Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Maartje1990

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:23

Ik vind van niet. Ik vind sowieso dat je je paard niet zo snel moet straffen, wat heeft het voor zin je paard een klap te geven? Een paard heeft namelijk maar een heel korte termijn geheugen en zal dus binnen no time vergeten zijn dat hij zojuist een knal gekregen heeft omdat hij iets 'stouts' heeft gedaan. Je zou beter kunnen kiezen voor bijv als je op je paard zit eerst een tikje op je laars en dán je paard een tikje uiteindelijk zal het paard dan doorkrijgen dat hij pas zelf een tikje krijgt als hij nog niet braaf is na de tik op de laars. Persoonlijk denk ik dat als 'straf' negeren nog het beste is Ja

een goede klap op 't juiste moment bestaat dus niet. Het juiste moment is er nooit en een goede klap bestaat dus niet Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:24

Een uur bezig met 1 paard??? Da's een trage smid.... Wow!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:26

KiWiKo schreef:
hoezo mag je als prof een paard geen tik geven??????

Omdat ik van mening ben dat veel profs (uitzonderingen daar gelaten) geen inzicht hebben in het karakter van een paard.
Ik had zelf nooit verwacht dit te zullen roepen, ik snap namelijk dat het werk van deze mensen veel gevaren met zich mee kan brengen. Echter, sinds ik gezien heb dat mijn paard (om een verkeerde reden en op een verkeerd moment ) een mep kreeg, vind ik dat iedereen (prof of niet) met zijn poten van mijn paard af moet blijven. Doet mijn paard levensgevaarlijk, dan straf ik hem wel of blijf je uit de buurt.

Helaas heb ik deze ervaring gehad met dit paard. Misschien had ik er nog steeds anders tegenaan gekeken als ik dit niet had meegemaakt. Ik weet van mijn paard dat hij niet gewend is aan het krijgen van tikken en dat hij extreem onder de indruk was van deze mep. Uiteindelijk leidde dit alleen maar tot extremer gedrag van mijn paard, wat absoluut niet nodig was geweest.
Om deze reden ben ik tegen meppen van paarden die je niet (helemaal) kent. Ook bij profs Bloos

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:28

Anne_GTI schreef:
Een uur bezig met 1 paard??? Da's een trage smid.... Wow!

Zou die van mij het dubbele mogen rekenen...zeker met al dat geduld. Knipoog
Nee, de paarden hier worden goed voorbereid op de hoefsmid en die heeft er doorgaans een makkie aan. Wordt hij gebeten of getrapt of het paard gaat op hem "hangen" dan mag ie van mij "knallen" na een niet opgevolgde waarschuwing.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:28

Wij hebben 4 paarden en ze hebben een paradijsje hier, maar ze moeten wel luisteren.

Laatst stond Dean niet stil met hoeven uitkrabben na 3 keer waarschuwen krijgt hij wel een tik hoor.
Maar hij heeft ook weleens een schop gehad van mijn vriend, omdat hij heul erg ondeugend was.

Onze merrie Tessa die wil soms nog weleens kattig om de hoek komen, laatst met hooi geven, wilde ze mij in mijn schouder bijten, madame krijgt dan wel een tik. Dat tolereer ik dus echt niet

de merrie van moeder stond op een manege en die werd door een welsh in haar kont gebeten (de merrie dan he) de merrie schoot vooruit tegen een kruiwagen langs, de manegehouder die stond toevallig te voeren, maar die welsh heeft een beste erover gehad ze heeft het nooit meer gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:33

mariettek schreef:
KiWiKo schreef:
hoezo mag je als prof een paard geen tik geven??????

Omdat ik van mening ben dat veel profs (uitzonderingen daar gelaten) geen inzicht hebben in het karakter van een paard.
Ik had zelf nooit verwacht dit te zullen roepen, ik snap namelijk dat het werk van deze mensen veel gevaren met zich mee kan brengen. Echter, sinds ik gezien heb dat mijn paard (om een verkeerde reden en op een verkeerd moment ) een mep kreeg, vind ik dat iedereen (prof of niet) met zijn poten van mijn paard af moet blijven. Doet mijn paard levensgevaarlijk, dan straf ik hem wel of blijf je uit de buurt.

