wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:07

Amanda schreef:
karoliena schreef:
Niemand scheld toch

Vriendelijk is anders Knipoog

Mwah, heftige discussie is IMO niks mis mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:09

Dat zeg ik ook niet, maar het kan ook op een andere manier Lachen
Een paar pagina's terug was de discussie ook flink aan de gang.
Maar er werd wel op een normale manier gecommuniceerd.

Natuurlijk is niet iedereen het met elkaar eens, maar het kan wel wat vriendelijker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:11

wat is er niet vriendelijk dan?
Wij worden er van beschuldigt dat wij niet goed zijn voor onze paarden. beetje logisch dat wij dan in de verdediging schieten denk ik, maar voorlopig komen we netjes met argumenten en met hoe wij het zien en wordt er niet gescholden o.i.d.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:11

kan mischien wel wat vriendelijker. maar als iemand onterecht beschuldigd wordt dan ga je er op in maar vriendelijk blijven wordt wel vrij lastig dan. en zeker als je onterecht beschuldigd wordt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:14

@ Nikkinik...NH is niet zweverig, en ik pas het zelf ook toe. Al eens van Clinton Anderson gehoord, of Pat Parelli? Zij werken met fases, en raken hun paard ook weleens met stok of touw. Dat het bij die twee paarden waar jij nu ervaring mee hebt nu net niet nodig is, is mooi meegenomen, maar niet representatief voor de NH.
Overigens vind ik freestylen akelig dicht bij de Join-up komen, en daar ben ik dan weer geen voorstander van.

Je kennis van paarden echter door te trekken naar het feit of je paard wel of niet in een box staat, maakt veel over je duidelijk...je bent geindoctrineerd door de Naturals, en gematigde visies zie ik daar helaas maar erg weinig langskomen....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:18

stef schreef:
wat is er niet vriendelijk dan?
Wij worden er van beschuldigt dat wij niet goed zijn voor onze paarden. beetje logisch dat wij dan in de verdediging schieten denk ik, maar voorlopig komen we netjes met argumenten en met hoe wij het zien en wordt er niet gescholden o.i.d.

Voel je je aangesproken dan? Lachen
Het was in het algemeen bedoeld.
Ik heb de reacties gelezen en het is verre van vriendelijk.
Verdedigen is logisch, maar daar heb ik het toch ook niet over.
Er wordt een toon gezet, zal me een worst zijn wie dat doet en ik reageer daarop.
(en wordt daar vervolgens op aangevallen Verward )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:27

nee, er wordt van 2 kanten niet gescholden, en zowel ik (spreek even voor mezelf) als nikkinik proberen te beargumenteren waarom we denken zoals we denken.
Dat we het dan vervolgens niet met elkaar eens zijn kan natuurlijk gebeuren.
Euhm, waar een aanval?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:35

Denk dat het over mij gaat Knipoog

word er gewoon zo boos van als mensen zoiets gaan roepen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:36

Aanval? Niet?
Ik vraag of het wat gezelliger kan en vervolgens wordt dat al 1 pagina lang aangehaald.
Beargumenteren is goed, maar de manier waarop verziekt het topic gewoon.
Er wordt niet geluisterd naar de argumenten, niet verplaatst in de andere persoon, alleen eigen ervaringen zijn belangrijk en worden geplaatst.
Sorry, maar dat vind ik geen discussie en allerminst vriendelijk.

Karoliena: ik bedoelde niemand persoonlijk Knipoog
Het is het hele sfeertje wat nu in het topic heerst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:44

Ik vind het persoonlijk nog wel meevallen maar vind het gewoon... dat iemand andere mensen gaat beschuldigen van dingen. Dat kan je naar mijn mening gewoon niet maken omdat er zoals ik al eerder zei neit een weg naar Rome lijd maar meerdere en er is neit maar een weg goed er kunnen meerdere goed zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:56

Heb niet het hele topic door gelezen maar ik kan je wel zeggen dat mijn 5 maand oud veulen laatst een flinke mep op d'r kont met de zweep van mij heeft gekregen.
Als mevrouw denkt dat zij het eten van haar moeder kan jatten (terwijl ze haar eigen brokjes al op heeft) en mij daarbij dreigend haar kont kan toedraaien dan heeft ze dat compleet verkeerd.
1 flinke mep heeft ze gehad en sindsdien benaderd zij mij tijdens het voeren ook met een stuk meer respect.

