flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PardoesJessi

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:27

Ik kan inmiddels met alle twee een fijne buitenrit maken...
Ik vind overigens mijn felle merrie dommer dan mijn ruin..Merrie heeft er een handje van zich te blesseren door lomp gedrag (eerst rennen dan denken en daarbij de ijzers van de voeten trekken ed enz...Zo snel omdraaien dat de pezen niet heel blijven...).. Ruin mag dan flegmatiek wezen.. maar die denkt eerst voordat ie gaat stunten. En 9 van de 10 keer bedenk hij zich dat er geen reden is om te stunten. en ik ben er blij mee...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:28

@Lielle ja maar dat is er eentje van jou. En die is ongetwijfeld goed opgevoed ondanks het scherpere karakter.
Zoals die luie van mij echt wel op lichte hulpen loopt, maar bij voorkeur liever niet Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:30

kortom, flegmatiek of heet zijn is niet een op een gekoppeld aan intelligentie.

PJ, merk jij verschil in hoe snel ze iets aanleren? Want wat jij beschrijft als slim/dom, is dus niet wat ik in gedachten had.

@anya, volgens mij kennen we elkaar te goed Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:35

Haha!
Ik denk dat dat met slim/dom is wat ik ergens in het begin bedoelde. Sommige slimme luie paarden doen zich dom en ongeinteresseerd voor. Negeren hulpen onder het motto 'ik weet zeker dat ik niks voel' en intussen lachen ze zich rot (voor zover een paard kan lachen natuurlijk).

Zoals Lan met een andere ruiter erop opeens supersensibel op verkeerde hulpen wordt. Iets teveel binnenteugel en ze loopt dubbelgevouwen, iets teveel zitten en boem ze staat stil. Terwijl ze ongelofelijk dom kan lijken en toch slim is.

Nu zijn er dus ook paarden die gewoon echt dom zijn. Toegegeven. En die hebben een andere aanpak nodig.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:36

Denkt na over dingen aan leren......
Ruin is ohz mss niet de snelste maar weet hij het eenmaal zal hij het niet weer verkeerd doen. Moet wel zeggen dat er bij hem ook een traumatisch verleden achter zit wat zijn wil om voor je te werken behoorlijk kapot gemaakt had.
Ohz is de merrie absoluut sneller.. Maar ze zal het na 100 keer nog op haar eigen manier willen doen. WEER zal je haar eerst moeten overtuigen van het feit dat ze het moet doen zoals IK wil dat ze het moet doen. Dat ze ECHT moet reageren op die eerste kleine hulp....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:27

lielle... zijn we het toch eens....
Iig mbt grondwerk. Daar leer je een paard op de juiste manier reageren. Ongeacht wat voor paard.
En waarschijnlijk zou jou soort paard niets voor mij zijn....

Maar dat is ook prima, vind ik. Die persoonlijke voorkeur. Het belangrijkste is dat je jezelf kent.
Ik weet dat ik totaal ongeschikt ben voor een heftig heethoofd. Maar ik kan prima overweg met dwarskoppen.
Daarentegen zie ik om mij heen vaak genoeg onzekere mensen voor prachtige. maar o zo temperamentvolle paarden kiezen... dat is net zo jammer als dat iemand die een supersnel paard wil hebben om iets mee te bereiken voor een flegmatiek paard kiest.

Een aantal van ons (jullie) kan met allebei prima uit de voeten. Daarvoor neem ik mijn petje af.
Ik kan dat niet. Daar ben ik eerlijk in. Bloos

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:29

He Liljebo das toch alleen maar goed! Dat je eerlijk bent naar jezelf over wat je wel en niet kan!
Ik kan ook niet met alle types overweg hoor, zeker niet.. Maar wel met die twee van mij alhoewel ze best verschillen!
Mensen die niet erkennen/herkennen wat ze wel en niet kunnen en een verkeerd type paard kiezen zijn doorgaans levensgevaarlijk in de weer..vind ik dan...

