Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:08

Maritje1991 schreef:
Ik zeg ook niet dat ik de 'dominante' paarden allemaal aan kan.

Maar ik geloof wel dat mensen dat kunnen op parelli manier :)
En ja er leiden meer wegen naar rome, iedereen zijn voorkeur right..

Ja... parelli zelf zal dat wel kunnen misschien!!!
En juist dat is wat mij zo verschrikkelijk tegen staat in al die goeroe's die er dik geld aan verdienen!
Ze geven clinics, geven boeken uit enz. enz. maar er komt zo veel meer voor kijken dan een boekje en een cursus van 4 keer!
Deze mensen verdienen daar goed geld aan, maar weten niet wat ze soms aan ellende achterlaten.......... voorbeeld.... de JU!!
Moet ik nog verder gaan??????
Maar ik maak me weer veel te druk en denk dat ik beter af kan haken!
Ga door met de zachte manier van opvoeden en ik hoop dat je nooit een tegen komt die kwaadaardig is geworden en wees daar gelukkig mee.

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:23

De JU?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:24

tegenwoordig denken mensen dat iets pas goed is als het duur is.
Maakt niet uit met wat.
Iets gratis van een stalhouder leren die van opa en vader en zijn eigen ervaring door vele jaren ook goed weet hoe het hoort, kan natuurlijk niet goed zijn. Want er moeten dvds zijn apart soort longeerzwepen en wat meer 50 maal de gewone prijs en dan is het pas goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:57

aerdenhout1 schreef:
Maritje1991 schreef:

Ja... parelli zelf zal dat wel kunnen misschien!!!
En juist dat is wat mij zo verschrikkelijk tegen staat in al die goeroe's die er dik geld aan verdienen!
Ze geven clinics, geven boeken uit enz. enz. maar er komt zo veel meer voor kijken dan een boekje en een cursus van 4 keer!
Deze mensen verdienen daar goed geld aan, maar weten niet wat ze soms aan ellende achterlaten.......... voorbeeld.... de JU!!
Moet ik nog verder gaan??????
Maar ik maak me weer veel te druk en denk dat ik beter af kan haken!
Ga door met de zachte manier van opvoeden en ik hoop dat je nooit een tegen komt die kwaadaardig is geworden en wees daar gelukkig mee.

De Join Up is overigens iets van Monty Roberts, naar mijn weten, niet van Parelli.

Parelli is niet per definitie de zachte manier van opvoeden. Hoe kom je daarbij?
Parelli kan zelfs vrij hard zijn, al hoewel de signalen van correctie opgevoerd worden. Dus het niet per se ineens KNAL, tenzij je paard heel erg over de scheef gaat. Daarbij zijn de meeste paarden enorm bereid tot samen werking met de mens, anders zouden niet zoveel mensen iets doen met paarden. :)

Verder ben ik met je eens dat het jammer is dat Parelli zo commercieel is. Al hoewel ik wel vind dat veel mensen er enorm veel van kunnen leren. Zeker met wat extra begeleiding is het enorm leerzaam en kun je je paard fantastische dingen leren qua opvoeding. :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:03

Ik haalde toevallig parelli aan, maar er zijn er natuurlijk meer. Dat de JU van MR is weet ik, het was een voorbeeld van iets dat helemaal verkeerd kan gaan.
Logisch nadenken word vaak niet meer gedaan, het word meer nalopen met de namen die het goed doen en dan bij hoog en laag beweren dat ze het allemaal net zo goed kunnen.
En ja... met de juiste begeleiding!! Maar hoeveel geven les terwijl ze het zelf nog niet hebben begrepen.
En dat is natuurlijk niet alleen met de NH ers, ook in de dressuur kom je heel ver met een leuk praatje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:33

aerdenhout1 schreef:
Ik haalde toevallig parelli aan, maar er zijn er natuurlijk meer. Dat de JU van MR is weet ik, het was een voorbeeld van iets dat helemaal verkeerd kan gaan.
Logisch nadenken word vaak niet meer gedaan, het word meer nalopen met de namen die het goed doen en dan bij hoog en laag beweren dat ze het allemaal net zo goed kunnen.
En ja... met de juiste begeleiding!! Maar hoeveel geven les terwijl ze het zelf nog niet hebben begrepen.
En dat is natuurlijk niet alleen met de NH ers, ook in de dressuur kom je heel ver met een leuk praatje.

