wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:33

Ik begrijp t wel hoor ts. Je maakt toch een beslissing die je niet meer terug kan draaien. Beperk je risico alleen zo veel mogelijk voor anderen en voor jullie zelf. Beterschap ook met je arm!

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 20:33

YvonneV schreef:
Hoe denkt de DA over eventueel inslapen?

Dat is hier blijkbaar nog niet zo eenvoudig bij een gezond paard. Vandaag mijn DA gevraagd hoe hij hier tegenover staat en hij wil sowieso eerst de uitslag van de testen afwachten en staat er dan nog niet om te springen.. Heb van hem een numeer gekregen van een opkoper, dat vindt hij een beter idee, dan moet ik de keuze van slacht niet zelf maken. Maar god mag weten waar mijn paard dan weer terecht komt, ofwel bij een of andere beul, ofel wordt hij verder verkocht met alle gevolgen die ik niet op mijn geweten wil hebben

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:37

Ravottie18 schreef:
YvonneV schreef:
Hoe denkt de DA over eventueel inslapen?

Dat is hier blijkbaar nog niet zo eenvoudig bij een gezond paard. Vandaag mijn DA gevraagd hoe hij hier tegenover staat en hij wil sowieso eerst de uitslag van de testen afwachten en staat er dan nog niet om te springen.. Heb van hem een numeer gekregen van een opkoper, dat vindt hij een beter idee, dan moet ik de keuze van slacht niet zelf maken. Maar god mag weten waar mijn paard dan weer terecht komt, ofwel bij een of andere beul, ofel wordt hij verder verkocht met alle gevolgen die ik niet op mijn geweten wil hebben

Niet doen! Echt niet. Geen 'opkoper'. Kan hij wel een beter idee vinden, maar denk dat hij de enige is.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 20:42

Vind ik zelf ook absoluut geen goed idee hoor!

Ravottie18

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 20:50

Ik heb ondertussen ook nog contact gehad met de vorige eigenares van Ravottie, had al gevraagd of ze hem terug wou kopen maar dat was geen optie omdat ze hier de "middelen niet voor had". Heb haar nu dus het voorstel gedaan om hem terug te geven, geld ben ik toch kwijt daar heb ik me al lang bij neergelegd en leek me de beste optie omdat zij hem tenslotte Door en Door kent en ik geen hartverscheurende keuze moet maken. Dus had goede verwachtingen maar helaas wil ze hier ook niet in mee gaan wat nog maar eens bevestigd dat het niet om het financiële plaatje gaat.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:53

Misschien is het een idee om waar je ongeveer woont ( de regio) te vermelden ? wie weet kent iemand een DA in de buurt die hier wel voor open zou staan?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:57

Maar je wil alleen in laten slapen en niet laten slachten? Wat een rot onderwerp he? Is het paard ongelukkig?

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:05

Indestal schreef:
Maar je wil alleen in laten slapen en niet laten slachten? Wat een rot onderwerp he? Is het paard ongelukkig?

Ja zeg dat wel! :( nee slachten vind ik persoonlijk geen optie..
Ik denk niet dat hij ongelukkig was nee, maar van de situatie Hoe die nu is zal hij ook niet bepaald vrolijker worden denk ik. Alles gebeurt snel en van op afstand terwijl hij net met momenten een echte knuffel kon zijn

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:07

[quote="Ravottie18Dank je wel! En ja dat is nu precies wat ik bedoel met mijn tere zieltje.. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik kon zeggen "nou, ik ben klaar met jou kerel en hup naar de slacht" maar zo ben ik gewoon niet.. En is heel erg lief van jou dat je ons wou helpen maar idd zoals je zegt, ik denk dat niemand dat kan. Daarom net dat ik iedereen zijn mening eens wil horen. Ik verwacht absoluut niet dat er iemand mijn paard nog kan redden, die kans is klein en daar ben ik mij heel bewust van, maar Mss dat de beslissing me zo makkelijker zal vallen als ik toch weet dat ik er alles aan heb gedaan. Al blijft de hoop dat die 1e voorbijkomt die dat net wel kan toch nog aanwezig diep vanbinnen[/quote]

