wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:37

Cassidy schreef:
Je kennis van paarden echter door te trekken naar het feit of je paard wel of niet in een box staat, maakt veel over je duidelijk...je bent geindoctrineerd door de Naturals, en gematigde visies zie ik daar helaas maar erg weinig langskomen....

of een paard wel of niet op stal staat maakt wel degelijk uit voor zijn geestelijke gezondheid, zeker als het paard op stal zijn soortgenoten niet kan zien

'geindoctrineerd door naturals' in je post voegt helemaal niets toe aan deze discussie Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:50

Niet de bedoeling Offtopic te gaan Cassidy. Knipoog

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:17

ik vind het niet kunnen... je mag idd wel een corrigerende tik geven.. maar paarden hebben ook gevoel! Ik zag laatst een paard dat in de trailer moest.. en dat paard was gewoon bang en toen gingen die mensen dat paard nog keihard slaan ook, dat vind ik echt zielig!
Ik vind dat je een paard beter kunt belonen voor wat ie wel goed doet, daar houd het paard een goed gevoel aan over, en het leert er ook van..

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:20

sorla schreef:
ik vind het niet kunnen... je mag idd wel een corrigerende tik geven.. maar paarden hebben ook gevoel! Ik zag laatst een paard dat in de trailer moest.. en dat paard was gewoon bang en toen gingen die mensen dat paard nog keihard slaan ook, dat vind ik echt zielig!
Ik vind dat je een paard beter kunt belonen voor wat ie wel goed doet, daar houd het paard een goed gevoel aan over, en het leert er ook van..

ik ben het 100% met je eens met 'zinloos'' geweld bereik je niks Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:20

sorla schreef:

wij waren ook een keer op wedstrijd en het paard van een vriendin die ik hielp wou de trailer ook niet in, waren op laatst met 20 mensen 2 longeerlijnen enz, maar ze wou niet, begon te trappen enz, stond er half in en sprong dan weer weg, dan kan je wel pissig worden hoor, we hebben er toen ook een zweep bij gepakt, en even opjagen,we waren inmiddels al 2,5 uur verder..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:26

dees_daan schreef:
sorla schreef:

wij waren ook een keer op wedstrijd en het paard van een vriendin die ik hielp wou de trailer ook niet in, waren op laatst met 20 mensen 2 longeerlijnen enz, maar ze wou niet, begon te trappen enz, stond er half in en sprong dan weer weg, dan kan je wel pissig worden hoor, we hebben er toen ook een zweep bij gepakt, en even opjagen,we waren inmiddels al 2,5 uur verder..

Kijk, daar hou ik dan niet zo van. Ik snap best dat sommige paarden je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen en je zult er altijd dieren tussen hebben die een loopje met je nemen maar als een paard écht bang is (vooral met 20 man eromheen, ze zullen het allemaal goed bedoelen hoor, maar het maakt het paard alleen maar nerveuser) en je gaat dan ook nog over die grens heen van de trailer injagen met een zweep - want zo zie ik het - vind ik dat niet echt diervriendelijk overkomen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:32

volgens mij ligt het aan de situatie waarin je verkeerd. Mijn paard wil nog wel eens drijgen met bijten als je haar aansingeld. Ook al op het eerste gaatje. ik heb er een zweepje bij om haar duidelijk te maken dat ik dit niet respecteer. Vorige week had ik er geen zweepje bij (vergeten) en ze beet me heel hard in mijn arm. Ze had me echt vast. Toen heb ik haar wel geslagen. Niet bewust wel eens waar, maar meer uit een schrik reactie. Maar voor de rest ik sla haar nooit. Heeft ze niet verdient, ze doet zo goed haar best voor me. Alleen dat aansingelen blijft af en toe een prbleem.

kleppieklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:35

Te errug!!Zou verboden moeten worden!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:53

Aldewereld schreef:
Kijk, daar hou ik dan niet zo van. Ik snap best dat sommige paarden je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen en je zult er altijd dieren tussen hebben die een loopje met je nemen maar als een paard écht bang is (vooral met 20 man eromheen, ze zullen het allemaal goed bedoelen hoor, maar het maakt het paard alleen maar nerveuser) en je gaat dan ook nog over die grens heen van de trailer injagen met een zweep - want zo zie ik het - vind ik dat niet echt diervriendelijk overkomen.

Als je zegt het dat het niet goed is... wat had er dan moeten gebeuren volgens jou?

kleppieklep schreef:

Wat, autodrop? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:57

ja kan het dier natuurlijk altijd laten staan Haha! Haha! Haha!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:04

Ik vind opzch dat het moet kunnen, met mate, en als hij het verdient.
Niet dat je hem blijft slaan wanneer die iets verkeerd doet.
Maar wanneer ik in een situatie kom wanneer het gevaarlijk voor mijzelf kan worden, pak ik er zo nu en dan een zweep bij, omdat ik weet dat hij het dan niet meer doet(ben dan wel bang dat ik hem móet gebruiken)

Paarden slaan zonder reden, of wanneer hij iets kleins doet, vind ik geen reden 'm een mep te verkopen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:06

dees_daan schreef:

Ik snap best dat dit knap frustrerend kan zijn, maar dat is geen oplossing. Ik zou d'r als ik jouw was wanneer dit weer gebeurt, en ze wil er weer niet in, een stuk of 15 mensen weghalen, even lekker een tijdje wandelen of wat dan ook, en een beetje met voer erin proberen te lokken.
Mijn paard heeft ook moeite om in de trailer te gaan, maar wanneer je met een zweep erachter gaat, dan word het voor jouw ook een gevaarlijke situatie.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:10

Nikki_jimmy schreef:
Paarden slaan zonder reden, of wanneer hij iets kleins doet, vind ik geen reden 'm een mep te verkopen.

