wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noetanchamon

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:30

dees_daan schreef:
(was niet tegen jou bedoeld trouwens hoor )
Noetanchamon schreef:
Verward

Ik dacht laat ik gewoon on-topic blijven,
hangt eigenlijk een akelig sfeertje hier Tong uitsteken
Maar zag dat pas nadat ik terug had gelezen Slapen

Maar volgende keer als mijn hengst me wil trappen een suikerklontje geven?? Cool

je vinger opsteken (niet te hoog daar kan ie kopschuw van worden) en duidelijk foei! (evt. naam van je paard erbij) pas daarna mag ie een suikerklontje Knipoog

(was niet tegen jou bedoeld trouwens hoor Knipoog )

Knipoog Oh (ben een relwijf haha Haha! )
Laatst bijgewerkt door Noetanchamon op 28-09-06 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:31

Als het paard waar ik op rijd een dagje niet meewerkt (dat is wat anders dan tegenwerken Knipoog) roep ik eerst altijd: sukkeltje, doe nou eens gewoon. Dan kijkt hij altijd al heel schuldbewust Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:34

[naam] is in de wei een kreng, heb er laatst een filmpje van gemaakt maar weet niet hoe ik die op bokt moet zetten, ze valt je gewoon aan, dan is het eerst wat schelden binnenmonds als het weer zover is, en dan het land in met zweep, dan helpt alleen foei [naam] dat is niet lief van je hoor, echt niet, die luisterd pas na een flinke tik..

o jeej, ik ga maar weer fietsen denk ik Knipoog

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:37

odetteke schreef:
roep ik eerst altijd: sukkeltje, doe nou eens gewoon. Dan kijkt hij altijd al heel schuldbewust Haha!

OOH, betrapt, in je profiel zag ik je rijden met een heel gemeen zweepje!! Haha!

Ik ga ook fietsen Bloos

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:38

Als het paard me aan zou vallen dan loop ik ook mooi met een zweep de wei in. Het spijt me zeer maar eigen veiligheid eerst Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:43

Noetanchamon schreef:
[***] schreef:
roep ik eerst altijd: sukkeltje, doe nou eens gewoon. Dan kijkt hij altijd al heel schuldbewust Haha!

OOH, betrapt, in je profiel zag ik je rijden met een heel gemeen zweepje!! Haha!

Ik ga ook fietsen Bloos

Ja, dat is voor als hij echt ettert Haha! Het woord sukkeltje is meer voor als hij stiekem een emmer of mijn cap van de grond afpakt terwijl ik zijn peesbeschermers omdoe. Of als hij me expres gaat natspuiten als ik hem tijdens het afspuiten de kans geef om wat te drinken Haha! (hij heeft ook zo'n humor!)

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:46

Haha! Haha! Geweldige humor!! Hou ik van, zo'n paard Clown

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:13

tja wat zal ik zeggen,
maar niks denk ik Bloos

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:20

dat is heel verstandig om niks te zeggen
Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:33

Nou Amosjuh, als jij gaat fietsen, kun je mijn ook vast wel helpen met het probleem met mijn Baaisikkel...die moet ik ook voortdurend trappen om hem voorwaarts te houden Haha!

viewtopic.php?f=8&t=651125

En helaas, ik krijg soms ook de opgeheven middelvinger van de kant van het paard als ik met opgeheven wijsvinger "foei" roep, dus dan maar met opgeheven voet ...Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:37

NikkiNik schreef:
Mijn paard trapt me nooit, hij vertrouwt en respecteert me. Verder zorg ik er bij 'vreemde' paarden voor dat ze nooit de kans krijgen me te trappen.

Als je eigen paard je trapt, zegt het iets over jullie relatie. Het spijt me, maar het is echt zo.....

pardon jij wilk dus zeggen dat als je een paard hebt dta bijt of slaat eht je eigen schuld is?

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:40

Lees het boek 'Een paard liegt niet' eens......
Dit is een discussieforum, dus mensen mogen het ook niet eens zijn met het 'echt slaan van een paard', zoals dit stukje heet. Valt me ook op dat jullie allemaal van die 'vervelende' paarden hebben blijkbaar. De een trapt, de ander bijt, of doet niet wat je wilt, noem maar op...... 'Paarden spiegelen zich aan degene met wie ze zijn', heb ik gelezen en gehoord tijdens diverse NH-lessen. En daar zit zeker wat in, als ik dit zo lees.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:41

NikkiNik schreef:
Mijn paard trapt me nooit, hij vertrouwt en respecteert me. Verder zorg ik er bij 'vreemde' paarden voor dat ze nooit de kans krijgen me te trappen.

