Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

suuzepuus schreef:
Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten, een hond niet. een schop zal denk ik niet harder aankomen bij een hond maar eerder andersom!!

Jij zegt dat je beter een hond kan schoppen dan een paard omdat het bij een hond minder hard aankomt.

suuzepuus

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:55

huh??? dat zeg ik niet!! weet niet wat jij leest hoor....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:56

Wat zeg je dan?

Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten en daarom zal hij een schop beter voelen dan een hond, want die voelt een vlieg ook niet.

Dat is toch wat jij schrijft.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:24

Daar staat toch niet dat je een hond moet gaan schoppen????
als ik dat zou vinden zou ik eerder zeggen...
Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten en daarom zal hij een schop beter voelen dan een hond, daarom kun je honden gewoon schoppen als je daar zin in hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:26

Ik schop hem niet omdat ie het beter voelt maar omdat ie de waarschuwing er voor negeerde of iets doet dat gevaarlijk is, dus ik snap sowieso je argument niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:27

BETER DAN wil nog niet zeggen dat het MOET. Is toch een essentieel verschil. Dus ja, je zegt dat wel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:03

Ik zeg ook niet dat het moet, maar wat suus nu wel wil zeggen begrijp ik ook niet.
Ik begrijp de hele redenering ook niet omdat een hond een vlieg ook voelt.
Maar goed laat maar, is nogal offtopic.
Sowieso een hond met een paard vergelijken is nogal offtopic.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:04

Mee eens.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:48

Paard schoppen als straf? Nee, daar ben ik niet van. Vind dat dat prima op een andere manier kan, ik zeg niet dat je je paard moet betuttelen als hij niet luistert maar gelijk schoppen vind ik voor beide niet leuk. Mijn pony is altijd een enorme draak geweest(en dan bedoel ik echt wel mensen eten, losse achterbeentjes etc). Het boze is er nu gelukkig uit, maar stilstaan is nog moeilijk en het aandacht opeisen zit er ook nog goed in.
Wanneer hij stappen zet terwijl ik hem zeg stil te staan, zet ik hem terug. En elke keer als hij het probeert mag hij een extra stap terug zetten. Ben nu zo ver dat ik alleen maar zijn naam hoef te roepen en hij zet zijn been weer terug haha. Wanneer ik zijn hoeven moet doen(dit is bij hem vroeger een enorm obstakel geweest, liet zich vallen etc) en hij gaat letterlijk DOOR mij heen lopen, dan duw ik hem gewoon met 1 vinger op zijn borst naar achter, en elke keer als hij een stap door mij heen zet, zet ik die vinger daar weer. Zo zet hij uiteindelijk geen stap meer maar is hij achteraf gelukkig gewoon relaxed.. Wanneer ik hem sta te poetsen en hij draait zich ook door mij heen om, blijf ik precies staan waar ik sta en duw hem terug. Hij ''hapt'' wel is, daarmee bedoel ik niet bijten maar mijn jas beetpakken etc, gewoon lekker klieren/uitdagen.. Dit is vaak een manier van aandacht vragen wat door veel mensen verward word met bijten. Wel moet ik hierbij mijn grenzen aan blijven geven, dan krijgt hij dus geen tik op zijn neus zoals die altijd heeft gehad(hierdoor werd hij ook heel nukkig, gespannen) maar duw ik gewoon zijn hoofd weg en zeg ik nee. En wanneer die het dan probeert loop ik gewoon rustig een stukje naar zijn flanken, en ga ik daar rustig verder met waarmee ik bezig was. Dan loop ik naar zijn andere kant en negeer ik het volkomen. Een minuut later staat hij te doezelen. Wanneer ik met mijn pony bezig ben is het contact van 2 kanten, niet ''ik ga jou nu poetsen en je staat maar helemaal stil anders krijg je een trap'', maar we zijn leuk met elkaar in contact en op die manier begrijpt hij het ook wanneer ik iets negeer en voelt/hoort hij wanneer ik iets echt niet leuk vind. Wat hij eerder nooit op die manier deed, want hij is wél is gewend een tik of een schop te krijgen en wanneer hij mij gericht zal trappen of proberen te pakken krijgt hij die ook. Verder heeft hij van mij 1 keer een flinke gehad tijdens het wandelen. Kwam een ander paardje voorbij en meneer wilde erachter aan gaan.. Dus ik proberen te draaien, draaien, draaien.. En op dat moment duwde hij zijn hoofd de lucht in en probeerde met mij eraan in galop erachter aan te gaan.. Toen had ik iets van, ho is even, jij loopt met mij en dit word gevaarlijk. En toen heeft hij er wel een gehad, was gelijk een ''oja'' momentje van hem haha.
Hierbij moet ik wel zeggen, elk paard is anders. Sommige paarden hebben een hardere aanpak nodig en sommige zijn daar juist weer veel te gevoelig voor. Zolang je goed in contact bent met je paard, zal je dat zelf prima aan kunnen gaan voelen..

