Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:08

Denk niet dat natural of niet er wat mee te maken heeft, bedoel soms word je al als natural bestempeld omdat je iets doet terwijl naar mijn mening natural toch heel wat anders is.

Ik heb mn paarden 24/7 buiten en doe grondwerk maar ben toch absoluut geen natural

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:19

Ik heb mijn paard nog nóóit een trap hoeven verkopen, vaak zat een tik op zijn borst/buik of wanneer hij vervelend is bij het hoevenkrabben (omhoog komen was eerder een probleem) prikte ik met mijn hoevenkrabber in zijn buikje (ik rij niet met sporen Knipoog )

Maar verder, vroeger was ik net zoals norway_girl echt genadeloos, zo onnodig, en als ik erop terug kijk, heb ik echt spijt, en snapte ik ook absoluut niet waarom dat paard nog z'n leven voor me zou opofferen!

Maar tja, van fouten leer je inderdaad, en ik blijf maar leren!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:20

Als het nodig is schop ik mijn paard soms.
Meestal als hij wil bijten dan kan ik hem een tik op zn hoofd geven, maar als ik dan ook maar 1 sec. te laat ben dan heeftie zn hoofd al weg en kan ik er niet meer bij. Hij WEET dat hij fout zit en dat hij daarvoor gestraft wordt.
Ik heb hem afgelopen zondag nog een schop gegeven. Ik stond met mn rug naar hem toe om de singel vast te maken. Meneertje denk dat hij zomaar even in mijn jas mag happen...de eerste poging van mij om hem te straffen mislukte dus daar kwam hij mee weg. Toen hij vervolgens de 2e 'aanval' inzette kreeg hij toch mooi direct een schop. Die boodschap kwam wel aan en hij liet het gisteren uit zijn hoofd om mij te happen.
Mijn paard is erg dominant en vrij slim. Hij weet wanneer hij fout is. Soms moet ik dus met wat hardere maatregelen komen om hem weer op zijn plaats te zetten. Het is nu niet zo dat ik hem elke week schop, want het meeste is met mijn stem op te lossen en soms nog een tik, en in het uiterste geval schop ik hem nog wel eens. (ik ben van mening dat mijn schop minstens 10x minder sterk is dan die van een speelmaatje Vork )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:33

Scotty__ schreef:
Als jij een paard met respect behandelt en liefde zal hij jou nooit met opzet pijn willen doen.

Dacht je? Dit gaat op voor de meeste paarden, maar er zijn echt wel uitzonderingen! Wees blij dat je ze nog niet bent tegengekomen, maar ze bestaan wel degelijk......

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:40

Dan ligt het denk eerder aan de eerdere opvoeding, of dat het paard nog te jong en speels is.
Als het nog een veulentje is is het begrijpelijk hij snapt nog niet hoe of wat, en bij hun moet je consequent zijn.
maar bij een paard dat met liefde en respect is opgegroeit en nog steeds goed word behandelt zou naarmijn mening nooit zijn baasje met opzet pijn doen

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:43

verography schreef:
Scotty__ schreef:
Edit:
Als een paard mij omver dendert geef ik hem als nog geen trap, Ik grijp hem vast en geef hem een tik, maar niet uit waar. Als jij een paard met respect behandelt en liefde zal hij jou nooit met opzet pijn willen doen.

niet met opzet nee, maar dan moet ze nog altijd uitkijken waar ze loopt en dan grijp ik hard in no matter wat de reden was (of ze moest overduidelijk bang zijn). Dit vanwege het feit dat als ik niet zo optreed het de volgende keer weer kan gebeuren, en nu heb ik geluk gehad dat ik niet viel, maar de volgende keer kan het anders aflopen en ik zou nooit 880 kilo op me willen hebben. Dus daaarom treed ik hard op, zodat een levensgevaarlijke situatie voorkomen kan worden.

