Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:05

Nee, ik zit hier omdat ik me echt kostelijk vermaak om jullie reacties! _O- Geweldig!!

Jessix

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:07

Maar goed, ik wil ook weer niet het topic van TS verpesten, want die wil wel serieus meningen uitwisselen. Uit respect voor haar trek ik me dan ook terug. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:13

Jessix schreef:
Maar goed, ik wil ook weer niet het topic van TS verpesten, want die wil wel serieus meningen uitwisselen. Uit respect voor haar trek ik me dan ook terug. :)

Dat was al gebeurt bij de eerste pagina's hoor :')

Maar ik snap wat je bedoelt ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:30

Jessix schreef:
Mijn stukje tekst over "normaal behandeld willen worden" ging trouwens over de opmerking van love_western, die meteen een oordeel klaar heeft, dat even meldt en dan nog antwoord verwacht.
En dat je die tekst niet gewoon aan Love_western richtte is nu precies wat voor mij niet onder normale communicatie valt. Hoe moeilijk is het om twee keer de @ in één post te gebruiken? Kijk:

@ Maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben.

@ Love_western, ik wil graag normaal behandeld worden. Als je niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar hebt, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.

Da's een stuk duidelijker dan:
@ maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben, maar ik wil wel graag normaal behandeld worden. Als iemand niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar heeft, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.

Mede door dit intermezzo vraag ik me nu wel af hoe het nu zit met Parelli-enthousiastelingen. Ooit ontstond er een soort tegenstelling 'normal' vs 'natural', waarbij de normals werden beschouwd als mensen die zonder kritisch na te denken klakkeloos hetzelfde met paarden omgingen als ze alle anderen zagen doen. De naturals waren dan mensen die juist wel kritisch nadachten, zorgvuldig naar het paard keken en al helemaal geen dingen deden omdat die dingen nu eenmaal zo hoorden. In dit topic zie ik echter juist bij die naturals erg weinig zelfreflectie en angstwekkend veel klakkeloosheid. Alleen gaat het niet meer over doen wat alle anderen doen maar over doen wat Parelli, dan wel de Parelli-instructeur zegt.

Het kan toch niet zo zijn dat je alleen tot kritisch nadenken en rustig je paard observeren in staat bent wanneer je uitsluitend gelijkgestemden om je heen hebt? Iedereen weet toch dat dat de snelste en meest effectieve manier is om je eigen ontwikkeling te stoppen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 10:44

Citaat:
Mede door dit intermezzo vraag ik me nu wel af hoe het nu zit met Parelli-enthousiastelingen. Ooit ontstond er een soort tegenstelling 'normal' vs 'natural', waarbij de normals werden beschouwd als mensen die zonder kritisch na te denken klakkeloos hetzelfde met paarden omgingen als ze alle anderen zagen doen. De naturals waren dan mensen die juist wel kritisch nadachten, zorgvuldig naar het paard keken en al helemaal geen dingen deden omdat die dingen nu eenmaal zo hoorden. In dit topic zie ik echter juist bij die naturals erg weinig zelfreflectie en angstwekkend veel klakkeloosheid. Alleen gaat het niet meer over doen wat alle anderen doen maar over doen wat Parelli, dan wel de Parelli-instructeur zegt.

Dat is wel een beetje alles over 1 kam scheren?

Ik ben mede door dit topic daarop terug gekomen, dat niet IEDEREEN het doet. Prima.
Ik verwacht dan ook hetzelfde.

Overigens pas ik niet in 1 van de hokjes. Ik 'volg methode parelli' maar niet klakkeloos. Ik analyseer wat af. Ik wil alles weten, ik van alles proberen om te bereiken wat ik voor ogen heb.

Ik volg niet zo maar iets klakkeloos, ik heb echt wel een eigen mening :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:24

@maura: Ik zag eerlijk gezegd hetzelfde patroon in dit topic. Juist de mensen die propageren dat je moet openstaan voor je paard, sluiten zich hier het meeste af voor andere meningen in dit topic.

