Paard vliegt mij aan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:01

oke, dus hij doet het ook bij 'vreemden'? je zal idd moeten laten zien dat je niet bang bent, en dat jij de baas bent, maar wel op een (voor jou) veilige manier. als je dat goed laat zien dan kom je vast ook zo ver als de eigenaar Ja succes ermee!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 11:06

dees_daan schreef:
oke, dus hij doet het ook bij 'vreemden'? je zal idd moeten laten zien dat je niet bang bent, en dat jij de baas bent, maar wel op een (voor jou) veilige manier. als je dat goed laat zien dan kom je vast ook zo ver als de eigenaar Ja succes ermee!

Ik zal vanavond verslag uitbrengen hoe het vanmiddag gaat Knipoog

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:56

nouj bij deze het verslag van vanmiddag:

Ik wou me verzorgaardje even rijden... Ik wil hem uit de wei halen hij komt op me af en ik ren heel hard brullen en zwaaiend met me armen op hem af....... hij had echt zoiets van wat is dit.....??? Sigaar en gaat weer staan grazen... Maar jah ik moest hem wel hebben nog 2x heeft hij naar me toe gerend en toen kon ik hem pakken... gepoetst en toen bedacht ik me dat hij op woensdag avond altijd menles heeft maar degene die dat doet op vakantie was en ik wist niet zeker of de eigenaar dat dus zelf Zou doen en die was er even niet dus weer in de wei gezet na het poetsen en geprobeerd de shetlander te pakken om die met lange lijnen te doen ik was even bijna dood Ach gut een aanval van achteren..... Verdrietig

Nog 1 of 2 keer een aanval van vlak bij dus kon neit naar hem toe rennen enzo.. heb de paardjes met biks naar eht hek gelokt halster bij de shet omgedaan en gemaakt dat ik wegkwam Duivel De shetlander even beweging gegeven en mee gewandeld buiten... Pling

Daarna was de eigenaar er weer dus ik gevraagd of ze naar menles ging antwoord: nee. Dus ik nog maar een keer me verzorgpony uit de wei geprobeerd te halen Haha! Hij kwam weer met een korte draai op me af ben naar binnen gegaan en ben met een zweep weer in de wei gaan staan en de 1ste de beste keer dat hij op me af kwam heeft hij een flinke oplazer gehad en heeft hij daarna nog ong. 5 rondjes gerend Bloos daarna heb ik nog 1 of 2x een tik gegeven omdat hij het nog eens probeerde en daarna heb ik hem rustig aan gevangen(heeft intotaal ong. 15-20min. geduurt). Knipoog Toen ik hem eenmaal had heb ik hem natuurlijk beloond door even BRAAF!! te zeggen en wat klopjes op z'n hals(dat doe ik altijd als ik hem heb). Tong uitsteken

Heb heerlijk dressuur gereden en daarna weer terug gezet. Haha!

Dat was het verslag beetje lang??? Bloos

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:05

Hoi,

Je aanpak heeft nu wel gewerkt. Maar toch denk ik (ben er eigenlijk zeker van) dat het ook zonder die zweep ook had gekund. Nu met problemen zoals dit, is het belangrijk om niet met tijd te werken. Je leiderspositie t.o.v. dit paard moet je altijd bewaren. Tijdens het poetsen, tijdens het leiden. Je moet voor jezelf nagaan wil je een paard dat naar je luistert uit angst of dat hij naar je luistert uit respect.

Zoals ik al eerder zijn, kan je je paard nu een klap verkopen, maar als je je dan niet bewust bent van hoe je je opstelt naar hem toe tijdens alle andere dingen die je met hem doet,kan dit verwarrend zijn voor je pony. Als je paard respect heeft, gaat hij je ook vertrouwen. Dit heeft ook een positieve invloed op vele andere dingen. Aangezien jij de leider bent van jullie 2-"paards" kudde, weet hij dat je hem nooit in gevaar zult brengen. Dus wanneer je in een enge situatie terecht komt (voor het paard, bv. verkeer), weet hij mijn ruiter is kalm, dus niets aan de hand. Ik beweer niet dat je pony dan nooit meer verschiet, maar de situatie kan vaak wel gemakkelijker onder controle gebracht worden.