Zielig? Misschien wel maar ze kreeg een te grote mond en ego. Dat ze dat tegen haar moeder en oom doet is hun probleem. Helemaal omdat die 2 mijn veulen niet op d'r flikker geven daarvoor maar dat flikt ze niet tegen het vrouwtje.
Mijn veulen is er desondanks niet onbenaderbaar van geworden. Ze komt nog steeds op mij af om uitgebreid geknuffeld te worden (ook als ik de zweep in mijn hand heb) maar tijdens het voeren hoef ik nu maar met mijn vinger te knippen of ze gaat al opzij. Uiteraard doe ik dat laatste niet bij elke voerbeurt... ze is nu braaf en dan mag ze ook in alle rust d'r brok op eten.
Ik ben er zelf van overtuigd dat zij niet door heeft gehad dat het de zweep was. Zij ziet de zweep (of halstertouw, etc.) als een verlengd stuk van mij. Ik heb haar bestraft en voor haar is het weer duidelijk dat het vrouwtje de baas is en niet zij.
Dit is (waarschijnlijk) een eenmalig iets geweest en zal ze de rest van d'r leven onthouden.

p.s. Krijg ik nu trouwens heel penny-end bokt over mee heen omdat ik mijn veulen 'in elkaar mep' ? Tong uitsteken

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:02

Hey Flettie, goed zo Haha! ! Veiligheid voor alles.
Ach, ga maar eens een jonge hengst op de wei zetten die vuur onder zijn voeten voelt omdat hij zo heet is. Nou als hij dan bokt of steigert dan steigeren mijn benen ook hoor!
Met een free-style-halstertje was ik waarschijnlijk al half dood geweest.

Ik hou ook van positief trainen en benaderen, maar je moet paarden wel fatsoen bijbrengen. Als dat zonder correcties kan is dat mooi, zo niet dan een rotschop.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:08

Ik denk maar zo:
Mijn merrie heeft als 5 maand oud veulentje ook eens 2 flinke trappen onder de reet gehad toen ze me wilde trappen tijdens het hoeven uitkrabben. Sindsdien nooit meer problemen gehad met hoeven uitkrabben en heeft zij nooit meer gedreigd om te trappen.

Zoals jij al zegt: je moet je paarden positief trainen en benaderen maar je moet ze wel fatsoen bijbrengen. En soms is daar een flinke trap of mep voor nodig. In een kudde krijgen ze het soms ook flink voor de kiezen (heb nog een paard gekend dat een aantal voortanden miste omdat hij in de opfok eens flink op zijn flikker heeft gehad van een ander paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:40

NikkiNik schreef:
Ik zou trouwens nooit een paard in een box houden, daar creeer je naar mijn idee ook vaak paarden met gestoord gedrag van. Niet altijd, hoor, maar je ziet het wel vaker. Maar da's weer een andere discussie en soms kan het ook niet anders. Maar mijn paardje staat lekker buiten.

Klopt, een paard kan naar gedrag vertonen tijdens het rijden wanneer het vaak in de box staat maar dat hoeft zeker niet. Jij bent op dit moment verwijten naar mensen aan het maken waarvan je niet eens weet of hun paarden wel of niet buiten worden gehouden. Dus je kan dit in feite niet zeggen.

Mijn vz-pony staat 24/7 buiten in de kudde, winter en zomer. Ze staan alleen binnen wanneer er wormenkuur gegeven is of als het weer echt bar en boos is. Ik heb een geweldige band met mijn vz-pony. Als ik de wei in kom loopt hij meteen vrolijk op me af, wat hij bij niemand anders doet, en ik kan lezen en schrijven met hem. We kennen elkaar door en door en we kennen elkaars grenzen. Tijdens het buitenrijden, wat we overigens alleen maar doen, kan ik zonder zadel en hoofdstel heerlijke ritten maken op het tempo dat hij aangeeft. Ik laat hem erg vrij in zijn doen en laten omdat hij al 28 is, dus als hij niet wil draven is dat ok voor mij. Hem slaan doe ik maar heel weinig.

Hij is dus al 28 en hij kan zich soms nog erg aanstellen. Bij het aansingelen bijv, dat vind hij niet leuk. Voorheen had hij een nare singel, ik heb een ander eraan gehangen waardoor zijn velletje er niet meer tussen kan komen. Maar toch blijft hij soms kribbig doen bij het aansingelen, als hij een slechte dag heeft probeert hij me te bijten en soms zelfs te trappen. Terwijl hij weet dat ik het heel voorzichtig doe en ik heb er de beste en zachtste schapenbontjes omheen die je maar kan hebben. Dus vanwege pijn zal hij het niet doen maar meer vanuit gewoonte.

Hij heeft al meerdere mensen gebeten bij het aansingelen en sommige mensen zijn hierdoor bang van hem geworden, zij waren allemaal het soort mensen dat hem geen knal durfden te verkopen wanneer dit wel nodig was. Dat is nu erg naar voor hem want van de een krijgt hij wel een tik en van de ander niet. Wat moet hij daar nu mee Verward Als hij wat probeert krijgt hij wel degelijk een knal van mij wanneer hij zoiets doet. Dat zeg ik ook tegen andere mensen, want bijten en trappen kan gewoon niet. Vooral omdat hij half-manegepony is en er rijden gehandicapte kindjes en kleine kindjes op hem. Je zou er toch niet aan moeten denken dat hij een van die kinderen raakt als hij denkt dat trappen of bijten bij het aansingelen gewoon geaccepteerd word?

