Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

louanagirl

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:47

idd.
concequent blijven! (of hoe je dat ook schrijt Tong uitsteken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:53

Scotty__ schreef:
Ik ga dit nu niet allemaal helemaal doorlezenik moet zo nog naar school.
Het gaat erom dat ik het belachelijk vind als een paard PERONGELUK op iemands tenen staat, je een paard niet mag trappen, je mag best een tikje geven van, hup opzij, maar straffen vind ik Persoonlijk niet OKe

een paard staat niet PER ONGELUK op je tenen.
als het paard echt respect voor je heeft is hij zich nauwkeurig bewust van jouw aanwezigheid en jouw persoonlijke ruimte.
Het feit dat een paard al ongegeneerd over je voeten walst zegt al heel wat.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:54

Scotty__ schreef:
niet met opzet nee, maar dan moet ze nog altijd uitkijken waar ze loopt en dan grijp ik hard in no matter wat de reden was (of ze moest overduidelijk bang zijn). Dit vanwege het feit dat als ik niet zo optreed het de volgende keer weer kan gebeuren, en nu heb ik geluk gehad dat ik niet viel, maar de volgende keer kan het anders aflopen en ik zou nooit 880 kilo op me willen hebben. Dus daaarom treed ik hard op, zodat een levensgevaarlijke situatie voorkomen kan worden.

Dus als je moeder 880 kilo woog zou je haar ook een trap verkopen?
Ja je moetmaar uitkijken.
Het beeste kan er niks aan doen, jij vind het toch ook onterecht als jij iets perongeluk doet en je word ervoor gestraft[/quote]

Wat is dat nou weer voor een vergelijking Verward Maar als ik serieus hierop moet antwoorden zeg ik ja. Ik moet uitkijken, mar net als ik moet ook het paard letten op mijn aanwezigheid. Dus jij zou het werkelijk pikken als je paard zomaar over je heen zou denderen. Jou zou het paard een tik op de schouder (wat mijn pard dus echt niet boeit) geven en dan je leven op het spel zetten omdat het dier het de volgende keer weer kan doen en het dan weer een tik geven. Nou dan weet ik wel wie van ons 2 de volgende keer omver gelopen word Knipoog Nee hoor, lievr 1 keer goed op de plaats zetten dan aan blijven stinkmodder. En ik heb ook een extraverzorgster die jonger is dan mij en ik wil niet dat er met haar ook een ongeluk zou kunnen gebeuren omdat ik niet hard genoeg optreed. Deze misstap verbaasde me totaal, omdat ik opzich wel een opgevoed paard heb, en daarom was mijn reactie zo fel.

Als ik het over moet doen, zou ik voor mezelf minder fel gerageerd hebben, maar helaas draai je de tijd niet terug. Zoiezo (ff mezelf verdedigen) heb ik haar met de zachtste deel van mijn voet een schop gegeven en eigenlijk niet echt hard. 1 ding is zeker, ze was meteen bij de les en lette de terugweg heel goed op me (na nog 1 mistap (en toen schopte ik haar niet), maar dat ze de kolder in de kop had bleek ook wel toen ze terug de wei opging. Ze ging helemaal rennen en bokkn en dat is echt zeldzaam bij dat paard.)

Net als Nikki_jimmy maken veel mensen fouten (net als ik), alleen zijn mensen pas slecht als ze er niets van leren en door blijven gaan met de foute behandeling.[/quote]

Nou ik vind het knap als jij weet wie het eerst onver gelopen word, want ik ben nog nooit omver gelopen door een paard. Een paard kan best een keer perongeluk tijdens het poetsen op je teen staan ofzo, dan duw je hem aan de kant, of geef je hem een tikje, maar dat is mijn mening ik schop geen paarden.
En als aan mij de vraag word gesteld ben jij de baas over het paard? Ja, dat ben ik, maar dat kan je ook anders laten merken dan met een trap.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:55

Urielle schreef:
Scotty__ schreef:
Het gaat erom dat ik het belachelijk vind als een paard PERONGELUK op iemands tenen staat, je een paard niet mag trappen, je mag best een tikje geven van, hup opzij, maar straffen vind ik Persoonlijk niet OKe

als het paard echt respect voor je heeft is hij zich nauwkeurig bewust van jouw aanwezigheid en jouw persoonlijke ruimte.

Ik weet niet hoor, maar als mijn paard op mijn tene staat haalt hij hem er net zo snel weer van af, paarden maken ook fouten net als mensen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:56

Nou ik vind het knap als jij weet wie het eerst onver gelopen word, want ik ben nog nooit omver gelopen door een paard. Een paard kan best een keer perongeluk tijdens het poetsen op je teen staan ofzo, dan duw je hem aan de kant, of geef je hem een tikje, maar dat is mijn mening ik schop geen paarden.
En als aan mij de vraag word gesteld ben jij de baas over het paard? Ja, dat ben ik, maar dat kan je ook anders laten merken dan met een trap.

