Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:22

@Sanne, je herhaalt jezelf. Ga ik niet doen. Misschien heb je eerder over mijn reactie op dezelfde opmerking heen gelezen, even linksboven op 'geplaatst' klikken in een willekeurige post van mij en dan vind je 'm terug. Heb je meteen een mooi overzicht van al mijn posts, kun je de inhoudelijke bijdragen (inclusief onbeantwoorde vragen) teruglezen. Ik heb het filmpje nog niet bekeken, onder meer omdat het bijna een uur duurt. Is wat lang voor zo even tussendoor dus daar ga ik mogelijk in het weekend voor zitten. Zo te lezen hebben trouwens meer mensen het om die reden nog niet bekeken.

Die filosofieënvergelijking, dat snap ik wel, maar toch. Zonder referentiekader is het lastig om dingen werkelijk te begrijpen. En juist dat referentiekader wordt mede gevormd door de oude filosofie.

Parelli, volgens mij boven alles een briljante marketing man, creëert een geheel eigen referentiekader. En daarmee een communicatieprobleem tussen zijn leerlingen en De Anderen. Je hebt geen paard, nee, je hebt een LBi of LBe of RBi of RBe paard en dat paard kan dan ook nog spontaan tijdelijk switchen naar één van de andere drie. En hoe je een probleem moet aanpakken is in de eerste plaats afhankelijk van die LB en RB en i en e. Ik heb al eerder verteld dat ik een poosje een ‘mouthy’ paard had, totdat iemand mij er op wees dat mijn paard gewoon probeerde iets duidelijk te maken. Toen had ik spontaan geen mouthy paard meer. Sindsdien heb ik mijn twijfels bij het referentiekader van Parelli. Ik zou Parelli nu af kunnen doen als 'oude' filosofie maar dat doe ik niet, omdat ik het heel erg nuttig vind om iets over dat referentiekader te weten. Het maakt het namelijk een stuk gemakkelijker om de grote overeenkomsten tussen verschillende methodes te zien. En juist die overeenkomsten zijn de sterke punten. Concepten die overal in terugkomen, van de klassieke dressuur tot en met KFH, zijn concepten die de moeite van het nader bestuderen en begrijpen zeker waard zijn. Als je steeds alles waar je ‘klaar’ mee bent geheel weggooit sta je straks te bedenken hoe het wiel ook alweer in elkaar zat. En als je vergeet dat mensen vroeger dachten dat de aarde plat was, wordt het lastig praten met een van de aanhangers van de holle-aarde theorie. Toegegeven, die discussie wordt sowieso ingewikkeld als je niet weet dat je met een kompas onmogelijk de polen kunt vinden of als je niet weet dat metingen van de kromming van het aardoppervlak niet zomaar overeenkomen met de waarneming daarvan, maar als het enige concept dat je ooit hebt gekend dat van de bolle aarde is, dan is het nog moeilijker voor te stellen dat er een ander concept bestaat dan wanneer je ten minste nog het concept van de platte aarde kent. Zelf al is dat achterhaald.

Verder deel ik het gewapend-beton-gevoel van MLJ, de overtuiging dat ik helemaal niemands methodes waarmee dan ook gelijk heb gemaakt en de ervaring dat vragen niet worden beantwoord. Ik heb óók al eerder aangegeven dat in de gedragswetenschap, net als in elke tak van wetenschap, het vooral relevant is tot welke school je behoort. Omdat verschillende scholen lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Waarmee wat mij betreft jouw stelling dat je alleen maar aanhaalt wat door gedragswetenschappers al tig keer bewezen is op z'n minst nogal subjectief is. Hm, begin ik mezelf toch te herhalen, maar wie weet dringt het dan bij een tweede keer lezen toch door :P .

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:47

Maritje1991 schreef:
Citaat:
Mede door dit intermezzo vraag ik me nu wel af hoe het nu zit met Parelli-enthousiastelingen. Ooit ontstond er een soort tegenstelling 'normal' vs 'natural', waarbij de normals werden beschouwd als mensen die zonder kritisch na te denken klakkeloos hetzelfde met paarden omgingen als ze alle anderen zagen doen. De naturals waren dan mensen die juist wel kritisch nadachten, zorgvuldig naar het paard keken en al helemaal geen dingen deden omdat die dingen nu eenmaal zo hoorden. In dit topic zie ik echter juist bij die naturals erg weinig zelfreflectie en angstwekkend veel klakkeloosheid. Alleen gaat het niet meer over doen wat alle anderen doen maar over doen wat Parelli, dan wel de Parelli-instructeur zegt.

