Trappen tegen de stalwand:S hoe oplossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Re: Trappen tegen de stalwand:S hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:57

Pannie schreef:
ben benieuwd of de TS al iets geprobeerd heeft.. Lachen

Ik heb het stroomdraad nog niet geprobeerd, ik ben de isolator bevestiging die op de boormachine hoort kwijt( mijn vriendje heeft em kwijt geraakt) Ik wil volgende week even naar de ruiterzaak en deze even halen en dan dit bevestigen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:01

Ohja en stalbenen heeft ze niet, Dit was een virale infectie die ze waarschijnelijk al had of heeft gekregen op de manege. Dit heb ik door middel van een bloedtest laten bekijken. Begrijp me goed, ze gaan 'savonds pas naar binnen en ik rijd haar overdag ook nog eens en dan staat ze de rest van de dag buiten. Snachts wil ik ze gewoon niet buiten hebben omdat ons land té drassig is.(MODDER) Woon in t noorden en aan zee:P En omdat ze dit zelf ook niet wil, als ik de deur open zet gaat ze niet eens naar buiten.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:08

merrieveulen schreef:
xx_ladyilse schreef:
Heb de dierenarts nogmaals laten komen, nu omdat haar benen dik werden. Virale infectie was het gevolg. Maar dus niet door het trappen:S:S:S en ze trapt nog!!!! ik weet het niet meer?? Ze komt genoeg naar buiten( de hele dag!) en heeft genoeg hooi en speeltjes voor snachts. ik word er langzamerhand echt gek van dat gestamp:S:S:S Heeft iemand hier een verklaring voor, medisch of kan ik dit verhelpen:S ik ben radeloos

als haar benen dik worden heb je goede kans dat je met stalbenen te maken hebt. dat betekent een gebrek aan beweging. waarom komt ze niet buiten bij slecht weer, en waarom moeten ze 's nachts op stal? als je merkt dat je paard liever buiten is, en je hebt die mogelijkheid, laat haar dan lekker buiten. een hoop paarden vinden het prima, 's nachts op stal, maar er zijn er nu eenmaal die het daar niet mee eens zijn.

je zegt dat het geen verveling kan zijn omdat je speeltjes geeft. het paard bepaalt of die speeltjes genoeg zijn, niet jij. het paard kan zich dus alsnog doodvervelen.

overmatig trappen zoals je beschrijft is een stereotiep gedrag, veroorzaakt door een geestelijk ongemak. probeer uit te vinden wat dit ongemak is en neem het weg. een rubbermat tegen de wand maakt dat jij het niet hoort, maar voor het paard verandert er niets. je paard geeft aan te maken te hebben met ongemak, het is aan jou als eigenaar om het haar prettiger te maken.

je 'straf' (haar in 'de kou' zetten 's avonds laat) zag zij blijkbaar niet als een straf, omdat ze zich daarna netjes heeft gedragen, en minder last heeft gehad van haar probleem. misschien scheelt het als je ze er 's avonds altijd even uitlaat? overigens vind ik het nogal getuigen van gebrekkige kennis van paardengedrag om zoiets als een straf te zien. een paard is geen mens die buiten staan in 'de kou' een vreselijke ervaring vindt hoor, haha!

wat hebben ze overdag buiten te eten? en hoe groot is de uitloop? wat doet ze als je de stal openlaat á la loopstal?

Sorry maar ik vind het wel een domme opmerking wat je maakt, dat ik er dan geen kennis van zou hebben, jij kent immers mijn paard niet en is dit degelijk wel een straf voor haar! De anderen staan binnen en zij moet naar buiten, dit vind ze verschrikkelijk. Dus wie kan dan zeggen dat ik een gebrekkige kennis hier aan heb? Ik denk dat jij dit niet kunt zeggen als je het paard niet kent.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:23

Dorienn schreef:
Sorry hoor,, vreselijk uitzien??
Voor jou misschien wel, maar voor mij, hoe vuiler ze zijn en hoe hariger hoe blijer ik ben en hoe gelukkiger mijn paardjes zijn. Kou kan enkel en alleen op de spieren slaan als je paard onvoldoende haar aanmaakt door een medische kwestie of als je je paard kaalscheert. Wat zijn de nadelen van op de wei staan? Haar en modder ? Dat heet nou eenmaal paard.
En waarom veel sportpaarden de hele dag op stal staan heb ik nooit begrepen.

TS, misschien kan je eens proberen zodra ze begint te schoppen, je haar laat verschieten, bv door iets engs opeens in of tegen de stal te gooien ??

Praten tegen de muur maar ik zal toch een poging wagen.