@Maritje: wat bedoel je met dat niet iedereen het doet?
Ik denk overigens dat maura meer bedoelt dat een aantal mensen in dit topic Parelli hebben gevonden als "de" manier en vervolgens alle oogkleppen opdoen voor alle andere methode. Alleen Parelli werkt, dus waarom zou je verder kijken? Terwijl ik juist heb gemerkt dat door het kijken naar verschillende methodes en uit elke methode halen wat voor jou werkt je betere resultaten kan halen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:39

@Maura: Het valt mij op dat je constant zegt graag een serieuze discussie te willen, maar dat je eigenlijk alleen maar andere mensen op hun gedrag aan aan het spreken bent. Misschien is het ook handig om je eigen gedrag eens onder de loep te nemen :)*

Zullen we weer over gaan op het gedrag van paarden? :D

Ik heb ondertussen een erg interessant filmpje gepost, maar daar reageert dan weer niemand op.

Om nog even te reageren op het "close-minded" zijn; ik vind het niet heel vreemd dat als je een andere filosofie hebt gekregen omdat die jou beter past, dat je dan niet meer openstaat voor de oude filosofie. Dat betekent helemaal niet dat je niet meer openstaat, je kan binnen die filosofie nog voldoende leren. Ik stop mijn tijd liever in het leren van mensen die op dezelfde manier willen omgaan met hun paarden.

Om verder even puur voor mezelf te spreken; er is hier inderdaad niet echt sprake van een discussie. Om bij te leren en te discussiëren ga ik naar mensen die of enorm veel kennis hebben (op wetenschappelijk niveau) of in de praktijk ontzettend goed zijn (op een manier die mij bevalt). Voor mij is allang bewezen (wetenschappelijk en praktisch) dat bijv. voornamelijk werken met positief straffen weinig nut heeft, dus ik hecht inderdaad vrij weinig waarde aan mensen die denken dat dat wel zo is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:55

sanne83 schreef:
Ik heb ondertussen een erg interessant filmpje gepost, maar daar reageert dan weer niemand op.

Ik heb het bekeken hoor! :D Erg interessant. Heb zijn boek ook gelezen en vond ik ook erg leerzaam. Probeer het nu mee te nemen in alles wat ik doe met m'n peerd. :j

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:04

Wat doen jullie als je paard terwijl je aan het rijden bent in de bak de hele tijd schrikt van een grasspriet die links staat ipv rechts? En dat elk rondje weer!
Ik werd er in het begin gillend gek van dat ik echt ruzie had met mijn paard omdat ze er met geen mogelijkheid langs wilde.. Geen 1 rondje..
Nu doet ze het wel iets minder en als ze het doet geen ik gewoon extra been dat ze op moet letten.. Ze mag best kijken van mij maar ik vidn het niet nodig na zoveel rondjes om dan nog steeds weg te gaan rennen?!
En dan nog erger als je dan een buitenrit maakt is niks eng en in de bak is alles doodeng!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:05

@Sanne, wat bedoel je precies met positief straffen? Dat lijkt me een beetje een tegenstrijdige term

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:07

@sanne:

Het filmpje heb ik nog niet kunnen bekijken. Zodra ik daartoe de kans heb gehad, zal ik daarop reageren.

Over de rest van je post; tja, ooit waren mensen er van overtuigd dat de wereld plat was. Als zij alleen met gelijkgestemden hadden gepraat en er was niemand die verder ging onderzoeken, hadden we dat nog steeds gedacht.

