Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:57

Merlinde schreef:
Marit, dit is niet helemaal eerlijk. Oké, wonder was niet op jou manier geschoold, maar het was een super braaf paard ( wel dominant tegen mensen ) waar ik alles mee kon. Ruim voor jij haar kocht reed ik al met alleen een touwtje door de bak.
Nooit heb ik problemen gehad met het feit dat ze heel angstig was. Behalve onder het zadel zodra je wat van haar ging vragen. Dan sloeg ze om en kon IK er niets meer mee, omdat IKZELF niet in staat was rustig te worden. Dit had niets met Wonder zelf te maken. Ik zal niet zeggen dat het een heel makkelijk paard is, maar het is in mijn ogen zeker geen probleem paard ( geweest ).

Hmmm.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:13

Ireen_ schreef:
Maar waarom denkt men dat NH een "zachte aanpak" is :? Of lees ik dat verkeerd?
Ik stoor me eerder aan de mensen die 20 keer paard in hun ruimte laten komen zonder daar op te reageren, vervolgens staat paard op hun voet en dan ineens een schreeuw en een klap..
NH is niet zacht, je grijpt alleen 10 stappen eerder in.
Ik geloof dat vertrouwen en leiderschap een betere en veiligere basis is dan "macht" met pijn en hulpmiddelen, het is alleen niet de makkelijkste weg.

Hier ben ik het mee eens.
Ik heb helemaal geen problemen met die klap als het paard bijt of op je springt of weet ik het, maar ik vraag me dan wel af of dergelijk gedrag niet voorkomen had kunnen worden .. Volgens mij worden heel vaak eerdere signalen vanuit het paard gemist en gaat het paard steeds een stapje verder, totdat het uiteindelijk hard tegen de lamp loopt en dan gaat het weer terug naar af. Een paard zal altijd blijven proberen als de rangen niet duidelijk zijn, waarom dan niet zorgen dat deze wel duidelijk worden en blijven? Dan zullen dat soort "éénmalige" momenten niet meer voorkomen en zijn ook die klappen niet meer nodig. Waarmee ik niet zeg dat je alles met "aai, lief paardje" moet doen, want die fase 4 voelen ze heus wel hoor. Op zich is een fase 4 net hetzelfde als een flinke klap of schreeuw, met als verschil dat er eerst nog 3 fases geweest zijn die je paard genegeert heeft ... (tenzij je paard echt een zware 'overtreding' doet, dan ga je meteen naar fase 4 maar dit is dan net hetzelfde als een tik of klap of .. en dan moet je gaan bedenken waarom dat gebeurde in mijn ogen, waarom het nodig was en hoe je het kan voorkomen in de toekomst).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 07:49

Merlinde ik ben het om vele redenen zeer zeker niet eens. ik ga dat verder niet toe lichten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:44

[***] schreef:
Ireen_ schreef:
Ik stoor me eerder aan de mensen die 20 keer paard in hun ruimte laten komen zonder daar op te reageren, vervolgens staat paard op hun voet en dan ineens een schreeuw en een klap..
Ik geloof dat vertrouwen en leiderschap een betere en veiligere basis is dan "macht" met pijn en hulpmiddelen, het is alleen niet de makkelijkste weg.

Ik heb helemaal geen problemen met die klap als het paard bijt of op je springt of weet ik het, maar ik vraag me dan wel af of dergelijk gedrag niet voorkomen had kunnen worden .. Volgens mij worden heel vaak eerdere signalen vanuit het paard gemist en gaat het paard steeds een stapje verder, totdat het uiteindelijk hard tegen de lamp loopt en dan gaat het weer terug naar af. Een paard zal altijd blijven proberen als de rangen niet duidelijk zijn, waarom dan niet zorgen dat deze wel duidelijk worden en
blijven? Dan zullen dat soort "éénmalige" momenten niet meer voorkomen en zijn ook die klappen niet meer nodig. Waarmee ik niet zeg dat je alles met "aai, lief paardje" moet doen, want die fase 4 voelen ze heus wel hoor. Op zich is een fase 4 net hetzelfde als een flinke klap of schreeuw, met als verschil dat er eerst nog 3 fases geweest zijn die je paard genegeert heeft ... (tenzij je paard echt een zware 'overtreding' doet, dan ga je meteen naar fase 4 maar dit is dan net hetzelfde als een tik of klap of .. en dan moet je gaan bedenken waarom dat gebeurde in mijn ogen, waarom het nodig was en hoe je het kan voorkomen in de toekomst).

