Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:58

Ayasha schreef:
_O- inderdaad.. die oprecht verbaasde blik die ze vlak voor zo'n "aha-moment" hebben... Toen Sam zijn achterbeen op trok om te trappen en ik hem onder zijn kont schopte (niet eens hard want ik moest te snel reageren.) trok ie eerst zijn kont van me weg om me vervolgens aan te kijken van "wat doet mensje nou?!!!" _O- en toen ie me even haast bedachtzaam had staan aan kijken (alsof ze je aan het peilen zijn.) zuchtte ie eens diep en liet me verder doen. :')

Hahaha ja inderdaad
Zo van ; 'nou vooruit maar dan'
Bij die van mij was het ; ' ok ok, ik loop al mee, niks aan de hand'

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:00

little_king schreef:
noaenkelly schreef:
Nee daar zeg ik wel sorry voor want ik had het niet bedoelt zo dus ik vindt dat ik dan eerlijk mijn excuses aan moet bieden, want je kunt er mensen mee kwetsen en dat was absoluut niet mijn bedoeling! Bedoelde dat niet zo. Nu mijn antwoord als een paard dat zo geleerd heeft dan ga ik buiten de weide staan. Het paard komt op me af en ik verhef mijn stem en maak me groot (soort van bedrijging, laten zien dat jij de baas bent). Ik sta buiten de weindus er kan me niets gebeuren en ik zorg ALTIJD dat er iemand bij is (ben ten slotte nog maar 15 dus ik doe ook echt nog niet alles goed). Als het paard me dan aanvalt wacht ik echt net zo lang tot het rustig wordt. Heel langzaam aan en als het te lang duurt dan wil ik goed eindige op dat moment. Dan ga ik de volgende dag weer verder totdat hij eens rustig is. En dan kun je aan de slag. Laten merken dat het werken leuk kan zijn en als hij je aanvalt opnieuw en tegelijk laten merken dat het geen nut heeft als hij aanvalt omdat je gewoon verder gaat. Hij komt er niet onder uit en hoe lang het ook duurt bij mij lukt het uit eindelijk toch (tot nu toe weet niet wat de toekomst nog gaat brengen ;) ). En dat is het eigenlijk wel kort uit belegt.

Maar dat andere paard waar hij bij staat wil je echt uit de wei halen, of de waterbak moet echt schoon.
Hoe lang wil je buiten die wei blijven staan?
Een paard leert echt niet te stoppen met aanvallen als jij de dag er op wel terug komt.
Precies om die reden valt hij aan, de vorige eigenaar durfde hem niet aan te pakken en dan wist hij dat hij mocht blijven staan.
En dat wil je juist doorbreken.

Zoals je aangeeft je bent 15 en je zult voor je leeftijd best veel weten.
Maar hier helaas nog niet genoeg.
En dat bedoel ik niet neerbuigend of gemeen.

Ik denk dat je gelijk hebt maar ben wel blij dat ik mijn mening heb mogen geven.

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:04

"Never be bullied into silence" noaenkelly...
Het recht om een mening te hebben en te uiten is een basisrecht... (uit de universele rechten van de mens.) Laat je dat nooit ontnemen. Daar hebben onze voorouders hard genoeg voor gevochten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:07

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Die hebben we hier ook gehad, 2 stuks. Je haren gaan er van overeind. We hebben ze met veel regelmaat, consequent zijn, weer goed gekregen. Bij de een ging dat geleidelijk en bij de ander viel 'ineens' het kwartje dat wij van die horken nog niet waren. Maar wat waren ze verkloot zeg.

wel mooi he, als ze dan ineens "keren".. Wat een geweldige dieren er dan naar boven komen. :)

Ik vind beide mooi hoor, maar als zo ineens het kwartje valt en je ineens een paard hebt, dat wat betreft 180 graden draait qua gedrag. Dan geeft je dat wel een goed gevoel :D

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:08

Tja ben normaal nogal verlegen haha maar hier kan niemand je zien of wat aan doen ofzo ( niet dat ik niet tevreden ben ofzo over mezelf dat echt niet haha) Maarja. Heb iig veel geleerd. Dus ja bedankt denk ik dan haha. Aan iedereen dan he haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:12