Ik denk persoonlijk niet dat je met logisch nadenken per se ver komt met paarden. Paarden zijn toch andere wezens dan wij mensen. En hoeveel mensen kunnen paarden nou echt 'lezen'? Hoeveel mensen weten nou echt veel van paarden? Van hun manier van communiceren? Want dat doen ze voornamelijk met lichaamstaal. En dat is nou net wat mensen niet meer zo van nature hebben..... Die zijn verbaal. ;)
En daarom vind ik de info die je kan krijgen via Parelli, Hempfling, e.d. best heel interessant. :j

Het is jammer dat lesgevers, hetzij in NH, hetzij via de meer traditionele kant, vaak zo tegen vallen. Daarmee doe je paarden en hun ruiters/eigenaren veel schade. Leuke praatjes, maar concreet geen moer kunnen overbrengen of zelf kunnen, tja...... kan ik zelf ook niets mee, hoor. Gelukkig zijn er ook echt goede mensen te vinden, als je echt doorzoekt en je echt verdiept in zaken. En daar begint het al mee. Dat je als paardeneigenaar bereid bent kritisch te kijken en je oprecht te verdiepen in de materie. Of dat nou dressuur is of NH of wat-dan-ook qua discipline.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:52

Ik denk dat mensen wel degelijk paarden en hun manier van communiceren kunnen leren "lezen" alleen heeft dat tijd nodig en dat nemen mensen ervaak niet voor (of hebben de mogelijkheid niet). Hoe paarden communiceren zie je pas als je heel veel tijd doorbrengt in een gemengde kudde en laten nu heel veel mensen een paard in een pensionstalling hebben waar ze 1 a 2 uurtjes per dag heen gaan, en die tijd 1 op 1 met hun eigen paard besteden. En daardoor veel via het internet en boeken willen leren, waardoor het fout gaat bij dingen zoals de JU. In principe past de "oude boer met de wandelstok" ook de JU toe. Door een zwaai te geven met zijn wandelstok stuurt hij zijn pony's van zich af totdat hij zijn werkzaamheden in het land verricht heeft en daarna staat het de dieren vrij om zijn aandacht te vragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:46

Ja, mensen kunnen het zeker leren, gelukkig wel. :)
En het is wat jij zegt, fiona1, veel mensen hebben een paard op een pensionstalling en dan staan ze een zomer op het land, als ze geluk hebben. Maar ook dan is een kudde niet te vergelijken met wat je ziet in gemengde, hechte kuddes die jarenlang samen staan. En echt, dan zie je geen monsters, hoor. Eerder een hechte club, die helemaal op elkaar ingespeeld is. Daar kunnen wij mensen juist heel veel van leren, maar er zijn helaas maar weinig eigenaren met paarden die dat mogen ervaren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:46

Twiggy2008 schreef:
Ja, mensen kunnen het zeker leren, gelukkig wel. :)
En het is wat jij zegt, fiona1, veel mensen hebben een paard op een pensionstalling en dan staan ze een zomer op het land, als ze geluk hebben. Maar ook dan is een kudde niet te vergelijken met wat je ziet in gemengde, hechte kuddes die jarenlang samen staan. En echt, dan zie je geen monsters, hoor. Eerder een hechte club, die helemaal op elkaar ingespeeld is. Daar kunnen wij mensen juist heel veel van leren, maar er zijn helaas maar weinig eigenaren met paarden die dat mogen ervaren.

Eeensch

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:02

Paarden zijn ook geen monsters.
Maar sta je lager in rangorde kan het wel knap gevaarlijk zijn.
En per paard verschilldend hoe je ze aan moet pakken. Zoals ik ver terug al schreef.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:00

In een hechte kudde is een lage rang niet gevaarlijk. Paarden accepteren hun rang. Een paard is niet ambitieus om 'hogerop' te komen. Ze kennen hun plek en leven daarnaar. In volle tevredenheid.

In het leven met de mens is het altijd weer een ander verhaal (juist omdat we geen soortgenoten zijn). Je hoeft als mens in elk geval geen 'alfa merrie' te zijn. Een rangetje hoger dan je eigen paard is voldoende. Dat vergeten sommige ruiters wel eens, geloof ik, als ik wel eens om me heen kijk. :\
(naast dat je veel mensen hebt, die weer teveel over zich heen laten lopen). ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:17

Wel eens een kudde paarden op een kale weide gezien en hun gedrag, als daar wat voeding gebracht werd...?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:22

Een kudde paarden moet je ook niet uithongeren. Paarden horen de hele dag door kleine beetjes te eten (fourageren). Ik heb het trouwens over hechte kuddes, die jarenlang samen staan. Wij, de mens, zorgen voor gerommel onderling, met ons gedoe in pensionstallingen (rommelen met de groepsindeling bijvoorbeeld). Daardoor ontstaat vaak 'gedoe' met rangorde problemen e.d.