Helaas heb ik deze ervaring gehad met dit paard. Misschien had ik er nog steeds anders tegenaan gekeken als ik dit niet had meegemaakt. Ik weet van mijn paard dat hij niet gewend is aan het krijgen van tikken en dat hij extreem onder de indruk was van deze mep. Uiteindelijk leidde dit alleen maar tot extremer gedrag van mijn paard, wat absoluut niet nodig was geweest.
Om deze reden ben ik tegen meppen van paarden die je niet (helemaal) kent. Ook bij profs Bloos

mooi verhaal.......... dus ik krijg een paard binnen dat met 2 benen in het slachthuis staat omdat hij zo naar is............ en ik zou hem niet even weer met 4 hoefjes op de grond mogen zetten????

De meeste profs hebben een heel stuk meer gevoel voor het wezen paard dan menig eigenaar........... misschien moet je daar eens over nadenken

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:33

Bij mij moeten ze ook gewoon luisteren, dingen als weg lopen terwijl ze stil moeten staan dan zet ik ze gewoon net zo vaak terug op hun plek totdat ze niet meer weg lopen. Maar naar mij happen, uithalen, dreigen etc moeten ze niet proberen want dan krijgen ze toch echt even een flink pak slaag.
Als je vanaf dat ze jong zijn duidelijk bent in wat wel en niet kan weten ze het prima, als mijn pony nu tegen mij aan beukt en ik draai me om staat ze al aan de andere kant van haar stal en dat is niet omdat ze bang voor me is maar omdat ze dondersgoed weet dat ze uit moet kijken. En als jij consequent bent tegen je paard weet je paard ook wat hij aan je heeft.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:37

mijn pony is mijn beste vriendin en net als in elke relatie vertel je elkaar wat je niet prettig vind en waar grenzen liggen, dit doe je in een voor elkaar begrijpelijke taal. Dus bij mensenvrienden zeg ik ze dat, bij mijn paardenvriendin is dat door lichaamstaal en in serieuze gevallen dus door middel van een klap, kort, en direct. Mijn paardenvriendin is bovenalles een PAARD

Ik hoef haar ook niet te corrigeren bij de smid want ze weet zich te gedragen, als ze toch vervelend doet is stemcorectie genoeg.

De veearts is zoals gezegd een ander verhaal omdat ze daar echt heel bang voor is, daarom kies ik bij entingen voor het opzetten van een praam wat ik zelf doe pas wanneer deze goed is aangebracht en zijn werk doet mag de d.a. van mij de box in omdat ik pas dan enigsinds zijn veiligheid kan garanderen. kortom vind ik het dus de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat je paard braaf is bij prof. zodat die het dier niet HOEVEN te corigeren

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:40

mijn paard krijgt zeker wel eens een goeie lel. vooral als mijn veiligheid in gevaar kom.

bij mij op stal staat nu een meisje met een bijna 2 jarige haf hengst. der 1ste paardje zei wat angstig voor paarden. beestje wordt door mij binnen/ubuiten gezet. af en toe doet ze het zelf. maar als ze da beest van mij een klap moet geven omdat da beest bij der in der nek springt staat ze daarna te janken da ze et nie wou enz. dus slaat ze em nu maar niet meer. gevolg beest komt het erf niet meer af. en ze pakt em nog amper.

ik neem em wel eens mee wandelen. doet hij poging bij mij in mn nek te springen krijgt hij toch echt wel een hengst waar ik em dan ook kan raken.
nu hoef ik maar euh te zeggen en hij gehoorzaamd al.

toen ik stage liep kreeg ik ook wel lastige paarde maar zorgde die ervoor dat mijn veiligheid of die van de dierenarts kreeg dat paad toch ook even een lesje. niet dat ik hem dan helemaal verrot sloeg of schopte maar een goede waarschuwing was vaak al genoeg.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:42

Ik vind een tik op het goede moment echt niet verkeerd. Mijn paard kan op zo'n moment ook echt een opdonder krijgen.
Van een hey foei dat mag niet is hij echt niet onder de indruk!
Ik heb ook gezegd tegen anderen die met hem te maken hebben, dat als hij echt tever gaat ze hem best een dreun mogen geven. Nee is nee en dat heeft hij maar te respecteren.
Als je een dominant paard hebt dat over je heenwalst en gevaarlijk gedrag vertoont ben je nog veel verder van huis...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:43

lindake schreef:
@ Worteltje: hmss klappen uitdelen uit onkunde, onmacht... Geen klappen nodig hebben? Heb je al eens een kudde paarden gezien... Daar worden er ook klappen uitgedeeld als de lagere in rang stout is...