Ik wil niet zeggen dat een methode "beter" is dan de ander; het ene werkt voor de ene beter, het ander voor de ander. Maar je ontdekt alleen wat het beste voor jezelf werkt door te onderzoeken welke methodes er zijn en daarop gebaseerd een keuze te maken. Alleen wil dat m.i. niet zeggen dat je na het maken van je keuze daaraan vast zit en niet meer open hoeft te staan voor nieuwe/andere methodes. Je kan tenslotte alleen een oordeel ergens over vellen als je erin verdiept. Dat is waar dit topic een beetje spaak op loopt; je wil niets van mij of maura aanhoren, of zelf verduidelijking geven wanneer daar om gevraagd wordt, maar staat wel voorop om mijn/onze methode te veroordelen en/of belachelijk te maken. Jammer.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:16

Ik begrijp goed wat je bedoeld, in mijn eerste jaren in de sport heb ik ook veel gezien wat ik niet door de beugel vond.
Ik heb veel geleerd, ik rijdt heel soms zelf ook weleens met slof maar losjes en alleen als het echt nodig is, heb laatst sinds jaren een paard even goed op z'n plek moeten zetten, helaas moest dit wel even met zweep maar na een enkele goede tik, wat voldoende was was de hint begrepen.

Ik ben heel meegaand en kijk heel goed naar de lichaamstaal, wat is er nou echt aan de hand? Ik laat een paard niet over me heen denderen, maar respecteer het ook als er angst is en probeer dan vertrouwen te creëren. Door paarden te 'lezen' begrijp ik vaak al snel wat ze willen of bedoelen. Ik geef duidelijke grenzen aan maar beloon ook uitbundig wanneer ze iets ook maar een klein beetje goed doen, een goede reactie=beloning.

Ik vind het ook heel erg jammer hoe er soms met paarden wordt omgegaan, ze zijn goed van aard (mits misbruikt)en ik ben bang dat er ook mensen op deze aarde rondlopen die het nooit zullen begrijpen. Helaas blijft dat zo, jij als eigenaar kan het beste voor je eigen paard doen en in je omgeving slechts gewild of ongewild advies geven hoe mensen het misschien anders aan kunnen pakken..... maar het blijft een moeilijke kwestie..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:21

@mylittlejoy: Het probleem is dat er constant reacties vanuit een andere visie worden gegeven, maar dat deze gelijk met de grond gelijk worden gemaakt. Ik vind dat niet uitnodigen tot een discussie. Verder heb ik, voor zover ik weet, overal op gereageerd. Ik heb zelf ter verduidelijking een filmpje erbij gezocht, maar daar wordt dan volledig overheen gelezen.

Wbt je voorbeeld over een platte wereld: ik kan precies hetzelfde voorbeeld geven :D
Als men nu nog wil gaan discussiëren of de wereld wel of niet plat is, dan is dat voor mij nogal achterhaald. Dat is namelijk gewoon feitelijk bewezen. Je kan daarna nog wel gaan discussiëren hoe en wat over een ronde aarde, maar ik hoef dan niet meer de discussie aan te gaan met mensen die nog steeds denken dat de wereld plat is, dat is namelijk zonde van de tijd.

@magrathea:
Dit is een van de 4 manieren van leren als je het hebt over operant conditioneren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:21

Magrathea schreef:
@Sanne, wat bedoel je precies met positief straffen? Dat lijkt me een beetje een tegenstrijdige term

Iets onprettigs toevoegen is positief straffen, bijvoorbeeld pijn veroorzaken door te slaan.
Negatief straffen is iets prettigs wegnemen, bijvoorbeeld 'als je je bord niet leegeet krijg je geen toetje' (kan even bij paard geen voorbeeld verzinnen)
Zie http://www.ingeteblick.be/ en dan even naar leertheorie gaan en naar leerquadrant. Je hebt namelijk ook positief belonen (bijv. snoepje geven) en negatief belonen (bijv. druk wegnemen).

Verder eens met post van Sanne trouwens!