Wanneer een paard mij gericht trapt of probeert te pakken, trap ik terug. Maar ik schop dus niet als 'straf' zeg maar..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:51

Das een heel lang verhaal waarin je in de laatste twee zinnen exact hetzelfde zegt als de meesten hier.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:36

Off-topic: Leuk onderschrift mamamier ;-D

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:15

Bmamavan2 schreef:
Off-topic: Leuk onderschrift mamamier ;-D

Hihi, thanks!

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:59

schoppen is het laatste wat ik zou proberen, en dan hangt het er nog vanaf denk ik waar je schopt en hoe hard.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:15

mamamier: Goed gezien :j

Elineuprx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:44

Schoppen is geen oplossing, een paard reageert veel effectiever op een tikje .
Niet dat ik wil zeggen "geweld is de oplossing'', dat zeker niet.
Paarden zijn gevoelsmatig, van de ergste herrieschopper tot het paard met een zacht gedrag , je moet heel consequent zijn en daar hoort schoppen gewoon niet onder.. ( vind ik )

De meningen zullen best verschillend hierover zijn, maar consequent een paard terecht zetten met een duidelijke hand zal een beter effect hebben dan een schop. Zo raak je te dominant en raakt het paard 'het paard' zijn kwijt.

Schoppen vind ik een no go :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:02

Elineuprx schreef:
Paarden zijn gevoelsmatig, van de ergste herrieschopper tot het paard met een zacht gedrag , je moet heel consequent zijn en daar hoort schoppen gewoon niet onder.. ( vind ik )

De meningen zullen best verschillend hierover zijn, maar consequent een paard terecht zetten met een duidelijke hand zal een beter effect hebben dan een schop. Zo raak je te dominant en raakt het paard 'het paard' zijn kwijt.

Een paard wat het licht uit je ogen wil slaan reageert echt niet op een tikje,ga maar eens een stage lopen op een hengstenhouderij of bij paardentransporten ;) .
Van een goed getime "schop onder kont" raakt het paard echt niet in de war...sterker nog,hij zal de volgende keer die levensbedreigende fratsen wel uit zijn hoofd laten.

Alles hangt af van omstandigheden...actie en reactie.

Veel paarden zijn gewoon heel netjes en dan is het ook niet nodig,die zijn eenvoudig te corrigeren met een tikje en/of stem.De paarden waar ik (en velen hier met mij) het over hebben zijn iets anders.Die hebben gewoon duidelijkheid nodig...een paard wat je plat wil drukken of je wil slaan is een "No go".Dat is levensgevaarlijk en moet direct de kop in worden gedrukt.Doe je dat niet dat volgt er op een gegeven moment een ziekenhuisopname of eindigt iemand als een bericht in de krant.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:25

oke ik vind eingelijk dat je sowieso niet en paard moet schoppen als en paard al naar je zal schoppen of trappen is het dus duidelijk dat jij niet de leider bent maar schoppen helpt dan echt niet tuurlijk en paard probeert je ook wel eens uit maar dan helpt schoppen echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:07

nellekelover schreef:
oke ik vind eingelijk dat je sowieso niet en paard moet schoppen als en paard al naar je zal schoppen of trappen is het dus duidelijk dat jij niet de leider bent maar schoppen helpt dan echt niet tuurlijk en paard probeert je ook wel eens uit maar dan helpt schoppen echt niet.

