Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:50

heb ook een ruin op onze stal.. eze staat gewoon los het scheelt een hoop stress bij hem en bij de eigenaar, bovendien als je het traint verplaatst het paard echt geen voetje meer. deze ruin loopt alleen af en toe naar zijn stal omdat hij dan geen zin heeft om meer te wachte Tong uitsteken maar zodra je hem roept staat hij wel weer stil

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:56

Mijn paarden kunnen ook wel los staan, maar er zal vast wel een keer een moment komen wanneer ze vast moeten staan, zoals bij een keuring, wedstrijd of wat dan ook. Dan is het wel handig dat ze dat ook kunnen, zonder problemen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:59

oww wist niet dat je van plan was dat ook te gaan doen... Hangt ze in de trailer ook?

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:05

Ik heb ook een paard wat onverwacht kan gaan hangen.
Ze is toen ik haar net had heel hard onderuit geklapt toen ze is gaan hangen. Het halster knapte en ze viel met een klap neer Huilen . Ze heeft een paar dagen stijfjes gelopen.
Ze staat nu niet meer op de poetsplaats, maar laat haar lekker los in haar stalletje staan met poetsen en opzadelen.
Het is soms best lastig, maar ik wil haar nooit meer zo onderuit zien gaan met hangen.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:50

Zo wat een reacties in zo'n korte tijd! Allen bedankt hiervoor!!

We hebben gisteren gebeld met de fokker van dit paard (die haar tot 5 jarige leeftijd hebben gehad) en gevraagd of zij ook bekend waren met het probleem. Zij waren hier echter niet mee bekend en vertelden mij dat hij als veulen geleerd heeft om vast te staan.
Ze vertelden ons wel dat, ze bij de mensen waar wij hem van gekocht hebben, ze haar hadden gereden met een ponyzadel (c-pony), dat voor geen meter paste op het paard (1.70)

Toen zijn we gaan analyseren, wanneer hij ging hangen.
Met poetsen gaat het altijd goed, in de trailer staan is ook geen probleem. (wel doen we hem van voor wel altijd los voordat we de stang er achterweg halen) maar zodra we met het zadel aan komen lopen en het erop willen leggen gaat het mis.
Wij hebben een nieuw zadel voor hem gekocht. Een nieuwe handgemaakte Kieffer die perfect ligt op het paard.

Eigenlijk is ze dus bang voor het zadel!
Ze heeft best wel een hekel gekregen aan de was- en poetsplaats en we zadelen voortaan met zijn tweeen op. Eentje houd haar vast en de ander zadelt op. (op stal opzadelen is ook geen probleem, maar we willen dat ze op een gegeven moment wel vast kan staan)

Ik heb samen met mijn zusje besloten om haar eerst niet vast te zetten met opzadelen. Dan over enkele weken (wanneer ze weer zonder protest naar de wasplaats gaat) haar vast te zetten met poetsen en dit langzaam op te bouwen met opzadelen.

De manier van een lang touw/ longeerlijn, zodat ze wel vast staat, maar de druk niet heeft vindt ik wel een geschikte optie in mijn geval. Dit gaan we dan ook maar toepassen.
Wel vindt ik het belangrijk dat ze op een gegeven moment gewoon vast kan staan, omdat het erf bij ons niet afgesloten is. Als ze dan loskomt kan ze overal heen. In ruimte waar de stallen zijn is geen ruimte om hem vast te zetten of op te zadelen.

Het gaat een lange weg worden, maar ben wel blij dat we de oorzaak van dit gedrag gevonden hebben Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 03:26

czarina schreef:
Maar via bokt kan je niet zien of het paard van ts in paniek is of niet. Dus tips als een harde mep met een bezem kan totaal verkeerd uitpakken wanneer iemand niet ziet of het uit paniek is of uit klieren. (overigens vind ik het nog niet nodig om gelijk de harde aanpak te gebruiken wanneer het paard "kliert"
Kijk eerst voor andere methoden die misschien langer nodig hebben maar veel minder stress veroorzaken en minder geweld

Ik vertrouw erop dat TS zelf kan beoordelen of het wel of geen uitproberen is. Staat overigens ook duidelijk genoeg in mijn eerste reactie.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:09

Bij de TS had de bezem in dit geval een totaal averechts effect gehad.
En ja je gaat er vanuit dat de TS het weet en in dit geval is dat ook het geval, maar er zijn meer mensen die het van hun dier niet weten of het uitproberen is of niet.
Mjoor succes met oefenen, en fijn dat je de oorzaak nu weet.
Met geduld en rust krijg je dit probleem helemaal goed