En Destiny, kijk eens naar het filmpje dat Sanne postte en bijv. naar de filmpjes op hippo.tv van dezelfde man (McLean) over training van politiepaard. Zijn oplossing zal (onder andere) zijn: de 'stop' en 'go' opnieuw 'installeren' bij je paard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:23

Raimondlover schreef:
Ik vind het ook heel erg jammer hoe er soms met paarden wordt omgegaan, ze zijn goed van aard (mits misbruikt)en ik ben bang dat er ook mensen op deze aarde rondlopen die het nooit zullen begrijpen. Helaas blijft dat zo, jij als eigenaar kan het beste voor je eigen paard doen en in je omgeving slechts gewild of ongewild advies geven hoe mensen het misschien anders aan kunnen pakken..... maar het blijft een moeilijke kwestie..

Sorry maar ik kan me zo ergeren aan verkeerd mits-tenzij gebruik := niks persoonlijks je bent niet de enige.

Verder ben ik het met je eens hoor, probeer zoveel mogelijk het goede voorbeeld te geven...

@Visitor okee, ik vind het nog steeds niet helemaal een logische term, maar snap wat je bedoelt :)

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:25

Zal het morgen even bekijken als ik toch vrij ben :) En de 'stop' is dat ze snel stilstaan neem ik aan? Want ze is een tijdje western gereden en als ik whooo roep staat ze 8 van de 10 keer bijna gelijk stil :) Maarja soms pakt ze haar bit en denkt ze doeii!! Dan moet ik haar echt omtrekken om haar stil te krijgen..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:27

Pentax schreef:
Haha ga maar eens in een kudde opfokhengsten staan, denk dat je romantische fantasiewereld er heel snel uitgeslagen word. :')

Hier ga ik niet mee akkoord. Ik heb meerdere malen in de opfok door de kudde gescharreld. Je moet je niet zomaar toelaten dat ze je naderen, das alles.
Mijn paard is af en toe een monster of koekwaus.... Net als ik dat ben.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:34

Ik ben het echt niet eens met jouw stelling Maritje.
Ik heb m`n paard al 3 jaar en heb hem opgevoed als veulen af aan.
En ondanks dat ik hem al zolang ken blijft het een paard en als je niet goed de baas blijft over je paard loopt het zo over je heen (zeker als hij 1.80 is)
Een paard blijft een kuddedier en als jij zwak gedrag toont zal het paard je in de maling nemen.
Kom je dan weer voor jezelf op kan het zijn dat hij zijn nieuwe plaats in de rangorde al heeft gezien en het dus knokken word.

Dus een strenge hand is ábsoluut nodig op de momenten wanneer het paard je gaat uitdagen. Maar als het paard braaf is en normaal doet beloon je hem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:39

destiny88 schreef:
Zal het morgen even bekijken als ik toch vrij ben :) En de 'stop' is dat ze snel stilstaan neem ik aan? Want ze is een tijdje western gereden en als ik whooo roep staat ze 8 van de 10 keer bijna gelijk stil :) Maarja soms pakt ze haar bit en denkt ze doeii!! Dan moet ik haar echt omtrekken om haar stil te krijgen..

Ik ben natuurlijk ook geen expert, maar volgens mij komt het erop neer dat je paard eigenlijk gewoon goed aan de hulpen (mn been en teugel, dus niet alleen stem) moet staan. Dan heeft ie a) geen mogelijkheid om zich druk te maken om iets anders dan jou hulpen en b) zal, doordat je de schrikreactie kan temperen, deze reactie niet 'ingesleten raken' in de hersenen, waardoor de schrikreactie alleen maar sneller weer opgeroepen zou worden. Maar wellicht kan iemand anders hier meer over vertellen. :D
Hier nog de korte filmpjes. Kan je het effect zien. Vond het wel leerzaam.
http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-1
http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-2

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:41

__YSB__ schreef:
Pentax schreef:
Haha ga maar eens in een kudde opfokhengsten staan, denk dat je romantische fantasiewereld er heel snel uitgeslagen word. :')

Hier ga ik niet mee akkoord. Ik heb meerdere malen in de opfok door de kudde gescharreld. Je moet je niet zomaar toelaten dat ze je naderen, das alles.
Mijn paard is af en toe een monster of koekwaus.... Net als ik dat ben.