Ik wist als eerste niet dat het geluk van een paard afhing van de hoeveelheid haar die hij aan zijn lijf heeft en modder die aan zijn benen plakt. Ik denk dat mijn paarden heel gelukkig zijn, omdat ze goed getraind worden en daardoor lekker in hun vel zitten. Daarnaast komen ze er genoeg uit en krijgen ze veel aandacht. Dat was het eerste ongefundeerde aan je reactie.

Misschien voor jou onbegrijpelijk, maar dat haar en modder zit een sportpaard ontzettend in de weg. Op een moment dat je met een paard gaat werken dan gaat hij zweten. Met veel haar wordt dit alleen maar erger, resultaat: paarden die langdurig nat zijn en koud worden wat ook weer op de spieren kan slaan. En misschien wist je het niet, maar een paard wat het langdurig koud heeft kan ziek worden, heel ziek!
Die modder vind ik buiten het estetische totaal onfunctioneel. Op het moment dat er zand icm water (zweet) tussen beenbeschermers komt dan kan dat gaan schuren. Daar is niet tegenaan te poetsen, dat krijg je alleen maar weg met water en shampoo. Ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen wat er gebeurd als je schuurplekken tussen de beenbeschermers en/of het zadel krijgt?

Ik weet niet of je nog meer uitleg wilt hebben over het houden van sportpaarden?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:27

Vudress: met jou kan ik praten. Ik ben het helemaal met je eens.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:52

Vudress schreef:
Praten tegen de muur maar ik zal toch een poging wagen.
waaruit maak je op dat ik je niet zou begrijpen? omdat ik het niet erg vind als mijn paarden vuil zijn??

Ik wist als eerste niet dat het geluk van een paard afhing van de hoeveelheid haar die hij aan zijn lijf heeft en modder die aan zijn benen plakt. Ik denk dat mijn paarden heel gelukkig zijn, omdat ze goed getraind worden en daardoor lekker in hun vel zitten. Daarnaast komen ze er genoeg uit en krijgen ze veel aandacht. Dat was het eerste ongefundeerde aan je reactie.
ik heb het niet over of jouw paarden wel of niet gelukkig zijn, dat kan ik van hier niet zien (en heb ik niets mee te maken en geloof ik zo ook wel). Mijn paarden zitten helemaal lekker in hun lijf, maar ik vermoed dat ze niet zovaak getraind worden als de jouwe Lachen ik heb er de tijd niet voor en de accomodatie ook niet. Maar ze houden zich hier op conditie en soepel door door de wei te rennen, over de beek te springen, te rollen,.. Ik kan makkelijk 2 weken niet rijden en dan op hetzelfde niveau verder rijden. Ik vond het wat cru aan jouw reactie dat je vind dat paarden die 'paard' zijn in de wei er vreselijk uitzien. Ik zie dat mijn paarden gelukkig zijn aan het feit dat ze compleet ontspannen zijn, nooit lastig doen, nooit staken, .. Aan het feit dat ze prima rondraken bij het rollen zie ik dat ze lekker in hun lijf zitten, en doordat ze een prima vacht hebben weet ik dat ze geen kou hebben en dus ook het prima kunnen redden zonder deken.

Misschien voor jou onbegrijpelijk, maar dat haar en modder zit een sportpaard ontzettend in de weg. de term sportpaard bestaat niet, verklaar nader wat voor jou precies een sportpaard is??Op een moment dat je met een paard gaat werken dan gaat hij zweten. Met veel haar wordt dit alleen maar erger, resultaat: paarden die langdurig nat zijn en koud worden wat ook weer op de spieren kan slaan. En misschien wist je het niet, maar een paard wat het langdurig koud heeft kan ziek worden, heel ziek! he, ik heb vandaag net een buitenrit gemaakt van 3 uur zonder een spoortje zweet Lachen en al zouden ze zweten, een kwartiertje stappen, eventueel wat met de handdoek opwrijven en ik gooi ze de wei op Lachen ze rollen zelf wel. En mijn paarden zijn nog nooit ziek geweest. Tuurlijk als je paard vlokt van het schuim, dan is het wat anders, maar dan moet je wat aan je trainingsmethoden doen

Die modder vind ik buiten het estetische totaal onfunctioneel. Op het moment dat er zand icm water (zweet) tussen beenbeschermers komt dan kan dat gaan schuren. Daar is niet tegenaan te poetsen, dat krijg je alleen maar weg met water en shampoo. Ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen wat er gebeurd als je schuurplekken tussen de beenbeschermers en/of het zadel krijgt?ik rij altijd zonder beenbeschermers, mijn paarden hebben dit niet nodig. Het zand en de modder haal ik natuurlijk weg met een ijzeren borstel, en ook heb ik nog nooit schuurplekjes gehad. Ik kijk gewoon of er geen klonter tussen het hanarchement zit, eventueel een zachte borstel erover, maar dit is niet zo super voor de natuurlijke bescherming. En benen kan je ook in de winter prima schoonspoelen met gewoon water Lachen worden ze heus niet ziek van.

