdt, dus ik neem aan 2 dagen niet uit het hok geweest.

Lekker lang gestaan, stijf en dan komt er iemand die je even flink opwindt. Krak zeiden de pezen! Geen wonder dat hij dan ook helemaal over de emmer schiet als hij volop in het voer staat en 2 dagen zich heeft staan wortel te schieten.

Laat hem aan de longeerlijn eerst een halfuur lopen en dan met bitje in zodat je hem kunt houden, zet de helft van de bak af zodat hij niet met je aan de haal kan en laat hem daar zijn druk zijn uitkuren, ik denk overigens dat jij daar niet sterk genoeg voor bent, dat je vader hem dan vast moet houden of iemand anders, want ze kunnen dan flink aan de lijn hangen.

Mijn paard weet dat als hij halster in heeft en hij is druk, dan mag hij zo gek doen als hij wil, maar dan wel op de volte blijven, ik hoef alleen maar vast te houden, niks zweep, niks opjagen. Gaat vanzelf. Met bit in is werken aan de longe.

TS wees verstandig want je bent je eigen veiligheid in gevaar aan het brengen en je pony zijn lijf. Natuurlijk kan je niet met een pittig dier dat vollop brok krijgt en 2 dagen op het hok heeft gestaan, rustig aan de hand en halster een rondje stappen. Maar losgooien en dan ook nog opjagen, oef!!! als ik dat zou gaan doen, dan wil ik kennelijk van mijn paard af.