Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

19karen89

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:48

ik vind schoppen zo paardonterend,,, een instructeur heeft het eens gedaan bij het manegepaard waar ik op reed. dit omdat ik het niet achterwaarts kreeg, ik voelde me zóo schuldig tegenover dat paard (les er ook níet meer hoor) ik had toen echt zoiets van nou dat doe je toch niet.

maargoed ontopic Bloos Zou een hoefsmid dat bij mijn paard doen dan kan hij zijn spullen pakken, ik betaal hem om mijn paard goed te behandelen en voor dat geld hoeft hij niet te schoppen. Het is dan natuurlijk wel míjn taak om te zorgen dat mijn paard zich gedraagt bij de hoefsmid, daarin moet ik hem dan trainen. Het is natuurlijk ook niet fijn als zo'n smid 6 van die niet-stil-staande paarden per dag heeft, dan houdt hij geen enegie en geen rug, meer over. Maargoed over schoppen ben ik echt niet te spreken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:50

ach kom nou....... wij mensen kunnen niet een 20ste skuppen als een paard kan..... denk je nou werkelijk dat een paard daar wat van heeft????

Hij schrikt er hoogstens van, maar dier heeft er niet eens een blauwe plek van........ en ik heb al drie botten gebroken door gericht trappen van een paard........ en dan heb ik het niet over mijn ribben

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:52

ik vind schoppen zo paardonterend

Dat is hun nonverbale manier van communiceren, dat schoppen, dat is niks onterend!
Als je als mens een vorm van die communicatie kunt hanteren dan is daar niks mee mits terecht en goed getimed! Knipoog

Ga maar eens in een groep paarden kijken en geef voer op een plek! dat blijft lang niet altijd bij dreigen, hoor!

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:53

hoe weet jij dat nou,
dat kan ie best hebben,,, jaaa vast dan is ie de volgende keer vast en zeker super braaf

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:54

detour schreef:
ik vind schoppen zo paardonterend

Dat is hun nonverbale manier van communiceren, dat schoppen, dat is niks onterend!
Als je als mens een vorm van die communicatie kunt hanteren dan is daar niks mee mits terecht en goed getimed! Knipoog

Ga maar eens in een groep paarden kijken en geef voer op een plek! dat blijft lang niet altijd bij dreigen, hoor!

en als jij nou een paard hebt die scheit aan mensen heeft........ en echt die bestaan

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:55

Taco was vroeger altijd vreselijk irritant...
Constant benen wegtrekken e.d.
Maar mijn smid weigerde op hem een schop voor zijn kont te verkopen.
Totdat ik het zat was en hem zelf een flinke schop verkocht. Toen was het meteen over.
Nadien heeft mijn smid hem nog 1x zelf onder zijn kont geschopt en nu is hij zo mak als een lammetje.

Buik schoppen vind ik not done maar een schop onder zijn kont mag hij best hebben...
Mijn smid heeft maar 1 rug en ik vind dat mijn pony dat uurtje best wel even stil kan staan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:57

19karen89 schreef:
hoe weet jij dat nou,
dat kan ie best hebben,,, jaaa vast dan is ie de volgende keer vast en zeker super braaf

Dat heb ik geleerd van een Nederlandse etholoog, dame! Ze heet Machteld van Dierendonck, ik heb colleges gevolgd bij haar en ze heeft jarenlang onderzoek gedaan. Een groep paarden bevat een hierarchie, zonder hierarchie overleeft een kudde niet. Op een afgebakend terrein wordt de hierarchie nog sterker bevestigd, en dmv dreigen met lichaamstaal, bijten, trappen wordt die bevestigd en gehandhaafd, dat hoort bij het gedragspatroon.

Lees je alleen de Penny? kom gerust een langs bij ons, we hebben een aantal paarden staan. Dan zie je hun gedrag, daarbij gaan die trappen veel harder dan wat wij kunnen produceren aan trappen.

