Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:43

Ik heb geen advies voor zijn bijten. Maar er stond in je bericht dat hij op een nieuwe stal komt waar veel mensen zijn. Misschien een bordje ophangen met het bericht dat hij bijt en je dus op moet passen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:54

ik ben totaal geen softie.. maar ik lees hier dingen waar zelfs ik van schrik!!!

- stroom :|
- knuppel :|

Mijn paard bijt ook weleens..en die krijgt dan wel een flinke kets voor zn harses.. maar met knuppels slaan doe ik niet aan..

Er moet een rede zijn waarom hij zo aanvallend doet..
die is niet bijten uit verveling/onderzoek.. dit klinkt als aanvallend.. want als ik zo lees, kan je niks met hem doen, of hij bijt je..

- is hij ooit weleens naar een tandarts geweest?
misschien is hij aan het wisselen, en heeft hij onwijs pijn in zn bakkes..

iig succes.. want dit is geen makkelijkzo te horen..

als slaan geen effect heb,zal ik niet verder gaan met knuppels/stroomstoten en weet ik veel wat nog meer.. zo wordt hij misschien alleen maar agressiever.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:57

Jajoh, ik zal m echt helemaal in elkaar trappen, met bezems en caps aan een stokje gaan slaan, misschien helpt het!!
Is dit echt een serieus topic??

Als je je paard gaat slaan, nadat hij jou heeft gebeten, wordtie alleen maar gemener, dan gaatie snel bijten, en trektie snel terug, resultaat; pijnlijk velletje ertussen.

Probeer gewoon consequent te zijn, laat hem niet uit zich zelf met zijn hoofd naar jou toe komen, doet hij dit wel, duw hem gewoon weg, of zet hem een pas naar achteren. Denk aan je persoonljike ruimte. Daar mag hij niet uit zichzelf in komen. Wat grondwerk zou ook kunnen helpen denk ik. Klinkt niet alsof hij veel respect heeft voor je (respect kun je ook niet afdwingen d.m.v. slaan)

Kijk maar wat je ermee doet Knipoog

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:01

Ik herken dit wel een beetje...niet zo erg maar toch.

Stop (mits je dat doet dat weet ik niet) met, maar ook iederen die haar wil aaien met over haar neus aaien of laten likken op de hand....Dat zet aan tot knagen. En daarnaast volhouden...en consequent....en geduld. En consequent en direct 'straffen'

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:02

Snovje schreef:
Ik herken dit wel een beetje...niet zo erg maar toch.

Stop (mits je dat doet dat weet ik niet) met, maar ook iederen die haar wil aaien met over haar neus aaien of laten likken op de hand....Dat zet aan tot knagen. En daarnaast volhouden...en consequent....en geduld. En consequent en direct 'straffen'

O ja wat mijn bovenstaander zegt ben ik het volledig mee eens.. Met straffen bedoel ik...mocht het toc een keer mis gaan dan ook corrigeren en een goede tik geven...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:02

ben het met je eens marlous... een keer een klap vind ik niet erg.. krijgt die van mij ook best vaak als hij bijt.. maar bij hem helpt het..

Als je paard al niet respect heeft voor een flinke dreun... tot hoeveer moet je dan gaan:S
Sorry hoor.. vind sommige opmerkingen hier echt te ver gaan..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:10

Don_Zhivago schreef:
ben het met je eens marlous... een keer een klap vind ik niet erg.. krijgt die van mij ook best vaak als hij bijt.. maar bij hem helpt het..

Als je paard al niet respect heeft voor een flinke dreun... tot hoeveer moet je dan gaan:S
Sorry hoor.. vind sommige opmerkingen hier echt te ver gaan..

Inderdaad! Alleen een keer een klap vind ik wel erg, ik doe het alleen als ik echt geirriteert ben of niet goed nadenk, en dan was het fout van mij en heb ik er spijt van. Maar daar ben ik een mens voor toch.
En dan zijn er mensen die zeggen 'paarden trappen elkaar ook, en dat is echt wel harder'blabla. Ik ben geen paard, en ik wil ook niet dat mijn paard mij als zijn soortgenoot ziet.
En er zullen vast mensen zijn die me een softy vinden omdat ik m'n paard nooit sla, maar dat vind ik zo'n onzin!
Maar dat is ieder voor zich.
TS; jouw geval kan je echt niet oplossen door middel van slaan, schoppen of bijten.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:11

Don_Zhivago schreef:
ik ben totaal geen softie.. maar ik lees hier dingen waar zelfs ik van schrik!!!

