Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:54

ellepel schreef:
oeh.. nou maar hopen dan dat je niet ongeduldig word als je tijd om is Tong uitsteken
zal vast wel goedkomen hoor,arough lijkt me het type pony wat licht onzeker is maar wel alles graag heel goed wil doen

Ik ben met paarden totaal niet ongeduldig. Echt nooit. Met mensen wel, hoor Haha! , maar met paarden heb ik een engelengeduld.

Ik kan alleen maar handvaten geven aan Jessica en haar zus. Zij moeten het gaan doen met deze pony. Het is dus niet dat ik kom en hopla, probleem opgelost. Ik kan wel kijken naar wat Anough aangeeft, naar wat ik zie, naar hoe zij Anough benaderen eventueel, noem maar op. Ik wil het met alle plezier oplossen, hoor, maar dan moet Anough een tijdje bij mijn eigen Sam komen te staan, gezellig Haha! . Dan zou ik er elke dag aan werken en dan lost het probleem echt wel op. Ik kan elk moeilijk vangbaar paard vangen (tot nu toe Knipoog, geduld is daarbij een vereiste natuurlijk.

Maar Anough is van Jessica's zus, dus zij moet het gaan doen, denk ik. Ik vermoed zelfs dat het het allerfijnst is als voorlopig 1 persoon met hem aan de slag gaat. Jonge hele onzekere pony's kun je het beste wat vastigheid van 1 persoon geven. En van daaruit het zelfvertrouwen rustig opbouwen. Maar eerst moet die basis er in............

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:30

Moeilijk probleem hoor! Het is zeker belangrijk om dit goed aan te pakken.
Ik heb zo'n probleempje gehad met mijn oude ruin toen ik hem net had. Ik was toen nog van de korte metten, nu denk ik daar gelukkig wel beter over na. Die stond me gewoon uit te lachen in de wei als ik kwam, die was dus echt niet onzeker, had gewoon geen ontzag toen. Ik heb er uren achteraan gerend en toen ik hem uiteindelijk had heb ik hem een ongenadig pak slaag gegeven.... De volgende dag hoefde ik alleen maar heeeee te roepen toen hij weer weg dreigde te lopen en toen koos ie toch maar eieren voor zijn geld. Nu zou ik dat niet meer zo doen en bij dit beestje is dat geen oplossing als hij onzeker is. Maar soms vind ik de 'psychologie' heden ten dage wel ver gaan hoor. Vertrouwen okee, maar ontzag op basis van vertrouwen klinkt beter in mijn oren. En je zal toch ergens moeten beginnen.
Ook al zou je zijn vertrouwen beschamen, paarden zijn vergevingsgezind genoeg en je maakt niet zomaar iets voor altijd kapot.
Kortom, ik zou hem op de een of andere manier NU te pakken willen krijgen en dan op stal verder aan het werk gaan met hem.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:33

Nadya schreef:
Midasje schreef:
soms kom je op het punt om ze de NEK om te draaien.

Dat mag dus niet gebeuren. Inderdaad, kalm blijven en het ook echt van binnen blijven voelen, want een paard voelt jouw onderdrukte woede/teleurstelling e.d. feilloos aan. Met alle gevolgen van dien...... Haha!

Ellepel, ik ga er de 18e heen om Jessica te helpen en te kijken wat er nou precies met Anough gebeurt. Daarna hoop ik met een oplossing te komen, die (en dat weet ze zelf ook) inderdaad met het opbouwen van vertrouwen te maken heeft. Daarnaast wil ik ook graag het probleem van het leiden oplossen. Lijkt mij prima te doen, hoor, maar tijd en geduld is wel een vereiste.

Ja we blijven idd kalm soms na 20 min achter die tut aan lopen sta ik op het punt te ontploffen, ik draai om koel even af en probeer het opnieuw.

Bij mijn paard is het gewoon klieren en echt GEEN vorm van onzekerheid (was het maar zo) ze is iets te zeker Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:34

Beaux, even voor alle duidelijkheid: Er is daar geen stal, de paarden staan 24/7 buiten. We moeten dus aan de slag met de mogelijkheden die er zijn. Overigens vind ik het echt niet ok om een paard te straffen, nadat jij achter hem aan hebt gerend en hem uiteindelijk hebt weten te pakken. Dat hij de volgende keer wel direct kwam uit 'angst' is niet mijn methode. Ik weiger om mensen en hun paarden te helpen als het op basis van 'dwang' en 'angst' moet. Wil iemand dat wel op zo'n manier, dan moet je mij niet vragen om te komen helpen. Knipoog

Gelukkig is dat ook de insteek van TS niet....... Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:37

Ik zeg ook nergens dat je dit paard moet slaan als je hem hebt en ik zeg ook dat ik dit ook nooit meer zo zou doen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat heel heel soms een tikkie dwang toch weleens nodig is. En dan niet in de vorm van slaan maar wel met een boel overtuiging.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:46