Ik weet niet of je nog meer uitleg wilt hebben over het houden van sportpaarden?ook een sportpaard lijkt mij een paard. En ik weet heus wel hoe je paarden kunt houden. Maar voor de zekerheid herhaal ik het maar, ik ben er compleet tegen paarden de hele dag op stal te laten staan, ookal gaat de eigenaar er 2 uurtjes mee rijden. Maar in dit seizoen kan ik begrijpen dat paarden nu eenmaal 's nachts op stal moeten, of maar 3 uurtjes buiten mogen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:58

Beste oplossing: Buiten laten staan en een stal openzetten zodat ze binnen kan gaan staan als ze dat wil.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:07

xx_ladyilse schreef:
Ohja en stalbenen heeft ze niet, Dit was een virale infectie die ze waarschijnelijk al had of heeft gekregen op de manege. Dit heb ik door middel van een bloedtest laten bekijken. Begrijp me goed, ze gaan 'savonds pas naar binnen en ik rijd haar overdag ook nog eens en dan staat ze de rest van de dag buiten. Snachts wil ik ze gewoon niet buiten hebben omdat ons land té drassig is.(MODDER) Woon in t noorden en aan zee:P En omdat ze dit zelf ook niet wil, als ik de deur open zet gaat ze niet eens naar buiten.

laat je de deur de hele nacht openstaan?
ik kan me nl. niet voorstellen dat, als je paard de mogelijkheid heeft in-en-uit haar stal te lopen, zij nog steeds bewust naar binnen zal gaan om daar tegen de stalmuren te gaan staan schoppen!
als je, aansluitend aan de stal een verharde uitloop maakt, en daar ook voert, dan kan ze zelf beslissen waar ze het liefste staat,loopt of ligt.
waarschijnlijk zal het slaan dan ook wel over zijn.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:48

laura1986 schreef:
Beste oplossing: Buiten laten staan en een stal openzetten zodat ze binnen kan gaan staan als ze dat wil.

het enige probleem is dan dat daarvoor niet overal de gelegenheid en/of mogelijkheid voor is.

Verder hoeven we hier niet elkaars mening op te dringen lijkt me. verschillende oplossingen, TS kan zelf beslissen wat ze wel en niet probeert maar om hier nou hele discussies te gaan houden over of het goed is om je paard dag en nacht buiten te laten.. Dat is toch gewoon ieder voorzich!? ik weet van mijn paard dat die om 18.00 uur bij de poort staat, en gaat ijsberen omdat ze naar binnen wil.
als er bij de TS geen mogelijkheid/gelegenheid is om paard dag en nacht buiten te laten staan is ze toch vrij om naar andere oplossingen te zoeken?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:53

Knap gezegd Pannie. Wat een discussies. Iedereen doet het op z'n eigen manier, toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:58

Pannie schreef:
laura1986 schreef:

het enige probleem is dan dat daarvoor niet overal de gelegenheid en/of mogelijkheid voor is.

Verder hoeven we hier niet elkaars mening op te dringen lijkt me. verschillende oplossingen, TS kan zelf beslissen wat ze wel en niet probeert maar om hier nou hele discussies te gaan houden over of het goed is om je paard dag en nacht buiten te laten.. Dat is toch gewoon ieder voorzich!? ik weet van mijn paard dat die om 18.00 uur bij de poort staat, en gaat ijsberen omdat ze naar binnen wil.
als er bij de TS geen mogelijkheid/gelegenheid is om paard dag en nacht buiten te laten staan is ze toch vrij om naar andere oplossingen te zoeken?

dat komt omdat een paard weet dat deze in z'n stal eten krijgt (fastfood) en omdat die niet beter weet, mijn paard staat 24/7 buiten die moeten er niet aan dénken om binnen te staan als ik ze 1 nachtje binnen zet dan doen ze alsof ze 3 maanden niet naar buiten zijn geweest.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:19

Ik doe die trappelaar van mij de laatste tijd zo rond een uur of 10 s'avonds naar binnen. Dan gooi ik 2 plakken hooi in haar stal en hang aan de buitenkant van de stal, dus voor de tralies nog 2 netten vol met hooi. Zo heeft ze heeeel lang werk om haar eten op te peuzelen. En ik heb geen last meer van haar getrappel smorgens om 5 uur.
Het enige nadeel is dat ze erg snel dik wordt en ik door het weer momenteel ook niks met haar kan doen. Dus ze krijgt wel het formaat nijlpaard zo ongeveer. Verdrietig
Zodra de bak ontdooit is gaan ze heel hard aan het werk!

