Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:45

saskiakefie schreef:
Nens77 schreef:

Als je goed had gelezen, had je kunnen lezen dat er een bruggetje werd gemaakt van een paard wat geen respect heeft op de grond naar een paard wat geen respect heeft onder het zadel....
Dat gaat natuurlijk vooral op als het geen groen, jong dier is want dan kan de galop wel degelijk hard gaan door onbalans van het jonge dier....

Ja maar dat vind ik veel te snel geconcludeerd. Daarnaast hoef je een paard niet te trappen om respect te krijgen... Wie zegt dat de TS niet duidelijk en consequent is? Ze heeft alleen wat tegen schoppen, betekend niet automatisch dat je paard dan over je heen loopt etc...

Die pony haalde uit terwijl er een kind pal naast stond en raakte dat kind.
Die pony heeft gezien/gemerkt dat het kind er stond en haalde toch uit.
TS was er niet blij mee dat een ander haar paard op zijn sodemieter gaf.
Ze heeft ook nergens geschreven dat ze op dat moment WEL haar pony op zijn plek zette/strafte.
Het dier werd dus door de eigenaar niet aangepakt waardoor een ander zich geroepen voelde dit te doen (dat is althans wat ik uit haar verhaal op kon maken).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:47

Een paard hoort te reageren bij een stemverheffing. doen ze dat niet? dan ligt dat mijnsinziens aan de eigenaar...... met rijden hetzelfde. sporen, grotere sporen, nog grotere sporen en het maar raar vinden dat een dier niet reageert.
Als er normaal gepraat wordt bij paarden zullen ze echt wel reageren op een stemverheffing maar als dat bij iedere beweging gebeurd wordt de reactie steeds minder. (of denk ik nu te menselijk)

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:51

Je denkt te menselijk in die zin dat er paarden zijn, die van nature wat botter zijn en die dat dus aangeleerd moeten krijgen. :) Maar als je op elk dingetje gaat brullen dan stomp je hem ook af inderdaad.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:54

Ayasha schreef:
Cerera schreef:

Maar dan krijg je ze niet op een kleine volte (is mij nog nooit gelukt iig :+ )

nee maar ja, wat heet een kleine volte, dat ie van de hoefslag af moet om 'm te maken of spreken we dan over een volte tien m? Want naar binnen trekken wil je nog wel eens lukken met zo eentje (waarop ie enkel harder gaat.) een volte van tien meter idd niet...Maar daarop kunnen ze ook niet echt naar binnen gaan hangen normaal gezien... Zeker niet met snelheid..

Bij kleine volte denk ik idd aan een 10 m volte, maar je hebt gelijk, dat wil niet zeggen dat TS dat ook verstaat onder kleine volte :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:56

Tien meter zal ie met balansproblemen inderdaad niet gaan halen. :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:22

Nens77 schreef:
Ze heeft ook nergens geschreven dat ze op dat moment WEL haar pony op zijn plek zette/strafte.
Het dier werd dus door de eigenaar niet aangepakt waardoor een ander zich geroepen voelde dit te doen (dat is althans wat ik uit haar verhaal op kon maken).

Oh ik heb duidelijk weer de helft gemist, excuses :=

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:27

saskiakefie schreef:
Nens77 schreef:

Oh ik heb duidelijk weer de helft gemist, excuses :=

Lees de OP nog even en haar latere toelichting....
Dat is wat ik uit haar verhaal haalde hoor, kan er ook naast zitten, dat is altijd het lastige van geschreven tekst ;)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:34

Pony haalde op de poestplaats uit nadat hij gebeten werd.
De vrouw die geraakt werd stond eigenlijk op de verkeerde plek, op de verkeerde tijd.
Zij gaf naderhand ook aan dat het niet alleen de schuld van onze pony was.
Heb wel iets geroepen als "hey, dat doen we niet" maar het gebeurde allemaal zo snel dat we amper in de gaten hadden wat er nu precies gebeurde en in welke volgorde.
Daarop kreeg de pony dus een schop.
Pony toont verder op de poetsplaats wel respect. Was in het begin ook wel anders.
Helaas neemt hij dat respect nog niet over met rijden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:45

