Je Paard Schoppen!???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:08

marleen_usar schreef:
Waarom moet je terug doen wat ze bij elkaar in de natuur ook doen? Wij zijn toch mensen en geen dieren,we moeten ons als mens blijven gedragen tegen over paarden.Ze moeten duidelijk weten dat we van bepaalde dingen niet zijn gediend,en moeten dat laten zien op een manier zoals een mens dat laat zien.

Zo denkt een paard niet. Een paard ziet ons niet als "mens" maar als een deel van een kudde, en het is aan jou te bepalen of je de leider bent of niet. Met "foei" en "dat mag niet" kom je daar dus niet, want die taal spreekt een paard niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:09

Mijn eigen paard schop ik niet, maar die heeft dat niet nodig en is daar wat te gevoelig voor.
Maar ik heb verschillende hengsten wel eens een goeie schop gegeven hoor, van die brutale 3-jarigen, dan moet je als klein meisje wel even duidelijk maken dat je echt de baas bent ook al zijn ze vier keer jouw grootte! Kregen ze niks van en het trappen was wel over. Dan ga ik daarna wel met ze praten over het hoe en waarom Haha!
Denk trouwens dat een trap van mij nog niks was vergeleken met wat ze elkaar aandeden op de wei!

Maar even voor de duidelijkheid, alleen bij extreem gedrag (onbehouwen trappen enzo), voor niet-willen-stilstaan enzo vind ik het geen oplossing. Dan maak je het doorgaans alleen maar erger.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:10

inderdaad, het is alleen voor extreem gedrag...
echt niet om ieder wissewasje ofzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:10

BTW: Ik schop mijn paarden zelden tot nooit, omdat ze netjes opgevoed zijn en weten wat wel en niet mag. Ze weten echter ook wat de consequenties zijn als ze over de schreef gaan.
Ik deins er dus niet voor terug, mocht het nodig zijn, om een schop te verkopen. Wanneer dat nodig is, is volledig afhankelijk van de situatie. In de ene situatie straf ik met "uh, denk erom", in de andere een klets (hand) tegen de borst, en in weer een andere situatie een schop onder dr kont.
Zolang mijn pony nog voor mij op dr rug gaat liggen, zit het met vertrouwen wel goed, en dan heb ik niemand van heel bokt niet nodig om mij te vertellen hoe de band met mijn paarden in elkaar steekt....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:13

Cayenne schreef:
marleen_usar schreef:
Waarom moet je terug doen wat ze bij elkaar in de natuur ook doen? Wij zijn toch mensen en geen dieren,we moeten ons als mens blijven gedragen tegen over paarden.Ze moeten duidelijk weten dat we van bepaalde dingen niet zijn gediend,en moeten dat laten zien op een manier zoals een mens dat laat zien.

Zo denkt een paard niet. Een paard ziet ons niet als "mens" maar als een deel van een kudde, en het is aan jou te bepalen of je de leider bent of niet. Met "foei" en "dat mag niet" kom je daar dus niet, want die taal spreekt een paard niet.

Als je wat van Marleens topics kent kom je erachter dat ze in een 'My Little Pony' wereld leeft. Tuurlijk hoe je niet altijd te trappen, maar in een situatie waar je niet hard genoeg optreed kan het de volgende keer levensgevaarlijk worden. En Marleen heeft daar alle ervaring mee met haar steigerende 'Speelse' paard.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:17

verography schreef:
marleen_usar schreef:

Als je wat van Marleens topics kent kom je erachter dat ze in een 'My Little Pony' wereld leeft. Tuurlijk hoe je niet altijd te trappen, maar in een situatie waar je niet hard genoeg optreed kan het de volgende keer levensgevaarlijk worden. En Marleen heeft daar alle ervaring mee met haar steigerende 'Speelse' paard.

dit snap ik even niet (kan aan mij liggen) maar volgens mij vertel jij iets anders als wat marleen zegt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:20

Strepsel schreef:
Maaruh neem me niet kwalijk, maar als mijn paard mij trapt om wat voor reden dan ook, dan krijgt hij een schop terug!!! Zo gaat het toch ook gewoon in de natuur.
Wanneer een paard een ander paard lelt, krijgt hij een lel terug.......

Nee, volgens mij (en anderen) gaat het helemaal niet zo in de natuur. Tuurlijk, paarden zeggen geen foei tegen elkaar, maar ze geven wel veel andere signalen af, er wordt niet meteen getrapt maar wel heel veel gedreigd (nu zeggen de meeste bokkers ook dat ze eerst op andere manieren waarschuwen en dan pas trappen, maar voor degenen die meteen trappen met als argument dat dat ook zo gaat in de natuur: niet waar, ga maar eens een middagje in de wei zitten).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:21

verography schreef:

Heb ik inderdaad ook gelezen, en ook advies gegeven maar het wil niet doordringen geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:23

het blijft toch moeilijk, we zijn nu eenmaal geen paarden, maar ik ben het er mee eens dat je een helboel van ze kunt leren als je ze ook af en toe echt observeerd. en dan voornamelijk een echte kudde, en hoe die met elkaar om gaan.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:25

nou, ik kijk vaak zat naar de paarden in de wei, maar asl de 1 bijt, dan krijgt toch een rottrap van de ander of een flinke beet terug

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:27

dan zal die van mij wel een hele dominate bitch zijn, maar die haalt gelijk uit als het dr niet zint hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:29

Vicky_88 schreef:
nou, ik kijk vaak zat naar de paarden in de wei, maar asl de 1 bijt, dan krijgt toch een rottrap van de ander of een flinke beet terug

en dan kijken waarom die ene bijt Knipoog dus wat er vooraf ging

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:31

Ik vind het ook niet correct als je je paard schopt.
Helemaal niet, in bijna geen een situatie. Als m'n paard gericht trapt of bijt, heeft hij zeker een pets tegen zijn borst te pakken, maar ik weet ook wel dat hij nog jong is, en gewoon happerig. Het is net een klein kind, alles in z'n mond stoppen. Alles happen, of ik het nu ben of de boxdeur, alles moet geproefd worden. Hij krijgt wel een tik op z'n neus, maar absoluut niet hard. Of alleen al hem boos aanspreken, weet hij genoeg.