En heb jij dat weleens heel goed van heel dichtbij en over heel lange tijd bestudeerd?
Dan zul je weten dat die klappen niet zomaar komen, of na 1 x een waarschuwing.
Daar gaat een geweldig mooi spel aan vooraf... orenspel, lichaamhouding, benen..alles! Dat kun jij als mens simpelweg niet voor de helft evenaren. Een echte klap wordt door de paarden onderling dan ook nauwelijks gegegven, een dreiging is meestal meer dan voldoende. Zo niet, dan heeft het paard al vele, heel veel kansen gehad.
Hoeveel kansen wordt een paard geboden door de gemiddelde mens? Niet één! Er wordt een lel uitgedeeld uit onmacht, en vooral uit onkunde. Of er wordt een lel uitgedeeld na 1 keer een brul te hebben gegeven in de vorm van: he, hou op!!!
En dan pats! Zonder enkele begrijpelijke waarschuwing voor het dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:23

Ik snap 't niet zo goed als ik dit allemaal lees.
Paarden die vervelend zijn bij de hoefsmid, gevaarlijk gedrag vertonen, naar de eigenaar bijten, trappen, uithalen, dreigen etc. Hoe zit het met jullie band met je paard? Verward
Dat herken ik allemaal niet bij mijn paarden. Onze verstandhouding is gewoon goed en solide, ik ervaar geen enkele aanleiding om er 'es even op los te rammen. Zo wil ik ook absoluut niet met mijn paarden omgaan.
En mòchten ze een keer bijv. wat druk doen met voeren of niet stil willen staan met poetsen, dan zijn een paar woorden toch echt wel voldoende, dat snappen ze ook.

Ik denk dat mensen die telkens weer dit soort conflicten met hun paard hebben, toch maar eens aan de basis moeten werken.

En inderdaad Rosita, paarden onderling delen niet zomaar lukraak klappen uit. Dat gebeurt alleen wanneer de rangorde verstoord is of wanneer een ondergeschikte een bovengeschikte niet meer geschikt vindt als bovengeschikte en een stapje hogerop wil komen.
Koppel dit eens terug naar de "kudde" paard-mens. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:32

het is altijd makkelijk als je een makkelijk paard hebt Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:33

_rosita_ schreef:
lindake schreef:
@ Worteltje: hmss klappen uitdelen uit onkunde, onmacht... Geen klappen nodig hebben? Heb je al eens een kudde paarden gezien... Daar worden er ook klappen uitgedeeld als de lagere in rang stout is...

En heb jij dat weleens heel goed van heel dichtbij en over heel lange tijd bestudeerd?
Dan zul je weten dat die klappen niet zomaar komen, of na 1 x een waarschuwing.
Daar gaat een geweldig mooi spel aan vooraf... orenspel, lichaamhouding, benen..alles! Dat kun jij als mens simpelweg niet voor de helft evenaren. Een echte klap wordt door de paarden onderling dan ook nauwelijks gegegven, een dreiging is meestal meer dan voldoende. Zo niet, dan heeft het paard al vele, heel veel kansen gehad.
Hoeveel kansen wordt een paard geboden door de gemiddelde mens? Niet één! Er wordt een lel uitgedeeld uit onmacht, en vooral uit onkunde. Of er wordt een lel uitgedeeld na 1 keer een brul te hebben gegeven in de vorm van: he, hou op!!!
En dan pats! Zonder enkele begrijpelijke waarschuwing voor het dier!

Wat een onzin, paarden zijn meesters in het lezen van lichaamstaal en zien echt wel aan jou wanneer het afgelopen is, zeker als je ook nog verbaal waarschuwt. Snappen ze het dan niet, dan willen ze niet en is het paard jou dus de baas.