Ik heb gemengde gevoelens bij de stelling vab Beaux. Aan de ene kant ben ik het met haar eens, aan de andere kant denk ik dat er teveel dwang wordt gebruikt van mensen die er weinig van snappen. Ze lossen problemen op die manier op omdat ze geen andere uitweg meer zien. Als het paard er goed op reageert zullen ze zeggen dat geweld soms een oplossing is. Misschien dat iemand anders die verstand heeft van het paardengedrag het op een paardvriendelijke methode zal kunnen oplossen.
Ikzelf gebruik ook wel eens "dwang" maar dit valt niet onder de categorie geweld. Bij een dominant paard meot je soms laten zien dat jij de leider bent en niet andersom. Meestal gebruik ik mijn stem en is dat meer dan voldoende, maar ik kan niet zeggen dat ik nooit een paard een tik op zijn neus heb gegeven als hij naar me hapte. Misschien dat iemand anders die er nog meer verstand van heeft dan ik, ook dit op een paardvriendelijkere maneir teweeg had kunnen brengen.
Een ding ben ik zeker van, geweld mag nooit de eerste keus zijn om je paard iets (af) te leren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:48

Heeft ook met weinig geduld te maken, veel mensen hebben nou een maal weinig geduld helaas.En menen het met een flinke tik snel op te lossen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:51

mja maar om te stellen dat dwang nooit goed is... in de kudde wordt ook wel eens een trap verkocht, het probleem is alleen dat je als mens wel moet weten wanneer een mensenvariant 'trap' gerechtvaardigd en begrijpelijk is voor je beest. En een hoop dingen die wij als mensen met paarden doen zijn toch niet echt logisch voor een paard Lachen
maar on-topic: hoe staat het met de wegduikende fjord?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:57

En soms is die flinke tik op het juiste moment nou juist het beste wat je kunt doen. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:43

Is het inmiddels al gelukt om Arough één keer te vangen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:31

Ten eerste vind ik het al heel slecht als de veearts zegt dat het geen nut meer heeft om te komen, omdat ie toch niet komt. Als die slokdarmontstopping steeds terugkomt zou er toch eens een dierenarts naar moeten kijken.
Ook snap ik niet dat je zegt; we hebben het al met wat lekkers geprobeert en als die het pakt rent die meteen weer weg. Maar pak je hem dan niet meteen zodra je de kans hebt? Als je hem vasthebt kan die toch niet (zo snel) weggaan?
Misschien heeft ie een beetje een trauma aan overgehouden van het wormenkuur? Je moet zorgen dat die het vertrouwen in jullie weer terugkrijgt. Op welke manier dan ook, want zo heb je niks aan het paardje.
Lok hem (als het echt op geen andere manier lukt) met voer in een bak, zodat die het niet meteen van je kan afpakken. Zodra die naar je toekomt pak je hem en stel je hem gerust door tegen hem te praten en te aaien. Als die rustig is neem je hem mee en zet je hem ff op stal. Doe dit elke keer zo, en elke keer langer. Als het van tevoren zo goed ging vind ik het maar raar dat die ineens zo doet.
Een andere manier komt ff niet bij me op.
Succes ermee

Edit; Ik zie nou dat er geen stal is, dus dan zou het moeten zonder stal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:47

heb je hem nou al eens kunnen vangen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:06

Dat vraag ik me dus ook af....het is toch wel erg dat het nog steeds niemand lukt dat dier te vangen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:48

Tja, ondertussen kan de titel al veranderd worden in "paard laat zich al 2 maanden niet vangen".

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:55

Hij heeft zover ik weet een maal een halster om gehad. Ik kon hem tot mijn grote verbazing benaderen terwijl hij op de grond lag! Ik heb hem toen het halster omgedaan met het idee het ook gelijk weer af te doen. De klip hing dus los.

Hij stond heel rustig op en ging er daarna als een haas vandoor, heb geen poging gedaan hem tegen te houden. Hij was gelijk totaal van slag en ik kon hem niet meer benaderen om het touw te pakken. Hij bleef op zeker 10 meter afstand bij me vandaan. In de loop van de dag heeft hij toen het halster af weten te werken.

Verder is zijn gedrag hetzelfde gebleven. Zeer op zijn hoede, wel kort te aaien, maar je hoeft niet met een halster aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:57

Huh, hoeveel mensen zijn er nu wel niet met dat paard bezig dan?

Het lijkt me een stuk zinvoller als de eigenaresse van het paard er zelf mee werkt, onder begeleiding van 1 ander persoon.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:11

Ben de eigenaresse van paardjes die ook bij hem in het land staan en niet specifiek "aan het werk met hem". Geef hem gewoon een aai en aandacht als hij in de buurt bij mij en mijn paardjes komt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:13

Jager bellen en hem neer schieten Indien gewenst met een verdovingspijl Haha!