Goh mensen, hoeveel kilometer hebben jullie intussen al gefietsd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:48

Amanda schreef:
Hou het een beetje gezellig hier Knipoog
Discussieren is goed, schelden minder Knipoog

Of het gezelliger kan? Ja natuurlijk, ik heb het nu ook al heel erg naar mijn zin hier. En ik heb nog niemand horen schelden hier. We moesten alleen gaan fietsen van de TS. Maar ik denk dat jij ook lichtelijk geirriteerd zou worden van sommige ondoordachte en kort door de bocht opmerkingen van sommige mensen hier. En als je dan al lange tijd bezig bent in een topic en mensen zoals Amosjuh willen gewoon niet luisteren naar wat er gezegd word dan kan je niet meer aardige opmerkingen maken. Amosjuh is nou al 28 pagina's bezig over het feit dat je een paard niet mag slaan om niets. Daar is iedereen het vanaf pagina 1 al over eens. Amosjuh moet gewoon eens leren lezen, maar dat heb ik 10 pagina's hiervoor ook al duidelijk gemaakt. Kennelijk gaat het er gewoon niet in bij haar. Da's haar probleem maar dan moet ze niet op bokt komen en een discussie openen.

Ik heb respect voor ieders mening hoor, daarvoor ben ik op bokt gekomen. En ik lees en denk na over wat de tegenstander van mijn mening te zeggen heeft. Maar als er weinig informatieve en nuttige dingen uit je tegenstander komen dan weet ik het eigenlijk ook niet meer.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:03

Pfff...ik ben uitgefietst!
Ben het helemaal met Miss_Montana eens...weet eigenlijk ook niks toe te voegen OK dan!

Heb net de laatste 3 pagina's even gelezen en word er nu wel een beetje moe van. Kom op zeg! We zijn het grotendeels met elkaar eens! Waarom zeuren over de manier van discusseren hier? Daar verander je echt niks mee!

Volgens mij is Amosjuh nu wel genoeg bewust van het feit dat 'een paard zomaar slaan' niet normaal is, en dat niemand op dit forum dat ooit gedaan heeft...
(Zoniet...tsjah dan weet ik het ook niet meer! Nerd )

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:27

amosjuh begrijpt het hoor
amosjuh is wel blond maar niet achterlijk
okeej goed zo
ik zla beter leze van af nu aan goed Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:25

ik ben der ook weer, gefietst en 2 rondjes door t bos Ja mijn veulen is ook 5 maand, en als die me uit test krijgt ie ook een tik hoor, niks zielig arm veulentje, anders heb ik straks een onhandelbare hengst

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 05:29

haha stef goede actie van die moeder zeg!!!

En verder: ik denk dat sommige paarden wel een wereldleventje hebben hoor.... alles mogen nooit wat hoeven???

Wel jammer dat gerichte vragen niet beantwoord worden.

mijn mening: een paard op de ouderwetse manier opvoeden blijft de beste en handigste manier, behalve bij getraumatiseerde paarden ofzo. In geval van zo'n paard zou ik Nh wel overwegen.

Was gister nog op een stal waar we met 4 hengsten bezig geweest zijn, eentje van 2 eentjevan 3 eentje van 5 en eentje van 7. Nou die hebben ook een optater hier en daa rgehad hoor. aar zo voed je ze wel op, waardoor die 5 + 7 jarige nu onwijze makkelijke paarde zijn.

IK blijf erbij, een paard moet je opvoeden net als dat dit moet met een hond, kat kind etc.

belonen en corrigeren hoort bij een goede opvoeding. Beter 1 goede tik ipv 10 slechte ook.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 06:25

Als een paard niet luistert, kun je hem gewoon een corrigerende tik te geven. Daarvoor hoef je hem helemaal niet te 'slaan'. Maar luistert het paard nog steeds niet, dan kun je hem beter een keer een goede tik geven zodat ie wel luistert.

Ook wanneer je paard je bijt, is de beste oplossing hem terug te bijten (in z'n oor). Zo leer je hem dit niet weer te doen.

En als je je paard wilt laten luisteren, en hij reageert niet op een corrigerende tik, kun je niet eindeloos door blijven gaan met kleine tikjes geven want hij reageert er toch niet op. Of je geeft het paard z'n zin, of je geeft hem een flinke tik zodat ie luistert.

En dit heeft ook helemaal niets te maken met mishandeling van het paard, hij moet gewoon luisteren naar je wil je verder komen in de paardensport.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 06:43

dat in het oor terugbijten vind ik altijd zo een grappige......... Euh zeg Toronto kan je even je hoofd naar beneden doen, kan ik in je oor bijten Haha! Haha! (om dan niet te spreken van al die haren in mijn mond)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 06:56

En de meest grappige die ik ooit gehoord heb: een kneepje in de manenkam geven Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 06:58

hihi dan zegt die van mij "iets lager....... jaaaaa daaaaahaaaar" Haha! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:04

odetteke schreef:
En de meest grappige die ik ooit gehoord heb: een kneepje in de manenkam geven Knipoog

Toch is mijn ervaring dat dat bij veulens wel werkt, alleen niet in de kam, maar gewoon in de hals.
Even gemeen met je vingertoppen een huidplooi pakken (en niet zachtjes)

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:16

Het klinkt wel grappig, maar het werkt wel. Ik heb het gelukkig ook nog nooit hoeven doen hoor, in het oor van mijn bijrijdpaard bijten Clown Maar ik heb van meerdere gehoord dat het zeker werkt!