Ter verduidelijking; vroeger was er een paard wat kon tellen, hij kreeg het commando 'tel tot ..' en het paard deed dat. Nu waren wetenschappers erg nieuwsgierig hoe dat paard dat deed en dachten dat de eigenaar het paard een seintje gaf.
Dus gingen ze testen doen; andere begeleider, ging goed. Zonder begeleider; ging goed. Uiteindelijk besloten ze om het paard in een afgesloten ruimte te zetten waar hij alleen hun stem kon horen, toen ging het paard de mist in. Dit paard was zo'n meester in non-verbale communicatie dat hij aan omstanders/publiek kon merken wanneer hij bij het juiste getal was gekomen, onbewust ontspanden de omstanders en dat was voor het paard het teken; nu stoppen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:35

en zo werkt het annelies................ het heeft allemaal met lichaamstaal te maken

ik hoef weinig in te komen, omdat de meeste paarden wel begrijpen wie en wat ik ben.......... die enkeling die daar tegenin gaat heeft een probleem.......... gelukkig vaak eenmalig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:39

anneliesdj schreef:
paarden zijn meesters in het lezen van lichaamstaal en zien echt wel aan jou wanneer het afgelopen is,

Dat is dus ook wat Rosita zegt. Knipoog

Het gaat idd om lichaamstaal bij paarden. En ook om intentie. Als je incongruent bent, zal je paard je dat ook zeker laten zien.
Als mensen zich goed bewust zijn van hun eigen lichaamstaal èn intentie, en daar dus goed en bewust mee omgaan, hoef je echt je paard niet steeds een ram te geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-08 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:39

Kim, ik heb verre van een makkelijk paard. Een paard van 1000 kilo met een k*tverleden, geen vertrouwen in de mens en heeft buien waar je u tegen zegt, maar toch... is er geen haar op mijn hoofd die er ooit over gedacht heeft haar een lel te geven...

Annelies...typisch antwoord zeg...Paarden zijn meesters in het lezen van lichaamshouding van hun kudde en op paardentaal gebied... dat is precies wat ik zeg!
Maar in jouw chagrijnige kop herkent hij echt geen boosheid, teleurstelling of onmacht....In een klap net zo min!
Lichaamshouding is iets anders dan jezelf opvreten, boos zijn of chagrijnig kijken...
Een lichaamshouding neem je aan en dat is wat veel mensen die hun paard een lel verkopen vergeten. Zo'n dier moet maar begrijpen wat baasje bedoeld met een brul in de ruimte of een kwaaie kop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:40

wat is incogruent? die snap ik niet..........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:40

en het juiste moment blijft natuurlijk erg belangrijk.
Maar je maakt mij niet wijs dat ze geen lichaamstaal kunnen lezen, mijn oudere merrie wil soms ook nog weleens wat proberen en als ik me dan omdraai om haar aan te kijken dimt ze meteen in, zonder dat ik bewust een seintje heb gegeven.
Overigens kan ik hier ook toe met een blik of hooguit een 'éé!', als je daar een keer op het goede moment een tik aan koppelt vergeten ze dat nooit meer.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:41

JoviBan schreef:
anneliesdj schreef:
paarden zijn meesters in het lezen van lichaamstaal en zien echt wel aan jou wanneer het afgelopen is,

Dat is dus ook wat Rosita zegt. Knipoog

Het gaat idd om lichaamstaal bij paarden. En ook om intentie. Als je incongruent bent, zal je paard je dat ook zeker laten zien.
Als mensen zich goed bewust zijn van hun eigen lichaamstaal èn intentie, en daar dus goed en bewust mee omgaan, hoef je echt je paard niet steeds een ram te geven.

Ik heb het ook niet over steeds een ram geven. Maar als hij echt tever gaat (echt door me heenlopen na waarschuwingen) dan kan die echt een knap voor zn donder verwachten!
Ook als hij bijvoorbeeld zou trappen of bijten, dan is hij bij mij aan het verkeerde adres.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:42

_rosita_ schreef:
Annelies...typisch antwoord zeg...Paarden zijn meesters in het lezen van lichaamshouding van hun kudde en op paardentaal gebied... dat is precies wat ik zeg!
Maar in jouw chagrijnige kop herkent hij echt geen boosheid, teleurstelling of onmacht....In een klap net zo min!
Lichaamshouding is iets anders dan jezelf opvreten, boos zijn of chagrijnig kijken...
Een lichaamshouding neem je aan en dat is wat veel mensen die hun paard een lel verkopen vergeten. Zo'n dier moet maar begrijpen wat baasje bedoeld met een brul in de ruimte of een kwaaie kop.