Nu, begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat het heel moeilijk is om met zo'n dingen te leren omgaan en er worden allerhande adviezen gegeven en ik geef alleen maar mee wat mijn ervaring me geleerd heeft. Jij bepaalt uiteindelijk zelf op wat voor manier je met je pony wil omgaan en waar jij je goed bij voelt.

Groetjes

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:04

GeaRiemis:

De leiderspositie heb ik ook alleen in de wei niet tenminste hij doet zoalng hij op stal is of onder hetzadel enzo.. verder neits tuurlijk heeft hij weleens geprobeerd te bijten maar allen EEH!! is dan al genoeg.

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:49

en ik dacht nog wel dat bokt voor paardenliefhebbers is.... dit gaat bijna alleen maar over hoe je de baas kan worden door je paard te slaan... dat klopt echt niet hoor. Boos!
daar word hij alleen maar valser van.
misschien moet je eens hulp gaan zoeken bij iemand die echt verstand van paarden heeft........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:27

mijn vorige tinker kon heel lomp zijn (gewoon onrespectvol, zeker niiet agressief. Ze heeft dan ook wel eens een flinke trap tegen boeg, ribben of kont gehad van mij. Maar daar werd ze wel heel respectvol van (alleen tegen mij helaas).
mijn vriendin vond dat zielig. Want een paard schop je niet...
Totdat mijn paard een poosje in haar wei gelogeerd heeft. Zij kwam op dag 2 de wei in met koekjes, mijn paard ging in haar lompheid in volle galop op haar af en is letterlijk met haar 535 kg over haar heengestormd. Gevolg: vriendin bewusteloos met flinke hersenschudding in het weiland, bril aan gort, flinke blauwe plekken over haar hele lichaam. En dan is het nog goed afgelopen!
Ook mijn huidige paardje, hoewel een stuk minder lomp heeft al wel eens een flinke trap gekregen bij ogenschijnlijk onschuldig fout gedrag, zoals mij even een duw geven met zijn neus. Nou, hij beseft exact waarom, dat blijkt wel uit zijn reactie. hij wordt er meteen weer een stuk leuker op!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:24

lovelyd schreef:
GeaRiemis:

De leiderspositie heb ik ook alleen in de wei niet tenminste hij doet zoalng hij op stal is of onder hetzadel enzo.. verder neits tuurlijk heeft hij weleens geprobeerd te bijten maar allen EEH!! is dan al genoeg.

Hey,

Dit zijn moeilijke dingen om zo te beoordelen hé. Heel vaak kan je wanneer je iemand aan het werk ziet al veel beter inschatten waarom een paard nu net zo reageert in die situatie. Hier is vaak echt een oorzaak voor die jezelf niet altijd direct kan inschatten.
Haal je hem bv. enkel uit de wei om hem te gaan werken of om op stal te zetten?

Het was voor mij uit de vorige posts nu niet zo duidelijk of hij dit nu ook deed naar anderen toe of enkel naar jou?

Wat zegt de eigenaar en heeft hij/zij hetzelfde probleem? (Staat misschien ook al in een vorige post, sorry)

Heel vaak denken wij dat we geen probleem hebben met leiderschap, maar dat dit pas in bepaalde situaties duidelijk wordt, zoals bv. in de weide of tijdens een buitenrit. Het is ook iets waar je aan moet werken en dat je steeds moet blijven bevestigen. Het is echt proberen om op een bewustere manier om te gaan met je paard, op een manier dat je duidelijk bent naar je paard. (Zonder geweld). Ik heb ooit een instructeur horen zeggen; Geweld begint, waar kunde eindigt! Maar, zoals ik al zei, het is niet altijd zo simpel en je moet ook aan je veiligheid denken.

