Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:02

Poes, wat heeft dat nou te maken met deze situatie? Ga je deze pony elke keer wat lekkers geven dan komt hij toch voor het voedsel, toch niet omdat je werkt met voedsel? Of zie ik dat verkeerd? Haha!
Het is gewoon een lokkertje en als hij er op af komt, geef je het hem als beloning. In de hoop dat hij de volgende keer nog wat sneller komt.......
Kan misschien best werken, maar ik vind het geen oplossing voor de onderlinge band tussen pony en mens, als ik heel eerlijk ben.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:12

Het heeft nog weinig te maken met dit topic aangezien het een reactie is op jouw post die ook een reactie was op een post van mij ergens helemaal in het begin Haha!

Werken MET voedsel hanteert enkele basisprincipes:
1 Er volgt niet altijd een beloning
2 De beloning is niet altijd voedsel
3 Er is geen enkele regelmaat terug te vinden in de frequentie van 1 en 2
4 Er wordt NOOIT belooFd wel belooNd

Bij elk aanleren van gedrag ga je het juiste gedrag bekrachtigen: positief (iets leuks toevoegen zoals aai of voedsel) of negatief (je neemt iets niet leuks weg zoals druk).

Of je nu bekrachtigt met voedsel of met een aai hangt ook van je paard af. Het belangrijkste is dat je paard de beloning ook echt als beloning ervaart. De voedselbeloningen gebruik je enkel bij het aanleren van moeilijke nieuwe dingen en vervang je zo snel mogelijk door andere beloningen.

Ik snap niet waarom mensen voedselbeloningen zo slecht vinden, in principe is het voor het paard net hetzelfde als een aai krijgen. Alleen heeft het meestal een iets krachtiger werking en gaan mensen er niet consequent mee om en dan krijg je erg vervelende paarden.
Klein beetje verdiepen in de leerpsychologie van zoogdieren en dan lijkt het toch een erg handig en eenvoudig te hanteren hulpmiddel.

Het heeft iig nooit wat te maken met naar je toekomen voor een snoepje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:18

ik heb slechts een keer gewerkt MET voedsel Lachen

en merrietje, hittemetitje niet zadelmak te krijgen, zo een onwijze singeldwang was niet normaal...... mijn "baas" heeft echt met haar gevochten en toen hij voor de tweede keer in 3 maanden tijd alsnog het zadel niet op kreeg maar wel met een blauw oog liep gaf hij het op......... en zei....... Kim doe jij het maar Lachen

Wat het dier nodig had was bewegen, het dier kon alleen haar spanning afvloeien van het aansingelen als het mocht bewegen..... nou is dat iets lastig met aansingelen, vooral de eerste stoot zegmaar Lachen dus dan had ik een hand brokken in mijn jaszak..... en terwijl mijn collega dan het zadel op deed, gaf ik volop brokken en zodra het zadel iets vast zat mocht ze gaaaahaaan Lachen Lachen na twee rondjes kwam er weer rust in, en kon je met behulp van de brokken de rest aansingelen.

3 maanden later was ze B klaar.

ze zal nooit makkelijk zijn met singelen, en je zal haar altijd moeten laten bewegen, brokken is niet meer nodig...... maar na de eerste aansingel, laten bewegen..... en dan is alles goed Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:22

In uiterste noodgevallen kan ik me voorstellen dat je iets met voedsel kan gaan doen, maar ik begin er gewoon het liefst niet aan. Knipoog

Zeker niet bij de typische 'aardetypes' (van holistisch DA Eric Laarakker), zoals Fjorden vaak kunnen zijn. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:26

Tis ook niet mijn manier Lachen Lachen maar ze liet zich er prima door afleiden Lachen

En soms dan moet je wel iets verzinnen wat net effe niet in je straatje past, maar wel effectief is Lachen Lachen

Fjorden worden er opdringerig van Lachen Dit was een heel beleefd, ontzettend sensibel zenuwachtig paard maar echt met een hart van goud, geen pas verkeerd gezet met de ruiter erop..... alleen dat aansingelen he, echt een drama Lachen zelfs een elastische dekensingel kon ze van flippen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:29

Ik doe juist heel veel met voedsel. De noodrem van mijn IJslander is erop 'gemonteerd' met behulp van voedsel. Veel kunstjes aangeleerd met voedsel als beloning. Behalve bij één shetlander, die wordt er strontvervelend van dus die krijgt vrijwel niets uit de hand.

Anoniem

Vroeger toen ik nog klein was haha, had ik zo'n ponietje wat zich liever ook niet wilde laten pakken. Handje biks in mijn zak of een veekoekje, en nooit een probleem, ach waarom er dan uren achteraan zitten?