Als brokje's-plastic zakje-vleien-in de hoek zetten-afzonderen-draad ertussen en steeds verkleinen-veel geduld-geen geduld-etc niet meer helpen dan zal je wat anders moeten doen.

Miss dat er zo'n monty roberts leerling je nog kan helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:33

Vasthi schreef:
Hij heeft zover ik weet een maal een halster om gehad. Ik kon hem tot mijn grote verbazing benaderen terwijl hij op de grond lag! Ik heb hem toen het halster omgedaan met het idee het ook gelijk weer af te doen. De klip hing dus los.

Hij stond heel rustig op en ging er daarna als een haas vandoor, heb geen poging gedaan hem tegen te houden. Hij was gelijk totaal van slag en ik kon hem niet meer benaderen om het touw te pakken. Hij bleef op zeker 10 meter afstand bij me vandaan. In de loop van de dag heeft hij toen het halster af weten te werken.

Verder is zijn gedrag hetzelfde gebleven. Zeer op zijn hoede, wel kort te aaien, maar je hoeft niet met een halster aan te komen.

WAAROM???? zou je het halster weer afdoen Haha! Haha! eenmaal om is om...... en dat maakt het leven wel een stuk aangenamer Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:58

Nadya schreef:
Beaux, even voor alle duidelijkheid: Er is daar geen stal, de paarden staan 24/7 buiten. We moeten dus aan de slag met de mogelijkheden die er zijn. Overigens vind ik het echt niet ok om een paard te straffen, nadat jij achter hem aan hebt gerend en hem uiteindelijk hebt weten te pakken. Dat hij de volgende keer wel direct kwam uit 'angst' is niet mijn methode. Ik weiger om mensen en hun paarden te helpen als het op basis van 'dwang' en 'angst' moet. Wil iemand dat wel op zo'n manier, dan moet je mij niet vragen om te komen helpen. Knipoog

Gelukkig is dat ook de insteek van TS niet....... Lachen

En wanneer ga jij er heen dan?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:08

dus nog steeds niet gevangen Verward Bloos!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:12

Ik denk het ook niet, jeetje wat is dit wat zeg!
Hij zou bij mij trouwens niet weer zonder halster komen te staan Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:35

Okee...volgend plan dan! Schrikdraad...paaltjes...weiland een heel stuk kleiner maken.ZEEEEER goed schrikdraad apperaat met nieuwe batterij!!! liefst natuurlijk met 1 of 2 pony's binnen het kleine stuk. Stuk steeds iets kleiner maken tot je de deugniet kan pakken. Halster om, touw eraan ...belonen, eten geven..en weer vrij op het kleine stuk. Dit eventueel enkele dagen herhalen. Dan stuk groter maken, maar nog steeds niet rijden.
Dan een keer eruit halen, poetsen en weer terug. Vooral belonen zodat eruit ook leuk is voor pownie! Zo langzaam opbouwen.

Ik zou een paar sterke kerels vragen met dik touw en hem zo pakken, maar begrijp dat dat erg moeilijk is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:45

als hij het type pony is wat ik heb dan gaat hij net zo lang met zijn hoofd over de grond liggen rollen tot het halster weer af is Haha!

misschien valt dit nog te proberen:
een van de merries bij ons op stal heeft een trauma aan het hoofd,en dat is soms ook echt drama met halster omdoen.
zij loopt ook erg vaak bij je vandaan.

bij haar ga ik heel voorzichtig naar haar toe,kriebel haar lekker onder haar manen en schuif dan heel voorzichtig een touw over haar hals heen.
dat halstertouw heb ik dan om mijn hals hangen,die schuif ik dan met 1 arm over haar hals heen.
dat is een korter halstertouw met een knoop erin, de knip van het halstertouw klik je dan net na de knoop vast.
zo kan het geen strop worden Knipoog

gaat soms wel es fout hoor,dan heeft ze toch door dat ik dat touw om haar heen wil schuiven en dan loopt ze toch weg,maar dan probeer ik het opnieuw..
kriebelen, en dan lekker hard tot ze helemaal scheef hangt met haar hoofd, en dan lukt het vaak wel. Haha!

gelukkig is het bij haar wel zo dat als dat touw eenmaal vastzit je wel het halster om kunt doen en ze heel braaf met je meegaat.
is ooit wat gebeurd met dit dier, ze heeft ook een bult zitten,net op de plek waar het halster achter de oren langsloopt.

er is met arough ook vast iets gebeurd waardoor hij halster en mens aan een nare ervaring koppelt.
misschien werkt een touw wel?
zou er dan niet meteen mee gaan lopen,maar bij hem blijven en door het touw te bewegen zijn hals es naar links en rechts te duwen.
probeer eventueel te voelen of hij misschien ook een plek heeft zitten wat hem pijn doet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:57

Heb niet alles door gelezen maar er staan meerdere paarden daar in de wei? Anders eten neer leggen met daar in iets wat de pony duf maakt.