Groetjes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:45

ik vind het eerlijk gezegd wel onverantwoord van de eigenaar, dat hij jou de pony uit de wei laat pakken, terwijl dat dier je telkens aanvliegt!
als er iets misgaat is het wel zijn verantwoording!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:53

Een mooie voorbeeld is die van: Beantsje! Zij heeft gewoon tegen over haar paard laten weten dat zij altijd de baas blijft, maar haar vriendinnetje dacht daar anders over met alle gevolgen van dien en godzijdank nog wel goed afgelopen.
Maar ik vind als heel veel mensen zo denken dat ze niet eens een keer een mep naar een hun paard kunnen uitdelen dan weet ik zeker dat je dan zelf eens flink tegen komt.
En van een paar tikken verkopen aan je paard worden ze echt niet zomaar schuw van, teminste uit mijn ervaringen totaal niet. Want dan moeten we ook gelijk stoppen met klopjes geven op de hals, want dat zijn volgens hele goede paardenkenners ook slaan. Een aai is dan al genoeg voor een beloning.
Daarbij zeg ik ook dat ik echt tegen slaan ben, maar dat betekend dus niet dat ik me laat domineren door een paard in welke situatie het ook mag zijn, want dan krijg je echt in bepaalde situatie,s dat ze echt laten blijken dat ze baas willen spelen. En ja soms gaat dat ook niet zoals ik dat altijd wil, maar de volhouder wint. Ben ook eens dat je eerst moet proberen met groot maken van je lichaam, maar bij sommige paarden werkt het niet en word het niet duidelijk en met een tik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:13

Marigold schreef:
ik vind het eerlijk gezegd wel onverantwoord van de eigenaar, dat hij jou de pony uit de wei laat pakken, terwijl dat dier je telkens aanvliegt!
als er iets misgaat is het wel zijn verantwoording!

hoe moet het dan als de eigenaar een weekje weg is, en zij wil rijden? als je er niets aan doet blijft het zo, als ze er nu aan kan werken wordt het misschien beter, maar als ze het paard nooit meer uit het land haalt, dan wordt het zeker niet beter en aangezien het bij dreigen blijft, en TS voorzichtig doet zal dat wel wat meevallen..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:02

shettiegek schreef:
en ik dacht nog wel dat bokt voor paardenliefhebbers is.... dit gaat bijna alleen maar over hoe je de baas kan worden door je paard te slaan... dat klopt echt niet hoor. Boos!
misschien moet je eens hulp gaan zoeken bij iemand die echt verstand van paarden heeft........

Misschien moet jij eens beter leren lezen????

Of misschien iets meer ervaring krijgen (lees; bijna een rotschop krijgen) voordat je weer met de botte bijl binnenwandelt en zoiets zegt om je berichtenaantal op te krikken Knipoog

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:16

BitchyWitchy schreef:
shettiegek schreef:

Misschien moet jij eens beter leren lezen????

Of misschien iets meer ervaring krijgen (lees; bijna een rotschop krijgen) voordat je weer met de botte bijl binnenwandelt en zoiets zegt om je berichtenaantal op te krikken Knipoog

nee, ik vind het natuurlijk ook heel gevaarlijk dat het paard zo doet, maar hij heeft er vast een reden voor. misschien wel slechte ervaring bij een oude eigenaar ofzo.... ik heb zelf ook een pony die ook wel eens vals doet, maar ik sla hem echt niet want ik weet dat hij dan nog valser word. en slaan is nooit een oplossing! haal hem gewoon eens uit de wei om wat leuks te gaan doen; geef hem bijvoorbeeld een lekkere poetsbeurt, ga gewoon wat met hem knuffelen of ga met hem langs de weg lopen. als jij een hele goede band met je pony hebt zal hij je namelijk ook niet aanvallen!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:20

Lips are sealed

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:24

Lief he, dat mensen nog zo heerlijk naief in de wereld kunnen staan. Gewoon veel knuffelen, dat lost alles op.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:28

Anoeska schreef:
Lief he, dat mensen nog zo heerlijk naief in de wereld kunnen staan. Gewoon veel knuffelen, dat lost alles op.