Mee eens, bij ons staat ook een kudde jonge hengsten (twee- en driejaarse) samen en die hebben respect voor je wanneer je de weide opstapt. Wanneer ze wat opdringerig worden, eventjes op hun plaats zetten (halstertouw heen en weer slingeren, uiteraard niet mee meppen) en dan weten ze het weer.

Ik train af en toe met losse slof, gebruik zonder aarzelen de hengstenketting wanneer ik een volwassen hengst naar de weide breng en heb ook wel eens een flinke mep uitgedeeld wanneer zo'n uitgebroken hengst steigerend uithaalde naar mij. Daarnaast begrijp ik mijn paard wel wanneer ze ergens van schrikt en wil dan gerust voldoende geduld opbrengen om haar erdoor te rijden. Ik probeer haar signalen op te pikken en er rekening mee houden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:45

sanne83 schreef:
@mylittlejoy: Het probleem is dat er constant reacties vanuit een andere visie worden gegeven, maar dat deze gelijk met de grond gelijk worden gemaakt. Ik vind dat niet uitnodigen tot een discussie. Verder heb ik, voor zover ik weet, overal op gereageerd. Ik heb zelf ter verduidelijking een filmpje erbij gezocht, maar daar wordt dan volledig overheen gelezen.

Wbt je voorbeeld over een platte wereld: ik kan precies hetzelfde voorbeeld geven :D
Als men nu nog wil gaan discussiëren of de wereld wel of niet plat is, dan is dat voor mij nogal achterhaald. Dat is namelijk gewoon feitelijk bewezen. Je kan daarna nog wel gaan discussiëren hoe en wat over een ronde aarde, maar ik hoef dan niet meer de discussie aan te gaan met mensen die nog steeds denken dat de wereld plat is, dat is namelijk zonde van de tijd.

En daar sla je de spijker op z'n kop: ik weet niet of je bewust jouw antwoorden zo verwoordt, maar in jouw posts komt telkens de boodschap naar voren: mijn visie is de enige juiste en elke andere visie is achterhaald (even in het extreme doorgevoerd). Hetzelfde met het voorbeeld van de platte wereld. Je doet het nu voorkomen alsof mijn visie achterhaald is, want jouw visie is enige juiste en feitelijk onderbouwd. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer al vanaf het begin duidelijk te maken dat er niet één juiste wijze is, waarop jij telkens met een dergelijke post reageert. Als je dit bewust doet, hebben we inderdaad weinig te discussiëren. Ik ben zeker leergierig en sta open voor andere methodes of manieren om mijn eigen methodes te verfijnen, maar vertrouw daarbij niet op iemand, die meent dat zijn/haar eigen oordeel de enige juiste is.

Ik meen trouwens niet dat ik jouw methodes met de grond gelijk heb gemaakt. Ik heb echter wel vragen gesteld. Vragen waarop ik nog steeds geen antwoord heb. Ik begrijp uit je post dat je die gemist hebt. Mijn vraag was o.a. hoe je direct een paard aanleert op lichte signalen te reageren bij een paard dat je dus wil bijten of over je heen wil lopen. Hier ben je nogal vaag over gebleven. Ik ben er niet op uit om ammunitie te zoeken om jouw methode af te branden, ik vraag me gewoon echt af hoe dit in zijn werk gaat, omdat ik me er weinig bij voor kan stellen.

Het filmpje kom ik echt later op terug. Deze moet ik thuis bekijken.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:46

Oke Super dankjewel voor de tips!! :D Het gaat al wel beter hoor. Tegenwoordig voel ik het al behoorlijk goed aan als ze onder me uit wil rennen en ben ik haar net voor dat ik haar bij me kan houden maarja tips zijn altijd nog leuk :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:08

@ MLJ: Het filmpje geeft daar onder andere antwoord op :D

Ik denk dat we inderdaad beter kunnen agree-en to disagree ;)

Het gaat namelijk niet om mijn visie. Ik geef alleen aan wat door gedragswetenschappers al tig keer bewezen is.