Twiggy2008

Ja, ik begrijp heel goed dat je soms iets anders moet om het probleem op te lossen Lachen . Aansingelen is voor veel (extreem gevoelige) paarden ook niet prettig en geef ze eens ongelijk. Nou, als het werkte, lijkt me dat een prima oplossing..... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:32

Ik doe verder niet wat met voedsel.......... wat ik wel eens kan doen als ik het teovallig op zak is, is na het rijden een snoeppie, zo vanuit het zadel gegeven ofzo........

Ojaaa, schiet me ineens te binen, ik heb op een stal gewerkt waar de paarden 4 uur per dag buiten stonden, allemaal van die stoere boys, die erg graag het land op wilde natuurlijk Lachen bij de erge stoere jongens nam ik altijd een grote peen mee en liet ze onderweg aan de peen vreten Lachen Lachen ach ja, ik was toen nog jong en onder de indruk van grote bekken Lachen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:33

suleilitha schreef:
Vroeger toen ik nog klein was haha, had ik zo'n ponietje wat zich liever ook niet wilde laten pakken. Handje biks in mijn zak of een veekoekje, en nooit een probleem, ach waarom er dan uren achteraan zitten?

Hier exact hetzelfde met ons (inmiddels overleden) oude wijffie Lachen. Beetje biks en daarna was het ook meteen klaar. Nou ja, dan doe ik verder niet moeilijk, er was toch amper nog wat aan op te voeden Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:36

KiWiKo schreef:
ik heb slechts een keer gewerkt MET voedsel Lachen

en merrietje, hittemetitje niet zadelmak te krijgen, zo een onwijze singeldwang was niet normaal...... mijn "baas" heeft echt met haar gevochten en toen hij voor de tweede keer in 3 maanden tijd alsnog het zadel niet op kreeg maar wel met een blauw oog liep gaf hij het op......... en zei....... Kim doe jij het maar Lachen

Wat het dier nodig had was bewegen, het dier kon alleen haar spanning afvloeien van het aansingelen als het mocht bewegen..... nou is dat iets lastig met aansingelen, vooral de eerste stoot zegmaar Lachen dus dan had ik een hand brokken in mijn jaszak..... en terwijl mijn collega dan het zadel op deed, gaf ik volop brokken en zodra het zadel iets vast zat mocht ze gaaaahaaan Lachen Lachen na twee rondjes kwam er weer rust in, en kon je met behulp van de brokken de rest aansingelen.

3 maanden later was ze B klaar.

ze zal nooit makkelijk zijn met singelen, en je zal haar altijd moeten laten bewegen, brokken is niet meer nodig...... maar na de eerste aansingel, laten bewegen..... en dan is alles goed Lachen

Dat is hoogstens afleiden, ik vind werken met voedsel toch iets anders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:38

KiWiKo schreef:
Tis ook niet mijn manier Lachen Lachen maar ze liet zich er prima door afleiden Lachen

En soms dan moet je wel iets verzinnen wat net effe niet in je straatje past, maar wel effectief is Lachen Lachen

Fjorden worden er opdringerig van Lachen Dit was een heel beleefd, ontzettend sensibel zenuwachtig paard maar echt met een hart van goud, geen pas verkeerd gezet met de ruiter erop..... alleen dat aansingelen he, echt een drama Lachen zelfs een elastische dekensingel kon ze van flippen Lachen

Opdringerigheid heb je zelf in de hand en is volledig je eigen schuld denk ik dan, gewoon consequent mee zijn. Als ik met voedsel werk moet ik ahw een emmer wortels voor paard zijn neus kunnen zetten, en die gaat er niet naar kijken en er dus ook niet op staan wachten. Maar die zal wel blij verrast zijn als hij er een stukje van krijgt.
DAT noem ik werken met voedsel.

Aansingelen doe ik tijdens het rijden trouwens zo vaak mogelijk al stappend Ja Kunnen ze ook niet opspannen. Maar als je gewoon het zadel wil vastmaken is het idd wel moeilijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:40

Als er zo'n lesmeisje bij ons een klein snoepje in een van haar zakken heeft zitten en Sam gaat aaien, gaat hij meteen enorm rondsnuffelen, zo niet enorm 'klieren'. Ze mogen van mij dus ook echt geen snoepjes e.d. geven. Ben allang blij dat hij niet meer over me heen walst, als ik zijn emmer pak waarin nu (zomer) een Summerfit koek in een paar stukken ligt, hahaha...... Haha!
Heeft me best wat oefening en tijd gekost, voordat het kwartje bij hem viel dat ik het echt niet wilde hebben en dat hij echt netjes moest wachten tot ik bij hem ben met die emmer. Moet mezelf nog steeds heel groot maken en af en toe met het touw zwiepen, want hij kan enorm drammen en hij mag van mij dan echt geen stap verzetten, hoor....... Haha!

Poes, ik denk niet dat jij mijn paard kent, hoor. Reken maar dat ik hem opgevoed heb, maar dan nog zit er een enorme kop op. Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:42

Maar gewoon uit de hand voeren vind ik dus ook uit den boze hoor Ja Daarmee kweek je idd lastpakken.