Misschien is het een tipje voor iemand die met hetzelfde probleem zit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:37

Pannie schreef:
laura1986 schreef:

Daarom zeg ik beste oplossing. Dat paarden vaak bij lange na niet ideaal worden gehouden was me ookal duidelijk hoor.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:44

was ook niet aanvallend naar jou bedoeld, maar wordt wel een beetje moe van dit gevalletje van iemand anders zijn mening opdringen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:13

eiber schreef:
xx_ladyilse schreef:

laat je de deur de hele nacht openstaan?
ik kan me nl. niet voorstellen dat, als je paard de mogelijkheid heeft in-en-uit haar stal te lopen, zij nog steeds bewust naar binnen zal gaan om daar tegen de stalmuren te gaan staan schoppen!
als je, aansluitend aan de stal een verharde uitloop maakt, en daar ook voert, dan kan ze zelf beslissen waar ze het liefste staat,loopt of ligt.
waarschijnlijk zal het slaan dan ook wel over zijn.

Geloof me, die van mij doet dat wel. De uitloop is verhard dus daar kan ze lopen en ik voer ze geregeld buiten. Ze kan gewoon naar binnen en naar buiten als ze dit wil.

Maar trouwens, ik geef haar nu in een andere hoek eten, zodat ze haar buurvrouw niet zo goed in de gaten kan houden, en nu gaat het weer even goed

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:31

De mijne doet het ook, geen idee waarom!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:51

Ik zou eens kijken voor een Quit Kick, als je info wilt over waar je het kan kopen moet je maar even een pm sturen Lachen

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:55

Als ik zo de beschrijving lees is het echt verveling. door het trappen horen ze zichzelf. Ik zou stalmatten op hangen om de benen te beschermen en een klein stal radiotje.
ik ken een fries die in de trailer staat te stampen om zichzelf te horen, die heeft een klein radiotje met muziek en hij doet niks meer!

ik hoop dat je hier wat aan hebt en het is zeker de moeite waard om het uit te proberen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:58

wij hebben de mijne in de grotere container[ 2,5 x 7 m]gezet met uitloop

nou na 4 dagen hebben we haar weer terug in haar kleine box gezet,ze maakte binnen en buiten sliding stops!
stootte steeds haar hoofd met het naar buiten rennen!
levensgevaarlijk!
nu kon ze buiten en een grote box,maar ze staat liever in de kleinere [2,5 x 3,2 m] box.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 01:02

jeanetJ schreef:
Als ik zo de beschrijving lees is het echt verveling. door het trappen horen ze zichzelf. Ik zou stalmatten op hangen om de benen te beschermen en een klein stal radiotje.
ik ken een fries die in de trailer staat te stampen om zichzelf te horen, die heeft een klein radiotje met muziek en hij doet niks meer!

ik hoop dat je hier wat aan hebt en het is zeker de moeite waard om het uit te proberen!

dit is denk ik geen verveling meer, er hangt een radiotje en binnekort komt er ook nog rubber rond de stal. en ga de quit kick proberen denk ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:49

xx_ladyilse schreef:
Dat heb ik dus ook met haar, ze krijgt genoeg aandacht en komt er elke dag uit....ik snap het niet

sorry, maar het is toch echt vaak verveling, gebrek aan bewegingsruimt en/of voedernijd.

Als je paard dag en nacht binnen staat bij slecht weer, en het gedrag is op komen zetten sinds ze langer binnen staat dan is 1 en 1 toch gewoon 2? Ondanks dat je zegt dat ze er wel genoeg uit komt. Of het genoeg is bepaalt je paard wel voor zichzelf Knipoog

Door je paard in een andere stal te zetten, verander je de omgeving even, waardoor het paard weer nieuwe indrukken op kan doen. Maar zodra het paard daar weer aan gewend is, gaat het zich weer vervelen.
Niet elk paard gaat spelen met een jollybal. Van nature gebruiken paarden geen "speeltjes" wel schuren ze tegen dingen aan, knabbelen ze aan blaadjes en takjes of boomstammen en eten de schors er af, lopen ze hele stukken om de laatste lekkere grassprietjes te zoeken of weer terug te gaan naar hun drinkplek...
In een paddock of wei heb je meer mogelijkheden om dit soort gedrag de ruimte te geven dan in een stal van een paar m2. En zelfs daar kunnen paarden zich gaan vervelen.