Bij ons in de winter stond de kudde waar mijn paard jarenlang in heeft gestaan ook buiten en konden ze altijd braaf met zijn allen van een grote hoop eten, hoor. :j En daar zaten echt wel 'typjes' tussen, maar door het jarenlange samen staan zag je ook de onderlinge band heel duidelijk. En dat is zoiets moois. Het is echt jammer dat veel paardeneigenaren zoiets nooit eens mee maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:32

Ligt ook heel erg aan het karakter van de lage rangen. Die van mij staan al 6 jaar minimaal bij elkaar (toen kwam Hans erbij, Amber en Grietje kennen elkaar al 9 jaar). En Hans is onderste in rang, maar hij is erg speels en zoekt graag de grenzen op, dus soms gaat het er wel hard op, maar gelukkig heb ik nooit gewonde dieren tot nu toe gehad. Maar hij krijgt regelmatig een hap in zijn kont als hij weer aan het etteren is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:37

Daarom heb ik het ook over 'wat' voeding....
In de natuur komt zoiets vaak voor dat er één van de kudde iets vind, er wordt dan echt niet eerst met de paarden uit de kudde over vergaderd (!) of het paard het alleen mag opeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:54

suus_pepper schreef:
Soms brengt een paard jou en zichzelf in gevaar als het er vandoor springt.
Als ik op buitenrit ga dan heb ik inderdaad een slof om. Gebruik ik deze als het niet nodig is nee. Schreeuw ik soms tegen mijn pony als ze me bijt ook al is het natuurlijk gedrag? Ja. En hier schaam ik me niet voor. Ik zorg ervoor dat mijn pony niet in gevaar komt en goed verzorgt wordt maar dan wil ik wel dat ik ook heel blijf. Geen denken aan dat ik het zielig vind als ze me bijt en ik haar een tik geef.

Ik denk altijd maar zo: beter veilig mèt slof, dan een keer teveel vertrouwen geven, en onder een auto terechtkomen. Een aanrijding doet een paard veel meer zeer dan een slof hoor. ;)

Maar ja, ik kom uit de tijd van niet zeuren, controle is belangrijker voor de veiligheid dan huilebuile aai aai lief paardje. Heb zelf nog nooit een ongeluk buiten gehad zo, en reed zelf niet met slof, maar ik kan me sommige situaties goed voorstellen dat mensen dan voor een slof kiezen.

Maar ik zal nooit een slechte bui op een paard uitleven, wat ik nogal eens bij sommige stallen zie, dat noem ik schreeuw- en schop Pennies... Of je ziet ze op een Haflinger springen en gelijk schoppen en vooruitslaan omdat "Haflingers sloom zijn" terwijl ze eerst geen normale hulpen geprobeerd hebben.. }:0
Dat vind ik ronduit onbeschoft tegenover een paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:12

Wat veel mensen ook vergeten is dat ALS je paard zich mis draagt (en ook daar valt vaak nog over te discussieren ;) ), je binnen 2 seconden moet reageren, anders kan het paard de link al niet meer leggen met het voorgaande gedrag. En juist daarin zie je zoveel fouten en dus zoveel miscommunicatie tussen ruiter en paard. En dan neem ik het toch echt altijd voor het paard op, hoor. Niet voor de mens. Want die had beter moeten weten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:05

Mensen moeten het wel beter weten. En ze kunnen het ook wel beter weten, maar de ellende is dat steeds minder mensen met paarden opgroeien, en ermee leren omgaan en dan kopen ze op een dag toch een paard, en worden in de war gemaakt door allerlei goeroes als ze op zoek gaan naar informatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:10

Zoolgangster schreef:
Mensen moeten het wel beter weten. En ze kunnen het ook wel beter weten, maar de ellende is dat steeds minder mensen met paarden opgroeien, en ermee leren omgaan en dan kopen ze op een dag toch een paard, en worden in de war gemaakt door allerlei goeroes als ze op zoek gaan naar informatie.

Opgroeien met paarden zegt niet per definitie dat je ze echt snapt, hoor. Kom net van een stalling af, waarbij de eigenaren al 200 jaar paarden bezitten. Maar, mijn hemel, wat een drama daar. Ze snappen echt niets van paarden. Alleen boerenbotheid en geschreeuw, pfffff...... ;(
Ben blij dat ik daar weg ben!!!

Het gaat om je verdiepen in het wezen paard. Kijk goed naar ze als ze in een kudde leven. En dat is nou net iets wat het gros niet doet of niet heeft. Een goede goeroe kan geen kwaad. Ik ben destijds toch erg blij geweest met mensen als Voest, Hempfling en Parelli. Ondanks dat ik in de 70's al opgroeide met paarden. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:02

Maritje1991 schreef:

Dit is volgens mij waar het hele topic om draait.

Dus... Jij zegt zelf dominante paarden/hengsten/'gevaarlijke' paarden niet aan te kunnen, maar je verwacht wel van anderen dat ze dit gaan doen op een parelli manier?

