wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:32

tja maarja flettie, je weet het niet altijd.
Honey heeft/had een trailerprobleem (onderuit gegaan jaaaaren terug)
Dit hebben we in alle rust getraind en getraind en getraind, net zo lang tot ze er zelf zonder hulp inliep, stukjes gereden, uitgeladen, weer ingeladen, allemaal super deed ze het, ik was in de 7e hemel dat ze weer gewoon de trailer op ging.
Tot we van de zomer een show hadden.
Thuis liep ze zo de trailer op, zoals we inmiddels weer gewend waren, maar toen we weer terug moesten was ze de trailer niet in te krijgen, armen achter haar kont, lijnen, lief praten, voer, erin rijden, achteruit, we hebben *naar ons idee* werkelijk alles geprobeert en niks hielp.
ja, toen heeft ze ook 2 of 3 tikken met de zweep op dr hakken gehad. uiteraard uitbundig beloont toen ze er eindelijk in stond, hadden we dat niet gedaan hadden we er nu nog gestaan, en dan heb ik het nog over een shet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:48

flettie schreef:
@ dees_daan: is helaas ook niet mijn manier om een paard in de trailer te krijgen. Hopelijk hebben jullie thuis ondertussen met het paard geoefend. Ik zou gewoon niet op concours gaan als mijn paard niet op een min of meer fatsoenlijke manier in te laden is. Zelfs mijn veulen van 5 maand oud loopt met wat aanlokking van voren (brokjes) en een duwtje van achteren de trailer in tegenwoordig. Terwijl wij de allereerste keer ook 3 kwartier bezig zijn geweest met haar.
Alhoewel ik ook wel weer geweigerd heb om met haar een rondje te lopen toen ze er niet in wilde... mevrouw was gewoon koppig bezig en absoluut niet bang. Ze moest niet het idee krijgen dat weigeren betekende weg mogen lopen van de trailer Knipoog

Kortom:
Is je paard bang --> ga oefenen, oefenen, oefenen en niet eerder op pad dan het voor hem normaal is om in een trailer te staan (mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de NHS methode).
Is je paard aan het etteren --> net zo lang volhouden en desnoods met een flinke mep op de reet die trailer in krijgen.

Denk dat ik zo maar eens ga fietsen Clown

ze heeft al eerder in de trailer gestaan, niets aan de hand. in het begin weigerde ze gewoon, dus wij dachten, mischien ligt het aan de trailer ofzo dat ze die eng vind, schot weggehaald, en op het laatst begon ze te trappen en te doen, en ja, dan pakken we haar idd aan. we laten ons niet trappen, ze stond met de zweep erbij met een kwartiertje in de trailer, toen we doorkregen dat ze idd aan het etteren was hebben we haar aangepakt Knipoog
ja idd mijn 5 maand oude hengst loopt er ook zo in Haha!

gaat ook weer een rondje fietsen Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:51

stef schreef:
Thuis liep ze zo de trailer op, zoals we inmiddels weer gewend waren, maar toen we weer terug moesten was ze de trailer niet in te krijgen, armen achter haar kont, lijnen, lief praten, voer, erin rijden, achteruit, we hebben *naar ons idee* werkelijk alles geprobeert en niks hielp.
ja, toen heeft ze ook 2 of 3 tikken met de zweep op dr hakken gehad. uiteraard uitbundig beloont toen ze er eindelijk in stond, hadden we dat niet gedaan hadden we er nu nog gestaan, en dan heb ik het nog over een shet....

idd, thuis ook zo op de trailer (anders was ze niet eens meegegaan denk ik)
en de terug weg ineens niet meer willen, nou hadden we een andere trailer dus het kon daar aan liggen, armen konden niet meer achter haar kont omdat ze begon te trappen, 3 verschillende mensen geprobeerd om haar de trailer in te krijgen, meisje zelf, ik, en nog een ander meisje, telkens stond ze er half in, en sprong er dan toch weer uit.. ze had 1x door hoe ze aan de zijkant kon komen, dan maar die zweep erbij.. anders hadden wij er idd ook nog steeds gestaan