Je kiest de dood niet uit wraak, maar uit noodzaak. De dierenarts snap ik ook wel, die ziet ook maar een stuk van het plaatje. Je wilt niet dat het nog eens of nog erger gebeurd, dat is alles. En nee, een ander kan die beslissing nu niet maken. Je doet het niet als "het beste voor het paard". Nee, gewoon echt om de mensen te beschermen die er te licht over denken en daarmee zichzelf in gevaar brengen. Het is in ieder geval het beste voor de mensen. Hoe langer je er mee bezig bent, hoe moeilijker het wordt want jullie doen zo je best. En nee, het paard kan het vast niet helpen, het is "de schuld van de mens" onbedoeld en misschien ook onvermijdelijk. Maar doet dat er werkelijk toe?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:16

Ravottie18 schreef:
Ik heb ondertussen ook nog contact gehad met de vorige eigenares van Ravottie, had al gevraagd of ze hem terug wou kopen maar dat was geen optie omdat ze hier de "middelen niet voor had". Heb haar nu dus het voorstel gedaan om hem terug te geven, geld ben ik toch kwijt daar heb ik me al lang bij neergelegd en leek me de beste optie omdat zij hem tenslotte Door en Door kent en ik geen hartverscheurende keuze moet maken. Dus had goede verwachtingen maar helaas wil ze hier ook niet in mee gaan wat nog maar eens bevestigd dat het niet om het financiële plaatje gaat.. :(

Die is net zo betrouwbaar als een opkoper :n
Heeft hem immers ook zonder verhaal aan jou verkocht?

Denk dat er heus wel handelaren zijn waaraan je hem eerlijk "voor de dood" kunt verkopen, maar dan wordt het ook de slager -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:18

Ravottie18 schreef:

Zodat ze hem nogmaals kan verkopen zonder iets te zeggen tegen een nieuwe eigenaar maar wel twee keer geld heeft.
Ben wat dat betreft maar blij dat ze nee zegt.

Voor jou blijft het moeilijk.

Maar goed hij heeft niet alleen jou te pakken gehad, onthoud dat wel goed.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:18

Mag ik je het advies geven om Nijkerk gewoon eens te bellen? Gewoon eens navraag doen... en van hem horen hoe of wat...

Op youtube vind je ook een filmpje van zangeres Do die erbij is als een paard geslacht wordt. Kijk er eens naar... echt meis... het is zo ongelooflijk snel voorbij... je paard merkt er nauwelijks iets van...

Dat de vorige eignaar er zo in staat zegt genoeg... en het merendeel van de bokkers hier vind je ook echt geen slecht persoon of een slecht baasje als je Ravottie laat gaan...

Het klinkt misschien heel cru maar door het besluit te nemen om hem te laten gaan, bespaar je hem een onzeker leven met handelaren etc. Daarbij bespaar je mensen die een paard zoeken waarschijnlijk het leed wat je zelf nu voelt. Je geeft duidelijk veel om je dier, ik bewonder dat in je...

uit ervaring kan ik je vertellen dat de aanloop naar het paard af te laten maken moeilijker is dan het moment dat het gaat gebeuren en de momenten erna...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:23

Ik wil geen wel/niet slachten discussie starten, maar was benieuwd waarom je tegen slachten bent?

Gaat het om het "verwerkingsproces" erna?

Ben je ook tegen alleen schieten? Evt een vorm van noodslachting aan huis (geen idee of een noodslachter dit zou doen hoor, maar ja, niet gevraagd is geen antwoord)? En daarna dezelfde route bewandelen als met inslapen en ophalen?

Wellicht dat het voor jou dan makkelijker wordt?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:25

Ik volg je topic al de hele tijd en ga nu reageren. Wat een poedersuiker situatie zeg!

Ik vind de keus om hem te laten gaan de enige juiste. Dit paard gaat dit weer doen....of je zou een adres moeten hebben van iemand die zich aanbied om hem te hebben en te houden wetende van zijn problemen. Maar ik zou de gok op doorverkopen niet nemen.

Ben zelf ook geen fan van slachten. Maar in nijkerk is het echt respectvol. Ik heb 2 Paarden ingeslapen en emoet zeggen. Dat is ook niet super fijn om te zien/voor het dier.