Dus als je moeder 880 kilo woog zou je haar ook een trap verkopen?
Ja je moetmaar uitkijken.
Het beeste kan er niks aan doen, jij vind het toch ook onterecht als jij iets perongeluk doet en je word ervoor gestraft

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:48

Scotty__ schreef:
Dan ligt het denk eerder aan de eerdere opvoeding, of dat het paard nog te jong en speels is.
Als het nog een veulentje is is het begrijpelijk hij snapt nog niet hoe of wat, en bij hun moet je consequent zijn.
maar bij een paard dat met liefde en respect is opgegroeit en nog steeds goed word behandelt zou naarmijn mening nooit zijn baasje met opzet pijn doen

En toch willen ze ook dan nog wel eens uithalen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:50

Scotty__ schreef:

Nee hoor, sommige paarden hebben een onprettig karakter, dat komt er in de veulentijd vaak al wel uit als je weet waar je naar moet kijken. Er staat bij ons op stal zoeentje en geloof me, aan de hoeveelheid liefde en respect van de mensen ligt het niet, dit is er eentje die inderdaad een keer een goede schop moet hebben om de verhoudingen duidelijk te krijgen. Paard is gewoon een egoistisch geval dat meewerkt als het haar uitkomt en zich losmaakt als ze er geen zin in heeft en of dat het baasje pijn doet, zal haar compleet aan haar r**t roesten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:55

ik zie hier nu iig 2x prikken met een hoevenkrabber langs komen... Dat vind ik dus gewoon vuil...
Maatje 40 (in mijn geval) of een hand, een stem, etcbegrijpen ze veel beter dan een prik met een hoevenkrabber.... Een hoevenkrabber is om hoeven mee uit te krabben

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:02

Scotty__ schreef:
Het beeste kan er niks aan doen, jij vind het toch ook onterecht als jij iets perongeluk doet en je word ervoor gestraft

Hoezo "kan er niets aan doen"? Een paard moet leren dat het niet over mensen heen mag lopen, want dat is levensgevaarlijk. Als je ze dat als veulen al hebt bijgebracht is dat heel mooi, maar als je een volwassen paard dit nog moet leren, zul je duidelijk genoeg moeten zijn naar het paard in kwestie.
Enne, per ongeluk schade veroorzaken is nog steeds schade veroorzaken. Leuk als je in het ziekenhuis beland bent door je paard dat "per ongeluk" over je heen liep. Dan is het toch echt handiger om je paard te leren dat het onder geen enkele voorwaarde is toegestaan, koste wat het kost.
Als jij een bal door iemands ruit schopt (ik ga er vanuit dat dat per ongeluk gebeurt) moet je toch ook de schade betalen en krijg je bovendien op je kop van je ouders, omdat je voorzichtiger had moeten zijn? Ik vind het volkomen terecht dat je wel gestraft wordt voor je eigen stommiteiten, aan bepaalde zaken zitten consequenties vast. Maar daarbij wel opgemerkt dat de straf bepaald wordt door de ernst van de stommiteit en de mate van inzien van hoe stom je geweest bent.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:10

Scotty__ schreef:
verography schreef:
niet met opzet nee, maar dan moet ze nog altijd uitkijken waar ze loopt en dan grijp ik hard in no matter wat de reden was (of ze moest overduidelijk bang zijn). Dit vanwege het feit dat als ik niet zo optreed het de volgende keer weer kan gebeuren, en nu heb ik geluk gehad dat ik niet viel, maar de volgende keer kan het anders aflopen en ik zou nooit 880 kilo op me willen hebben. Dus daaarom treed ik hard op, zodat een levensgevaarlijke situatie voorkomen kan worden.

Wat is dat nou weer voor een vergelijking Verward Maar als ik serieus hierop moet antwoorden zeg ik ja. Ik moet uitkijken, mar net als ik moet ook het paard letten op mijn aanwezigheid. Dus jij zou het werkelijk pikken als je paard zomaar over je heen zou denderen. Jou zou het paard een tik op de schouder (wat mijn pard dus echt niet boeit) geven en dan je leven op het spel zetten omdat het dier het de volgende keer weer kan doen en het dan weer een tik geven. Nou dan weet ik wel wie van ons 2 de volgende keer omver gelopen word Knipoog Nee hoor, lievr 1 keer goed op de plaats zetten dan aan blijven kloten. En ik heb ook een extraverzorgster die jonger is dan mij en ik wil niet dat er met haar ook een ongeluk zou kunnen gebeuren omdat ik niet hard genoeg optreed. Deze misstap verbaasde me totaal, omdat ik opzich wel een opgevoed paard heb, en daarom was mijn reactie zo fel.

Als ik het over moet doen, zou ik voor mezelf minder fel gerageerd hebben, maar helaas draai je de tijd niet terug. Zoiezo (ff mezelf verdedigen) heb ik haar met de zachtste deel van mijn voet een schop gegeven en eigenlijk niet echt hard. 1 ding is zeker, ze was meteen bij de les en lette de terugweg heel goed op me (na nog 1 mistap (en toen schopte ik haar niet), maar dat ze de kolder in de kop had bleek ook wel toen ze terug de wei opging. Ze ging helemaal rennen en bokkn en dat is echt zeldzaam bij dat paard.)