- stroom :|
- knuppel :|

Mijn paard bijt ook weleens..en die krijgt dan wel een flinke kets voor zn harses.. maar met knuppels slaan doe ik niet aan..

Er moet een rede zijn waarom hij zo aanvallend doet..
die is niet bijten uit verveling/onderzoek.. dit klinkt als aanvallend.. want als ik zo lees, kan je niks met hem doen, of hij bijt je..

- is hij ooit weleens naar een tandarts geweest?
misschien is hij aan het wisselen, en heeft hij onwijs pijn in zn bakkes..

iig succes.. want dit is geen makkelijkzo te horen..

als slaan geen effect heb,zal ik niet verder gaan met knuppels/stroomstoten en weet ik veel wat nog meer.. zo wordt hij misschien alleen maar agressiever.

god dank ik ben niet de enige!!!!! tandarts is voor 99 procent uitgesloten heb ik gelezen die komt om de 3 maand ,, verder vind ik het raar dat je zo veel met hem kunt alleen dat verekte bijten,, ellepel zei/vroeg het ook al , is dit geleerd met beloningen uit de hand?

je zegt dat je hem zelf ook al flink terug hebt gepakt en dat het niet helpt , en ik vraag me dan ook af waarom bv een mep van een zweep dan wel zou werken ?? en ik denk dat jij die veel gebruikt als hulp middel bij jou haflinger ,en dat zou het werken mischien wel niet ten goede komen.

nu even off topic 9 van de 10 keer is dit soort gedrag aangeleerd gedrag door een eigenaar! en zonder enig opvragen van informatie worden er methodes aangedragen die ik erg paardonvriendelijk vind overkomen, bijvoorbeeld een stroom stok??? ik vind het voor varkens al niets , maar voor je paard???? omdat het WAARSCHIJNLIJK verkeerd is opgevoed?? en ik ben echt geen watje hoor ik geef mijn eigen er ook wel eens tik omdat ik denk dat het nodig is,,,,, je slaat niet alles uit een paard!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:18

indd.. het gedrag wordt hier alleen maar erger van!!
je bereikt niks met je paard in elkaar beuken..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:18

ojah verder ,,

zou ik hem bezig veel houden mischien een hooinet aanbieden tijdens het verzorgen, en verder de dingen waar hij het meest de neiging heeft om te gaan bijten tijdelijk vermijden en meer en harder aan het werk zetten,,, mocht hij bv moeilijk doen met borstelen eerst aan het werk zetten , en flink ook en daarna aan een hooinet als hij moe is proberen te borstelen , en veel positief belonen , want heb het idee dat hij je vaak behoorlijk begrijpt, en hij lijkt me dan ook niet een domme pony, brengt ook vaak verwarring met zich mee veel leren in een korte tijd , mischien is het een periode,, sterkte
Ach gut

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:44

Als hij bijt
kan je klinkt heel gemeen en ik doe niet alles te gelijk heel moeilijk Clown Koe en pijnlijk lijkt mij
- pak het putje van het oor en bijt erin niet al te hard anders bijtje het oor puntje af XD
- geef een ker een flinke met met je vlakke hand tegen zijn borst
- keer een trap in zijn maag wil ook wel eens werken ik doe het niet hoor is ze te gevoelig voor maar dat doet de vader van een vriendin bvan mij bij haar paard als ie iets doet :S
- of muilkorven en net zolang wachten tot ie het niet meer doet (A)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:54

Trap in zn maag kan super gevaarlijk zijn!!!!!

NOOIT IN ZN MAAG SCHOPPEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:56

Je raakt een paard niet meteen in de maag hoor, maar bij een bijter kun je nog beter een schop tegen de bek aangeven. Een schop tegen de kont helpt ook wel in de meeste gevallen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:14

nee maar als je hard schopt met de neus van je schoenen kan dit wel degelijk gevaarlijk zijn.. zo kan je aardig wat beschadigen..

Maar waarom een schop tegen zn bek.. paard heeft volgens mij al aardig wat klappen gehad...

Tot hoever moet ze gaan??

lekker makkelijk is dat.. schop/sla hem maar tot moes.. misschien bereik je er wel wat mee.. zo niet.. dan gaan we net zo lang door totdat het werkt..

