Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Snovje schreef:Ik herken dit wel een beetje...niet zo erg maar toch.
Stop (mits je dat doet dat weet ik niet) met, maar ook iederen die haar wil aaien met over haar neus aaien of laten likken op de hand....Dat zet aan tot knagen. En daarnaast volhouden...en consequent....en geduld. En consequent en direct 'straffen'

Don_Zhivago schreef:ben het met je eens marlous... een keer een klap vind ik niet erg.. krijgt die van mij ook best vaak als hij bijt.. maar bij hem helpt het..
Als je paard al niet respect heeft voor een flinke dreun... tot hoeveer moet je dan gaan:S
Sorry hoor.. vind sommige opmerkingen hier echt te ver gaan..
Don_Zhivago schreef:ik ben totaal geen softie.. maar ik lees hier dingen waar zelfs ik van schrik!!!
- stroom :|
- knuppel :|
Mijn paard bijt ook weleens..en die krijgt dan wel een flinke kets voor zn harses.. maar met knuppels slaan doe ik niet aan..
Er moet een rede zijn waarom hij zo aanvallend doet..
die is niet bijten uit verveling/onderzoek.. dit klinkt als aanvallend.. want als ik zo lees, kan je niks met hem doen, of hij bijt je..
- is hij ooit weleens naar een tandarts geweest?
misschien is hij aan het wisselen, en heeft hij onwijs pijn in zn bakkes..
iig succes.. want dit is geen makkelijkzo te horen..
als slaan geen effect heb,zal ik niet verder gaan met knuppels/stroomstoten en weet ik veel wat nog meer.. zo wordt hij misschien alleen maar agressiever.

en pijnlijk lijkt mij

Marlous schreef:Probeer gewoon consequent te zijn, laat hem niet uit zich zelf met zijn hoofd naar jou toe komen, doet hij dit wel, duw hem gewoon weg, of zet hem een pas naar achteren. Denk aan je persoonljike ruimte. Daar mag hij niet uit zichzelf in komen. Wat grondwerk zou ook kunnen helpen denk ik. Klinkt niet alsof hij veel respect heeft voor je (respect kun je ook niet afdwingen d.m.v. slaan)

, je paardje is nu nog jong en waarschijnlijk verschrikkelijk aan het puberen/uitproberen! Dus even niet lief en leuk zijn, maar recht toe recht aan. Als je je paard wilt pakken dan loop je gewoon op hem af om het halster om te doen en gelijk vast te zetten (dus niet liefkozen, ff knuffelen ed) maar echt recht toe recht aan. Bijt hij dan geef je hem zo op zijn lazer dat hij echt onder de indruk is en dat moet je ook gelijk doen en goed hard
, maar ondertussen gewoon doorgaan waar je mee bezig bent 
maar stapje bij stapje moet het goed gaan. Blijf consequent
!!!! 
Don_Zhivago schreef:het probleem zit hem in het feit, dat dat paard niet onder de indruk is van een kets voor zn harses!
wat wil je dan bereiken door te slaan..
dat vraag ik me heel de tijd af, en daar reageerd niemand op..
Waarom slaan als het niet help???
. Je moet slaan op het goede moment, goede plek en vooral met de goede 'hardheid' (kan overal verschillend zijn en ook per paard verschillend). Kortom er kan een hoop misgaan met 'slaan' en dus kan een corrigerende tik (zo noem ik het maar) op het juiste moment weldegelijk nog een verschil maken. Sommige paarden hebben nu eenmaal een klap voor de harses nodig om down to earth te komen, de één wat harder dan de ander. En voor de ene ruiter is een aaitje al een harde lel
. Wat voor een andere een goedgemikte harde tik is kan voor een ander weer dierenmishandeling zijn. Nogmaals: wie weet is ts wel niet adequaat genoeg
.
. Even geel liflafjes/kunstjes/snoepjes/aaitjes, maar recht toe recht aan en het paard even als 'machine' behandelen totdat deze weer in het gareel is 
. En ook dat laatste kan 'aangeleerd' gedrag zijn (al dan niet onbewust), maar moet wel afgeleerd worden... en soms moet dat wat minder mooi. Afleren is meestal een stuk moeilijker dan aanleren en moet daarom consequent gedaan worden. 
. En ik ben ook absoluut met je eens dat waarschijnlijk aan de opvoeding ligt
. Maar het probleem ligt er en moet opgelost worden.
) en die moet je soms anders aanpakken! 
troi schreef:Ik eerst goed naar jezelf kijken of je wel echt heel consequent hier mee omgaat. Ik ken je natuurlijk niet maar de meeste mensen die problemen hebben met hun dieren (en kinderen trouwens ook) zijn simpelweg niet consequent genoeg. Ik zeg niet dat dat zo is hoor, maar het zou kunnen. Wie weet eens een idee om mensen om je heen te vragen of ze je wel of niet consequent vinden. Kan soms heel verfrissend/verbazend zijn.