De uitvoering daarvan kan zeker kleine verschillen geven en dat kan zeker interessant zijn om over te discussiëren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:34

sanne83 schreef:
@ MLJ: Het filmpje geeft daar onder andere antwoord op :D

Ok, ik ben benieuwd (niet sarcastisch bedoeld overigens). Ik ga 'm vanavond kijken.

Citaat:
Ik denk dat we inderdaad beter kunnen agree-en to disagree ;)

Ik denk dat we het daar maar op moeten houden. Na onderstaande zin als antwoord op m'n post heb ik het idee met gewapend beton te discussiëren.

Citaat:
Het gaat namelijk niet om mijn visie. Ik geef alleen aan wat door gedragswetenschappers al tig keer bewezen is.

Dit bedoel ik: "het is niet mijn visie, het is een feit". Ik zou wel graag zo'n onderzoek willen lezen. Want ik ben er niet van overtuigd (niet rot bedoeld) dat hetgeen wat onderzocht is helemaal overeenstemt met de wijze waarop jij een aantal dingen in dit topic stelt. Als je een linkje zou hebben, graag. Zo niet, dan sla ik wel even aan het googlen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:20

Maritje1991 schreef:
Als mijn paard zou schrikken van een eend, langs de bakrand. Ja, dan zou ik in de buurt van die eend blijven en dan vooral dingen vragen :)

Mijn paard is er niet 1 die onder werk uit wil komen :) Ze is eerder nog een pleaser, maar vind dingen moeilijk en loopt zichzelf over ( en gaat dan als reactie rennen)

Dus ik zou wel in de buurt blijven bij het enge en daar zo veel mogelijk laten doen. Lees: sideways, f8, transitions etc.

Zodra er ontspanning komt, vertrek ik als beloning naar een plek waar het niet spannend is en krijgt ze daar rust.

mijn vroegere clubinstructeur, zo standaard als maar kan en erg ervaren en echt wel van het aanpaken, adviseerde me met de hittepetitterige kijkerige pony's die ik reed juist om niet door te drammen bij de enge kant of hoek, maar om af te snijden, het paard lekker ontspannen aan het werk te zetten en dan later stiekem weer meer die kant op te rijden en doen alsof je neus bloed. Dat omdat als je daar aan bleef knoeien je alleen maar die spanning van iet engs of negatiefs bevestigd door er zoveel aandacht aan te schenken en de druk er op te zetten dat ze daar moeten blijven. Bij die kijkerige paarden bouwde de spanning dan juist meer op in plaats van af terwijl als je ze weer naar de ontspanning reed ergens anders, ze er minder aan dachten of zelfs even vergaten wat ze eng vonden en je die ontspannen concentratie en controle weer mee kon nemen richting de spannende hoek...

Toen mijn pony onzeker was en heel slecht verkeersmak en ik ook onzeker werd van zijn nerveuze gedrag en enge acties, ben ik meer met anderen gaan rijden met brave paarden of met iemand ernaast lopend of op de fiets. Dan had mijn pony steun aan die brave paarden of diegene die er naast liep of fietste en kon hij ergens achteraan lopen als hij het spannend vond in plaats van dat hij alleen voorop moest met mij op zijn rug. Ook ging ik met hem wandelen. toen hij niet alleen van stal wilde, eerst wandelend ernaast en als we dan ver genoeg waren klom ik er op zo lang het goed ging, en als hij op de terugweg echt te heet werd, klom ik er gewoon weer af op een braaf moment en wandelde naast hem weer naar huis. Bij hem hing het ook van zijn bui en het weer af hoe het ging. Daar moest ik wel rekening mee houden want als ik dat niet deed kon ik ongelukken verwachten (voor een auto springen, op terugweg naar huis willen rennen en als je hem dan tegen houd gaan dribbelen en als je dan te veel aan de teugel zat gaan springen en bokken met wat pech tot je er af lag, bij spannende dingen eerst stil staan maar als je dan teveel aan ging dringen achteruit lopen of omkeren en weg willen rennen...