TS geloof me.. je paard neemt op die manier alleen maar meer afstand... en zo bereik je NOOIT het gewenste effect..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:36

paard bijt, tik helpt niet ?

heel simpel

hij doet hap
jij doet per direct knal
hij doet weer hap
jij doet weer per direct knal
hij doet weer hap,
jij doet weer per direct knal
etc etc etc

hij is jong en het klinkt me in de oren als een brutale aap
streng en consequent optreden is enige oplossing

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:39

ben ik het echt niet mee eens...

je kan bij sommige paarden blijven slaan totdat je een ons weegt..

als het niet werkt moet je iets anders verzinnen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:58

Marlous schreef:
Probeer gewoon consequent te zijn, laat hem niet uit zich zelf met zijn hoofd naar jou toe komen, doet hij dit wel, duw hem gewoon weg, of zet hem een pas naar achteren. Denk aan je persoonljike ruimte. Daar mag hij niet uit zichzelf in komen. Wat grondwerk zou ook kunnen helpen denk ik. Klinkt niet alsof hij veel respect heeft voor je (respect kun je ook niet afdwingen d.m.v. slaan)

En hoe denk je dit voor elkaar te krijgen dan? Wat doe je als een paard constant naar jou toedraait met zijn hoofd... wat doe je om je paard uit je persoonlijke ruimte te houden met een verschrikkelijk opdringerig paard en megagrote zoeloelippen en vooral bijtgrage tanden?

Dát is juist het probleem en dat moet opgelost worden. Het is leuk als je verteld dat het paard niet naar je toe mag komen en niet uit zichzelf zijn hoofd naar je toe mag keren.... klopt, voorkomen is beter dan genezen... maar heb jij dan enig idee hoe je dat moet oplossen?? Dát is namelijk het probleem Lachen

Ik zou zeggen ts, doe gewoon je ding en niks extra's. Je gaat rijden/longeren/losgooien en niks extra's. Niet knuffelen/tutten ed want dan is er meer kans om te happen. Recht toe recht aan aanpak Ja, je paardje is nu nog jong en waarschijnlijk verschrikkelijk aan het puberen/uitproberen! Dus even niet lief en leuk zijn, maar recht toe recht aan. Als je je paard wilt pakken dan loop je gewoon op hem af om het halster om te doen en gelijk vast te zetten (dus niet liefkozen, ff knuffelen ed) maar echt recht toe recht aan. Bijt hij dan geef je hem zo op zijn lazer dat hij echt onder de indruk is en dat moet je ook gelijk doen en goed hard Ach gut , maar ondertussen gewoon doorgaan waar je mee bezig bent Lachen

Probeer zijn gedrag niet uit te lokken en probeer je zo te gedragen dat je paard de kans niet krijgt te gaan bijten, lastig Ja maar stapje bij stapje moet het goed gaan. Blijf consequent Ja!!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:01

het probleem zit hem in het feit, dat dat paard niet onder de indruk is van een kets voor zn harses!
wat wil je dan bereiken door te slaan..

dat vraag ik me heel de tijd af, en daar reageerd niemand op..

Waarom slaan als het niet help???

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:09

Don_Zhivago schreef:
het probleem zit hem in het feit, dat dat paard niet onder de indruk is van een kets voor zn harses!
wat wil je dan bereiken door te slaan..

dat vraag ik me heel de tijd af, en daar reageerd niemand op..

Waarom slaan als het niet help???

Je hebt slaan en je hebt slaan Knipoog. Je moet slaan op het goede moment, goede plek en vooral met de goede 'hardheid' (kan overal verschillend zijn en ook per paard verschillend). Kortom er kan een hoop misgaan met 'slaan' en dus kan een corrigerende tik (zo noem ik het maar) op het juiste moment weldegelijk nog een verschil maken. Sommige paarden hebben nu eenmaal een klap voor de harses nodig om down to earth te komen, de één wat harder dan de ander. En voor de ene ruiter is een aaitje al een harde lel Lachen. Wat voor een andere een goedgemikte harde tik is kan voor een ander weer dierenmishandeling zijn. Nogmaals: wie weet is ts wel niet adequaat genoeg Lachen.