Wel vind ik dat je paard concequent moet weten, happen en schoppen mag niet. En als je paard het blijft doen moet je toch maatregelen nemen.
Maar goed, dit is een kwestie van opvoeden lijkt me zo, en dat kan helaas niet iedereen.

De een is te zachtzinnig, de ander mept zijn paard al helemaal in elkaar wanneer hij een huppeltje maakt in draf (ervaring mee, helaas).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:34

Picassox: En iemand dus dus gericht en op het goede moment zijn paard een schop geeft als dat verdiend is zit dus precies goed met zijn opvoeding. Precies zoals jij zegt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:36

Maar Picasso, Niet iedereen die zijn paard een keer een schop verkoopt, schopt dagelijks zijn paard in elkaar. En zo wordt hier door sommige wel gereageert.
Ik ben van de simpele mening dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
En nee, daarmee zeg ik niet dat je je paard bij het minst geringste een klap moet verkopen. En nee, daarmee zeg ik niet dat iedereen het maar af doet met een wijzend vingertje en "foei"
Dat is wat ervan gemaakt wordt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:38

Die van mij heeft gisteren ook een schop onder der kont gekregen hoor. Als ze zich in kudde niet gedragen krijgen ze ook een schop onder hun pens, dat begrijpen ze nog steeds het beste. 1 schop en de merrie was weer braafheid zelve. Liever zo dan dat ik haar 300x een tik moet geven en ze uiteindelijk nog niet luisterd. Je moet duidelijk zijn tegen paarden.

edit; je mag hier wel vanuit gaan dat de merrie op voorhand gewaarschuwd is. Ze krijgt niet vanuit het niets een schop Knipoog Ik zie nl net dat er tere zieltjes meelezen, of eigenlijk niet lezen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-03-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:39

en wat wat de siuatie phara?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:39

stef schreef:
dan zal die van mij wel een hele dominate bitch zijn, maar die haalt gelijk uit als het dr niet zint hoor....

Mijn pony is anders ook erg dominant, maar die mept alleen de eerste keer om de rangorde vast te stellen, en als dat eenmaal goed zit, is dreigen over het algemeen genoeg, en áls ze mept, is het meestal in de lucht. En het lijkt mij dat wij mensen daar toch ook naar zouden moeten streven?

Maar nogmaals voor de duidelijkheid: een noodgeval blijft een noodgeval, en dan zou ik mij ook met 'hand en tand' verdedigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

stef; paard naar weide brengen dat langs je zit te stuiteren en te steigeren enz, 1x stem gebruiken en kort 'rukje' alla 'neen' 2de keer heeft ze een schop onder der pens gekregen. Päard liep vervolgens braaf mee naar weide en wachtte netjes tot ik haar los liet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

pharagirlke schreef:
Die van mij heeft gisteren ook een schop onder der kont gekregen hoor. Als ze zich in kudde niet gedragen krijgen ze ook een schop onder hun pens, dat begrijpen ze nog steeds het beste. 1 schop en de merrie was weer braafheid zelve. Liever zo dan dat ik haar 300x een tik moet geven en ze uiteindelijk nog niet luisterd. Je moet duidelijk zijn tegen paarden.

edit; je mag hier wel vanuit gaan dat de merrie op voorhand gewaarschuwd is. Ze krijgt niet vanuit het niets een schop Knipoog Ik zie nl net dat er tere zieltjes meelezen, of eigenlijk niet lezen.

lezen is indd heeeel moeilijk... voor sommige.

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:45

Citaat:
Paarden leren soms sneller als je ze aanpakt zoals het ook in de natuur gebeurd.
Als het paard mij denkt een schop te kunnen geven, waarom zou ik dan niet een schop terug moeten geven? Verward

Zo is dat !!
als ie iets uitvreet, dan schop ik 'm zo hard als maar kan
zo hard als ze elkaar onderlink schoppen kan ik toch niet schoppen Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:46

phara: Ik denk niet dat het hier mijn keuze had geweest. Ik zet ze dan liever een steek op de neus. Loopt ze altijd te stuiteren of was ze er een paar dagen niet uitgeweest? Of iets dergelijks?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:59

doet ze altijd stef, Het liefst wil ze je over de hele weide aftrekken Knipoog En je kan dan wel op die neus tikken wat je wil, als het dier daar niet op reageert dan los ik het anders op. Ze zijn te groot en te sterk om niet te luisteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:03

Ik neem een nieuwe stelling aan: ik schop uit zelfverdediging. Ik geef pas een trap, als ik word aangevallen, of word klemgezet. Daar is niets mis mee, want je kunt niet altijd af gaan wachten wat er gaat gebeuren (dan ben je al te laat...).

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:04

verography schreef:
marleen_usar schreef:

@vicky_88 : met deze opmerking bedoel ik dat ze hier dit dan post terwijl ze zelf een groot probleem paard heeft die ze behandelt als een my little pony. Als ze haar eigen regels na zou leven zou dat betekenen dat zij de leider is. alleen in hun geval is het paard bovenduidelijk de leider. Ze zegt wel dat foei niet helpt maar zelf komt ze niet verder dan foei