Ik moet lachen om die fase1 fase2 enz. Bij mij is er maar 1 face en dat is..... ik ben de baas!
Maar ik heb die fases ook niet nodig, ik zie in een oogopslag waar het probleem zit, want ik ken mijn paarden.
Jammer TS dat je op bovenstaande niet in gaat, je start een discussie en nu ben je het ergens niet mee eens en laat je het afweten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:43

[***] schreef:
Ireen_ schreef:

Ik heb helemaal geen problemen met die klap als het paard bijt of op je springt of weet ik het, maar ik vraag me dan wel af of dergelijk gedrag niet voorkomen had kunnen worden .. Volgens mij worden heel vaak eerdere signalen vanuit het paard gemist en gaat het paard steeds een stapje verder, totdat het uiteindelijk hard tegen de lamp loopt en dan gaat het weer terug naar af. Een paard zal altijd blijven proberen als de rangen niet duidelijk zijn, waarom dan niet zorgen dat deze wel duidelijk worden en blijven? Dan zullen dat soort "éénmalige" momenten niet meer voorkomen en zijn ook die klappen niet meer nodig. Waarmee ik niet zeg dat je alles met "aai, lief paardje" moet doen, want die fase 4 voelen ze heus wel hoor. Op zich is een fase 4 net hetzelfde als een flinke klap of schreeuw, met als verschil dat er eerst nog 3 fases geweest zijn die je paard genegeert heeft ... (tenzij je paard echt een zware 'overtreding' doet, dan ga je meteen naar fase 4 maar dit is dan net hetzelfde als een tik of klap of .. en dan moet je gaan bedenken waarom dat gebeurde in mijn ogen, waarom het nodig was en hoe je het kan voorkomen in de toekomst).

Ik ben het met bovenstaande eens. :j Een paard dat je zelf van begin af aan kan opvoeden, zal je weinig tot geen "eenmalige" momenten voor nodig hebben. Een paard wat je later in de hand krijgt en al het nodige heeft meegemaakt en kunnen uithalen bij vorige eigenaren, zal je in het begin je grenzen moeten aangeven (hetzij subtiel, hetzij met een klap/fase 4, afhankelijk van het paard).

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat bij een paard dat je gewoon netjes opgevoed hebt, klappen nauwelijks tot niet nodig zijn. Het gaat in dit topic juist om de paarden die die opvoeding niet genoten hebben, in sommige gevallen bijten en trappen, en dan in jouw handen komen.
Er is een groepje mensen hier dat zegt dit "direct te kunnen oplossen zonder een tik te hoeven geven" (ik had het graag meer gedetailleerd weergegeven, maar heb nooit antwoord gekregen hoe dit nu werkt -O- ) en een ander groepje zegt op te werken aan de opvoeding, maar tegelijkertijd wel al het paard (zonodig fysiek) aan te pakken wanneer het wil bijten/trappen.

Er wordt trouwens wel gedaan alsof mensen die geen Parelli/NH/fasesysteem hanteren, vanuit het niets beginnen te meppen. Dit is uiteraard niet juist. Ik geef ook al met subtiele signalen aan waar ik wel of niet van gediend ben. Dit kan een "uh" zijn, een lichte aanraking of een duwtje (in sommige gevallen is een bepaalde blik al genoeg), maar ook bij de niet-NH'ers wordt er gewerkt met fases, zij het dat het niet bewust zo wordt genoemd of gehanteerd.

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:15

Aerdenhout ik start niet de discussie over dit paard tov vorige eigenaar. ik ben niet eens met handelswijze met deze pony, ik heb wat dingen gezien, gelezen en daarnaast heb il deze pony zelf mee gemaakt. ook andere visies waargenomen en nog meer.. dat maakt dat ik verder niet op in ga...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:14

[***] schreef:

Fase 4 kan nog heel wat meer zijn dan "een flinke klap of schreeuw", fase 4 is in principe zodanig hard dat er niet meer genegeerd KAN worden. Indien nodig gebruik je daar dus een eind hout voor... Het hangt van het paard af wat dus je fase 1 t/m 4 is, dat kan varieren van ademhaling tot dat eind hout, bij sommige paarden is fase 1 datgene wat bij een ander paard fase 4 is. Als je dat onderscheid kunt maken, ben je een eind op weg naar "paardenmens" }>

En ja, sommige paarden zijn monsters, maar dat zijn er niet veel en de meesten daarvan zijn ook door mensen zo gemaakt. Maar er zijn er die gewoon met een "fout" karakter worden geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:32