Net als Nikki_jimmy maken veel mensen fouten (net als ik), alleen zijn mensen pas slecht als ze er niets van leren en door blijven gaan met de foute behandeling.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 14-03-07 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:14

Waratje schreef:
Scotty__ schreef:

Hoezo "kan er niets aan doen"? Een paard moet leren dat het niet over mensen heen mag lopen, want dat is levensgevaarlijk. Als je ze dat als veulen al hebt bijgebracht is dat heel mooi, maar als je een volwassen paard dit nog moet leren, zul je duidelijk genoeg moeten zijn naar het paard in kwestie.
Enne, per ongeluk schade veroorzaken is nog steeds schade veroorzaken. Leuk als je in het ziekenhuis beland bent door je paard dat "per ongeluk" over je heen liep. Dan is het toch echt handiger om je paard te leren dat het onder geen enkele voorwaarde is toegestaan, koste wat het kost.
Als jij een bal door iemands ruit schopt (ik ga er vanuit dat dat per ongeluk gebeurt) moet je toch ook de schade betalen en krijg je bovendien op je kop van je ouders, omdat je voorzichtiger had moeten zijn? Ik vind het volkomen terecht dat je wel gestraft wordt voor je eigen stommiteiten, aan bepaalde zaken zitten consequenties vast. Maar daarbij wel opgemerkt dat de straf bepaald wordt door de ernst van de stommiteit en de mate van inzien van hoe stom je geweest bent.

hier ben ik het toaal mee eens. En idd, als ik per ongeluk iets doe maar toch gestraft word, bedenk ik me de volgende keer wel 2 keer voordat ik weer zoiets doe.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:22

idd. ben het wel met de meesten eens..
en van dat nh ben ik ook niet echter super bekend mee..
maar soms heb je inderdaad van die mensen die denken het te weten..

maar dat heb ik dus met een meisje (vriendin)
WAT MOET IK HIER AAN DOEN!!!
je ziet dat ze het verkeerd aan pakt ook het straffen ...
meegahard of gewoon onodig.. en het paard is gewoon super bang..
ik zeg wel is van joh zo hoef het niet of waarom...
maja dan weet je het krijg je van die antwoorden...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:24

gewoon zeggen, misschien moet je het zo doen, kijken of dat helpt." Maar pak het idg voorzichtig aan met haar anders heb je dadelijk mega ruzie.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:26

ja zou kijken hoe ik het bij haar kan brengen vind het gewoon zielig..

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:51

stef schreef:
dan een prik met een hoevenkrabber.... Een hoevenkrabber is om hoeven mee uit te krabben

En een laars is om mee uit te halen Gestoord Niet om het één of het ander, maar als ik in één hand een hoef heb (of misschien wel in mijn gezicht van het omhoog komen) en in één hand een hoevenkrabber, ben ik toch echt wel geneigd hem een tikje ermee te verkopen!

Natuurlijk ben ik nu wel appels met peren aan het vergelijken, maar zoals ik iemand hier al heb horen zeggen moet je snél ingrijpen wanneer een paard gemeen/gevaarlijk is, dus ik zou éérst mijn hoevenkrabber moeten laten vallen, of zijn hoef loslaten, opstaan, en een tik op zijn borst geven of een schop onder zijn buik?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:52

idd, mensen gaan nu hele rare vergelijkingen maken Ja , ik denk als je een hoef vast heb dat ik hem een tik zou geven met de vrije hand en als daar nu toevallig een krabber in zit, so be it.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:55

Nikki_jimmy schreef:
stef schreef:
dan een prik met een hoevenkrabber.... Een hoevenkrabber is om hoeven mee uit te krabben

En een laars is om mee uit te halen Gestoord Niet om het één of het ander, maar als ik in één hand een hoef heb (of misschien wel in mijn gezicht van het omhoog komen) en in één hand een hoevenkrabber, ben ik toch echt wel geneigd hem een tikje ermee te verkopen!

Natuurlijk ben ik nu wel appels met peren aan het vergelijken, maar zoals ik iemand hier al heb horen zeggen moet je snél ingrijpen wanneer een paard gemeen/gevaarlijk is, dus ik zou éérst mijn hoevenkrabber moeten laten vallen, of zijn hoef loslaten, opstaan, en een tik op zijn borst geven of een schop onder zijn buik?