Geloof het of niet, maar zo rond jouw leeftijd was ik dat ook nog. _O-

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:13

HahA oke

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:14

noaenkelly schreef:
Tja ben normaal nogal verlegen haha maar hier kan niemand je zien of wat aan doen ofzo ( niet dat ik niet tevreden ben ofzo over mezelf dat echt niet haha) Maarja. Heb iig veel geleerd. Dus ja bedankt denk ik dan haha. Aan iedereen dan he haha

Dat werkt zo op een forum.
Iedereen kan zijn mening geven, vaak leer je van elkaar (om iets op een andere manier te bekijken).
En soms moet je ook kunnen zeggen, je hebt een andere mening dan ik, daar laten we het bij....

En graag gedaan !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:15

Mindim schreef:
Ik vind beide mooi hoor, maar als zo ineens het kwartje valt en je ineens een paard hebt, dat wat betreft 180 graden draait qua gedrag. Dan geeft je dat wel een goed gevoel :D

:j En kunnen blijven genieten van hun rust en goede gedrag he... :+: Om de zoveel tijd nog eens verzuchten "jonge wat ben jij veranderd..." Of als er iets gebeurt waarbij het vroeger "grote paniek" zou zijn en waar ze dan "nu" ineens heel rustig en nuchter onder blijven... Heerlijk!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:17

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

:j En kunnen blijven genieten van hun rust en goede gedrag he... :+: Om de zoveel tijd nog eens verzuchten "jonge wat ben jij veranderd..."

:j
En soms ook roepen : ' je begint niet weer, hè ?! We waren net zo lekker bezig !'
En dat blijkt zo een opmerking genoeg :9

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:19

_O- Jep... "Sahaaaam... Niet weer he!" en dan echt op zo'n geïrriteerd, zeurderig toontje... :') En idd, idioot genoeg is dat vaak genoeg. _O-
wat nou... Paarden begrijpen ons niet.. _O-

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:24

Noa natuurlijk mag jij jou mening geven.
Jij bent niets minder dan elk ander hier.
En soms zijn mensen het met je eens en soms niet.
Dat is het leuke van een forum.
Dus blijf gerust je mening geven, als niemand dat deed, of iedereen was het altijd met elkaar eens dan was het heel saai hier. :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:27

Ayasha schreef:
_O- Jep... "Sahaaaam... Niet weer he!" en dan echt op zo'n geïrriteerd, zeurderig toontje... :') En idd, idioot genoeg is dat vaak genoeg. _O-
wat nou... Paarden begrijpen ons niet.. _O-

_O-

Of een 'NEEHEE' of 'denk erom hoor!'
Het gaat er denk ik vooral om dat ze weten dat we in de gaten hebben dat ze iets willen uitvreten.
Vaak zie je het al aan hun houding of gelaatsuitdrukking :Y)
'Sh*t, ze heeft me door' hahaha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:30

:j en "Durft (es)!!" is hier ook een veel gebruikte als vlaming.. :') En dan kijkt ie me ook echt zo aan van "verrek.."
Ik vermoed inderdaad dat het feit dat je al reageert voor ze iets hebben kunnen doen en vaak zelfs voor ze echt veel signalen af geven, het 'm doet.. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:38

Hoe duidelijker je bent, hoe subtieler je kan zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:39

Ayasha schreef:
:j en "Durft (es)!!" is hier ook een veel gebruikte als vlaming.. :') En dan kijkt ie me ook echt zo aan van "verrek.."
Ik vermoed inderdaad dat het feit dat je al reageert voor ze iets hebben kunnen doen en vaak zelfs voor ze echt veel signalen af geven, het 'm doet.. :)

Wat jij eerder zei van het vingertje, dat komt me heel bekend voor. Als ze toch wat wild zijn, dan zeg ik altijd "vinger" en dat priemt mijn vinger in de lucht en dan moet je die oogjes op die vinger zien letten, maar dan wel keurig bij je blijven, maar je voelt ze opkroppen en als ze willen zijn ze weg, maar om jou (of om de vinger)doen ze het niet.

KirstenApJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:46

Probeer het altijd eerst met de stem. Geen reactie is een corrigerend tikje. Maar als een paard zonder reden zomaar uithaald dan kan ie ook een trap terug verwachten. Ik zou het niet snel bij iemand anders paard doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:49

Mindim schreef:
Ayasha schreef:

Wat jij eerder zei van het vingertje, dat komt me heel bekend voor. Als ze toch wat wild zijn, dan zeg ik altijd "vinger" en dat priemt mijn vinger in de lucht en dan moet je die oogjes op die vinger zien letten, maar dan wel keurig bij je blijven, maar je voelt ze opkroppen en als ze willen zijn ze weg, maar om jou (of om de vinger)doen ze het niet.

:j herken ik idd ook, incl. het als een havik naar die vinger staren... De merrie is dan een "durver" en wil dan om de zoveel tijd toch nog eens proberen (dat zit nu eenmaal in haar karakter) maar als er dan een waarschuwende "Pret!!" komt staat ze opnieuw stokstijf en vertrekt het koppie op zo'n manier dat ik zou zweren dat ze schuldig kijkt. Koppie laag, oortjes opzij, die oogjes..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:07

saskiakefie schreef:
Ayasha schreef:
Heel eerlijk? Als een wilde hengst me zou aanvallen kreeg ie slaag tot ie in een hoekje zou staan bibberen en de eerste tien minuten nog niet meer in zijn hoofd zou durven halen van te moven.. :o :x
Maar goed, dat zal wel weer de nodige reacties gaan opwekken hier. :+

Maar je staat in de weide en er valt er eentje aan. Kom op, wat doe je? Jij had toch zoveel andere mogelijkheden? Zoveel tijd heb je niet op het moment dat het daadwerkelijk gebeurt hoor. ;)

Dan zou ik in ieder geval niet schoppen, ik zou ervoor zorgen dat ie niet in mijn ruimte komt dmv zwaaien oid. Als je raak schopt sta je er echt veel te dicht op. En anders zou ik uit de wei gaan als dat lukt en met een zweep terug komen.

Ik denk dat dat verstandiger is dan de methode van Ayasha :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:47

Op m'n vorigen werk moest ik hitsige hengsten van 1,80 in de molen zetten met losse lippen en beentjes, als die ook maar probeerde kregen ze een tik met de zweep tegen t hoofd of een schup onder z'n pens, ga niet over me heen laten lopen ;)

Mijn pony is hartstikke lief maar soms probeert die te ontsnappen dan krijgt die gewoon een pets of een schop, punt.
T zelfde met uit de stal lopen, niet aan de kant willen, opdringen, niet luisteren, ongeduldig zijn etc., hij moet gewoon blijven staan en blijven luisteren wat er ook gebeurt.
Bijten en slaan doet die eigenlijk nooit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:54

Met de zweep op het hoofd vind ik wel wel weer ver gaan.
Hitsige hengsten moet je opvoeden, dan luisteren ze ook prima naar een vingertje ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:59

Nou als er een hengstige merrie langskomt heb je niet zoveel te zeggen met een vinger, was ook een springzweep dus echt hard kwam die ook niet aan, meestal was zwaaien al genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:10

Amiigo schreef:
Nou als er een hengstige merrie langskomt heb je niet zoveel te zeggen met een vinger, was ook een springzweep dus echt hard kwam die ook niet aan, meestal was zwaaien al genoeg.

Dus waar jij toen werkte stonden hengsten in de molen en dan kwamen er merries voorbij??? mag je blij zijn dat je daar niet meer werkt.

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:15

Ik vind het te ver gaan :n een tik vind ik al voldoende en als hij het nog een keer doet, geef je hem een iets hardere tik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:20

Eliabbenhuis schreef:
Ik vind het te ver gaan :n een tik vind ik al voldoende en als hij het nog een keer doet, geef je hem een iets hardere tik.

Wanneer moet dat tweede tikje gegeven worden, voor of na het ziekenhuisbezoek??