Bmamavan2 schreef:
Pony haalde op de poestplaats uit nadat hij gebeten werd.
De vrouw die geraakt werd stond eigenlijk op de verkeerde plek, op de verkeerde tijd.
Zij gaf naderhand ook aan dat het niet alleen de schuld van onze pony was.
Heb wel iets geroepen als "hey, dat doen we niet" maar het gebeurde allemaal zo snel dat we amper in de gaten hadden wat er nu precies gebeurde en in welke volgorde.
Daarop kreeg de pony dus een schop.
Pony toont verder op de poetsplaats wel respect. Was in het begin ook wel anders.
Helaas neemt hij dat respect nog niet over met rijden.

Vaak gaan dat soort dingen ook super snel hoor, de ene reageert dan instinctief meteen (ja ik deel dan op zo een moment, puur uit reactie een schop uit maar als mijn paard de bijtende partij geweest was had hij ook een tik op zijn neus gekregen) de ander verstijft heel even om op te nemen wat er gebeurd maar op een gegeven moment ga je dingen steeds sneller oppikken en kun je je paard waarschuwen VOOR hij iets doet....
Met het rijden kan het ook goed komen, heb even in je andere topic gereageerd, maar je moet jezelf inderdaad afvragen hoe graag je wilt en of je er toekomst in ziet.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:27

Eerlijk, als ik in de buurt sta slaat of bijt mijn paard niet, ook al wordt hij door een ander paard gebeten.
Dan krijgt hij net zo goed op zijn donder. Dat is uit reflex, maar ook omdat ik vind dat het net zo goed geen geldige reden is.

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:46

Zo snel zal ik ook niet schoppen
maar als het echt heel erg is
dan weet ik het niet het ligt er maar aan over wat het gaat en hard zal ik nooit echt schoppen
/3

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:54

Nou, echt schoppen vind ik een beetje ver gaan.. Maar een tik op zijn neus kan gerust! Niet over je heen laten lopen ;) maar schoppen neee

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:32

Een tik op de neus bezie ik zelf niet zo lichtzinnig. Ten eerste is het niet iets dat een paard kent van andere paarden. Ten tweede worden ze er kopschuw van.
Om beide redenen geef ik een tik op de boeg of schouder en zet het paard in de achteruit. Op de neus zou ik alleen doen in een noodgeval.

Mijn pony was dan ook kopschuw, dan pas je je daar snel aan aan.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:06

Een paard bij mij op de manege probeerde me een keer te pletten tegen de staldeur, al trappend met z'n achter benen. Ik heb toen uit reflex hem een knietje gegeven en een tik op zijn kont. Vond het toch aardig op z'n plaats, hij heeft het ook niet meer gedaan.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:20

Citaat:
Ik ga in deze discussie mee met onkeltje, Ninx en nog een paar.

Honden op de rug leggen is vreselijk achterhaald, en onzinnig. Ze doen het bij elkaar ook niet. Honden gaan zeker wel op de rug liggen, maar dan uit zichzelf, vrijwillige overgave. Dat kun je niet afdwingen, dat is zoiets als iemand een witte vlag aan de handen vastplakken, volkomen zinloos. Zolang iemand zich niet wil overgeven, of dat nu paard, hond of mens is, zullen ze het simpelweg niet doen. Overgave kán alleen maar als het 100% vrijwillig is.