Het was echt een combinatie van het makkelijker maken voor ons samen zodat we het beiden minder spannend vonden (dus liever met andere mensen/paarden naar buiten dan alleen) een manier zoeken om toch steeds dapperder te worden samen en beetje bij beetje de grenzen op rekken binnen wat veilig was, en tenslotte een manier vinden om meer controle te krijgen.
Bij mijn pony hielp bij druk gedrag op de terugweg om hem dressuurmatig bezig te houden. Wijken, schouder voor of schouderbinnenwaarts, tempo controle of overgangen terug als hij te druk werd, af en toe halthouden tussendoor, en dan allemaal zoveel mogelijk op gewicht en zit en proberen na een ophouding gelijk weer zoveel mogelijk los te laten, want anders ging hij sneller vechten en het bit vastpakken en bokken of springen.

Bij gevoelige, gestreste of bange paarden werkt boos worden vaak niet tot averechts.
Mijn merrie is ook zo'n type. Zal niet snel bokken of steigeren, maar als ze iets eng vind en je dwingt te veel/zet er teveel druk op, kan ze wel de lucht in gaan of snel achteruit lopen of om willen draaien en weg springen. In de bak is dat niet zo'n ramp, maar op buitenrit gaat veiligheid toch wel voor! Dan is afstappen en aan de hand er langs leiden een veiligere enm inder stressvolle oplossing dan boos worden en er langs proberen te drijven, schoppen of slaan... Als het je de 1e keer al lukt, dan heb je alsnog een meer gespannen paard dat nog veel meer dingen spannend en eng gaat vinden... Het is echt zo'n paard wat na 3 spannende dingen trilt als een rietje en schrikt van het zand dat ze zelf met haar achterbenen tegen haar voorbenen schopt als ze al gespannen is...

Ik kan me echt wel vinden in dat mensen soms hun paard onevenredig hard of onterecht aan (lijken te) pakken. Vooral als het geduld op is of ze gefrustreerd worden. En dat het eerlijker is om eerst te kijken waarom je paard zich op een bepaalde manier gedraagt ipv er gelijk op los te timmeren. Maar dat je alles op kan lossen zonder een tik... Helaas, dat is een utopie.

Ik reed eens bij mensen met Friezen en die mocht je geen tik geven...
Ik heb ze meerdere keren door een hek of het schrikdraad zien drammen waarbij ze je zo omver liepen als je niet aan de kant ging! Die waren gewoon lomp en hadden te weinig respect voor jouw grenzen, het hek, het schriklint, noem maar op!
Geen leuke paarden in de omgang, al waren ze niet gemeen. wel gevaarlijk lomp...

En bij die grote lompe paarden werken kleine hulpen niet altijd...
Bij gevoelige paarden hoef je bijna niets te doen (mijn merrie is zo 1) maar bij andere paarden moet je echt met grote gebaren en felle reacties en zeer consequent handelen, desnoods met zweep er bij reageren omdat ze anders absoluut niet onder de indruk zijn.

Opvoeden is echt een kunst...
Ik begin liever niet aan veulens of gemene/onbetrouwbare paarden... Een normaal paard netjes opvoeden of opgevoed houden is al moeilijk genoeg. REspect voor diegenen die de moeilijkere paarden ook netjes opgevoed krijgen, en als daar soms een wat onbevreesdere hardere aanpak voor nodig is, tja, misschien is het niet voor niets dat ik er niet de meest geschikte persoon voor ben.
Niet dominant genoeg, nog niet genoeg leiderschap :P Dat kun je dan maar beter weten van jezelf om ongelukken te voorkomen!