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:58

Vaak helpt met de stem ook goed zat naar mijn zin...
Of bijv als ze aan 't halster vast staan een keer aant halster touw trekken of iets dergelijks. Maar ik vind het per paard flink verschillen. Neem nou een hengst als die een merrie ziet geef die er echt niets om als je iets zegt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:02

ach bij die van mij is het met trailerladen maar net hoe zijn pet staat....... hij kan er zo oplopen Haha! Haha! en ook zomaar helemaal niet Haha! Haha! En dan ECHT niet he, dan gooit hij zijn hele gewicht in de strijd, en steekt zo vreselijk zijn middelvinger op........

dan moet je je bedenken dat mijn meneer zich niet laat dwingen, hoe meer dwang, hoe harder die hoeven in het zand gaan (heeft ie vast van mij afgekeken Haha! )

lijnen erachter heeft geen zin,

het enige wat je kan doen is zorgen dat hij je niet het hele terrein over trekt (normaal is hij altijd super hoor aan het lijntje) en wachten tot hij genoeg om ons getrut gelachen heeft.......

en dan loopt hij er zo weer op, met een big smile op zijn snoet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:32

KiWiKo schreef:
ach bij die van mij is het met trailerladen maar net hoe zijn pet staat....... hij kan er zo oplopen Haha! Haha! en ook zomaar helemaal niet Haha! Haha! En dan ECHT niet he, dan gooit hij zijn hele gewicht in de strijd, en steekt zo vreselijk zijn middelvinger op........

dan moet je je bedenken dat mijn meneer zich niet laat dwingen, hoe meer dwang, hoe harder die hoeven in het zand gaan (heeft ie vast van mij afgekeken Haha! )

lijnen erachter heeft geen zin,

het enige wat je kan doen is zorgen dat hij je niet het hele terrein over trekt (normaal is hij altijd super hoor aan het lijntje) en wachten tot hij genoeg om ons getrut gelachen heeft.......

en dan loopt hij er zo weer op, met een big smile op zijn snoet

zij gooide idd ook haar gewict in de strijd, drukte haar kont naar beneden om haar hoeven maar zo sterk mogelijk neer te kunnen zetten, lijne hadden we erachter omdat ze dan niet achteruit kon, maar ze was wel zo slim om er bij de zijkant af te springen, stront eigenwijs was ze, 2,5 uur bezig geweest, en toen was het genoeg, het werd al laat, en iedereen wou naar huis, en we konden haar niet laten staan en zeggen, doeg! als je weer normaal kunt doen bel je maar even dan kunnen we je halen Bloos dus toen de zweep erbij, toen stond ze er binnen een kwartier op, thuis uit de trailer, en na een half uurtje weer proberen, en zo loopt zonder problemen die trailer op, het was dus gewoon dwars doen Koe

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 09:15

hmm met een zweep hem de trailer in krijgen, word alleen banger van de trailer, ik heb het met eigen ogen gezien Bloos Haha!
misschien valt dat bij jullie wel mee, maar bij dat paard wat ik bedoel niet Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:23

Jij baseert je mening nu op jou ervaring met 1 paard, maar dat 1 paard negatief ergens op reageert wil niet zeggen dat ze er allemaal zo op reageren. En nogmaals, als je daar 2,5 uur het lief hebt geprobeerd dan moet je wat, of blijven staan, of naar huis lopen, of wat dwang uitoefenen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:39

Ja daar zit niks anders op ik heb het ook een keer gehad, hij liep er zo op, hadden we gereden ergens wilde naar huis gaan en dus echt neit dat hij erop ging, we hebben hem uiteindelijk erin moeten tillen, paar mensen gewond maar ja je kan moeilijk blijven staan. Dan is er thuis wel tijd om uit te vinden waarom en oe maar je zal toch naar huis moeten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:44

Vinden jullie niet dat we een beetje afdwalen? Trailerlaadproblemen zijn maar een onderdeel waarbij je af en toe wat druk moet gebruiken (maar misschien wel een van de meest voorkomende situaties dat mensen hun geduld verliezen en beginnen te meppen).