Maar wanneer je genoeg inzicht hebt om te zien dat 'kleine' dingen soms heel grote gevolgen hebben, is het soms beter om iets kleins flink af te straffen, dan je paard over je heen laat lopen.
Wij hebben er ook een staan, die je een klein duwtje geeft als je naar zijn zin in de weg staat. Dat kleine duwtje moet je gewoon afstraffen anders kan je de week erna zijn box al niet meer in. Je moet wel goed kunnen inschatten wanneer het een poging is de verhoudingen te veranderen en wanneer het lompigheid is ( hoewel lompigheid soms ook best gecorrigeerd mag worden, een paard moet gewoon opletten waar hij zijn benen laat, dat moet hij in de kudde ook ).

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:13

Jah klopt, maar dat ligt aan het paard zelf natuurlijk. Maar mijn paard wil bijvoorbeeld heel erg snel "Voor de grap" even weg springen, doen alsof zijn neus bloed, zodat hij niet meer aan het werk hoeft. Maar dat kan ook zo zijn dat hij écht iets engs zag. Die link kan ik nog niet goed leggen, dus straf ik hem niet af.
Maar dat ligt maar net aan het paard, de omgeving, en natuurlijk aan jezelf.. Misschien dat je wel gewoon negatieve invloed uitstraalt waardoor je paard nerveuzer wordt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:15

Nikki_jimmy schreef:
Ik snap best dat dit knap frustrerend kan zijn, maar dat is geen oplossing. Ik zou d'r als ik jouw was wanneer dit weer gebeurt, en ze wil er weer niet in, een stuk of 15 mensen weghalen, even lekker een tijdje wandelen of wat dan ook, en een beetje met voer erin proberen te lokken.
Mijn paard heeft ook moeite om in de trailer te gaan, maar wanneer je met een zweep erachter gaat, dan word het voor jouw ook een gevaarlijke situatie.

Als je al 2,5 uur bezig bent heb je dat soort ding als even wandelen en brokjes al lang geprobeerd en dan?.............

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:28

Tja om je paard nou op te jagen, vind je dat zelf niet een beetje wat ver gaan, en niet te zeggen over de situatie waar jezelf in verkeerd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:39

Dat is geen antwoord op mijn vraag Knipoog Het is zo makkelijk om te roepen dat iemand wat fout doet, maar als je dat roept vind ik dat je zelf ook een goed alternatief moet aandragen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:49

Zo een heel weekend gefietst en daar was ik weer.
Dit weekend waren de paarden ontzettend braaf en heb ik er niet 1 gecorrigeerd. Ja Johan, toen hij dacht dat hij mijn arm wel op mocht eten. Knipoog Die heb een pedagogisch onverantwoorde klap gegeven.
Hij is hengst, erg oraal ingesteld en dat vindt ik prima, maar niet op mij!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:48

Ik geef je groot gelijk! Armen zijn geen hapklare brokken en hard nodig om als het moet weer eens een tik uit te delen Knipoog !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:06

Nikki_jimmy schreef:

Daar zijn we het al 30 (en de rest) pagina's over eens.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:12

kleppieklep schreef:

Idd, ik denk dat jij hier eerder aan het goede adres bent: www.autodrop.nl

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:12

kleppieklep schreef:

MSN taal trouwens ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:15

odetteke schreef:
Nikki_jimmy schreef:

Als je al 2,5 uur bezig bent heb je dat soort ding als even wandelen en brokjes al lang geprobeerd en dan?.............

precies. met 1 mens, 2 mensen het lukte niet, blokje lopen met voer, ze vertikte het gewoon, en ja idd, hadden we haar daar moeten laten staan? of 20 km met er lopen, op het laatst moet je wel, paard werd knetter, trappen enz, we hadden een 2 paard trailer, tussenschot eruit gehaald, niets hielp, nou ja dan maar zo, anders hadden we er nu volgens mij nog gestaan Vork

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:56

Met voer lokken....................doet de leidende merrie dat ook??
Juist, die deelt een flinke mep uit omdat initiatieven van ranglageren niet worden geduld!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:51

@ dees_daan: is helaas ook niet mijn manier om een paard in de trailer te krijgen. Hopelijk hebben jullie thuis ondertussen met het paard geoefend. Ik zou gewoon niet op concours gaan als mijn paard niet op een min of meer fatsoenlijke manier in te laden is. Zelfs mijn veulen van 5 maand oud loopt met wat aanlokking van voren (brokjes) en een duwtje van achteren de trailer in tegenwoordig. Terwijl wij de allereerste keer ook 3 kwartier bezig zijn geweest met haar.
Alhoewel ik ook wel weer geweigerd heb om met haar een rondje te lopen toen ze er niet in wilde... mevrouw was gewoon koppig bezig en absoluut niet bang. Ze moest niet het idee krijgen dat weigeren betekende weg mogen lopen van de trailer Knipoog

Kortom:
Is je paard bang --> ga oefenen, oefenen, oefenen en niet eerder op pad dan het voor hem normaal is om in een trailer te staan (mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de NHS methode).
Is je paard aan het etteren --> net zo lang volhouden en desnoods met een flinke mep op de reet die trailer in krijgen.

Denk dat ik zo maar eens ga fietsen Clown