Als je eigen paard je trapt, zegt het iets over jullie relatie. Het spijt me, maar het is echt zo.....

Hmm...dus jij kent je paard nu? Hoe deed je dat dan op het moment dat hem nog niet kende? Stel dat je een paard in handen krijgt dat je niet kent, zul je er toch bij in de buurt moeten kunnen komen. Als je ze nooit de kans geeft om je te trappen, betekend dat dat je er op zijn minst van 4 meter afstand naar staat te kijken, en geen stap dichterbij komt.

Nikkinik: Stel je nu eens voor dat je een nieuw paard krijgt. Groen, beetje boers, en erg dominant. Je kunt de box niet inkomen zonder dat je een achterhand ziet. Stemcommando's kent hij niet, op schreeuwen reageert hij niet. Wat is je manier van aanpak?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:44

NikkiNik schreef:
Dit is een discussieforum, dus mensen mogen het ook niet eens zijn met het 'echt slaan van een paard', zoals dit stukje heet. Valt me ook op dat jullie allemaal van die 'vervelende' paarden hebben blijkbaar. De een trapt, de ander bijt, of doet niet wat je wilt, noem maar op...... 'Paarden spiegelen zich aan degene met wie ze zijn', heb ik gelezen en gehoord tijdens diverse NH-lessen. En daar zit zeker wat in, als ik dit zo lees.

Ik stelde een vraag aan je

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:44

NikkiNik schreef:

Ok, ik ken dat boek ook. Maar op grond van dit antwoord maak ik al op dat je puur uit boeken hebt geleerd en weinig praktijkervaring hebt. Theoretische kennis is mooi, maar de praktijk ziet er soms heel anders uit....als je dat nog niet hebt ervaren kun je er niet over meepraten.

Het spiegelen van een paard afhankelijk bij wie ze zijn kan best met een paard waar je meer tijd voor krijgt om tot elkaar te komen. Maar mensen die er duizenden in handen krijgen, zullen een paard toch ook klaar moeten stomen dat iemand die niet aan NH doet er zonder gevaar voor eigen leven mee om kan gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:55

karoliena schreef:
NikkiNik schreef:

Ik stelde een vraag aan je

Ik vroeg eerder ook wat, maarja.
Ben benieuwd of nikkinik al in mijn profiel heeft gekeken, naar mijn paarden die me niet vertrouwen en met het wit om hun ogen staan omdat ze bang voor me zijn

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:55

Toevallig ben ik met een vriendin bezig om iemand mee te helpen een jonge Frieze hengst te beleren. Hij is 3 jaar, nogal wild en zijn eigenaars zijn geinteresseerd in een wat 'rustigere' methode. Ik help zo nu en dan mee, mijn vriendin is een aantal keer per week met hem bezig. Zij heeft diverse curssussen en opleidingen gedaan en werkt met diverse paarden. Ik leer veel van haar.

Wij werken die hengst elke keer los in een longeerring, op de Emiel Voestmanier. Het is zeer interessant hoe het paard in een paar weken tijd veranderd is. En dan grondwerkoefeningen gaan doen, de dagelijkse omgang een ritueel maken, zodat het paard leert hoe dat gaat. Het gaat hartstikke goed, hij is al behoorlijk veranderd, werkt goed mee. Het blijft opletten, want het is een jonge hengst, maar slaan is echt niet nodig. Als hij iets doet, wat niet door de beugel kan, laten wij hem een paar stappen terug zetten met gebruik van stemcommmando. Als hij probeert te bijten (we laten hem ons niet bijten), dan zorgen we dat we zijn hoofd terugduwen. Misschien snap je het niet, maar je zou het moeten zien. Het werkt, gewoon door je lichaamstaal te gebruiken.

Mijn paard is toevallig ook heel vriendelijk, maar wel jong, dus hij probeert heus wel eens wat uit. Ik ben heel duidelijk naar hem toe in mijn lichaamstaal. Is ook iets wat ik heb moeten leren, omdat ik de neiging heb te vriendelijk voor paarden te zijn. Ik leer nog elke dag en ja, ik lees er ook heel veel over. Ik heb het omgaan met paarden op de traditionele manier geleerd vroeger, maar inmiddels ben ik 'om' en doe alles anders. Maar goed, zullen jullie wel te zweverig en onzin vinden. Jammer, want het is absoluut niet zweverig, maar heel logisch, als je je verdiept in de psyche van het paard.