Dat is natuurlijk onzin. Ik weet niet wat jij doet, maar als ik een hoevenkrabber vast heb kan ik prima een tik verkopen met de rug van mijn hand zonder een hoevenkrabber in zijn bast te prikken.
Of laarzen zijn om mee uit te halen? geen idee, draag geen laarzen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:44

Een paard kan best een schop hebben vind ik.. als het maar terecht is

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:20

Ja hoor in de kudde krijgen ze ook tikken, als je als mens op tijd bent en je het goed plaatst zonder afreageer gedrag , zeg ik niks mis mee. Duidelijkheid is voor een paard oke.En soms is een hardere actie wel een nodig om duidelijk te zijn.
Ga je een paard trappen en slaan uit frustratie dan ben je verkeerd bezig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:08

Mja , ik heb ook wel eens een schop uitgedeeld uit frustratie hoor , en heb daar geen spijt van eerlijk gezegd.

Als je zorgt dat het je paardje aan niks ontbreekt , de hele dag vrije beweging en lekker kunnen grazen met maatjes op de wei , lekker luchtig in het koppie houden , goede verzorging , samen leuke dingen doen en geen getrut waar paarden een hekel aan kunnen hebben , en dan is het al teveel moeite om EVEN gewoon normaal rustig mee te lopen op een stukje dat je al honderden keren gelopen hebt en waar totaal geen reden voor is om zo idioot te doen. Dan zit je je eerst een tijd te ergeren omdat je het dier de kans geeft om zelf weer normaal te gaan doen , maar als je het na een tijdje echt zat bent en duidelijk waarschuwt dat het nu KLAAR moet zijn en ze gaan toch door , dan reageerd het lekker af om er even een goeie schop tegen te geven. Dier staat van schrik weer meteen met beide benen op de grond en je hebt zelf even de frustratie eruit gezwiept.

Vroeger was Rena buiten ook wel eens enorm hieperdepiep om niks. Kon ze enorm schrikken van iets dat gewoon heel bekend was maar met zo'n bui kunnen ze elk dingetje enorm op gaan blazen als excuus om maar te exploderen. Liep ik met haar aan de hand een rondje , hoeft ze al geeneens te werken dus dan mats je haar al , hele dag op de wei alle vrijheid en spelen dus hoeft echt geen energie kwijt ofzo. En maar dribbelen en doen. Je waarschuwt een paar keer maar dan kan ze een peun krijgen hoor als ik er geen zin in heb want het is gewoon link om een paard dat elk moment kan exploderen op de openbare weg te hebben. Een keer schrok ze enorm van iets (dat ze niet gezien had omdat ze zich zo aan het opfokken was over onbenullligheden wat me al irriteerde) en van schrik sprong ze bovenop me. Ik geef dus in een reflex een brul en een keiharde schop tegen haar kont (altijd platte binnenkant voet dus meer schrik dan au).

Krijg je van dat gemekker van mensen dat je je paard niet mag schoppen als hij schrikt , want dat is snielig Boos!

Ja dat is zo , ben ik het helemaal mee eens.

Maar die schop was ook niet omdat ze schrok , maar omdat ze bovenop me sprong. En dat schijnen veel mensen dus niet te begrijpen.

Voor mij is het heel simpel : een paard mag NOOIT bovenop je springen , dat verdient altijd een snelle en stevige aanpak.

Bovendien schrok ze alleen maar omdat ze zo stom liep te doen al. Ze kan in de hele wereld wegspringen maar komt net bovenop mij terecht , de lummel Stoom uit je oren

Schrikken vind ik totaal geen probleem , zelfs dat zoeken naar schrikjes daar zie ik de lol nog wel van in. Maar een paard moet zich altijd bewust zijn van anderen dat hij niet die kant op springt. En dat is ze daarna ook altijd geweest. Al schijt ze in d'r broek van angst , ze moet mij wel "beschermen" als het ware.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 01:46

Een paard heeft een eigen persoonlijke ruimte, een eigen hoola hoop. Afhankelijk van de positie binnen een kudde, zal hij indringers in deze hoola hoop meer of minder uit deze ruimte weren. Een dominant paard zal niet zonder meer accepteren dat een ondergeschikt paard die ruimte betreed, dan krijg je knokpartijen. Daarentegen zal een ondergeschikt paard het betreden van die ruimte door een dominant paard WEL accepteren.