Dat is wel een beetje alles over 1 kam scheren?

Ik ben mede door dit topic daarop terug gekomen, dat niet IEDEREEN het doet. Prima.
Ik verwacht dan ook hetzelfde.

Overigens pas ik niet in 1 van de hokjes. Ik 'volg methode parelli' maar niet klakkeloos. Ik analyseer wat af. Ik wil alles weten, ik van alles proberen om te bereiken wat ik voor ogen heb.

Ik volg niet zo maar iets klakkeloos, ik heb echt wel een eigen mening :)

Het was niet mijn bedoeling dat iemand zich persoonlijk aangevallen zou voelen, het viel me gewoon echt op dat er weinig genuanceerde reacties van zogenaamde naturals komen. Over je OP heb ik in mijn eerste reactie overigens al gezegd dat ik daarin de nuance mis.
Naar hokjes kun je op op twee manieren kijken: zit je er zelf in eentje of stop je anderen er in. Kijkend naar je OP krijg ik toch sterk de indruk dat je de neiging hebt om anderen in een hokje te stoppen. Da's overigens perfect normaal menselijk gedrag, alleen ik had nu juist van naturals verwacht dat die minder in hokjes denken, zowel over zichzelf als over anderen.
In dit topic is een hoop gekat, maar er zijn ook heel veel serieuze vragen gesteld en nuttige suggesties gegeven. Ik vind het leuk om te lezen dat jij daar goed over nadenkt en er ook dingen mee doet (ik hoop ook echt dat je geen touwen meer in paardenmonden zult proppen), maar mijn beeld van weinig zelfreflectie en veel klakkeloosheid was, toen ik dat postte, gebaseerd op wat er tot dan toe in het topic stond. Dat je nu aangeeft dat mede door dit topic jouw beeld van hoe anderen hun paard(en) zien is veranderd is hartstikke mooi, is het toch nog ergens goed voor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:19

Maritje1991 schreef:
Citaat:
Mede door dit intermezzo vraag ik me nu wel af hoe het nu zit met Parelli-enthousiastelingen. Ooit ontstond er een soort tegenstelling 'normal' vs 'natural', waarbij de normals werden beschouwd als mensen die zonder kritisch na te denken klakkeloos hetzelfde met paarden omgingen als ze alle anderen zagen doen. De naturals waren dan mensen die juist wel kritisch nadachten, zorgvuldig naar het paard keken en al helemaal geen dingen deden omdat die dingen nu eenmaal zo hoorden. In dit topic zie ik echter juist bij die naturals erg weinig zelfreflectie en angstwekkend veel klakkeloosheid. Alleen gaat het niet meer over doen wat alle anderen doen maar over doen wat Parelli, dan wel de Parelli-instructeur zegt.

Dat is wel een beetje alles over 1 kam scheren?

Ik ben mede door dit topic daarop terug gekomen, dat niet IEDEREEN het doet. Prima.
Ik verwacht dan ook hetzelfde.

Overigens pas ik niet in 1 van de hokjes. Ik 'volg methode parelli' maar niet klakkeloos. Ik analyseer wat af. Ik wil alles weten, ik van alles proberen om te bereiken wat ik voor ogen heb.

Ik volg niet zo maar iets klakkeloos, ik heb echt wel een eigen mening :)

Ik ook niet. Ik heb mijn hele leven eigen paarden gehad en geleerd, gekeken en mezelf gemeten in verschillende disciplines. Voor mij is Parelli een bron van herkenning. Dat is voor mij dé manier waar ik me het prettigste bij voel, die aansluit bij mijn principes en denkwijzen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik klakkeloos uitvoer wat Parelli zegt of mijn instructeur. Dan had ik om te beginnen al niet uitsluitend hengsten moeten hebben.. Een interessant persoon voor mij is bijv. Karen Rohlf, die dressuur combineert met Parelli. En zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen die zich weer laten inspireren door Phillippe Karl. Ook daaruit vind ik niet alles even interessant of in elk geval zie ik dingen die ikzelf niet zo toe willen passen, maar die mensen inspireren me wel degelijk.