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 10:20

je geduld verliezen lijd meestal tot boos worden en slaan naar je paard
waardoor je paard niet begrijpt wat tie nou moet doen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:52

Ben ik het niet mee eens. Als je boos wordt kun je wel degelijk duidelijker overkomen dan je normaal doet, dus wat dat betreft werkt boos worden wel degelijk. Je moet alleen niet helemaal door het lint gaan en er blind op losmeppen.

Boos worden mag, je mag het alleen niet botvieren op je paard.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:19

Cassidy ben het helemaal met jouw eens

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:32

ik ben het met je eens, ik sla mijn pony nooit..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:37

Boos worden is ook niet erg, boos blijven wel.......... boos mag je hooguit 3 seconden zijn........ en niet meer Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:41

Inderdaad dat vind ik dan ook zo fijn emt werken met hengsten die zijn inderdaad een seconde boos en dan is het klaar, zo ben ik zelf ook

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:43

precies een korte heftige uitbarsting om dan in alle rust weer verder te gaan.........

zo doen ze dat onderling ook........... trappen elkaar effe de hoek in, om daarna weer gezamelijk van het hooi te eten Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:44

tjitseee schreef:
ik ben het met je eens, ik sla mijn pony nooit..

En dat is wat Cassidy juist niet beweert!! Knipoog Ze zegt juist dat een tik wel goed is mits het echt een doel heeft en het niet wordt gebruikt of je eigen frustraties te uiten Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:58

KiWiKo schreef:
precies een korte heftige uitbarsting om dan in alle rust weer verder te gaan.........

zo doen ze dat onderling ook........... trappen elkaar effe de hoek in, om daarna weer gezamelijk van het hooi te eten Haha!

Bij mij thuis heb ik de afgelopen dagen een mooi staaltje van kuddegedrag mogen zien.
Mijn merrie die ik afgelopen weekend van haar veulen heb afgespeend (waarbij veulen + ome Shetland in de zomerwei bleven en de merrie aan huis kwam te staan) heeft tijdelijk gezelschap gekregen van een 2 jarige Haflingermerrie van onze buurman. De eerste uren van kennismaking hebben ze gescheiden door gebracht met slechts schriklint tussen hen in zodat ze wel aan elkaar konden snuffelen maar elkaar niet konden raken.
De eerste minuten dat ik mijn merrie bij de Haf in de wei heb gelaten liepen ze voorzichtig al grazend om elkaar heen te draaien. Bij neus-neus contact werd er (m.n.) van de kant van mijn merrie veel gegild en licht met d'r voorbeen geslagen.
Hafje kreeg tijdens het voeren 's avonds een ferme mep met de achterbenen toen ze te dicht bij mijn merrie kwam. Een dag later nog een keer een mep gehad toen Haf dacht: "He, volgens mij heb jij net zo'n lekkere melkbar als mijn moeder vroeger had."
Nu 3 dagen later staan beide merries gezusterlijk naast elkaar te grazen en van 1 bultje hooi te eten en staan ze elkaar (op aangeven van mijn merrie) elkaar ook flink in de manen en bij de schoft te kroelen.

Kortom: er was even ruzie in de keet en Hafje wordt af en toe nog even op d'r plek gezet maar verder is mijn merrie erg blij met haar tijdelijke gezelschap.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:04

Ik heb de vorige x aan gekeken hoe iemand zijn paard in de trailer deed(hahha) en ik zal je zeggen dat zal ie de volgende xprecies het zelfde doen het kreeg een schop op de hol omdat een wortel niet hielp maar die schop werkte net zo min er werd een brede plank gepakt en die achter d'r gezet zodat ze er zo inliep dus zo kan het ook. Ik heb zelf op een manege gewerkt en heb ook gemerkt dat paarden ook reageren op jou hoe gebent en of je het meent hetenige wat ik tot de conclusi ben gekomen is dat wij allemaal blij moeten zijn dat deze dieren geen besef van hun krachten hebben. vaak heb ik ook het idee dat we met teveel en te gestresst bezig zijn met alles en nog wat en dat we dat dan maar gaan afreageren op degene met de minste weerstand. Ik wil hier niet de heillige gaan uithangen want ik rij ook wel eens met een zweep tydens de les maar slaan NEE.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:19