Als jij boos wordt dan neem je onbewust een andere lichaamshouding aan, frons je je wenkbrouwen en verstrak je je lippen, een paard ziet dat zeer zeker wel hoor. Tuurlijk, een compleet wild paard zal het niet snappen maar een paard wat opgroeid tussen mensen leert die singalen snel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:42

muppetmayo schreef:
Ik heb het ook niet over steeds een ram geven. Maar als hij echt tever gaat (echt door me heenlopen na waarschuwingen) dan kan die echt een knap voor zn donder verwachten!
Ook als hij bijvoorbeeld zou trappen of bijten, dan is hij bij mij aan het verkeerde adres.

Maar waarom zou jouw paard jou willen trappen of bijten of door je heen willen lopen?
Dan is de basis in jullie relatie toch niet goed?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:42

Nou nou heel wat te weeg gebracht zo te zien. Voor de persoonlijke aanvallen dat is volgens mij niet echt nodig.

Ik zie heel goed wat voor vlees we in de kuip hebben is een paard bang dan zal ik m ook heus nooit slaan.

We krijgen vaak genoeg paarden binnen die volledig in schock zijn van de pijn en angst dan hoef je heus niet bang te zijn dat we m nog verder over de zeik helpen dan nemen we gewoon andere maatregelen waardoor we veilig zijn. Ik heb meer als voldoende ervaring om te zien of n paard bang is, onzeker is of gewoon aan t kloten is. En daarvoor is altijd een oplossing te vinden.
Wat wel op valt is dat er zoveel paarden zoveel braver zijn als de eigenaar er niet bij is en nee dan zijn ze niet eerst helemaal afgeramd dan hebben ze gewoon een keer n baas ipv dat ze zelf de baas moeten zijn omdat ze geen vertrouwen hebben in der ´eigen baas´ Het gros van de paarden voelt precies aan met wat voor mens ze te maken hebben en als dat een zelfzeker mens is die weet waar ze mee bezig is dan geven ze zichzelf vaak zonder problemen over aan al die nare behandelingen.
vb ruin van 1,78m waar de volledige hoefbal en n stuk hoef weg was (ja dat doet pijn als je een verband moet wisselen) eigenaar was er de eerste keer bij en roept elke 30sec tegen mij en een da pas op! pas op! pas op! Paard was heel gevaarlijk aan t steigeren dacht ze. terwijl ie 30cm van de grond kwam en ik z'n voetje gewoon braaf kon blijven vast houden. Mevrouw kunt u mss even aan de andere dierenarts nog wat verband vragen- maar dan moet ik m los laten- geen probleem geef mij dat touwtje er maar bij- baasje weg en na een waarschuwing was t paardje t braafste dier ooit hoefde ineens niet meer te steigeren en stond braaf stil zonder dat iemand m vast had en wij aan die wond stonden te prutsen. Baasje komt terug neemt t touwtje over en begint weer ik zeg 1 keer he stoppen he en t is weer klaar. En dat gezicht van de baas en dan echt 1000 euro waard Haha!

Daarnaast zal ik me nooit (meer) ongevraagd bemoeien met de opvoeding van een paard aangezien dat toch nooit gewardeerd wordt.

Wel grappig dat 99% van die paarden waar de eigenaar al 40min mee aan t kloten is om op de trailer te lopen (en ik het beu ben dat ze nog steeds niet weg zijn of ze eindelijk genoeg moed hebben verzameld om te vragen of ik even kan helpen Tong uitsteken ) zonder problemen met mij die trailer wel op lopen zeker als ze n paar dagen in de kliniek hebben gestaan kan ik vaak alles met die beesten.
Dat is 1 deel van de paarden vaak de oudere die eigenlijk heel goed weten wat de bedoeling is omdat ze in ver verleden wel ooit opgevoed zijn.
Deel 2 is dat jong spul dat nog nooit opgevoed is over je heen wals zodra je de box open doet, geen minuut kan stil staan. Dat zijn vaak die beestjes die nog heel makkelijk te beinvloeden zijn 1 keer n goede tik en daarna heb je er nooit meer last van en is een keer 'he denkt er aan he' altijd voldoende.
Deel 3 zijn die 5 en 6 jarige die al der hele leven de baas zijn altijd gewonnen hebben en die alleen doen wat ze zelf willen en niet vanplan zijn zomaar jou de baas te laten zijn. Dat zijn de paarden die ik lekker laat doen zolang ze niet van mij zijn en die geven we wel n extra prikje verdoving want als je daar aan begint moet je door kunnen zetten. Dat zijn wel de beste beesten die er bestaan als je ze eenmaal voor je hebt.
Deel 4 zijn beesten die doodsbang zijn en al veel te veel klappen hebben gehad om helemaal niets. Dat zijn paarden waar ik eigenlijk niets mee te maken wil hebben omdat dat langdurige projecten zijn die je nooit meer 100% kan vertrouwen en bij t minste of geringste weer terug vallen in der oude gewoontes en ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik daar t geduld niet voor heb en ik wil geen dieren die ik niet 100% kan vertrouwen.
Deel 5 zijn de beesten die n kronkel in der hoofd hebben en waar gewoon niets mee te beginnen is. En daar moet je ook niet aan willen beginnen.