Mijn grootste spiegel zijn toch wel mijn paarden. Daaraan zie ik wel of ik iets goed doe of niet. Cliché, maar voor mij wel heel waar. En met hun moet ik het uiteindelijk doen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:54

Als ik: ''doe normaal!'' roep tegen mijn paard, dan reageert hij voor zijn doen overdreven. Mijn paard is gewoon 100% verkeersmak en zo nu en dan heeft ie wel eens van die rare trekken dat ie niet meer vooruit wil of zo en dan roep ik ook wel eens, doe normaal! Maar mijn paard zijn koosnaampje is wel monster haha :o

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:18

Ik denk dat bijna iedereen hier het er wel mee eens is dat paarden geen monsters zijn :')

Mensen die paarden behandelen als 'monsters' zijn zelf monsters. Paarden zijn ook gewoon levende wezens en we kunnen niet van ze verwachten dat ze alles meteen snappen, wij snappen toch ook niet meteen een complete kwadratische vergelijking met wiskunde? Dan kunnen wij ook niet van een paard verwachten dat ze ineens snappen waar een vaag ding voor om je hoofd met een lange sliert eraan is.

Mensen die paarden minderwaardig behandelen mogen van mijn net zo goed ophoepelen. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:44

xPabloBokt schreef:
Ik denk dat bijna iedereen hier het er wel mee eens is dat paarden geen monsters zijn :')

Mensen die paarden behandelen als 'monsters' zijn zelf monsters. Paarden zijn ook gewoon levende wezens en we kunnen niet van ze verwachten dat ze alles meteen snappen, wij snappen toch ook niet meteen een complete kwadratische vergelijking met wiskunde? Dan kunnen wij ook niet van een paard verwachten dat ze ineens snappen waar een vaag ding voor om je hoofd met een lange sliert eraan is.

Mensen die paarden minderwaardig behandelen mogen van mijn net zo goed ophoepelen. :')

Minderwaardig aan...?
Mijn paarden zijn minderwaardig aan mij (als leider).
Ik sta "boven" ze en ben absoluut niet gelijkwaardig aan hen.

M.a.w. ik kan ophoepelen? Waar vandaan en waarheen?

aikon

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:58

Ach, ze heeft "nog maar" 5 jaar manege ervaring. De ervaring die wij inmiddels hebben moet ze nog aan den lijve ondervinden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:03

En aikon slaat hiermee de spijker volledig op z'n kop!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:11

Niet te hard meppen, dat doet zeer en is mishandeling :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:47

Tja, ik hoef mijn paard vrijwel nooit te meppen, hoor, en ik heb toch echt geen ubergemakkelijk paard. Ik vind paarden geen monsters. Mensen vind ik over het algemeen meer in die categorie passen. :+

Het is wel zo dat paarden in de kudde in rangorde leven. Maar is die eenmaal bepaald, dan komt er toch echt een enorme rust in de groep. Heb mijn paard jarenlang in zo'n hechte groep gehad. Was geweldig. Echt gaaf om te zien hoe close paarden onderling kunnen worden. Het is maar weinig mensen gegeven om dit te kennen, aangezien het gros van de paardenbezitters/bokkers hun paard niet zo houdt. ;)

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:44

Mensen zijn leiders, ze willen de baas zijn dat zit in hun bloed. Als het niet makkelijk gaat dan gebruiken mensen geweld. Dat zit gewoon in het bloed net zoals het in het bloed van een paard zit dat het weg wil vluchten. De maatschappij is nou eenmaal zo. Maar sommige mensen veranderen dit. Als steeds meer mensen dit veranderen dan zou er ook geen oorlog e.d. meer zijn. Mensen zijn nou eenmaal rare wezens die altijd de baas willen zijn. Er komen wel steeds meer mensen die lief en aardig zijn, verbeter de wereld begin bij je zelf. Daarna je omgeving en zo word het hopelijk uitgebreid, zodat steeds meer mensen hun paarden geweldig goed behandelen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:01

Alle mensen zijn leiders? _O- Zou zeggen lees al die topic's eens door met al de paarden en pony's die hoger in rang staan dan hun baas of verzorger. Dat zijn er veel. De meeste mensen hebben die eigenschap niet. En het zit niet in ons bloed of in deze maatschappij. Dat zijn maar enkelingen die dat kunnen zijn. Voor dat er gemept word gaat er al heel wat voor af, dat zie jij niet. Oorlogen hebben niks met leiders te maken, maar met macht en hebzucht.