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:39

Pfff... Hier nog eentje met een ontzettend flegmatiek paard. Ik kan doen wat ik wil, hij raakt never nooit niet onder de indruk... Ik vind het vaak erg lastig. Het is niet alleen vervelend dat hij bijvoorbeeld niet op mijn been reageert, maar als hij iets doet wat niet mag (dat doen jonge paarden toch best regelmatig) is alleen je stem verheffen niet genoeg, hij is gewoon nergens van onder de indruk... Met rijden is hij vaak met andere dingen bezig en reageert niet op mij... Vaak helpt het bij mij wel om heel veel overgangen te rijden, daardoor wordt hij meer voor het been en gaat meer op mij letten Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:40

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, enkel pagina 1 en deze pagina. Ook ik heb een flegmatiek paard en ik ben er DOL op!!!! Die uitleg van liljebo op pagina 1 bevat al héél véél tips en zo doe ik het ook met mijn paard, maar ik gebruik NOG meer motivatie Haha! Ik leg nl op verschillende plaatsen een koekje neer voor haar. vb ik leg enkele autobanden op de grond met snoepjes. Als ik ga rijden rij'k van autoband naar autoband en laat ik haar dat snoepje op eten (voor de parelliërs, dat staat ook op de savvyclub dvd van Oktober.)

Wat ook héél goed helpt is patronen rijden. En na elk patroon rust of een beloning geven. Deze paarden moeten mentaal heel erg worden gestimuleerd en gemotiveerd. Zonder motivatie kom je nergens bij deze paarden, met dwang bereik je het tegenovergestelde dan wat je wil, sterker nog vaak worden deze paarden dan juist héél zuur en zijn met niets anders bezig met: hoe kan ik zo vlug mogenlijk hiermee stoppen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:49

Mijn ruim 3 jarige wordt ook als flegmatiek ervaren..
Een ander noemt haar lui, maar ik vind haar gewoonweg slim.. Clown

Gelukkig zie ik aan het soort tips dat gegeven word, dat we op de goede weg zijn.. Lachen
Ik moet soms erg nadenken wat we nu weer eens moeten verzinnen om haar aan het werk te houden.. Clown Kort en pittig rijden werkt bij haar ook goed, iets boven het niveau rijden ook..

En buiten is ze helemaal geweldig.. Zeg nou zelf, wie gaat er nu met een net zadelmakke Haflinger een buitenrit maken met slecht weer of met een gek paard erbij of gewoon lekker alleen.. Nou, wij dus.. Clown Heerlijk vind ik het, het vergt enige fantasie om ze bij de les te houden, maar je word op den duur erg creatief en ik blijf het ook leuk vinden.. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:53

Met alle respect maar snoep overal neerleggen? Ik vind parelli heel leuke en goede dingen verzinnen. Maar er zijn echt andere motivatoren te verzinnen dan snoep. Dat is uiteindelijk bij de meeste paarden vragen om moeilijkheden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-11-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:54

Snoep werkt hier echt niet, dan zijn ze niet flegmatiek meer.. Dan worden ze ronduit vervelend.. Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:56

ik probeer de uitdaging vooral te zoeken in de afwisseling in mijn dressuurwerk, maar het blijft lastig.

Liljebo, ik denk dat je het echt kunt leren om met verschillende typen paarden om te gaan, maar je blijft altijd een favoriet houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:56

Dat bedoel ik. Ik probeer even te bedenken wat mijn slimme flegmatieke paard dan op den duur zou doen. Veel bokken en ervan door knallen na flink wat gestampvoet omdat ze haar zin niet krijgt.

Snoep is een lekkernij in de stal of de wei. Niet tijdens het werk.
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-11-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:58

Inderdaad Anya, mijn pony heeft bijv. ontzettende voedernijd.. Als ik die hele dagen snoep zou voeren om dr gemotiveerd te houden dan word ze echt strontvervelend.. Nagelbijten / Gniffelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:00

Flegmatiek, wat is echt flegmatiek?

Die van mij zou ik niet echt flegmatiek willen noemen, eerder 'moeilijk te motiveren' of 'liever lui dan moe', slim is misschien ook niet helemaal het juiste woord. Daarnaast is hij ook nog een soort van sensibel te noemen. Beetje lastig om hem in een hokje te duwen Haha!.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:02

Anya schreef:
Met alle respect maar snoep overal neerleggen? Ik vind parelli heel leuke en goede dingen verzinnen. Maar er zijn echt andere motivatoren te verzinnen dan snoep. Dat is uiteindelijk bij de meeste paarden vragen om moeilijkheden.

Waarom zou dat vragen zijn om moeilijkheden? Als je je paard vanop de grond al goed begeleid hebt hierin hoeft dat helemaal geen probleem te vormen. Bij mijn paard werkt dat héél erg goed. Maar het hangt er ook vanaf wat voor paard je hebt. Heb je een introvert (flegmatiek) paard KAN snoepjes een oplossing bieden om het paard te motiveren. Het hoeft niet en als jou paard daar ververlend van wordt doe je het gewoon niet meer? Het is het proberen waard.