Nog even over 'm'n eigen' dieren (dieren waar ik dagelijks mee om ga zo'n 20 stuks) die hebben nooit n klap nodig omdat ze die ooit al eens gehad hebben op t juiste moment. Zijn super braaf maar hebben wel karakter! Lopen allemaal zo de trailer op en zo de behandel ruimte in tewijl er toch paarden bij zitten die al meer als voldoende prikjes gehad hebben. En met de helft kan je echt niets als je niet weet waar je mee bezig bent. Mijn eigen merrie is een dominante muts tot en met maar volgens mij ook met n verleden heb der ooit n tikje niet eens n tikje meer een duw tegen/op de borst gegeven omdat ze me als schuurpaal behandelde en ik al 3 keer gezegd had dat ze moest stoppen. Beest helemaal over de zeik hangen halster kapot kogels open drama... terwijl ze onder t zadel af en toe toch echt n klap krijgt omdat ze echt gevaarlijk kan worden als ze MOET werken en dan kan ze dan weer wel heel goed hebben. vreemd dier...

Lang verhaal maar laat volgens mij wel een beetje zien dat ik echt niet geniet van n klap uitdelen en een paard niet dagelijks afram Wanneer je een beetje weet wat je doet en wanneer je een klap uitdeelt is 1 keer vaak genoeg en heb je daarna aan n vocale Hey meer als genoeg omdat ze dondersgoed weten wat er volgt als ze die waarschuwing niet opvolgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:43

_rosita_ schreef:
Kim, ik heb verre van een makkelijk paard. Een paard van 1000 kilo met een k*tverleden, geen vertrouwen in de mens en heeft buien waar je u tegen zegt, maar toch... is er geen haar op mijn hoofd die er ooit over gedacht heeft haar een lel te geven...

dan is ze wel gemakkelijk Lachen Lachen want op het moment dat ze tegen je op steigert en dit een leuk spelletje vind......... dan kom jij ook wel in hoor Lachen Lachen zeker als je al een keer in het ziekenhuis heb gelegen omdat je een voorvoet van dichtbij heb mogen zien.......

dus ja, jouw paard is makkelijk Lachen

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:43

Ik vind dat er niets mis is met een goede klap op het juiste moment !

zelf heb ik op een manege gewerkt en daar hadden we 1 kleine pony die geregeld
even tijdens het vastdoen van de singel hapte naar het ruitertje
en als die daar niet van onder de indruk was of niet reageerde dan stak ze een been
naar diegene uit, nou dat is gewoon K/gedrag dus dan kreeg ze van mij
een ''maat 45 met klomp'' want ik vind dat echt onacceptabel gedrag!
en als ze dat gehad had was er niets meer aan de hand en was ze poeslief.. de trut !

En mn eigen belg die soms ''voor de gein'' een achterbeen (lees Poot) uitsteekt als ik aant poetsen ben
nee die geintjes kn ik niet waarderen, en belgeneigenaren onder ons zullen het met me
eens zijn denk ik als ik zeg; een tik op de kont helpt niet bij een belg..
(Mijn belg gaat dan met de kont staan draaien op zo'n manier van; Hey fijn, nog een keer...)

en ik denk dat een keer een goede tik of klomp Tong uitsteken ook beter werkt dan dat
''aaien'' met zweep/sporen wat ik soms zie, op een gegeven moment
voelen ze daar niks meer van, Ik ben voorstander van; alles op een rustige manier
Met respect vh dier proberen voor elkaar te krijgen maar dan mag je wel een beetje
respect terug krijgen..