Twiggy, ik kan je verzekeren dat er altijd in een kudde dieren zijn die hoger op willen komen. Dus word er af en toe geknokt. Een kudde is nooit 100% stabiel. En hoe houd jij je paard dat je durft te zeggen dat het gros dat niet doet?

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:03

Soms zijn er mensen die bang zijn en onzeker, paarden zien die echt niet als leiders hoor!!;)
Je moet ook niet denken dat als je een paard helemaal gaat slaan dat je dan respect krijgt ofzow..
Ik vind gewoon dat je een paard met respect moet behandelen!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:26

Pffff wat een discussie zeg...
Laat ik het hier op houden:
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:14

Eikenbos heb je helemaal gelijk in. Helaas discussiëren hier ook kinderen in mee die eigenlijk nog geen vergelijkbare ervaring hebben met paarden als de meeste volwassenen, en deze groep zijn vaak een groot risicofactor met ongevallen en onopgevoede pony's/paarden tot gevolg heeft. Want slaan is zielig, dat er veel tussen zit weten ze niet eens. Maar ja, die en/of die paardengoeroe doet het ook zo, ik ook.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:23

aikon schreef:
Eikenbos heb je helemaal gelijk in. Helaas discussiëren hier ook kinderen in mee die eigenlijk nog geen vergelijkbare ervaring hebben met paarden als de meeste volwassenen, en deze groep zijn vaak een groot risicofactor met ongevallen en onopgevoede pony's/paarden tot gevolg heeft. Want slaan is zielig, dat er veel tussen zit weten ze niet eens. Maar ja, die en/of die paardengoeroe doet het ook zo, ik ook.

Slaat dit op mij?

Ik nodig je uit om te komen kijk hoe slecht mijn pony opgevoed is ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:36

Wat jij vergeet is dat jij waarschijnlijk een braaf dier hebt die netjes is opgevoed en nog steeds vertrouwen heeft in de mens... helemaal niets mis mee, maar tegenwoordig... met de nadruk op TEGENWOORDIG... moeten paarden met hun 3 de jaar al presteren en worden heel veel paarden in geweldige africhtings stallen binnen 1 maand afgericht.
En gelukkig zijn er ook nog steeds echte paarden mensen, maar een aard is tegenwoordig algemeen goed geworden en ook de meisjes van zeg 14/15 willen een onbeleerd paard dat ze dan helemaal zelf gaan africhten, nou ja bekende verhaal.
Dan gaat dat mis en paard leert door bepaalde dingen uit te halen zoals bijten, slaan, steigeren enz. dat de ruiter bang word en het werk word stopgezet.
Dan begint het spelletje en gaat het van kwaad toyt erger.
Maar...het kan ook de andere opgaan en paard word bang, dan zal je zo'n paard heel anders moeten benasderen als eerst genoemd paard.
En hier komt dan de ervaring van de eigenaar of de africhtings herscholings stal om de hoek kijken!
Meisjes van 14/15/16 hebben nooit de ervaring van oudere mensen die al jaren met paarden omgaan.
Hoop dat je nu een beetje snapt dat je dus niet elk paard op dezelfde wijze kan behandelen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:55

Die van 11 en 12 hebben die wens nu ook al.

TS het was algemeen bedoelt. Ik heb meer dan genoeg in de her opvoeding gehad omdat men niet weet waar men aan begint en het goed fout gaat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:06

aerdenhout1 schreef:
Wat jij vergeet is dat jij waarschijnlijk een braaf dier hebt die netjes is opgevoed en nog steeds vertrouwen heeft in de mens... helemaal niets mis mee, maar tegenwoordig... met de nadruk op TEGENWOORDIG... moeten paarden met hun 3 de jaar al presteren en worden heel veel paarden in geweldige africhtings stallen binnen 1 maand afgericht.
En gelukkig zijn er ook nog steeds echte paarden mensen, maar een aard is tegenwoordig algemeen goed geworden en ook de meisjes van zeg 14/15 willen een onbeleerd paard dat ze dan helemaal zelf gaan africhten, nou ja bekende verhaal.
Dan gaat dat mis en paard leert door bepaalde dingen uit te halen zoals bijten, slaan, steigeren enz. dat de ruiter bang word en het werk word stopgezet.
Dan begint het spelletje en gaat het van kwaad toyt erger.
Maar...het kan ook de andere opgaan en paard word bang, dan zal je zo'n paard heel anders moeten benasderen als eerst genoemd paard.
En hier komt dan de ervaring van de eigenaar of de africhtings herscholings stal om de hoek kijken!
Meisjes van 14/15/16 hebben nooit de ervaring van oudere mensen die al jaren met paarden omgaan.
Hoop dat je nu een beetje snapt dat je dus niet elk paard op dezelfde wijze kan behandelen!