Inderdaad, maar ik wilde het nog een beetje subtiel brengen, anders krijgen we binnenkort de discussie dat NH'ers eigenlijk mishandelaars zijn want ze durven hun paard wel eens met dit of dat te slaan, of met sleutels te poken of ... :+

@ mylittlejoy : ik mag hopen dat mensen die niet met fases werken (wat trouwens ook maar een benaming is want het komt allemaal op hetzelfde neer) inderdaad ook voorgaande dingen gebruiken, voordat die klap er komt :j Maar soms twijfel ik daar toch aan, dan zie ik gewoon geen reactie van de eigenaar (geen "uh", geen vinger, geen niks) en dan ineens bam, is er die klap. En dan heb ik iets van: had je nu 10 minuten eerder je paard eens een stap achteruit gezet, dan was dit waarschijnlijk nooit gebeurd (waarmee ik ook weer niet zeg dat je alles kan oplossen met je paard een stap achteruit te zetten :+ ).

@ aerdenhout1 : je mag lachen zoveel als je wil, als jij maar met 1 fase wil werken en dat is meteen keihard dan is dat jouw keuze, vraag me dan wel af hoe je jouw paarden iets leert. Je quote mijn stukje, waarin ik het over de fases heb, maar als je goed heb gelezen zie je ook dat de fases doorgaans voor training gebruikt worden, indien je paard over de schreef gaat is het meteen fase 4, en dat is niet zachtjes zeggen "neen, mag je niet doen paardje" ... Dus daarin zie ik niet het verschil tussen een NH-persoon en een niet-NH-persoon, dat verschil zie ik vaak wel in het algemene plaatje, het voortraject, het leren, aanleren, met een paard omgaan .. Hoeveel mensen trekken hun paard niet uit de stal of weide en verwachten dat ze constant doen wat de mens wil, terwijl ze zelf 0.0 rekening houden met het paard, wat toch ook een levend dier is. En neen, een paard staat niet gelijk aan een mens, maar je (= algemeen) mag best wel eens kijken waarom een paard zus of zo reageert, zeker als die dat doorgaans niet doet, vind ik. En daar ontbreekt het nogal eens aan .. Paarden komen op nieuw terrein, veel vreemde paarden, vlaggen, muziek, weet ik het, en de mensen verwachten dat het paardje zich net zo gedraagt als thuis, gebeurd dat niet dan volgt er geschreeuw en een klap hier en daar en een "doe normaal beest, dit doe je thuis ook niet" en dat soort toestanden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:06

Oh, ik ben er vrij zeker van dat Aerdenhout ook "fases" gebruikt, alleen noemt ze dat niet zo. Als je een aanwijzing/hulp geeft in je lichtste versie is dat in principe je fase 1. Dat je bij sommige paarden vrij snel van je fase 1 naar een fase 4 (er wordt geluisterd en wel NU) gaat is dus je eigen inschattingsvermogen. En ik heb er bij Aerdenhout wel enig vertrouwen in dat die een paard correct kan inschatten en de passende aanpak kan bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:13

Dat dacht ik inderdaad ook, vandaar de vraag. Maakt ook niet uit hoe je het noemt, het gaat erom dat je je paard eerst de kans geeft om te reageren op de lichtste aanwijzing en deze dan steeds uitbreidt naarmate je paard niet reageert (of niet wil reageren, die heb je ook nog :+ ). En die fase 4 kan best wel 'uit het niets' komen, als een paard in je ruimte dendert dan begin je echt niet bij fase 1 :+

Dus wat voor naam het ook heeft .. het gaat erom dat je niet zomaar uit het niets gaat slaan en dan verwacht dat je paard de rest van de tijd braaf doet wat jij wil ..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:40

Mensen die heel het patelli gebeuren niet gebruiken slaan er niet ineens op los.
Natuurlijk zul je die personen wel erbij hebben maar zeker weten dat er ook parelli personen zijn die iets level 4 vinden terwijl het 2 was.
Dat blijf je houden.