Dan vind ik de vergelijking met honden vrij belachelijk, omdat ten eerste de dominantietheorie ongelooflijk achterhaald is. Honden doen niet aan dominantie/onderdanigheid, je hebt zelfverzekerde en onzekere honden, nerveuze honden en relaxte honden, pinnige honden en zachte honden, ze bestaan in onvoorstelbaar veel verschillende persoonlijkheden en karakters, en de neiging om dat te willen onderbrengen in een rechtlijnig systeem vind ik simplistisch en stupide, en doet de intelligentie en complexe verhoudingen en vriendschappen van honden ernstig tekort.
Bij paarden lijkt dominantie en onderdanigheid wel te spelen, maar dan weer is het een veel complexer en intelligenter systeem dan die rechtlijnige pikorde die mensen ervan willen maken, die pikorde zou echt aan de kant geschoven moeten worden, dat is veel te simplistisch, paarden zijn complexere wezens dan mensen ze toedichten, maar als je een dolfijn beoordeelt op zijn vermogen in bomen te klimmen, zal het dier zijn leven lang denken dat het dom is.
Ten tweede is een hond een roofdier, een jager, (oké, ze zijn niet als wolven, de instincten van een hond zijn lang zo sterk niet, maar het blijven roofdieren) een paard is een prooidier, totaal anders. Dat vind ik echt onvergelijkbaar.

Dan is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten. Ik geloof niet dat paarden de baas proberen te worden over mensen, ik vind de gedachte dat een paard hoger in rang probeert te komen echt heel simplistisch en ik denk eerlijk gezegd dat het meer zegt over menselijk gedrag dan over paardengedrag.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden gaan proberen waar de grens ligt, zeker, maar ik denk niet dat ze dat doen om de baas over je te worden, ik denk eerlijk gezegd meer dat ze gewoon duidelijkheid willen van je.

Ik heb geen bezwaar tegen correcties, zolang ze goed getimed en gedoseerd zijn. Dat zijn ze in de meeste gevallen niet, vind ik.
Met goed getimed bedoel ik: direct, in hetzelfde moment nog, dat doen paarden onderling ook, dat begrijpt een paard (en een mens ook trouwens, mensen kunnen ook geen linken leggen bij slechte getimede correcties).
Met gedoseerd bedoel ik: in proportie. Paarden hebben vaak een heel scala aan waarschuwingen, van minimaal tot heel groot. Het probleem vind ik met veel mensen is, dat ze de serie aan voorafgaande subtiele signalen missen, en alleen de schop zien, en dan denken dat het doodnormaal is om zo te corrigeren, want dat doen ze onderling ook. Fout, vind ik, een paard zal er alsnog niets van snappen als je ervoor geen kleinere waarschuwingen geeft.

Dan dit: ik schop als hij schopt. Ik denk dat je dan voor die tijd ontzettend veel gemist hebt, je hebt het gefluister gemist, en nu schreeuwt je paard tegen je. Laat ik wel wezen: als een paard mij schopt, schop ik ook terug, maar: ik heb het nooit nodig.....
Ik heb echt een probleem met de gedachte dat dieren (paarden en honden) door geweld en fysieke kracht onderworpen moeten worden. Wat is dat voor waanzin? Vanwaar al dat geweld toch steeds? Paarden zijn over het algemeen heel vredelievend, honden zijn dat ook. Als je ziet wat paarden en honden van mensen accepteren voor er een lipje omhoog gaat of er oren in de nek worden gelegd..... en dat zijn vrij extreme signalen al.

Waarom denk je dat honden en paarden (en op dat punt vind ik ze wel te vergelijken) zo een enorm scala aan kalmerende signalen hebben? Daarmee doel ik dus op waarschuwingssignalen. Om te voorkomen dat er geweld gebruikt moet worden, dat willen ze namelijk helemaal niet, en dus wordt er eerst op allerlei manieren aangegeven dat dít niet prettig is, dat iets zeer doet (hoezo dieren geven geen pijn aan? Echt wel!) dat jij vervelend bent, dat iets ze bang maakt, dat jij ze bang maakt, dat ze hier boos van worden, enz, enz, enz......

en dan heb je van die mensen die denken dat als ze daarnaar luisteren het dier dan wint en boven ze staat, en dus gaan ze straffen voor die kalmerende signalen, waardoor er de volgende keer wél ineens geweld gebruikt wordt 8)7
Ik vind het echt heel, heel lomp en respectloos om al die signalen over te slaan en ineens te beginnnen met slaan en schoppen en op de rug leggen valt daar ook onder trouwens. Dat is géén paardentaal, en géén hondentaal, dat is lomp en respectloos en niets anders dan dat, en als je paard je daarom een lel terug zou geven, zou ik hem/haar persoonlijk groot gelijk geven.

