bigone schreef:Eliabbenhuis schreef:Ik vind het te ver gaaneen tik vind ik al voldoende en als hij het nog een keer doet, geef je hem een iets hardere tik.
Wanneer moet dat tweede tikje gegeven worden, voor of na het ziekenhuisbezoek??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
onkeltje schreef:Citaat:In de 10 jaar dat ik men verzorgpony heb heb ik hem 1 keer een schop verkocht. Hij sloeg gericht naar de eigenaar die bezig was aan het optuigen omdat het meneer niet snel genoeg ging. Ik heb hem een schop gegeven en hij heeft het nooit meer geslagen.
En hoe weet jij dat het meneer niet snel genoeg ging? heeft hij dat verteld aan je?
Kan het niet misschien aan het tuig liggen? of aan de eigenaar zelf?
En honden op de rug leggen als ze verkeerd doen, hoe lachwekkend!
Dieren zijn er niet om geslagen en geschopt te worden, en ze zijn er ook niet om onderdanig gemaakt te worden.
Zoals ik eerder zei, heb respect voor ze, dan krijg je dat terug.
Denken mensen respect te krijgen door te schoppen, zelf weten, maar zo behoor je geen dieren te behandelen.
En paarden, die hebben al heel wat moeten accepteren in deze wereld, alleen het feit dat er op gereden wordt, dat er dingen aangeleerd worden die helemaal niet natuurlijk zijn. Ze werken verdomd hard voor ons om het ons naar ons zin te maken, en dan ook nog geschopt en geslagen worden... fijn is dat.
bigone schreef:Amiigo schreef:Nou als er een hengstige merrie langskomt heb je niet zoveel te zeggen met een vinger, was ook een springzweep dus echt hard kwam die ook niet aan, meestal was zwaaien al genoeg.
Dus waar jij toen werkte stonden hengsten in de molen en dan kwamen er merries voorbij??? mag je blij zijn dat je daar niet meer werkt.
Bmamavan2 schreef:Dat we twijfel hebben over de pony heeft niks te maken met het wel of niet straffen of schoppen.
Het probleem hierbij is dat hij altijd al heel voorwaarts was in galop.
We hebben hem toen een ander zadel aan laten meten, de tandarts is geweest, de ostheopaat is geweest en mijn dochetr krijgt goed les, maar helaas zonder het beoogde resultaat. De pony blijft onder haar weg galloperen en op het moment op dien manier dat het gevaarlijk wordt.
Ze is met haar 11 jaar net niet evenwichtig/sterk genoeg om hem fatsoenlijk terug te rijden, laat staan om hem serieus aan te pakken door hem flink op zijn sodemieter te geven voor dit gedrag. Daarbij speelt bij haar, bij mij en de instructrice toch ook wel de angst dat hij dan ernstig aan de knetter zal gaan en haar zal verwonden.
Buiten het rijden, of eigenlijk de galop is het een leuke, vrij brave, ietwat eigenwijze, clownige pony.
Dat maakt het hele verhaal ook zo moeilijk.
Denk niet dat hij makkelijker te rijden is als ze hem bijvoorbeeld op stal of op de poetsplaats een flinke schop zou verkopen. Het een heeft dus niks met het ander te maken, m.i.
Hij voldoet niet aan de verwachtingen die we een half jaar gelden koesterden zoals er een fijn leerpaard aan hebben, leuk wedstrijden mee rijden, lekker mee naar buiten kunnen etc.
Ayasha schreef:Nens: dat werkt niet bij elk paard, Sam kan je drie uur doen galopperen als hij zo iets doet, wordt ie alleen maar gekker.
Amiigo schreef:Nou als er een hengstige merrie langskomt heb je niet zoveel te zeggen met een vinger, was ook een springzweep dus echt hard kwam die ook niet aan, meestal was zwaaien al genoeg.
anneliesdj schreef:Amiigo schreef:Nou als er een hengstige merrie langskomt heb je niet zoveel te zeggen met een vinger, was ook een springzweep dus echt hard kwam die ook niet aan, meestal was zwaaien al genoeg.
Wel als hij opgevoed is.
Het is ook niet normaal dat je hem elke keer dat je de box uit komt een klets moet geven om hem rustig te houden.
saskiakefie schreef:Mij ontgaat even totaal wat het dit probleem van TS te maken heeft met schoppen?Snap ook echt niet dat dat andere topic erbij wordt gehaald. Ga er trouwens nu niet meteen vanuit dat de pony kwaad in de zin heeft, want opvallend is dat ie wel braaf is bij stap en draf. Het kan ook zomaar zijn dat ie de galop gewoon moeilijk vindt en nog geen evenwicht heeft, zeker omdat ie 'plat' door de bocht gaat. Daarnaast kan het ook zijn doordat ie het moeilijk/eng vindt juist probeert ervoor weg te vluchten en alleen maar harder gaat. Dan kan je beter een ruitertje hebben die een beetje kan dressuren en 'm eerst in de juiste buiging zet alvorens het aan galopperen.
Nens77 schreef:saskiakefie schreef:Mij ontgaat even totaal wat het dit probleem van TS te maken heeft met schoppen?Snap ook echt niet dat dat andere topic erbij wordt gehaald. Ga er trouwens nu niet meteen vanuit dat de pony kwaad in de zin heeft, want opvallend is dat ie wel braaf is bij stap en draf. Het kan ook zomaar zijn dat ie de galop gewoon moeilijk vindt en nog geen evenwicht heeft, zeker omdat ie 'plat' door de bocht gaat. Daarnaast kan het ook zijn doordat ie het moeilijk/eng vindt juist probeert ervoor weg te vluchten en alleen maar harder gaat. Dan kan je beter een ruitertje hebben die een beetje kan dressuren en 'm eerst in de juiste buiging zet alvorens het aan galopperen.
Als je goed had gelezen, had je kunnen lezen dat er een bruggetje werd gemaakt van een paard wat geen respect heeft op de grond naar een paard wat geen respect heeft onder het zadel....
Dat gaat natuurlijk vooral op als het geen groen, jong dier is want dan kan de galop wel degelijk hard gaan door onbalans van het jonge dier....
Cerera schreef:Ayasha schreef:Hm of juist harder om z'n balans te houden (zoals mensen ook doen als ze vallen, snelle passen zetten om weer recht op te komen. )
Maar dan krijg je ze niet op een kleine volte (is mij nog nooit gelukt iig)