Sita_ schreef:
Snoep werkt hier echt niet, dan zijn ze niet flegmatiek meer.. Dan worden ze ronduit vervelend.. Bloos

Tjah dan ben je waarschijnlijk niet leider genoeg...
Parelli gebruikt snoepjes trouwens pas vanaf halverwege à eind level 2... Dat is niet voor niets Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:03

Anya schreef:
Snoep is een lekkernij in de stal of de wei. Niet tijdens het werk.

Daar ben ik het niet mee eens! Tijdens het werk kan snoep een enorme motivator zijn, vooral voor paarden voor wie eten een motivator is zoals paarden die Left Brained zijn. Bij paarden die Right brained zijn moet je niet afkomen met snoep. Voor je het snoepje nog maar tevoorschijn getoverd hebt lig je bij die paarden vaak al omver...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:05

Snoep geven is gewoon tegen mijn princiepe, ze krijgt heus wel eens een snoepje maar niet tijdens het werk.
Ik heb andere manieren van belonen die ze prima snapt..

Om te zeggen dat ik dan geen leider ben over mijn paard vind ik nogal heel wat om te zeggen aangezien je zowel mij als mijn paard niet eens kent. Ik ben wel degelijk leider over haar..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:07

hahaha dat is makkelijk gezegd. Dat ze dan geen leider genoeg zou zijn. Dat is dan ook gelijk wat me irriteert aan Parelli. Dat soort opmerkingen van zijn volgelingen.

En voordat je mij vertelt dat ik dan waarschijnlijk ook niet zover ben. Ik longeer mijn paarden al jaren los, met twee tegelijk in de bak. Ze komen als ik ze roep, gaan als ik ze stuur, Ik parkeer ze in de bak als ik even wegmoet en zolang één teugel op de grond ligt gaan ze nergens heen (ground tie). Als ik stop stoppen ze, als ik achteruit ga, gaan ze achteruit ect. Oh ja.. en de trailer lopen ze geheel zelfstandig in. Desnoods jojo ik ze om een bochtje de trailer in.

Desondanks vind ik dat je bij de meeste paarden zeer gevaarlijk bezig bent als je ze beloont met snoepjes onder het rijden. En dat heeft dan ook nog eens niets met levels te maken. En al helemaal niets met links/rechts gehersend zijn.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:12

tjah het feit dat jullie daar zo'n probleem me hebben wil toch zeggen dat er ergens iets is waardoor je dat probleem niet opgelost krijgt... Dus ben je op die momenten niet leider genoeg... Maar soit, ik gaf alleen maar tips... Als die niet gewaardeerd worden houd ik mijn mond wel... blijkbaar mag je alleen iets zeggen op bokt als iedereen het ermee eens is Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:13

Klinkt eentoning, maar zo gaat het er hier ook aan toe.. Volledig zonder snoep of andere lekkernijen..

Dus.. Omdat een dier vervelend word van snoep is dat een probleem.. Hoe ga je dat oplossen? Door er nog meer snoep in te kieperen?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:14

En.. De tips worden wel gewaardeerd, alleen het snoepgedeelte ben ik gewoon niet weg van..

Tabor_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:16

Lees even mee.
Heel herkenbaar voor mijn paard. Liever lui dan moe, niet gauw onder indruk maar zeker wel slim.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:18

Ik vind je middel gewoon erger dan de kwaal. Snoep als beloning voor rijden. Waar ben je dan eigenlijk mee bezig. Eerlijk gezegd wil ik het graag omdraaien. Want als een paard het goed doet hoort als het goed is de druk weg te vallen. Het gevraagde wordt immers uitgevoerd. Dat in combinatie met stem (goed zo meisje/jochie of een kriebeltje) is voor mijn paarden echt wel beloning genoeg. En daar snoep aan toevoegen, is overbodig.

Laat ik het omdraaien. Als jij snoep nodig hebt om je paard te motiveren, dan ben jijzelf niet interessant genoeg voor je paard.

En mijn reden om aan te geven dat snoep geen goed idee is, is omdat veel mensen niet kunnen omgaan met paarden die eenmaal lekker gaan omdat ze denken dat ergens wat te halen valt. Er zijn paarden die dan behoorlijk aan het tanken kunnen gaan.

Overigens niet mijn probleem. Mijn nee is nee bij mijn paarden.
Snoep geven is onzin. Maak het maar interessant zonder snoep. Kennelijk ligt daar jouw volgende uitdaging.

Is vast level 4 Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-11-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt