een goede klap op 't juiste moment bestaat dus niet. Het juiste moment is er nooit en een goede klap bestaat dus niet
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

KiWiKo schreef:hoezo mag je als prof een paard geen tik geven??????
Anne_GTI schreef:Een uur bezig met 1 paard??? Da's een trage smid....
mariettek schreef:KiWiKo schreef:hoezo mag je als prof een paard geen tik geven??????
Omdat ik van mening ben dat veel profs (uitzonderingen daar gelaten) geen inzicht hebben in het karakter van een paard.
Ik had zelf nooit verwacht dit te zullen roepen, ik snap namelijk dat het werk van deze mensen veel gevaren met zich mee kan brengen. Echter, sinds ik gezien heb dat mijn paard (om een verkeerde reden en op een verkeerd moment ) een mep kreeg, vind ik dat iedereen (prof of niet) met zijn poten van mijn paard af moet blijven. Doet mijn paard levensgevaarlijk, dan straf ik hem wel of blijf je uit de buurt.
Helaas heb ik deze ervaring gehad met dit paard. Misschien had ik er nog steeds anders tegenaan gekeken als ik dit niet had meegemaakt. Ik weet van mijn paard dat hij niet gewend is aan het krijgen van tikken en dat hij extreem onder de indruk was van deze mep. Uiteindelijk leidde dit alleen maar tot extremer gedrag van mijn paard, wat absoluut niet nodig was geweest.
Om deze reden ben ik tegen meppen van paarden die je niet (helemaal) kent. Ook bij profs
lindake schreef:@ Worteltje: hmss klappen uitdelen uit onkunde, onmacht... Geen klappen nodig hebben? Heb je al eens een kudde paarden gezien... Daar worden er ook klappen uitgedeeld als de lagere in rang stout is...
_rosita_ schreef:lindake schreef:@ Worteltje: hmss klappen uitdelen uit onkunde, onmacht... Geen klappen nodig hebben? Heb je al eens een kudde paarden gezien... Daar worden er ook klappen uitgedeeld als de lagere in rang stout is...
En heb jij dat weleens heel goed van heel dichtbij en over heel lange tijd bestudeerd?
Dan zul je weten dat die klappen niet zomaar komen, of na 1 x een waarschuwing.
Daar gaat een geweldig mooi spel aan vooraf... orenspel, lichaamhouding, benen..alles! Dat kun jij als mens simpelweg niet voor de helft evenaren. Een echte klap wordt door de paarden onderling dan ook nauwelijks gegegven, een dreiging is meestal meer dan voldoende. Zo niet, dan heeft het paard al vele, heel veel kansen gehad.
Hoeveel kansen wordt een paard geboden door de gemiddelde mens? Niet één! Er wordt een lel uitgedeeld uit onmacht, en vooral uit onkunde. Of er wordt een lel uitgedeeld na 1 keer een brul te hebben gegeven in de vorm van: he, hou op!!!
En dan pats! Zonder enkele begrijpelijke waarschuwing voor het dier!
anneliesdj schreef:paarden zijn meesters in het lezen van lichaamstaal en zien echt wel aan jou wanneer het afgelopen is,

JoviBan schreef:anneliesdj schreef:paarden zijn meesters in het lezen van lichaamstaal en zien echt wel aan jou wanneer het afgelopen is,
Dat is dus ook wat Rosita zegt.
Het gaat idd om lichaamstaal bij paarden. En ook om intentie. Als je incongruent bent, zal je paard je dat ook zeker laten zien.
Als mensen zich goed bewust zijn van hun eigen lichaamstaal èn intentie, en daar dus goed en bewust mee omgaan, hoef je echt je paard niet steeds een ram te geven.
_rosita_ schreef:Annelies...typisch antwoord zeg...Paarden zijn meesters in het lezen van lichaamshouding van hun kudde en op paardentaal gebied... dat is precies wat ik zeg!
Maar in jouw chagrijnige kop herkent hij echt geen boosheid, teleurstelling of onmacht....In een klap net zo min!
Lichaamshouding is iets anders dan jezelf opvreten, boos zijn of chagrijnig kijken...
Een lichaamshouding neem je aan en dat is wat veel mensen die hun paard een lel verkopen vergeten. Zo'n dier moet maar begrijpen wat baasje bedoeld met een brul in de ruimte of een kwaaie kop.
muppetmayo schreef:Ik heb het ook niet over steeds een ram geven. Maar als hij echt tever gaat (echt door me heenlopen na waarschuwingen) dan kan die echt een knap voor zn donder verwachten!
Ook als hij bijvoorbeeld zou trappen of bijten, dan is hij bij mij aan het verkeerde adres.
) zonder problemen met mij die trailer wel op lopen zeker als ze n paar dagen in de kliniek hebben gestaan kan ik vaak alles met die beesten._rosita_ schreef:Kim, ik heb verre van een makkelijk paard. Een paard van 1000 kilo met een k*tverleden, geen vertrouwen in de mens en heeft buien waar je u tegen zegt, maar toch... is er geen haar op mijn hoofd die er ooit over gedacht heeft haar een lel te geven...
want op het moment dat ze tegen je op steigert en dit een leuk spelletje vind......... dan kom jij ook wel in hoor
zeker als je al een keer in het ziekenhuis heb gelegen omdat je een voorvoet van dichtbij heb mogen zien.......
ook beter werkt dan dat