Is er nog een andere dierenarts die je kunt proberen? Heel veel sterkte met deze moeilijke situatie

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:26

mag ik vragen waarom je tegen slachten bent? Bij mijn weten kan een slager hem ook schieten en dat hij dan niet voor menselijke consumptie gaat.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:42

Ik was als penny altijd tegen slachten. Heb drie paarden zien gaan met de slacht. Veel dieren zien gaan met inslapen en slacht ziet er veel prettiger uit... bij inslapen bleven ze vechten en helemaal als ze lichamelijk nog zo goed zijn. Echt verschrikkelijk.
Bij de slacht is het over. Ze gaan netjes om met de dieren. Maar hierin moet je je eigen keuze maken.

Wel vraag ik me af, er zijn zoveel leuke recreatie paarden in de wereld. Waarom dan 1 in leven houden die levensgevaarlijk is?
En doorverkopen aan iemand die het hele verhaal kent lijkt me ook geen optie. Als je een overlijdensadvertentie ziet van die persoon door paard overleden neem je het jezelf eeuwig kwalijk lijkt mij.

Sterkte met je keuze TS.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:49

Tussen de letters door lees ik dat je je erbij neergelegd hebt wat de situatie betreft , géén geld paard terug naar eigenaresse vind je oké, omdat zij hem door en door kent maar ik begreep dat zij er amper meer wat mee deed en tja zo staat hij nu ook bij jouw ...

Ze weet donders goed dat dit paard wat mankeerd anders kon ze het terug nemen en alsnog verkopen , want ook zij durft hem niet naar de groene weides te sturen denk ik , maar kan ook niks meer met hem !

Rest mij de vraag ...is dit paard normaal aanhankelijk geweest en fatsoenlijk te rijden ?
Wanneer begon hij met bijten ?
Wat zegt de fokker hierover ?
Heeft zijn naam met zijn gedrag te maken ?

Ik snap heel goed dat je het niet meer aandurfd , want je weet niet wat hem triggert en het is jouw overkomen dus kunnen wij wel wat roepen maar jij moet het doen !
Ik zou hem niet in de handel gooien !

Een dierenarts mag géén gezond paard afmaken, zolang hart en longen goed zijn en hij op 4 benen staat en loopt is er niet direct een reden !
Het vreemde is als de dierenarts zegt dat het afgemaakt moet worden en de eigenaar zegt absoluut nee , dan mag het dus ook niet , dan heeft de eigenaar het laatste woord .
Heb ik met een zwaar hoefbevangen paard meegemaakt , die niet eens meer kon gaan staan ...héél triest !

Is dit paard verzekerd ?
Ook dan telt dit niet en krijg je niks uitgekeerd !
Ook weer zoiets triest , paarden die wachten op hun dood voor de verzekeringsgeld ...

Als je niemand in de buurt hebt die zich in dit paard wil verdiepen dan zou ik hem of een hele goede bekende hem naar de slager brengen !
Hij is 18 en zou normaal gesproken nog heel wat jaartjes meekunnen maar dit mag gewoon niet weer gebeuren .

Hij heeft je hart geraakt dat is duidelijk en jij hebt hem niet zo gemaakt en zou het graag anders gewild hebben, dus mag je jezelf nooit verwijten maken !

Misschien kan hij gestuurd worden in zijn gedrag als je weet hoe hij inelkaar steekt maar vertrouwen kun je hem nooit weer !

Ik vind het heel sneu voor jouw en je vriend en wens jullie veel sterkte toe !

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:00

Lieve TS, ik. Heb heel veel bewondering voor jou!

Ik heb een vriendin die haar 2 paarden laten 'lezen' heeft, dit was ongelooflijk om te lezen...twee totaal verschillende karakters en alles klopte.
Een gesprek tussen Simone en je paard kan voor opheldering zorgen, hier is de link naar haar site.

http://www.communiceren-met-dieren.nl/index.html

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:08

Dan ben ik heel benieuwd wat en ook vooral wannéér er wat gaat gebeuren. Ik begrijp TS helemaal, het is geen versleten bankstel wat je weg wilt gooien. Maar dit paard gaat niet terug naar de oude eigenaresse (gelukkig!), gaat niet de handel in, wordt niet zomaar door een dierenarts ingeslapen... maar diertje staat nu wel sneu te zijn, volgens TS zelf, alles snel en van een afstandje... alleen? Dat is ook geen leven voor het paard. Maar TS wil ook niets van de slacht horen. Wat blijft er dan over, als geen dierenarts de spuit wil geven?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:10

suikermeisje schreef:
Ik was als penny altijd tegen slachten. Heb drie paarden zien gaan met de slacht. Veel dieren zien gaan met inslapen en slacht ziet er veel prettiger uit... bij inslapen bleven ze vechten en helemaal als ze lichamelijk nog zo goed zijn. Echt verschrikkelijk.
Bij de slacht is het over. Ze gaan netjes om met de dieren. Maar hierin moet je je eigen keuze maken.