Helemaal mee eens scotty

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:58

Woow gellukig nog 1tje, ik denk ben de enige hier in dit topic! Haha, maar ik moet nu naar school toe, ik ga vanmiddag wel verder met de discssie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:59

Scotty__ schreef:

Die verhoudingen tussen jou en je paard zijn geleidelijk aan zo gegroeid. Maar stel je nu eens voor, je krijgt een voor jouw compleet vreemd paard in handen, die probeert zijn grenzen te verleggen. Alle methodes die jij bij je paard toepast werken bij dit paard niet. Wat doe je?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:01

Urielle schreef:
Scotty__ schreef:

hahaha sorry hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:05

Zo'n opmerking voegt bijzonder veel aan deze discussie toe...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:08

Als ik een paard zou tegen komen, waarbij mijn methode niet zou werken (ik ben hem nog niet tegen gekomen trouwens Lachen ), zou ik professionele begeleiding zoeken bij de mensen van wie ik een hoop geleerd heb (en nog steeds leer) op NH gebied. Zij hebben al zoveel moeilijke paarden meegemaakt en ik heb bij hen gezien en van hen geleerd hoe ontzettend snel een paard kan leren. Ook de moeilijke karakters. Daar komt geen schop aan te pas, hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:13

Dus jij hebt geen fase vier in je portfolio zitten, zet op het moment dat je echt in moet grijpen (en soms hoeft dat maar EEN keer) je paard op stal en neemt contact op met die professional? Ook een manier natuurlijk. Intussen is het wel een-nul voor dat paard....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:16

Scotty__ schreef:

hahahaha, heb je je bril Nerd op als ik vragen mag?? Verward Wie zegt dat mijn vp aan de lijn stond om te poetsen. Ga nu meer eerst lezen voordat je commentaar levert, aangezien er duidelijk staat dat we liepen. En dat mevrouw gewoon een beetje de kolder in haar kop had en tijdens het lopen walste ze over me hee (het is echt niet zo dat ze alleen maar op me teen stond, ze duwde me vol opzij tijdens het stappen) Dus zoals ik al zei: "Lees a.u.b. eerst voordat je je grote snater open zet naar anderen toe."

Ohja, en Vera is niet zomaar een paard. Het is een dominante merrie, die aan de hand meestal braaf is maar in de wei altijd probeert dominanter te zijn. Zou ik zo'n ongeluk toestaan bij haar dan vertoon ik zwakheid en gaat haar dominantie weer optreden. Vind dat mensen makkelijk kunnne oordelen over andermans paard
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 15-03-07 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:17

Cassidy schreef:
Zo'n opmerking voegt bijzonder veel aan deze discussie toe...

Ja sorry als je mij gaat vertellen dat een paard express op je voet gaat staan kan ik er alleen nog maar om lachen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:18

Cassidy schreef:
Dus jij hebt geen fase vier in je portfolio zitten, zet op het moment dat je echt in moet grijpen (en soms hoeft dat maar EEN keer) je paard op stal en neemt contact op met die professional? Ook een manier natuurlijk. Intussen is het wel een-nul voor dat paard....

Oh, wat zijn we weer vriendelijk. Waar heb je het eigenlijk over? Mijn eigen jonge paard doet het hartstikke goed met mij. Ik heb geen eens een stal trouwens. Clown
In de loop der jaren heb ik verschillende verzorgpaarden in mijn leven voorbij zien komen, waaronder ook veel jonkies, die allemaal prima opgevoed zijn. Ik ben nog nooit getrapt of gebeten. En de paarden die wel moeilijk zijn, benader ik op een bepaalde manier en ik heb nog nooit problemen gehad.

Als ik tegen problemen met mijn eigen paard aan zou lopen, zou ik er begeleiding bijhalen, ja. Maar ik verwacht niet dat dat aan de orde zal komen, als ik zie hoe wij samen als combinatie zijn. Lachen
Wat is daar mis mee?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:20

Nadya schreef:
Als ik een paard zou tegen komen, waarbij mijn methode niet zou werken (ik ben hem nog niet tegen gekomen trouwens Lachen ), zou ik professionele begeleiding zoeken bij de mensen van wie ik een hoop geleerd heb (en nog steeds leer) op NH gebied. Zij hebben al zoveel moeilijke paarden meegemaakt en ik heb bij hen gezien en van hen geleerd hoe ontzettend snel een paard kan leren. Ook de moeilijke karakters. Daar komt geen schop aan te pas, hoor.

hier heb ik opzich wel respect voor, maar dat is jouw manier. En iedreeen heeft zo zijn manier om iets duidelijk te maken aan een paard. Enn niet iedereen is weggelegd voor NH.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:22

Nadya schreef:
Maar ik verwacht niet dat dat aan de orde zal komen, als ik zie hoe wij samen als combinatie zijn. Lachen
Wat is daar mis mee?

Nou dat is dan mooi toch Haha! , helaas is dat niet bij iedereen het geval

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:24

@ BinkyDenice: Paarden kunnen idd met opzet op iemands voeten gaan staan. Volgens het Parelli scoresysteem kunnen ze daar zelfs behoorlijk hoog mee eindigen...Haha!

