Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Radeloos wat betreft trailer laden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:54

Bij sommige paarden kunnen dat soort trucjes werken ja. Zoals het bij sommige paarden ook werkt om alleen maar even te wapperen met de longeerlijn tegen de achterhand aan. Of zoals het bij sommige paarden werkt om ze om te kopen met wortels.

Het blijft voor mijn gevoel alleen een 'trucje' en geen echte oplossing voor het probleem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:27

Het probleem lost zich er inderdaad niet mee op lijkt me.
Daarom ben ik nooit gaan werken met o.a bezems.

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:36

Mijn pony wou dr eerst ook niet in omdat die een trailer ongeluk heeft gehad.
we hebben dr bij elk stapje beloond en vooral rustig blijven!
leuke dingen doen in de trailerr zoals borstelen enz.
mijn neiuwe pony gaat helemaal stressen als die erin moet
ze gaat er dan nu wel in, maar ze breekt de trailerr echt af.
elke keer omdraaien enz hebben jullie daar mis ok tips voor?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:13

Wat je ook doet, als hij er in staat, en hij staat rustig er weer uit halen steeds een stapje verder , tot hij stil blijf staan, er weer uit, dan weer een stapje verder proberen tot je kan gaan rijden met de trailer. Cool kan even duren misschien wel een paar dagen. Ach gut

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:54

Ik heb wel eens gehoord dat er een paard de trailer ook niet op wou.
En mensen hebben toen de trailer recht voor de deur gezet zodat het paard geen andere kant op kon en toen hebben ze het paard een beetje aangeduw met een bezem. Dat vond het paard dus een eng gevoel en liep toen zonder dat hij het eigenlijk in de gaten had de trailer op.

Het hielp erg, erg goed! Knipoog

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:17

Ja, laten we angst met angst oplossen, dat helpt echt ....

*zucht*

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:30

Het hangt helemaal van het paard af. Ik ben geen voorstander van slaan en bezems ed. 3 van de 4 volwassen paarden laden erg makkelijk. 1 ervan heb ik als jong paard samen onder professionele begeleiding gedaan. Het laatste volwassen paard heb ik ook geprobeerd met begeleiding maar die heeft overal volledig schijt aan. Hij laadde op een gegeven moment helemaal niet meer terwijl het voordien met longeerlijnen prima ging. Nu weer opnieuw aan de slag gegaan met longeerlijnen en hij laadt weer als een tierelier. Bij sommige paarden is gewoon iets meer druk nodig. Overigens hoef je hem niet een tik te geven, want dan keert hij volledig de kont tegen de krib.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:58

Ik heb veel goede ideeen gelezen maar, ik heb mijn methode niet zien staan. Nu moet ik toegeven dat ik niet alle 29 pagina's heb door gelezen. Bloos
Als je de ruimte en tijd heb dan kan je het volgende een keer proberen. Zet je trailer, open, in een wei waar je paard ook loopt. De eerste paar dagen ga je 1x per dag naast de trailer zitten met iets lekkers in je hand. De bedoeling is dat je paard het zelf komt halen dus als hij na een uur nog niet geweest is dan mag je het lekkere niet gaan geven. Dan beloon je hem dus voor niks doen. Als je paard dit eenmaal door heeft ga je zelf langzaam (verspreid over meerdere dagen) steeds verder richting laadklep. Uiteindelijk, soms een week soms een maand, kan jij in de trailer staan en dan komt je paard vanzelf naar je toe. De bedoeling met deze methode is dat je paard de trailer met iets positiefs gaat vergelijken. Let er wel op dat de trailer op ruime afstand van de omheining staat zodat hij zich niet ingesloten voelt. Ook als het slecht weer wordt niet opgeven. Dit is juist een voordeel omdat de meeste paarden beschutting zoeken als het regent. In het begin zal hij er alleen maar naast gaan staan maar uiteindelijk gaat hij er ook in staan als het koud wordt.
En het allerbelangrijkste is: niet dwingen of boos worden als hij gister verder kwam als vandaag.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:33

Het probleem is bij ons al opgelost Knipoog Stond enkele pagina´s terug.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:11

Een paard dat de trailer niet in wil is niet bang voor de trailer, maar voor wat er achter en om de trailer allemaal gebeurd, ze kijken alleen maar achterom.
Wij zetten de trailer meestal schuin tegen de muur zodat hij er rechts niet langs kan, en er ook niets is te zien erg lastige paarden zetten we er meestal binnen een uur in, gaan daarna trainen, met in en uit lopen tot ze los mee lopen, zonder met de trailer te rijden, dat doen we meestal later ze hebben dan al genoeg stres te verwerken gehad. Ach gut
Ik ben blij dat het jullie is gelukt succes verder. OK dan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:07

Bij Silence was het dus wel angst voor de trailer. Dat zei Petra ook.
En het werken met de trailer tegen een muur doet zij juist niet. Maar das dus het verschil in methode´s. Gelukkig werkt die van petra prima voor ons.