Wel vraag ik me af, er zijn zoveel leuke recreatie paarden in de wereld. Waarom dan 1 in leven houden die levensgevaarlijk is?
En doorverkopen aan iemand die het hele verhaal kent lijkt me ook geen optie. Als je een overlijdensadvertentie ziet van die persoon door paard overleden neem je het jezelf eeuwig kwalijk lijkt mij.

Sterkte met je keuze TS.

Ik heb nog nooit een paard zien vechten met inslapen..En dat zijn er best wel wat..Afgelopen jaar 3 stuks zelfs en in voorgaande jaren ook nog velen! Natuurlijk gebeurt t maar geen hele grote kans. Slachten kan natuurlijk ook..Maar ook daar kunnen haken en ogen aan zitten..Het is allebei niks! Afschieten vind ik zelf t " mooiste" mits dit meteen goed gebeurt! Wordt wel gedaan maar heel uitzonderlijk..paard heeft niets Door!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:13

GamblersCup schreef:
Dan ben ik heel benieuwd wat en ook vooral wannéér er wat gaat gebeuren. Ik begrijp TS helemaal, het is geen versleten bankstel wat je weg wilt gooien. Maar dit paard gaat niet terug naar de oude eigenaresse (gelukkig!), gaat niet de handel in, wordt niet zomaar door een dierenarts ingeslapen... maar diertje staat nu wel sneu te zijn, volgens TS zelf, alles snel en van een afstandje... alleen? Dat is ook geen leven voor het paard. Maar TS wil ook niets van de slacht horen. Wat blijft er dan over, als geen dierenarts de spuit wil geven?

Op zich vreemd dat een DA niet wil meewerken ( zeker omdat dit paard al vaker aanvallen heeft gedaan).. Kan me niet voorstellen dat mijn DA niet zou meewerken! Wel heel vervelend voor ts..Er blijft zo weinig keuze over!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:16

pol1 schreef:
Slachten kan natuurlijk ook..Maar ook daar kunnen haken en ogen aan zitten..

Zoals wat dan?

Het is logisch dat dierenartsen niet zomaar paarden in laten slapen die gewoon gezond op hun hoeven staan. Er is geen dierenarts die het hele verleden van dit paard heeft meegemaakt, dus hij moet iemand maar gewoon op de mooie blauwe ogen geloven... en dat werkt natuurlijk niet. Dus ook dat begrijp ik. Maar er blijft daardoor inderdaad straks niks aan keuze over.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:17

Onze DA zou ook niet meewerken. Simpel omdat ze het niet mogen. Daar moeten ze iets voor tekenen en mogen se niet schenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:18

Ik dus ook niet pol1, weet eigenlijk wel zeker dat mijn DA hier aan mee zou werken. En ik kan mij zo voorstellen dat er daar meer van zijn.

Ziek van geest is tenslotte ook een ziekte, geloof ook nooit dat bij gevaarlijk gedrag er perse eerst een tumor ( om maar een voorbeeld te noemen ) gevonden moet worden, maar zeker weet ik dat niet...

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:25

GamblersCup schreef:

Blijft inderdaad niet veel over nee..
Moet wel zeggen dat ik een heel functionele stal en weide heb waarin heel veel mogelijkheden en weg van de vnbewoonde wereld achter slot en grendel waar zeker niemand bij kan. Het lukt om hem een goede verzorging te geven (voeren, mesten,..) zonder veel kort contact. En er langs staan ook paarden met een draad tussen waar hij nooit Door kan. Dus op zich staat hij nog wel oké en komt hij zeker niets te kort maar bedoel dan vooral dat hij er idd maar staat te staan, niet poetsen, niet loungeren, niet rijden.. En kan me wel voorstellen dat hij daardoor staks nog meer poeier in zijn lijf krijgt