Maar als je het heel bewust in de training meeneemt, kun je er elk paard respect voor laten hebben en gaan ze echt niet drammen. Daar moet je soms even de knop voor omdraaien bij die paarden, maar beleefdheid is een oefening zoals alle andere.

Kids snoepjes laten geven vind ik dus ook een grote

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:44

naja of het nou werken met of afleiden is Lachen ik heb voedsel gebruikt om mijn zin te krijgen Haha! Haha! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:44

Huilen van het lachen

Ook goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:47

Overdaad schaadt en alles weer "te" voor staat is niet goed, behalve tezamen tevreden te bed Haha!
Mijn bengel vertikte het om achteruit te lopen, duwen hielp niet, hij wilde niet achteruit van de trailer maar probeerde zich liever om te draaien, ga zo maar door, om gek van te worden, en onder het zadel snapte hij er helemaal de ballen van volgens mij.
Ik heb hem aan het halster gepakt, op het erf gaan staan, zo goed en zo kwaad het ging een stap terug geduwd, beloond met een biksje, paar keer herhaald. (niet steeds biks gevend overigens) maar met een kleine beloning werkte het voor ons beiden gewoon fijner. Ondanks dat hij het nu perfect op stemhulp doet, zelfs al sta ik tien meter verderop, schooit hij niet, bijt ook niet want hij is gewoon goed opgevoed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:48

Helaas lopen die kids bij ons altijd met hele dozen snoepjes en als ik dan NEE zeg, kijken ze me aan alsof ik de grootste dierenmishandelaar ben van de wereld. Haha!
Mijn paard heeft ten eerste die troep niet nodig en ook al leer ik hem van alles, hij heeft gewoon snel teveel eigen initiatief. Daarom ben ik ook dol op hem, hoor, want ik hou wel van een pony die zelf na kan denken met leuke acties op zijn tijd, maar ben wel heel streng in zulke gevallen.

Hij is bv ook zo'n paard die graag een plukje gras meeneemt, als het hem lukt. Haha!
Ook streng verboden bij mij, zodra ik hem uit het land haal. Duivel
Geef je hem 1 vinger dan pakt hij niet 1 hand, nee, meteen 10 handen, vrees ik. Bloos

Ik zie geen reden met hem met voedsel te werken, als hij al zo trots kan zijn op mijn belonende stem of om een knuffel of aai. Voeding tijdens de training voegt bij ons niets toe..........

Vroeger als kind dacht ik er heel anders over, hoor. Haha! Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:51

Als het niets toevoegt hoef je het dan ook zeker niet te gebruiken Lachen Ik vind niet dat iedereen voedsel MOET gebruiken Haha! Ik zeg alleen dat de meeste mensen er gewoon volledig verkeerd mee werken en dan plots een bijterige hufter naast zich hebben.

Ik gebruik helemaal geen snoepjes trouwens maar stukjes appel of schijfjes wortel. Mat 1 wortel kom ik makkelijk een half uur a 3 kwartier toe en in die tijd doe ik echt intensief door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:52

@ Nadya ben het wel met je eens Haha! Haha!

Op een of andere manier groeide de paarden waar ik mee werkte als ik zei "jaa daar" Of goedzo vent!...... grote jongen/meid deed het hem ook altijd wel...

en ik vond dat ze daar juist meer op reageerde qua houding en inzet dan op dat snoepje Lachen

als ik liet merken dat ik trots op ze was, dan gingen ze vaak nog net effe dat stappie verder, deden ze nog net even meer hun best....... en dat heb ik met een stukje eten niet voor elkaar gekregen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:53

poes schreef:
Als het niets toevoegt hoef je het dan ook zeker niet te gebruiken Lachen Ik vind niet dat iedereen voedsel MOET gebruiken Haha! Ik zeg alleen dat de meeste mensen er gewoon volledig verkeerd mee werken en dan plots een bijterige hufter naast zich hebben.

Ik gebruik helemaal geen snoepjes trouwens maar stukjes appel of schijfjes wortel. Mat 1 wortel kom ik makkelijk een half uur a 3 kwartier toe en in die tijd doe ik echt intensief door.

hihi maar das met alles, straf je verkeerd dan krijg je ook een onhandelbaar dier, beloon je verkeerd idem Lachen Lachen

wat ik wel graag doe is na het werk als het dier op stal of land staat een paar wortelen oid Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:55

Dat doe ik dus ook, een paar wortelen, of een handje brok, maar dan wel gewoon in zijn voerbak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:56

inderdaad in de voerbak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:58

En inderdaad, bij "Goedzoooooo ventttt!!" doet hij er altijd, altijd een schepje bovenop!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:01

En dat doe ik zelf dan weer nooit haha, zolang het maar werkt toch? Ik vind ook dat een aai of een goed zo even belangrijk zijn hoor.