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:08

Het paard van mij tante wil ook niet de trailer in!
Ook op de ene dag over.

Wij trainen nu na het rijden of longeren.
Koppelen we de trailer aan. Eerst rondjes lopen om de trailer en auto, daarna beetje laat snuffelen en kijken.
Toen liepen we naar de klep. Ze ging direct met 2 benen op de klep staan. We hebben haar beloont met een snoepje.
Daarna nog keer rondje om de trailer.
Daarna moest ze met 4 benen op de klep staan.
Nadat ze dat deed hebben we haar weer belond met een snoepje.
Daarna weer een rondje gelopen.
Daarna moest ze met 2 benen binnen staan de rest op de klep.
Zo zijn we steed stapje vergegaan totdat ze dr in stond.
Toen ze binnen was kreeg ze beetje bix. We hebbe de stang er nog achter gegaan.
De volgende dag weer opnieuw begonne.
Toen wel de stang dr achter. En haar 5 minuten alleen laten staan. Daarna weer belonen.
De volgende dag hebben we haar weer geladen en toen een klein rondje gereden.
Nu ga het elke keer steeds beter.

Je moet gwn gedult hebben. En het vertrouwen terug laten komen dat het niet eng is.
Wij hebben nooit haar dr in geschopt of geslagen. Want dat werkt niet. Zo krijgt ze nooit vertrouwen met de trailer.
Je moet gwn de tijd nemen als je het zelf wilt proberen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:09

Probleem is al opgelost Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:13

Apple schreef:
Bij sommige paarden kunnen dat soort trucjes werken ja. Zoals het bij sommige paarden ook werkt om alleen maar even te wapperen met de longeerlijn tegen de achterhand aan. Of zoals het bij sommige paarden werkt om ze om te kopen met wortels.

Het blijft voor mijn gevoel alleen een 'trucje' en geen echte oplossing voor het probleem.

Hangt helemaal af van hoe het paard het trucje percipieert.

Als de bezem angst inboezemt vind ik het fout. Als het enkel je paard even duidelijk maakt dat je niet in de stemming bent voor geintjes, of dat het je net dat ietsje meer uitsraling geeft, dan is het wel ok.

Als je op correcte wijze met voedsel werkt is er geen sprake van even gauw een trucje doen.

Silence

Re: Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 06:56

Wij hebben met de training van Petra ook gewoon met voer gewerkt. Ging prima en hij ging verder nergens om bedelen of zich daar helemaal op focussen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:59

Voor die van mij zijn dat soort dingen inderdaad 'trucjes'. Het werkt niet of 1 of 2 keer en dan heeft hij door hoe het werkt Haha! Haha!.

Wij hebben het uiteindelijk opgelost met de methode van De Balingehof. Nog wel even een kleine terugslag gehad, maar na wat internetadvies is dat ook weer gelukt. Laatste keren liep hij er eigenlijk gewoon direct in Lachen (klopt alvast af voor de volgende keer *)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:00

Heel veel succes alvast.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:02

Nou ja, alvast, ik ga er eigenlijk gewoon van uit dat hij direct de trailer oploopt net zoals hij de voorgaande keren gedaan heeft.

(namelijk: als ik al van te voren ga bedenken dat er misschien een probleem zou kunnen zijn dan is er dus ook een probleem. Dat soort dingen pakt paardlief binnen 3 seconden op)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:03

Ja, je moet niet teveel denken inderdaad.
Wij moeten ook weer eens oefenen.
Maar één van de hondjes moest met spoed geopereerd, dus die had flink wat zorg nodig en die konden we niet alleen laten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 07:48

Dank je. We hebben de uitslag binnen en gelukkig was het niks kwaadaardigs.
Dinsdag mogen de hechtingen eruit en dan kunnen we ook weer verder met de trailer.
Alhoewel, dan moet ik wel eerst een auto met trekhaak regelen. Pap heeft een nieuwe auto gekocht en daar zit nog geen trekhaak onder. I.v.m. vakantie van de monteurs komt die er waarschijnlijk pas eind deze maand onder.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:23

Gisteren is Petra bij ons geweest en ook mijn paard stond er binnen een half uur in! Go jij! Go jij!
Ze vond het erg spannend, maar deed haar best en liep uiteindelijk zo mee! Daarna inderdaad steeds weer terug en weer erin, ook met mij en ze deed het zo goed! Dus we gaan rustig verder op deze manier en dan kunnen we eindelijk weer eens leuke dingen buiten het erf gaan doen! OK dan!