Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:29

Ik geef 'het voer' ook altijd na het werk, zodra ik hem weer op het land ga zetten. Moet wel, want niemand anders voert hem bij en anders moet ik er speciaal voor terug komen. Lijkt me een beetje onzinnig.... Haha!

Ja, inderdaad werken beloningen (hetzij met aai, met voedsel of met de druk opstoppen) alleen maar als je het op het juiste moment doet.

Overigens, Poes, stukjes appel? Worden die niet enorm bruin dan? Ik geef Sam graag wat wortel en appel, maar eigenlijk alleen maar in hele stukken of hooguit de wortel in schijfjes. Lachen
Heerlijk, dat schuimige van het eten van een hele appel, hahaha....

(We gaan lekker off topic, geloof ik Knipoog ).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:35

Hele fijne schijfjes appel en die steek ik in mijn jaszak, in een potje, of zoiets. Of ze beetje bruin worden geeft me niet zoveel. Moet zeggen dat ik het grondwerk meer voor de winter houd, met het goede weer wil ik rijden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:41

Ok, ik snap het. Knipoog
Overigens vind ik beiden erg leuk om te doen het hele jaar door. Begin ook vaak met een sessie grondwerk om daarna nog even te kunnen rijden. Maar goed, ik heb een jonkie, dus daar kun je rijdend nog niet urenlang mee aan de slag (met grondwerk ook niet trouwens). Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:45

Nuja, laten we zeggen dat ik nu ook de 2 doe, maar gewoon op aaitjes en li!chaamstaal en meer tussendoor, in de winter maak ik er echt 'sessies' van.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 22:51

Nou weer even een update over vanavond, om half 10 dacht ik ik wil nog even langs Boaz en had me zusje meegenomen, Arough was overdreven aanhankelijk ineens (misschien omdat ik geen halster meehad).

Hij is stappend, dravend en galopperend achter me zusje aangegaan, volgde haar volkomen, ik heb hem ook over zijn rug kunnen aaien en voetjes laten geven. Toen stond hij wel ineens heel verbaasd om te kijken van oh deed jij dat??

Vreemd eigenlijk dat het zo speciaal lijkt terwijl het eigenlijk zo normaal is...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:55

mischien omdat je toen niet zo hard wilde, dat hij het snapte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:00

_Jessica schreef:
Nou weer even een update over vanavond, om half 10 dacht ik ik wil nog even langs Boaz en had me zusje meegenomen, Arough was overdreven aanhankelijk ineens (misschien omdat ik geen halster meehad).

Hij is stappend, dravend en galopperend achter me zusje aangegaan, volgde haar volkomen, ik heb hem ook over zijn rug kunnen aaien en voetjes laten geven. Toen stond hij wel ineens heel verbaasd om te kijken van oh deed jij dat??

Vreemd eigenlijk dat het zo speciaal lijkt terwijl het eigenlijk zo normaal is...

Hememaal super maar blijf bij jezelf en blijf consequent!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:03

Wauw ! wat fijn om te horen Ja hopelijk blijft het nu de goede kant op gaan Ja

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:15

Het gaat vast wel goed komen als ik dit zo hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:36

Hoi Jessica, wat fijn om te horen en verder dus niets gedaan om hem te vangen? Prima!!!!
Ik hoor wel of ik nog moet komen of niet, he, want je hebt nog een week of 2. Knipoog

Volgende keer ook maar geen halster meenemen en paarden voelen alles aan, dus ik denk juist dat die ontspanning van jullie en ''het niets moeten'' heel erg heeft meegewerkt. Ja
Succes!!!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:17

_Jessica schreef:

Ik denk dat jullie met een hele andere instelling de wei in gelopen zijn. Je had geen halster bij, dus had vast niet in je hoofd dat je hem wilde gaan vangen. Klopt dat? Volgens mij maakt dat hier het hele verschil. Dat heeft hij haarfijn aangevoeld. Jouw energie was gewoon anders en daar voelde hij zich bij op zijn gemak.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:34

dat wordt voortaan halsterloos meenemen Haha!

overigens is mijn paard strontverwend, voer ik hem onder het rijden zo nu en dan snoepjes en blijft hij tegenwoordig zo nu en dan staan, kijkt om, en zegt 'ja.. ik ben braaf, nu mijn snoepje graag'. en het interesseert me geen ruk dat het opvoedkundig niet verantwoord is. Maargoed, mijn paard 15, toen hij jong was keurig opgevoed en legt nu de laatste loodjes af, dus ach..