Andere manieren van 'slaan' kunnen weldegelijk nog doordringen door een paard. Een prik met een bezem (bezemkant) of een knal met je hand is zeer verschillend en kan een ander resultaat tevoorschijn toveren. Daarom is het vaak een kwestie van uitproberen wat merkt, maar meeral een kwestie van consequent zijn Lachen. Even geel liflafjes/kunstjes/snoepjes/aaitjes, maar recht toe recht aan en het paard even als 'machine' behandelen totdat deze weer in het gareel is Knipoog

Dan aan jou de vraag: hoe wil je een paard op afstand houden die niet op afstand te houden is en voor je het weet een hap uit je arm heeft genomen?

Er is een verschil tussen sabbelen (altijd vanalles in de mond nemen) en gericht bijten Lachen . En ook dat laatste kan 'aangeleerd' gedrag zijn (al dan niet onbewust), maar moet wel afgeleerd worden... en soms moet dat wat minder mooi. Afleren is meestal een stuk moeilijker dan aanleren en moet daarom consequent gedaan worden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:15

ik heb niks gezegd over afstand houden..

begrijp me niet verkeerd hoor.. ik ben niet 100% tegen slaan.. mijne heeft ook gebeten, en kreegt ook een klap tegen zn kop als hij me beet.
Alleen bij hem werkte het meteen.

Ik vind, dat als het na weken goed consequent een tik uitdelen op het goede moment nog niet minder wordt, je hier niet mee door kan gaan, want je bereikt dan niks..

Het kan ook aan de eigenaar liggen.. ik geloof niet dat een paard van niks onder de indruk is.. dan kan naar mijn mening niet..
Bij die van mij helpt "schreeuwen"heel goed.. als ik HEEE roep staat hij achter in zn stal.. als ik hem sla..doet hij het 2 min. later weer..

Van de week heb ik hem wel weer even een x flink op zn plek gezet.. zat peesjes om te doen, en hij beet zo in mn achterhoofd.. heb hem geschopt, en zo hard tegen hem geschreeuwd dat hij aardig in elkaar kroop (heb een vrij harde en dominante stem)
toen hielp het.

Ik denk dat het bij dit verhaal ook een deel aan de opvoeding ligt, niet alleen aan het paard.

Maar ik schrok van de dingen die ik hier las.. knuppels.. stroomstoten.. sorry maar dat vind ik te ver gaan

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:19

Ik ben het absoluut met je eens hoor dat bij elk paard iets anders kan werken Ja. En ik ben ook absoluut met je eens dat waarschijnlijk aan de opvoeding ligt Ja. Maar het probleem ligt er en moet opgelost worden.

Stroomstoten...klinkt niet heel vriendelijk maar als een paard niet in het weiland blijft gebeurt hetzelfde... waarom is het dan niet zielig maar als het paard ongewenst aan jou komt wel zielig?

Ik geloof er echt niet in dat paarden dan ineens bang worden voor je. Dit zijn gewoon brutale apen (nogmaals: waarschijnlijk door de opvoeding zo gemaakt Knipoog ) en die moet je soms anders aanpakken!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:26

Ja hierin verschillen we dus heel erg van mening, ik ga zo niet met mn paard om.

Ieder zijn eigen manier van opvoeding, dat is met kinderen hetzelfde. Bloos

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:27

Ik eerst goed naar jezelf kijken of je wel echt heel consequent hier mee omgaat. Ik ken je natuurlijk niet maar de meeste mensen die problemen hebben met hun dieren (en kinderen trouwens ook) zijn simpelweg niet consequent genoeg. Ik zeg niet dat dat zo is hoor, maar het zou kunnen. Wie weet eens een idee om mensen om je heen te vragen of ze je wel of niet consequent vinden. Kan soms heel verfrissend/verbazend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:28

ik denk niet dat de opmerkingen over stroomstoten serieus waren hoor bijt hem eens terug zoals ik al aan het begin van het topic zei en probeer wat meer met je stem te werken zoals hard nee zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:29

troi schreef:
Ik eerst goed naar jezelf kijken of je wel echt heel consequent hier mee omgaat. Ik ken je natuurlijk niet maar de meeste mensen die problemen hebben met hun dieren (en kinderen trouwens ook) zijn simpelweg niet consequent genoeg. Ik zeg niet dat dat zo is hoor, maar het zou kunnen. Wie weet eens een idee om mensen om je heen te vragen of ze je wel of niet consequent vinden. Kan soms heel verfrissend/verbazend zijn.

dit klopt ik dacht altijd dat ik zeer consequent was door mijn hond te negeren als hij jankte maar toen ik eens wat beter op mijzelf ging letten zei ik toch wel vaak: kom maar hier jochie waarom heb je zo'n verdriet