Ik denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in de taal van paarden, zowel leren lezen als spreken (geldt ook voor honden trouwens). Het maakt de omgang met je dieren zoveel beter, en makkelijker. Niet simpeler, dat niet, maar de band die je met ze hebt wordt er veel dieper van, je dieren waarderen het ook als je ze serieus neemt en naar ze luistert, en dat ondermijnt jouw gezag helemaal niet, sterker nog, ze zullen je blind volgen omdat je hun

Helemaal mee eens! +:)+

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:21

Citaat:
Je zit toch ook niet bij een hond op z'n rug?
Ik denk dat een paard de schop niet eens zo hard voelt als dat een hond het in dit geval zou voelen.
Vaak schop je nog boven je massa uit ook.

Lekkere vergelijking.. dus dieren waar je op de rug kan zitten mag je schoppen... dieren waar dat niet kan dus niet..
Eindeloze discussie dit....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:46

Neen, het gaat er om dat we met paarden wel meer dingen doen die we met honden niet doen. Zoals op de rug zitten. :+
Paard met hond vergelijken is pas onzinnig.

En dat ze van een tik op de neus kopschuw worden... *sigh*

chantalnoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:49

ik geef mijn paard ook ene lichte tik als ze me bijt hoort ze niet te doen /3 /3 /3

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:54

Een hond kan je ook niet het ziekenhuis intrappen....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:16

Nou, trappen niet maar, als een hond op me af kwam met de intentie mij aan te vallen kreeg die ook echt wel een rotschop en zo hard mogelijk

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:47

Qimm schreef:
Nou, trappen niet maar, als een hond op me af kwam met de intentie mij aan te vallen kreeg die ook echt wel een rotschop en zo hard mogelijk

Dat zeker weten wel :D

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:47

Ik ben zelf een behoorlijk watje met mijn paard en zal dus eerder te zacht als te hard met hem omgaan maar ik heb ondertussen gemerkt dat hij dat niet noodzakelijk prettiger vindt.
Hij moet volgens mij wel weten dat ik de baas ben. Overlaatst stormde hij gewoon zijn stal uit terwijl ik in de deur stond. Ik lag op de grond en mijn paard was lopen. Zo een zaken wijzen niet op respect. Hij komt ook soms op me afgelopen en steigert voor mij en bijt me dan. Ik probeer nu mijn handen in de lucht te steken en met mijn vingers te knippen en dat werkt maar als hij me echt aanvalt, krijgt hij vanaf nu een schop( ik heb het nog niet moeten doen en zal, als puntje bij paaltje komt het waarschijnlijk ook wel niet durven maar goed, de intentie is er :)).
Ik wil het aller-allerbeste voor mijn paard maar dat kan alleen als we beide weten wat we van elkaar willen. Ik heb - door te zacht te zijn- daar even verwarring gecreëerd en dat was de beste les voor mij om te beseffen dat ik harder moet zijn. Ik ga echt niet op mijn paardje schoppen of slaan zonder dat het nodig is maar ik ga hem wel niet meer zo dominant laten zijn tov mij want hij weegt 10 keer zo veel :):):)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:38

Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten, een hond niet. een schop zal denk ik niet harder aankomen bij een hond maar eerder andersom!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:41

Zie je honden elkaar ooit schoppen?

En mijn kortharige honden jagen echt vliegen weg op hun lijf.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:53

little_king schreef:
Zie je honden elkaar ooit schoppen?

En mijn kortharige honden jagen echt vliegen weg op hun lijf.

?? zeg ik dat dan? en mijn kortharige honden jagen ook weleens een vlieg weg. maar dat is toch geen reden om een paard te schoppen?? 8)7