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:37

Ik sluit me aan bij de opvatting dat paarden kunnen leren zonder gebruik te maken van snoepjes. Op de stem reageren ze vaak veel beter en worden ze trotser en groter, wanneer je ze beloond. En wanneer je ze corrigeert met je stem zie je ze weer krimpen Clown

NA het rijden een handje muesli in de voerbak of uit mijn hand. Zolang ze niet gaan schooien mag dat best en volgens mij is het vooral de ruiter die ervan geniet ze iets te geven. Als de paarden gewend waren niks te krijgen, hadden ze er geen probleem mee. Wat de ruiter baat en het paard neit schaadt, moet kunnen! Misschien is het zelfs wel meer dan belonen wat ik dan doe. Een soort van schuldgevoel inlossen, want ik heb iets tegennatuurlijks gedaan, heb van alles aan ze gevraagd waar ze gehoor aan gaven en nu wil ik iets terug doen. Zou ook psychologisch kunnen zijn. op de filosofische toer! Ik ga gauw aan't werk, teveel denken is ook niet goed.

Groeten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:39

Tuurlijk kúnnen paarden leren zonder snoepjes of eten.
Ik vind gewoon dat een stuk wortel in sé niet verschilt van een aai. Behalve dan dat het bij sommige paarden beter werkt en bij andere minder.

Maarrreee... Wordt dat paard nog gevangen? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:41

Jessica, ik zou als het even kan de komende weken met zo'n instelling en zonder halster even gaan knuffelen met Arough. Leer hem zo dat het fijn is dat jullie even langs komen........

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:41

mee eens, nadya.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:52

En als het paardmorgen zijn been door de draad steekt en met een gapende wond zit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:56

poes schreef:
En als het paardmorgen zijn been door de draad steekt en met een gapende wond zit?

Tja, dan moet je even een aantal mensen bij elkaar trommelen en hem insluiten. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:57

Terwijl hij dan al pijn heeft?

Ik hoop dat ze hem snel opnieuw gewoon kunnen vangen en dat het dier intussentijd niks overkomt.
Ik vind het een lastig probleem maar voor mezelf had ik allang iemand gebeld denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:06

poes schreef:
Terwijl hij dan al pijn heeft?

Ik hoop dat ze hem snel opnieuw gewoon kunnen vangen en dat het dier intussentijd niks overkomt.
Ik vind het een lastig probleem maar voor mezelf had ik allang iemand gebeld denk ik.

Op zo'n moment moet je afwegen wat belangrijker is. Overigens denk ik dat het daar met de kans op verwondingen wel mee valt, hoor. En gisteren zijn ze toch nog in zijn buurt geweest?
Ik zou dit gewoon elke dag doen, even gaan knuffen zonder halster, zonder intentie om hem te vangen. Wie weet doorbreken ze dan zijn patroon en is 'ie binnenkort gewoon weer te pakken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:23

Dat kan best.
Ik vond het ook geen slechte tip zoals iemand zei: gewoon maandje laten staan en opnieuw proberen.

Maar als het dan niet lukt, ben je verder van huis...

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:56

Ik zou het geduld niet hebben om een maandje niks te doen met je paard :s

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:00

En dan vooral nu met dit mooie weer.

Ik hoop voor TS dat ze de zaken zo snel mogelijk opgelost krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:05

Lilke schreef:
Ik zou het geduld niet hebben om een maandje niks te doen met je paard :s

Bij dit soort problemen is geduld een vereiste. Of je nou niets doet of moet gaan oefenen. Heb je dat niet, tja, dan kun je je paard beter weg doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

Ja das waar, het moment dat je kwaad wordt moet je ermee ophouden.