Hoe snel een paard zich verveelt is ook gewoon weer afhankelijk van het paard. Sommige dieren vinden het heerlijk de halve dag te staan soezen en wat hooi uit een net of van de grond te knabbelen, andere paarden willen bewegen, lopen, rennen, spelen, en vrij kunnen bewegen en om zich heen alles kunnen zien en bekijken.
Sommige paarden vinden op stal heerlijk, ofwel omdat het lekker rustig is, ofwel omdat ze met zijn allen gezellig dicht bij elkaar staan (afhankelijk van paard en stal) andere paarden hebben weer meer privacy nodig, of meer persoonlijke ruimte.

Als ik jou was zou ik proberen je paard er vaker en langer uit te laten, en dan verschillende dingen doen, weer of geen weer. Het leuke herrie maken door het trappen kun je idd voorkomen met rubbermatten langs de harde wanden. Dat maakt het minder leuk en kan beschadigingen aan stal en paard voorkomen/verminderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:53

Er is een bokker die stampen tegen de wanden opgelost heeft door een waterslang te trekken naar de kraan binnen, en bij het beginnen......... even de kraan aanzette, waardoor het paard een straal water op zich kreeg.........

was er in no time uit weet ik nog wel Lachen

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 16:03

joyce B schreef:
xx_ladyilse schreef:
Dat heb ik dus ook met haar, ze krijgt genoeg aandacht en komt er elke dag uit....ik snap het niet

sorry, maar het is toch echt vaak verveling, gebrek aan bewegingsruimt en/of voedernijd.

Als je paard dag en nacht binnen staat bij slecht weer, en het gedrag is op komen zetten sinds ze langer binnen staat dan is 1 en 1 toch gewoon 2? Ondanks dat je zegt dat ze er wel genoeg uit komt. Of het genoeg is bepaalt je paard wel voor zichzelf Knipoog

Door je paard in een andere stal te zetten, verander je de omgeving even, waardoor het paard weer nieuwe indrukken op kan doen. Maar zodra het paard daar weer aan gewend is, gaat het zich weer vervelen.
Niet elk paard gaat spelen met een jollybal. Van nature gebruiken paarden geen "speeltjes" wel schuren ze tegen dingen aan, knabbelen ze aan blaadjes en takjes of boomstammen en eten de schors er af, lopen ze hele stukken om de laatste lekkere grassprietjes te zoeken of weer terug te gaan naar hun drinkplek...
In een paddock of wei heb je meer mogelijkheden om dit soort gedrag de ruimte te geven dan in een stal van een paar m2. En zelfs daar kunnen paarden zich gaan vervelen.

Hoe snel een paard zich verveelt is ook gewoon weer afhankelijk van het paard. Sommige dieren vinden het heerlijk de halve dag te staan soezen en wat hooi uit een net of van de grond te knabbelen, andere paarden willen bewegen, lopen, rennen, spelen, en vrij kunnen bewegen en om zich heen alles kunnen zien en bekijken.
Sommige paarden vinden op stal heerlijk, ofwel omdat het lekker rustig is, ofwel omdat ze met zijn allen gezellig dicht bij elkaar staan (afhankelijk van paard en stal) andere paarden hebben weer meer privacy nodig, of meer persoonlijke ruimte.

Als ik jou was zou ik proberen je paard er vaker en langer uit te laten, en dan verschillende dingen doen, weer of geen weer. Het leuke herrie maken door het trappen kun je idd voorkomen met rubbermatten langs de harde wanden. Dat maakt het minder leuk en kan beschadigingen aan stal en paard voorkomen/verminderen.

ben dit zeker niet met je eens, ze heeft zelf de keuze om naar buiten te kunnen gaan. maar doet dit niet en blijft op stal staan en als ze er niet in kan staat ze te drammen dat ze naar binnen wil. ze komt er elke dag uit wanneer ze zelf wil, stal deur staat gewoon open.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:56

Nou ik heb de oplossing gevonden!!!!!! haha, het is wat duur voor ons, maar we slapen weer 's nachts! We hebben rondom de stal allemaal stropakjes gezet, nu vind ze het niet meer leuk omdat ze zich zelf niet meer hoort. Diervriendelijk en geen stroom of apparaat van honderden euro's.( wel trekt ze per 2 dagen een pakje uitelkaar, maar het gaat de verveling tegen)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:55

Hey wat een goede tip! Dat ga ik ook proberen denk ik.
Maar maak je die strobalen nog ergens aan vast? En wordt de stal dan niet erg klein?
Ben wel benieuwd!