Ook ik maak me groot of zeg uh maar geef daar geen naam aan.
Ga ook niet denken is dit nu 2 of 3 dan is je reactie te laat als je eerst moet beredeneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:12

Inderdaad, daarom snap ik eigenlijk de hele heisa niet, uiteindelijk doet iedereen hier in het topic op dezelfde manier, en de ene noemt het zus en de andere noemt het zo :+ En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je eerst gaat denken "hmm, had ik nu net fase 1 of 2, moet ik dan nu naar 3 of .. ", zo'n dingen doe je als het goed is ook gewoon automatisch hoor ;) Maar overal zal je mensen hebben die instinctief goed met paarden om kunnen, en mensen die het wat meer theoretisch moeten leren. Recent nog wat topics gelezen van mensen die zeggen dat het paard in hun ruimte komt, of bijt, of .. en als je dan vraagt wat ze doen als reactie komt er maar heel weinig uit .. Dus er zijn blijkbaar nog mensen die het niet allemaal vanzelfsprekend vinden en het automatisch doen, maar natuurlijk heb je er ook die het wel doen :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:41

Ik zeg zo vaak dat paarden bijten.......

Als er maar biks in de voerbak ligt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:59

Als jij je dagje niet hebt, dan zal als je al werk hebt ????? Je baas jou zeker ook een kopje koffie brengen en zeggen ga maar even met je hoofd op je bureau liggen de eerste dagen, dan kan je rustig bekomen, ik zal je loon gewoon doorbetalen geen probleem hoor.
Is dit nu grappig of stom ?
Wel ik vind het persoonlijk gewoon heeeeeellll stom, je weet duidelijk niet wat een paard eigenlijk is en kan aanrichten, en je werkt blijkbaar zelf met paarden, maar dat is zeker geen referentie, ik kom echt regelmatig anderen exemplaren tegen hoor.

Maritje1991 schreef:
Dat zal het wel verschil zijn met mij.

Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.

Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.

Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven :)

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:01

Goed geschreven. Ik ben het helemaal met je eens. Iedereen zou zo moeten denken !

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:02

Hierom staat mijn paard altijd buiten, met dr maatje. Behalve in de winter, dan gaat ze 's nachts naar binnen, maar inderdaad, dat vind ze niet leuk..

Robi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:03

Pff wat een toestand.
Ik vind dat je je paard gewoon met respect moet behandelen. Dat wil zeggen gelijkwaardig. Je moet je paard niet op handen gaan dragen en alles pikken, maar je moet het inderdaad ook niet mishandelen. Ik denk dat iedereen dat hier wel snapt toch.

Ik moest wel lachen om 'een alfamerrie waarschuwt eerst volgens mij'. Kreeg er een heel grappig beeld bij.
De alfamerries die ik zag waren af en toe gewoon bitches tegen de rest. Maar daardoor is er wel duidelijkheid.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:08

Maar, vraag ik mij dan af, is het paard werkelijk nerveus van het buiten rijden of van het nerveuze ding op haar rug? (sorry voor "het ding", ik bekijk het van uit het paard ;) ) Ik kan mij voorstellen dat het probleem niet per definitieve aan het paard ligt. Ken meer dan genoeg die niet buitenrijden "omdat" het paard schrikkerig is/zenuwachtig bla bla bla.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:11

Ik zal wel 1 van de weinige zijn die dezelfde instelling heeft als jouw :j kom op mensen, een paard is een paard laat het in zijn waarde. :j xx'laura

En nee ik ben ook niet perfect!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:27

Paard in zijn waarde is terug naar de natuur.
Niet meer op rijden om te beginnen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:07

aikon schreef:
Maar, vraag ik mij dan af, is het paard werkelijk nerveus van het buiten rijden of van het nerveuze ding op haar rug? (sorry voor "het ding", ik bekijk het van uit het paard ;) ) Ik kan mij voorstellen dat het probleem niet per definitieve aan het paard ligt. Ken meer dan genoeg die niet buitenrijden "omdat" het paard schrikkerig is/zenuwachtig bla bla bla.

Precies. Ik vraag me trouwens af wat TS doet als er iets gebeurt waardoor haar paard ineens in een drafje valt ofzo...
Als je zoiets hebt van 'onee stel dat mijn paard nerveus word' moet je sowieso niet buiten gaan rijden, er kan vanalles gebeuren.

Gek genoeg ken ik 2 paarden die in de bak regelmatig alle hoeken even nader gaan bekijken, allemaal tegelijk :+ Maar buiten is er 0,000 niks aan de hand. :) Kan je álles met ze.