Ken jij mijn paard dan?
Wat denk je dat mijn paard bij mij kwam doen?

Het is in mijn ogen kort de door bocht om maar te blijven vermelden dat ik zo'n ' makkelijk ' dier heb.

Ja dat is ze nu wel :) , in het begin kon ze niet zo veel hoor. Iedereen vond ze eng, halsteren was een ramp.

Misschien zullen niet ALLE paarden hetzelfde behandelt kunnen worden, maar grotendeels wel. En ik denk dat mensen gewoon te kortzichtig zijn. (hij is vervelend, stelt zich aan, doet het express)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:18

Maritje1991 schreef:
aikon schreef:

Slaat dit op mij?

Ik nodig je uit om te komen kijk hoe slecht mijn pony opgevoed is ;)

Heb deze nog even nagelezen, had het idee dat ik hier iets over het hoofd zag ....... en dat zag ik :Y)

Voel jij je zo aangesproken op wat ik nu dik gedrukt heb? Want daar doelde ik nu op. Op die kinderen.
Daar val jij geloof ik buiten. Of je moet zelf van niet denken, dan hou ik op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:21

Nee, maar men noemde mij ook al een penny etc etc.. Ik bedoel het kan ook zeer sarcastisch zijn en ga zo maar door.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:05

Maar meis, dat is dus wat ik je probeer uit te leggen.... jou paardje was bang en dan moet je dat heel anders behandelen als een paard dat weet dat hij sterker is en door middel van b.v bijten, slaan enz.
Dat soort paarden kan je niet met zachte hand weer goed krijgen, maar moet je op de plek zetten en dat kan soms niet anders dan met "geweld"
Probleem daar is weer, dat je dus heel goed de paarden taal moet kennen om dat op te lossen, want blijven slaan raakt het paard zijn vertrouwen kwijt, te weinig dus op niks af word het alleen maar erger en zo zijn er heel veel dingen die meespelen in het weer opnieuw opvoeden van een paard.
Jij hebt de minst erge... bang, maar niet kwaadaardig! OOk niet leuk en ook veel werk, maar een die weet dat hij sterker is dan de mens is een veel grotere uitdaging!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:18

Amen. _/-\o_

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:00

Ik zeg ook niet dat ik de 'dominante' paarden allemaal aan kan.

Maar ik geloof wel dat mensen dat kunnen op parelli manier :)
En ja er leiden meer wegen naar rome, iedereen zijn voorkeur right..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:00

aikon schreef:
Alle mensen zijn leiders? _O- Zou zeggen lees al die topic's eens door met al de paarden en pony's die hoger in rang staan dan hun baas of verzorger. Dat zijn er veel. De meeste mensen hebben die eigenschap niet. En het zit niet in ons bloed of in deze maatschappij. Dat zijn maar enkelingen die dat kunnen zijn. Voor dat er gemept word gaat er al heel wat voor af, dat zie jij niet. Oorlogen hebben niks met leiders te maken, maar met macht en hebzucht.

Twiggy, ik kan je verzekeren dat er altijd in een kudde dieren zijn die hoger op willen komen. Dus word er af en toe geknokt. Een kudde is nooit 100% stabiel. En hoe houd jij je paard dat je durft te zeggen dat het gros dat niet doet?

Zet maar eens eens een kudde jarenlang bij elkaar, 24/7 buiten, zonder te rommelen met de samenstelling van de groep (dus geen nieuwe paarden er in en er uit, je mag natuurlijk wel je paard er uit halen als je iets met hem/haar gaat doen ;) ). Moet je eens zien hoe hecht ze worden. En ja, ook de hogeren in rang. Ieder paard weet zijn/haar plek, ieder heeft zijn/haar rol in de groep. Ken maar weinig mensen die dat jarenlang hebben gezien. ;)

En verder sluit ik me wel bij jouw woorden aan. Mensen zijn zeker niet allemaal leiders. De meeste mensen zijn zelfs kuddedieren, volgers. :D
Niets meer, niets minder. Geldt ook voor veel paarden trouwens. :j