Ik zeg, de beste stuurlui.. :o

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:27

Ik heb niet van iedereen alle berichten gelezen, maar als er een kudde op de wei staat en er bijt een paard naar een ander paard kan dat bijtende paard ook iets niet vriendelijks terug verwachten dat is dan toch het zelfde als een mens een bijtend of trappend paard corrigeert.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:00

Maar waarom denkt men dat NH een "zachte aanpak" is :? Of lees ik dat verkeerd?
Ik stoor me eerder aan de mensen die 20 keer paard in hun ruimte laten komen zonder daar op te reageren, vervolgens staat paard op hun voet en dan ineens een schreeuw en een klap..
NH is niet zacht, je grijpt alleen 10 stappen eerder in.
Ik geloof dat vertrouwen en leiderschap een betere en veiligere basis is dan "macht" met pijn en hulpmiddelen, het is alleen niet de makkelijkste weg.

Ben het met TS eens dat men wel eens wat beter mag nadenken waarom een paard bepaald gedrag laat zien en zichzelf vaker af magen vragen of het wel reeel is wat je op dat moment van het dier vraagt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:02

Ireen, er zijn veel onwetende mensen op bokt m.b.t. NH. Die schreeuwen bij voorbaat al dat NH soft is, terwijl dat helemaal niet per definitie zo is.
Ze hebben eigenlijk dus geen idee wat NH inhoudt. ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:37

Ook zonder nh mag een paard niet in je ruimte komen.
Nadeel is dat iederee gehaast is. Alleen even komt rijden. Paard het liefst alleen in de wei want ze zijn bang hem uit een groep te halen.
Maar naar mijn idee is Dat echt iets van de laatste 10 / 15 jaren.
Voorheen stond je paard overdag buiten met de rest. Binnenhal hadden we niet. We waren gewend en gekleed op wat nattigheid.
Onze dure pikuur laarzen stonden in de winkel want met een paard uit de wei halen was dat zonde.
Je leerde je eigen ruimte ineisen. Je leerde hoe de groep in elkaar stak want anders had je inderdaad een probleem.
Niet dat alles vroeger beter was. Maar dit was hier in de omgeving toen standaard en helaas nu niet meer.
En daar is een handige commerciële groep als parelli ingesprongen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:46

Maritje1991 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Wat jij vergeet is dat jij waarschijnlijk een braaf dier hebt die netjes is opgevoed en nog steeds vertrouwen heeft in de mens... helemaal niets mis mee, maar tegenwoordig... met de nadruk op TEGENWOORDIG... moeten paarden met hun 3 de jaar al presteren en worden heel veel paarden in geweldige africhtings stallen binnen 1 maand afgericht.
En gelukkig zijn er ook nog steeds echte paarden mensen, maar een aard is tegenwoordig algemeen goed geworden en ook de meisjes van zeg 14/15 willen een onbeleerd paard dat ze dan helemaal zelf gaan africhten, nou ja bekende verhaal.
Dan gaat dat mis en paard leert door bepaalde dingen uit te halen zoals bijten, slaan, steigeren enz. dat de ruiter bang word en het werk word stopgezet.
Dan begint het spelletje en gaat het van kwaad toyt erger.
Maar...het kan ook de andere opgaan en paard word bang, dan zal je zo'n paard heel anders moeten benasderen als eerst genoemd paard.
En hier komt dan de ervaring van de eigenaar of de africhtings herscholings stal om de hoek kijken!
Meisjes van 14/15/16 hebben nooit de ervaring van oudere mensen die al jaren met paarden omgaan.
Hoop dat je nu een beetje snapt dat je dus niet elk paard op dezelfde wijze kan behandelen!

Ken jij mijn paard dan?
Wat denk je dat mijn paard bij mij kwam doen?

Het is in mijn ogen kort de door bocht om maar te blijven vermelden dat ik zo'n ' makkelijk ' dier heb.

Ja dat is ze nu wel :) , in het begin kon ze niet zo veel hoor. Iedereen vond ze eng, halsteren was een ramp.

Misschien zullen niet ALLE paarden hetzelfde behandelt kunnen worden, maar grotendeels wel. En ik denk dat mensen gewoon te kortzichtig zijn. (hij is vervelend, stelt zich aan, doet het express)

Marit, dit is niet helemaal eerlijk. Oké, wonder was niet op jou manier geschoold, maar het was een super braaf paard ( wel dominant tegen mensen ) waar ik alles mee kon. Ruim voor jij haar kocht reed ik al met alleen een touwtje door de bak.
Nooit heb ik problemen gehad met het feit dat ze heel angstig was. Behalve onder het zadel zodra je wat van haar ging vragen. Dan sloeg ze om en kon IK er niets meer mee, omdat IKZELF niet in staat was rustig te worden. Dit had niets met Wonder zelf te maken. Ik zal niet zeggen dat het een heel makkelijk paard is, maar het is in mijn ogen zeker geen probleem paard ( geweest ).