Ik zou trouwens nooit een paard in een box houden, daar creeer je naar mijn idee ook vaak paarden met gestoord gedrag van. Niet altijd, hoor, maar je ziet het wel vaker. Maar da's weer een andere discussie en soms kan het ook niet anders. Maar mijn paardje staat lekker buiten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:59

Zo jij bent wel heel erg he. Kort door de bocht en gewoon bijna onbeschoft.

Ik heb ook verschillende cursussen en opleidingen gedaan, dus als dat volgens jou in houd dat je er dan verstand van hebt?

Ik vind dat je gewoon veel te ver gaat met je beschuldigingen. dat het de eigen schuld van mensen is als een paard schopt? Sorry hoor maar dan weet ik niet wat voor brave paardjes jij altijd meegemaakt hebt.

Mensen die een paard dus op zn tijd een goede tik of schop geven gaan dus niet rustig met hun paard om? Het paard word bang voor hun en het is hun eigen schuld?

Echt waar meid ik snap niet hoe je aan die onzin komt.

Als jij iets op een andere manier doet is dat prima, maar ga dan neit mensen die het op een andere manier doen beschuldigen e.d.

Er is neit een manier om alles te doen, iedereen kan zijn eigen manier hebben die voor hun en het paard goed werken.

Ik heb nergens gezegd dat het zweverig is, ik ga zelf namelijk ook natuurlijk emt mn paarden om, een schop onder de kont zo nu dan hoort daar prima in thuis is namelijk gewoon een natuurlijke manier om een paard bij erngstig misdragen weer terug op zn plek te zetten.

Dus misschien meot je eerst even beter lezen voordat je allerlei onzin gaat uitkramen
Laatst bijgewerkt door LADPR op 29-09-06 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:00

Ik zag net dat anderen ook allerlei vragen stelden, inderdaad. Maar mijn dochter gaat absoluut, zoals je wel begrijpt, die had honger.
Ik kan overal wel antwoord op gaan geven, zou ik ook best willen doen, maar eigenlijk zou ik het eens in het echt moeten zien. Ik vind jullie agressie naar mensen toe, die er gewoon anders over denken wel apart. Jee, iedereen valt over je heen, als je het op een 'andere' manier doet. Ik heb trouwens niet in profielen gekeken, geen tijd voor gehad.

Nou, ik ga nu naar mijn paardje toe om te voeren, dus helaas....ik heb geen tijd meer.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:02

zla het toch maar neit zeggen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:02

om nog even terug te komen op het onnodig slaan.
er schoot me een accefietje te binnen van jaaaaren geleden, op mijn oude manege. Het zoontje van en pensionklant loopt langs een manege pony die aan de muur stond om gezadelt te worden. Persoon die erbij stond was even het zadel halen.
Hij loopt langs en geeft de pony zomaar uit het niks een tik op zijn hakken met een zweep. Ventje in zijn kraag gepakt, naar zijn moeder gesleept, "ga jij maar eens wat uitleggen".
Op de vraag van zijn moeder waarom hij dat had gedaan antwoorde hij simpel "die pony stond in de weg" (hij had nog zeker 5 meter de ruimte)
Moeder staat op, loopt langs hem heen en geeft hem een flinke klap tegen zijn hoofd. "je stond in de weg"
Vond die reactie van de moeder echt super.
Maar dit valt bij mij onder onnodig slaan, en ik denk dat we het met zijn allen eens zijn dat dat nergens over gaat

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:03

Hou het een beetje gezellig hier Knipoog
Discussieren is goed, schelden minder Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:04

Niemand scheld toch

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:06

karoliena schreef:
Niemand scheld toch

Vriendelijk is anders Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:06

waar ik over val nikkinik, is dat jij mensen (o.a. mij) ervan beschuldigd dat wij kennelijk niet goed voor onze paarden zijn (en ja, die van mij gaan in de winter zelfs op stal!)
Bij deze nodig ik je uit om eens te komen kijken hoe mijn shetlander VRIJWILLIG voor me gaat liggen. Maar nee, ze vertrouwt me niet omdat ze weleens een lel krijgt....
Jij laat het overkomen alsof wij onze paarden dagelijks af staan te rossen.
nee, ze krijgen een tik/mep/schop als ze over gestelde grenzen staan