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:17

Ben blij dat je voor die optie hebt gekozen! En fijn dat je nu weet waar het probleem vandaan komt, dan kun je er goed mee aan de slag gaan. Heel veel succes!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:25

ik weet niet of dit er al tussen staat, maar om nou 4 pagina's te gaan lezen Clown
doe is een koeien halster om. dan komt er druk achter de oren te staan (het werkt heel goed bij paarden bij ons op stal die hangen) zodat het paard op een gegeven moment ermee stopt. succes Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:43

Mjoor @ fijn dat je de oorzaak hebt gevonden,hoop dat het gaat lukken zo.
er zitten ook wel leuke reacties bij hier Nors opkijken

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:27

Jeetje wat vervelend voor je!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:42

Citaat:
Het zal wel duidelijk zijn ik ben meer voor het goed vast zetten met iets dat niet breekt, kopje koffie gaan drinken en een uur later heb je een paard dat je overal vast kan zetten

ter aanvulling: handgeknoopte halsters (westernhalsters) met een dik, aangeknoopt touw (dus niet met een knip of andere sluiting), vastgemaakt aan een degelijk "iets" desnoods een boom, krijgen ze niet kapot.

Onze hoefsmid, een zeer ervaren, diervriendelijke man heeft mijn pony het vaststaan geleerd.
De eerste keer heeft hij uitgebreid de tijd voor haar moeten nemen, steeds rustig gewacht als ze ging hangen, beloond als ze het opgaf en weer opnieuw een stukje hoef bekappen. Weer hangen, weer wachten, belonen en weer verder bekappen. Het heeft de eerste keer misschien wel anderhalf uur geduurd, maar het resultaat was een brave pony met 4 bekapte hoefjes. Staat nu steeds keurig vast aan het touwhalster en is dikke maatjes met de hoefsmid.
Voor deze manier (er leiden meerdere wegen naar Rome Knipoog ) van beleren is goed, onbreekbaar materiaal wel een eerste vereiste!
Laatst bijgewerkt door Gem op 08-11-08 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:52

Ik ben het met de meeste bokkers eens.

Gewoon als het om een volwassen paard gaat. een bezem tegen dr kont geven, en consquent zijn, en erbij blijven om het te controleren en in te grijpen, want dit kan gevaarlijk worden, als een paard gaat hangen.

Mijn arabiertje deed het ook, als veulen zo makkelijk, nooit hangen enzo, tot toen hij volwassen is, en 1 x ergens erg van schrok en ging hangen en het ging los, en toen bleef hij het doen af en toe, dan kreeg hij een tik met de zweep tegen de kont, dan houdt hij meteen op, dit omdat hij 1x had geleerd dat hij zo los kan komen, en hij begreep het meteen, niks geen angstige gedoe of paniek, en ik zet hem nooit te kort vast dan raakt hij in paniek, maar gewoon op een normale lengte vastzetten, dan is er echt niets aan de hand.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:00

Fijndat je nu iig de oorzaak weet. Goed gedaan! Dan kan je misschien op de poetsplaats poetsen, en eventjes op een andere plaats opzadelen ofzo. Is wel een gedoe, maar dan blijft ze de poetsplaats niet metnegatieve herinneringen combineren. Als ze dan normaal reageert op het zadel, kun je dat weer op de poetsplaats doen??
Weet niet of dit helpt hoor, maar zo zou ik het proberen ofzo.
Iig wel met zn 2en opzadelen. DAt iemand haar vast kan houden met zadelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:29

fijn dat je de oorzaak nu weet, en kan je gerichter te werk gaan en het probleem oplossen, zoals wat je zelf al had bedacht.

Dan weet je het zelf het beste wat de beste aanpak is voor je paard, jee stom, zeg dat de ex eigenaar je paard een ponyzadel op doet, dat kan gewoon niet.

Bij mijn arabier had ik het anders aangepakt omdat hij gewoon af en toe los wil, toen hij eenmaal er achterkwam dat hij los kwam, na een schrikactie en ging hangen, dan moet je streng zijn he, maar in jouw geval is dat anders, dan gaat het om pijn en soort trauma in het verleden met die zadel.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:32

suleilitha schreef:
Wij hebben ook zo'n hanger gehad. Advies: zodra ze gaan hangen, met een bezem op de kont een beste mep naar voren geven.

Maarja, als je alleen bent Vork
Ik krijg het niet voor elkaar om dan ineens met een bezem achter haar kont te staan...