Ik was vandaag de paarden aan het opstrooien.. En er ik was in de stal van een merrie(die hengstig was) en ik ben aan het opstrooien draait ze opeens der kont naar me en trap( gelukkig kan ze niet goed richten en was het mis) en die heeft mooi een schop terug gehad van me..
Dag.. zo is ze alleen als ze hengstig is ( ken het paard al erg lang) en dat pik ik niet.. Een paard mag niet gericht en express naar mensen slaan.. En ik deed haar niks en benaderde haar normaal net als de dag daar voor..
Als een paard mij trapt trap ik terug..
Helaas ben ik 1.62 en is dat paard 1.80 dus ze was niet er niet erg van onder de indruk.. maar het gaat om het idee Clown

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:25

Nassie schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens..

Hoe denk je hoe paarden in het wild met elkaar omgaan? Die geven elkaar ook geen zacht tikje of vragen heel lief of ze misschien even willen ophouden?

Ik vind dat je best je paard een trap of klap mag geven als het terrecht is..
Ik repecteer mijn pony ook maar als zei echt vervelend is krijg ze gewoon zonder pardon een trap voor haar hol.

Hier ben ik het wel mee eens.. wat je kunt wel respect voor hun hebben *dat is ook zeker belangrijk* maar zij moeten ook respect voor jou hebben. En idd bij mij is het ook schop je mij? krijg je een trap terug

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:18

De mijne geeft niets om een stemverheffing of een tik op de hals, wil je die bang maken dan moet er wel heel wat gebeuren haha Haha!

Maar soms als ze vervelend is krijgt ze wel eens een schop onder haar hol, of een tik op der neus!

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:45

Ik sla niet snel maar als ze zonder rede opeens gaat hangen oid krijgt ze wel een tik. Daarna is het meteen klaar hoor maar als ik een brul geef gaat ze niet naar voren en ze moeten natuurlijk niet doorkrijgen dat ze los kunnen komen als ze gaan hangen.

Skyracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:40

Nassie schreef:
Jamezy schreef:
Inderdaad! Natuurlijk rammelt het van alle kanten... "ja, maar in het wild!" Misselijk
In de vrije natuur zijn er geen mensen die onduidelijke hulpen geven, die je op de meest rare tijden meenemen om de meest vreemde dingen te doen etc. Bovendien zijn de leefomstandigheden (ook qua sociale contacten) never nooit niet te vergelijken met die van onze paardjes.

Volgens mij heeft 80% geen enkel idee hoe het voelt om met eigen zweep geslagen te worden. Dus wees eens stoer, en mep eens op je eigen achterste met de kracht waarop je op je paard inhakt!
Paardrijden is meer dan erop klimmen, hakken erin duwen en gaat het niet helemaal naar wens? Zweep erbij! Ga eerst eens te rade bij jezelf, een paard loopt tenslotte naar het niveau van degene die erop zit, voordat je de zweep trekt.

Persoonlijk ben ik liever de slimste dan de -afgedwongen- sterkste!

Een paarden kont is heel iets anders dan een mensen kont..
Je moet een mens en paard nooit met elkaar vergelijken, als jij het koud heb heeft het paard het dan ook koud??
Als bij jou iets zeer doet hoeft nog niet te zeggen dat het bij een paard net zo zeer doet..

Dan kan je net zo goed helemaal niet meer op een paard stappen of omgaan als je het met een mens gaan vergelijken..

Tuurlijk moet je niet onnodig gaan slaan of trappen, maar ik ben van mening dat je een paard gewoon een trap mag verkopen onder zijn hol..

Idd, vroeger toen ik beginner was durfde ik nooit zo hard te slaan. Maar toen mijn instructeur zei: "Je moet wel 7x zo hard slaan wil je hetzelfde bij je zelf bereiken." Toen durfde ik eindelijk die irritante pony eens aan te pakken, en alles ging veel beter! Of dat van dat 7x waar is, weet ik niet cker hoor..