@Laura beetje aparte reactie 8)7 Om te beginnen laat je een paard al niet in zijn waarde door erop te gaan zitten. Dat is namelijk wel één van de dominerenste (is dat een woord? :o? ) dingen die je kunt doen.
Wat je wél kan doen is het paard respectvol behandelen en een samenwerking tot stand brengen waarbij iedereen weet waar hij aan toe is. Met name het paard, want die ziet jou als leider (als het goed is) en als die niet weet wat 'ie aan jou heeft, tja dat is vragen om problemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:49

Ik laat mijn paard in zijn waarde door hem een fijn kuddeleven buiten te geven. Hij is dol op zijn vrijheid, maar hij vindt het ook geweldig als ik langs kom. Dat stapt hij de kudde uit om met mij mee te gaan. Maar soms kom ik hem ook alleen even een knuffel geven. Als je samen, paard en mens, op basis van wederzijds respect en vertrouwen kan genieten van het verzorgen en trainen, of dat nou grondwerk of rijdend is, denk ik dat mijn paard het prima heeft zo. Ik ben de leider, niet zozeer de baas (vind ik een rotwoord persoonlijk). Merk ik dat mijn paard echt even geen zin heeft in wat ik van plan was te gaan doen, doen we wat anders waar we wel zin in hebben. Het komt weinig voor, moet ik zeggen, want ik wissel lekker af en ik ben vrij makkelijk. Samen plezier hebben staat op nummer 1. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:24

Ik ben niet de baas, ik ben de mama ;) Van mijn 6 jarige dan. We gaan met elkaar om zo als we met elkaar omgaan. Er zijn wel mensen die vragen van "moet dat nou zo hard?" Ja, tussen ons wel. Is heel normaal voor ons, verkeerd? Misschien, wij worden er niet anders van. Hij ziet mij als paard en denkt net zo met mij om te kunnen gaan als met zijn broer. Dat kan dus niet en daar moet hij toch vaak aan herinnerd worden. Bij mij geld 3 maal is scheepsrecht en dan word er gemept. Fase 4 als u wil. Dat weet ie en probeert het vaak of het nu anders is, nee is en blijft nee ja is en blijft ja. Het is net zo moeilijk om een paard te leren dat het een paard is en geen mens als een paard leren dat een mens geen paard is. Als ie door mensen is groot gebracht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:36

Nou, ik ben alleen de mama van mijn dochter ;) . Mijn paard zie mij echt niet als paard. Gelukkig niet, zeg. :D Hij leeft zijn hele leventje al tussen de paarden en ziet mij dagelijks, soms zelfs wel 2 a 3x op een dag. Nee is bij mij ook nee, maar fase 3 en 4 heb ik nooit nodig. Bovendien ken ik mijn paard door-en-door, dus ik ben veel 'gedoe' altijd al voor over het algemeen. Dat scheelt. En ik heb een vrij dominant paard, hoor :+ , toch gaan we heel goed. :)
Kost natuurlijk altijd geduld, oefening en investering in de band met je paard, maar dan heb je ook echt wat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:49

Magrathea schreef:
aikon schreef:

Precies. Ik vraag me trouwens af wat TS doet als er iets gebeurt waardoor haar paard ineens in een drafje valt ofzo...
Als je zoiets hebt van 'onee stel dat mijn paard nerveus word' moet je sowieso niet buiten gaan rijden, er kan vanalles gebeuren.

Gek genoeg ken ik 2 paarden die in de bak regelmatig alle hoeken even nader gaan bekijken, allemaal tegelijk :+ Maar buiten is er 0,000 niks aan de hand. :) Kan je álles met ze.

@Laura beetje aparte reactie 8)7 Om te beginnen laat je een paard al niet in zijn waarde door erop te gaan zitten. Dat is namelijk wel één van de dominerenste (is dat een woord? :o? ) dingen die je kunt doen.
Wat je wél kan doen is het paard respectvol behandelen en een samenwerking tot stand brengen waarbij iedereen weet waar hij aan toe is. Met name het paard, want die ziet jou als leider (als het goed is) en als die niet weet wat 'ie aan jou heeft, tja dat is vragen om problemen.

Als mijn paard in een drafje valt, waar ik overigens niet van denk: O help als ze maar niet...

Dan heb ik niet veel nodig om haar weer te kalmeren hoor :) Het is gewoon zo, dat wanneer wij lange stukken gaan draven zij erg snel adrenaline opbouwt en het na een tijdje wat moeilijker kwijt dat raakt. Ik probeer die stukken steeds meer op te rekken, maar het is wel een reden geweest om een tijd niet bewust te gaan draven.

Steeds uitbouwen lijkt mij beter, dan wel bewust veel te draven en dan scherpe bitten en of hulpteugels te gebruiken. Beter de oorzaak (angst,adrenaline, wat dan ook) dan symptoom bestrijden