Even terug naar de relatie mens-paard. Hoe zie jij je paard, hoe zie jij jezelf? Ben jij ondergeschikt aan hem, of is hij ondergeschikt aan jouw? Denk goed na, gelijk niveau bestaat niet bij paarden, jij bent de baas, of je paard is de baas....

En denk nu eens even na over de situatie dat je paard de baas is: wil je dat? Laat jij je de les lezen door een paard van een aantal honderd kilo? Als je antwoord daarop "ja" is, twijfel ik toch echt aan je geschiktheid als paardeneigenaar.
Is je antwoord daarop "nee", zul je moeten kijken naar manieren om op een subtiele manier toch de baas te worden over dat paard. Dat kan op meerdere manieren. Door je te verdiepen in het paard en zijn manier van denken en reageren (c.q. Natural Horsemanship) of door heel hard te zijn t.o.v. je paard. Daarbij hoort dat ook nog opgenoemd dat het een het ander niet uitsluit.
Niks mis met de laatste methode, als je maar evengoed open staat voor de NH methode, als je je wilt verdiepen in het paard, hoe hij denkt, reageert....als je probeert het paard te begrijpen.
In het geval dat je daar niet bereid toe bent, heb je een probleem. Niet ieder gedrag van een paard valt ongestraft op lange duur met hardheid te bestrijden. Je kunt nu eenmaal niet volstaan om een paard in bedwang te houden door intimiatie, en door geweld. Ja, tot op bepaalde hoogte wel, het paard wordt een robot, gehoorzaam bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen, maar daar blijft het ook bij. Je zult nooit dat beetje extra krijgen...Niet iedere kilo voer die je er in stopt, valt met die extra hulpteugel te compenseren.

Ben je bereid om je te verdiepen in het wezen paard, als je probeert hem echt te begrijpen, eerlijk tegen hem te zijn en soms rechtvaardig hard (en daar valt die schop ook onder) krijg je net dat extra beetje meer. Een paard dat bereid is om voor je door het vuur te gaan.....

En degene die dat nog niet heeft meegemaakt, zal NOOIT kunnen begrijpen waarom iemand die echt om zijn paard geeft, duidelijke grenzen stelt. Al is dat soms met behulpt van die welgemeende en goedgemikte schop....

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan....

Zo makkelijk gezegd, maar het komt DUIDELIJK NIET bij iedereen aan.

Misschien iets om over na te denken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:16

Kijk , zo is het precies Lachen

Juist omdat ik op een leuke , ongedwongen , vriendschappelijke manier met mijn paard om wil gaan , stel ik duidelijke grenzen.

En dan krijg je geen angstig paard als je het goed doet , maar juist een veel relaxedter paard.
Je houdt ze niet in toom met angst en pijn zoals sommigen dat zien , maar doordat ze weten waar de grens ligt.

Juist doordat ze leren dat die grens echt ALTIJD gerespecteerd dient te worden , is dat een gewoonte voor het dier.
Hoeven ze niet te blijven zoeken en zagen naar wat er precies allemaal kan , want dat is gewoon duidelijk afgesproken al.

Als je je paard goed opvoed kun je hem enorm veel vrijheid geven en DAT is juist het doel van het streng zijn bij mij.

Ik heb Rena minder dan 5x een schop verkocht als ze even weer met beide benen op de grond gezet moest worden en haar verstand aanspreken niet hielp op dat moment. Staat er een stalgenoot bij met aanhang dan hoor je ze een beetje verontwaardigd smoezen hoe snielig dat dat is. Maar diezelfde stalgenoot vraagt zich regelmatig hardop af waarom Rena zo lief en braaf en vrolijk is terwijl de andere paarden maar lopen te trekken en sjorren en darren als je ze naar de wei brengt.

En dan valt het kwartje niet hoor , nee dan vinden ze het nog onterechter dat ik soms streng ben want Rena is hartstikke lief....
als hun ettertje het niet nodig heeft dan Rena zeker niet

Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:29

Haha ik hoor op stal ook regelmatig "jouw pony is zo lief, daar kan iedereen mee omgaan en rijden" Leuk om te horen natuurlijk, maar dat is niet vanzelf gekomen

Af en toe was ik zelfs de wanhoop nabij, want een jong paard opvoeden valt soms niet mee Clown

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:45

Ik ga dit nu niet allemaal helemaal doorlezenik moet zo nog naar school.
Het gaat erom dat ik het belachelijk vind als een paard PERONGELUK op iemands tenen staat, je een paard niet mag trappen, je mag best een tikje geven van, hup opzij, maar straffen vind ik Persoonlijk niet OKe