Schoppen werkt juist wel dan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:57

Ja idd juist wel :+ Als jij je paard terug schopt dan geef jij aan dat jij leider bent want de onderdanige trapt de leider niet hoor.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:28

Bizzybijtje schreef:
nellekelover schreef:

waarom ? je schopt toch ook geen hond of een kat ik vind dat echt niet kunnen ik heb een shetlander die ook dacht dat ze de baas was en naar me bokte maar ik heb haar nooit getrapt en nu doet ze alles voor me wel na bijna 2 jaar maar geduld is en schone zaak maar goed ik zal nooit en dier gaan schoppen maar das mijn mening

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:32

Honden en katten trappen elkaar ook niet :+

Paard trapt->jij accepteert->paard leider
Paard trapt->jij corriggert(dmv van GOEDGETIMDE trap terug)-> jij leider

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:40

nellekelover schreef:
waarom ? je schopt toch ook geen hond of een kat ik vind dat echt niet kunnen ik heb een shetlander die ook dacht dat ze de baas was en naar me bokte maar ik heb haar nooit getrapt en nu doet ze alles voor me wel na bijna 2 jaar maar geduld is en schone zaak maar goed ik zal nooit en dier gaan schoppen maar das mijn mening

Een schop is veel duidelijker voor het paard. Grens = hier. Geen gelul. Paarden gaan toch ook niet met elkaar overleggen, en al helemaal niet 2 jaar lang. *mompelt wat over zachte heelmeesters*

Oh en eerder al aangehaald door mij, een hond zal ik ook rustig een schop geven op het moment dat die gevaarlijk gedrag vertoont

Elineuprx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:42

Tinky12 schreef:
Elineuprx schreef:

Een paard wat het licht uit je ogen wil slaan reageert echt niet op een tikje,ga maar eens een stage lopen op een hengstenhouderij of bij paardentransporten ;) .
Van een goed getime "schop onder kont" raakt het paard echt niet in de war...sterker nog,hij zal de volgende keer die levensbedreigende fratsen wel uit zijn hoofd laten.

Alles hangt af van omstandigheden...actie en reactie.

Veel paarden zijn gewoon heel netjes en dan is het ook niet nodig,die zijn eenvoudig te corrigeren met een tikje en/of stem.De paarden waar ik (en velen hier met mij) het over hebben zijn iets anders.Die hebben gewoon duidelijkheid nodig...een paard wat je plat wil drukken of je wil slaan is een "No go".Dat is levensgevaarlijk en moet direct de kop in worden gedrukt.Doe je dat niet dat volgt er op een gegeven moment een ziekenhuisopname of eindigt iemand als een bericht in de krant.

Ik vind dat schoppen een no go is. Ik heb al stage gelopen bij een hengstenhouderij en het nare ervan gezien. Er zijn redenen waarom je een paar corrigeert ( op wat voor manier dan ook ). En er zijn gewoon mafkezen paarden bij helaas. Ik ben het met je eens dat alles van omstandigheden afhangt. Dus bij dezen mijn mening veranderd :).

Maar ik bedoelde wel vooral te zeggen dat je niet maar gewoon er op lost schopt omdat het een duidelijke manier is..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:34

Elineuprx schreef:
Ik vind dat schoppen een no go is. Ik heb al stage gelopen bij een hengstenhouderij en het nare ervan gezien. Er zijn redenen waarom je een paar corrigeert ( op wat voor manier dan ook ). En er zijn gewoon mafkezen paarden bij helaas. Ik ben het met je eens dat alles van omstandigheden afhangt. Dus bij dezen mijn mening veranderd :).

Maar ik bedoelde wel vooral te zeggen dat je niet maar gewoon er op lost schopt omdat het een duidelijke manier is..

Er op los schoppen is absoluut geen duidelijke manier...

Elk dier dient met respect behandeld te worden,een paard "straffen" uit frustratie,onmacht,onkunde of omdat het stoer,is ten alle tijden uit den boze.Dat is al meerdere malen ook aangehaald...

Dit geldt overigens niet alleen voor schoppen,maar ook voor slaan of wat dan ook.Als je je niet kunt beheersen bij dieren dan moet je er niet aan beginnen.

Straffen is niet het juiste woord is,we hebben het hier over corrigeren...

Ik denk dat de meeste van ons...waaronder jij en ik het hier over eens zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:36

nellekelover schreef:
Bizzybijtje schreef:

Inderdaad, na bijna 2 jaar.
Als je gelijk een trap terug geeft is 't gelijk opgelost.