Yep...... en misschien nog een keer vingertje omhoog, foei zeggen (Neeeee, niet schreeuwen) en vervolgens je melden bij de tandarts voor een kunstklappertje Knipoog

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:32

je moet duidelijk maken dat jij dominanter bent dan hij. Je kunt het het beste groot maken met je armen in de lucht en juist naar hem toe bewegen. bijvorbeeld een stap, of als dat niet helpt naar hem toe rennen en brullen. Zo gebruk je geen fysiek geweld maar jelaat wel weten dat je je niet laat pakken. Na een paar keer zal hij waarschijnlijk minder heftig gaan reageren. pd het principe van grootmaken op dominant te zijn passen paarden ook toe op elkaar en is dus een mis te verstaan gebaar.
groetjes Kim

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:32

ik weet ook wel dat dat niet alles oplost, maar je moet toch wel een band met je pony hebben? als jij alleen maar een pony hebt om op te rijden dan wil die pony je het liefst zo snel mogelijk het land uit hebben...

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:34

kimG schreef:
je moet duidelijk maken dat jij dominanter bent dan hij. Je kunt het het beste groot maken met je armen in de lucht en juist naar hem toe bewegen. bijvorbeeld een stap, of als dat niet helpt naar hem toe rennen en brullen. Zo gebruk je geen fysiek geweld maar jelaat wel weten dat je je niet laat pakken. Na een paar keer zal hij waarschijnlijk minder heftig gaan reageren. pd het principe van grootmaken op dominant te zijn passen paarden ook toe op elkaar en is dus een mis te verstaan gebaar.
groetjes Kim

helemaal mee eens, dit kan nog wel eens gaan werken Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:39

En zo niet?? Plat op de grond gaan liggen en wachten op hulp???

Natuurlijk is dat het eerste wat je probeert, maar wat als dat niet helpt??? Je mag het bij de mijne proberen........ Die heeft nog nooit iets ergs meegemaakt maar als die jou om wil rennen doet ze dat, kun je nog zo mooi bovenstaande gebruiken. Krijgt ze echter een knal, is het klaar en probeert ze het de komende maanden niet weer bij je Haha! Merrie met karakter, beetje dominant ook........

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:46

misschien dat haar een knal geven wel sneller werkt, maar dat betekend nog niet dat het beter werkt... want wat nou als je haar vertrouwen kwijt raakt?
ja, dan ben je weer heel lang bezig om haar vertrouwen weer te krijgen. en ik kan het weten, want ik heb een pony die bij z'n oude eigenaar waarschijnlijk is geslagen met een halstertouw, toen we haar kochten kon je haar niet te pakken krijgen en voor halstertouwen was ze doodbang. maar met veel geduld en rustig doen kregen we haar vertrouwen terug. maar dat heeft toch heel lang geduurd. dus als jij denkt dat slaan oplost dan zou ik nog maar eens goed na gaan denken!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:08

Jaja......... zal wel, maar het ene paard is het andere niet Knipoog

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:15

BitchyWitchy schreef:

ik zeg ook niet dat alle paarden hetzelfde zijn, maar je hebt wel bij elk paard vertrouwen nodig om iets te kunnen berijken.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:18

shettiegek schreef:
BitchyWitchy schreef:

ik zeg ook niet dat alle paarden hetzelfde zijn, maar je hebt wel bij elk paard vertrouwen nodig om iets te kunnen berijken.

En die van vertrouwt mij blind............

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:30

shettiegek schreef:
ik weet ook wel dat dat niet alles oplost, maar je moet toch wel een band met je pony hebben? als jij alleen maar een pony hebt om op te rijden dan wil die pony je het liefst zo snel mogelijk het land uit hebben...

Je hebt het ook over een pony.... maar wat doe je als een paard van 1.76 en van 700 kilo op je af komt baanjeren.
Ook als je eens een tik geeft blijft er wel een baand met je paard.

Anoeska schreef:

Precies hier ben ik het helemaal mee eens!
Het blijft een dier sommige mensen knuffelen ook graag met leeuwen en tijgers, maar vaak met alle gevolgen van dien!