@ Nadya: mensen die in hun leven met een beperkt aan tal paarden in aanraking komen zijn in mijn ogen niet degenen die kunnen beoordelen of een handeling wel of niet gepast is. Je kunt altijd alleen maar over jezelf spreken, maar geloof mij nou maar dat het een verschil is of je met goed opgevoedde paarden te maken hebt, of met darmen van verpestte individuen die zo geworden zijn omdat in hun leven iemand geen duidelijke grenzen heeft gesteld of heeft kunnen stellen.

Een correctie moet aankomen in een intensiteit waar het paard van onder de indruk is. Een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als jouw fase vier op dat moment die schop is, moet je die op dat moment geven, en mag je die op dat moment geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:25

verography schreef:
En niet iedereen is weggelegd voor NH.

Even een aanpassing: niet iedereen heeft de basis van de NH. Maar wat is er mis met JBF?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:26

verography schreef:
Nadya schreef:

hier heb ik opzich wel respect voor, maar dat is jouw manier. En iedreeen heeft zo zijn manier om iets duidelijk te maken aan een paard. Enn niet iedereen is weggelegd voor NH.

Dat snap ik, hoor, maar ik wil aangeven dat het dus ook zonder schoppen kan. Dat mensen daar niet voor kiezen, is uiteindelijk hun keuze. Ik heb zelf een jong paard, die nu net 3 jaar is en als ik zie hoe het gaat tussen ons, ben ik razendtrots op wat we samen bereikt hebben. En we gaan nog veel meer bereiken, maar we hebben alle tijd en geduld. Zonder enige vorm van geweld. En ik heb er eentje met een sterk, maar wel vriendelijk karakter. Ik ben gewoon zo consequent en duidelijk mogelijk. En dat zonder te schoppen, ja echt, het is mogelijk. Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:28

Cassidy schreef:
verography schreef:
En niet iedereen is weggelegd voor NH.

Even een aanpassing: niet iedereen heeft de basis van de NH. Maar wat is er mis met JBF?

wat is JBF ?? en wat jij zegt kan ook ja Knipoog mijn punt is dt niet iedereen zich er in kan vinden, of er geen zin heeft of wat dan ook. Er zijn duizende redeneen waarom iemand voor een bepaalde methode kiest. En als jij je erin kan vinden, dan zal ik je niet tegen houden. Maar respecteer ook de mensen die anders denken en hun paard wel ooit eens 1 schop hebben vrkocht (ik zeg nu niet dt jij dat niet respecteerd, is gewoon in het algemeen)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:31

Nadya schreef:
Dat snap ik, hoor, maar ik wil aangeven dat het dus ook zonder schoppen kan. Dat mensen daar niet voor kiezen, is uiteindelijk hun keuze. Ik heb zelf een jong paard, die nu net 3 jaar is en als ik zie hoe het gaat tussen ons, ben ik razendtrots op wat we samen bereikt hebben. En we gaan nog veel meer bereiken, maar we hebben alle tijd en geduld. Zonder enige vorm van geweld. En ik heb er eentje met een sterk, maar wel vriendelijk karakter. Ik ben gewoon zo consequent en duidelijk mogelijk. En dat zonder te schoppen, ja echt, het is mogelijk. Lachen

Kom dat mijn verzorgpaard maar eens uitleggen Haha! Tong uitsteken hihi, maar het is fijn te horen dat nit iedereen hun paard hoeft te schoppen. Als ik ook zonder een schop kon zou ik hartstikke blij zijn, maar helaas, soms heb ik toch mijn schop nodig om iets duidelijk te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:31

Als je het hele topic eens doorleest, zul je zien dat er verschillende partijen zijn.
De een schopt en slaat bij het minste of geringste, de ander ziet schoppen als het uiterste in de rij van mogelijke correcties die hij zijn paard kan geven.

Ik heb een hele goede band met mijn paarden, met beiden, en ik heb de oudste welgeteld een keer in 8 jaar een trap verkocht, en de jongste welgeteld een keer in 5 jaar een trap verkocht.

De oudste viel me aan bij het aansingelen, en had me te pakken ook, tot bloedens aan toe, dwars door een shirt.
De jongste stond gericht met twee achterbenen naar me te trappen (was toe welgeteld 3 maanden oud) en heeft een koekje van eigen deeg gehad, schop onder haar waarde achterwerk met de wreef van mijn voet. Was niet hard, maar ze was er zeer van onder de indruk en heeft het nooit meer geprobeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:33

verography schreef:
wat is JBF ?

JBF is Jan Boeren Fluitjes....een methode die al veel langer bestaat dan NH....Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:33

Cassidy: Inderdaad en die optredens zorgen er dan precies voor dat je zulke dingen vaak niet meer hoeft te herhalen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:34

idd, cassidy, goed voorbeeld. 1 keer even goed achter hun oren knopen dat dit heeeeel fout is en je zal er weinig last meer van hebben... Ja en iedreen knoopt iets bij hun paard in de oren op een andere manier

ow oke, bedankt