Als je zelf met paarden omgaat en je hebt deze hierarchie niet duidelijk bevestigd en je dier respecteert jou niet als zijn hogere, dan kan het jou ook nog eens duur komen te staan.
Is dat dan mensonterend?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:59

Ik heb je eerdere post verkeerd begrepen/gelezen Detour! Sorrie Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:04

Maakt niet uit, hoor, ik ben gewoon verbaasd over de naiviteit van 19karen89, thats all! Knipoog

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:08

ach zoals je het doet doe je het, maar ik ga me er niet beter door voelen als ik mijn paard moet gaan staan trappen wil hij stilstaan, dan is de lol er snel af.
Dat paarden dit gedrag in groepsverband vertonen, ja dat weet ik Koe Maar ik ben geen paard, ik ben zijn ruiter...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:13

19karen89 schreef:
ach zoals je het doet doe je het, maar ik ga me er niet beter door voelen als ik mijn paard moet gaan staan trappen wil hij stilstaan, dan is de lol er snel af.
Dat paarden dit gedrag in groepsverband vertonen, ja dat weet ik Koe Maar ik ben geen paard, ik ben zijn ruiter...

Als je het goed doet hoef je hem ook maar 1x een trap te verkopen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:14

Karena.......... kijk eens buiten jouw paard......... er lopen echt paarden op deze wereldbol rond die niet zo makkelijk zijn als de jouwe....

hoe ga je hun dingen duidelijk maken als een foei niet helpt"???

en ik ben inderdaad van de een keer goed........ ik wil mijn paard niet iedere dag op zijn falie geven

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:18

Als een hoefsmid mijn paard zou trappen had ik er echt wat van gezegt!! Boos! Niemand die je je paard laat trappen toch!

Sandy is ook vrij moeilijk met de hoefsmid we hebben nu de ultieme hoefsmid,, praam dr om en als die klaar is en de praam er af is aait ie er nog ff gaat echt super! Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:18

19karen89 schreef:

Jij bent zijn ruiter maar je zult op in zijn taal moeten spreken om jezelf te laten horen, zodat je dier je verstaat. Het is de bedoeling dat we ons in hen verdiepen en we mogen niet verwachten dat ze ons begrijpen. 1x een goed getime trap is juist prima idd, want daarna hoeft dat niet meer.
Betuttelen met liefkoosnaampjes en inconsequent zijn is een stuk zieliger voor je paard, hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:14

precies, mijn jaarling heeft ook wel eens een beste schop gehad, hij begon met zn voorbeen te slaan, heb 1 waarschuwing gegeven, maar toen de staleigenaar hem vast had probeerde hij het nog een keer, zulke dingen ga ik niet pikken van hem, hij heeft daarna nooit meer gedaan

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:23

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

Zo zeg! Ik had er ook zo een. Mijn paard houd niet van vreemde mensen en die hoefsmid was bang voor hem en hup paar trappen in de buik!! Nou die hoefsmid hoefde niet meer terug te komen. Nu hebben we een hele lieve met veel geduld en hte gaat al beter Ja

__Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:52

xKatleentjex schreef:
Wanneer het geoorloofd is hangt gewoon volledig van de situatie af. Een bang paard die een tussen het bekappen door eens een pasje links of rechts zet een rotschop verkopen is wat teveel van het goede. Maar als je als smid een onopgevoede knol hebt die het gewoon uit arrogantie vertikt stil te staan, mag die serieus op zijn donder krijgen. Een smid moet zijn werk ook goed kunnen doen, en als hij de hele tijd achter het paard moet blijven aangaan gaat dat niet zo goed Haha! .

mee eens,
maar als het paard niets verkeerd doet maar de smid is een beetje kribbig
moet hij het niet wagen mijn paard te straffen!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:24

Ligt eraan of je paard echt bang is of als ie loopt te klooie !

als ie echt bang is en de hoefdsmid trapt hem zal ik er wel wat van zeggen,

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:26

Mii_Jessica schreef:
Als een hoefsmid mijn paard zou trappen had ik er echt wat van gezegt!! Boos! Niemand die je je paard laat trappen toch!

Sandy is ook vrij moeilijk met de hoefsmid we hebben nu de ultieme hoefsmid,, praam dr om en als die klaar is en de praam er af is aait ie er nog ff gaat echt super! Lachen

super oplossing een praam Knipoog !!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:30

Niet elk paard tolereert een praam; het kan zelfs levensgevaarlijk zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:27

De laatste keer dat mijn NBer er was, heeft mijn paard naar hem geschopt. Je moet weten dat mijn paard nooit, maar dan ook nooit een keer naar een mens geschopt heeft. En wat deed mijn NBer? Die zei meteen heel eerlijk dat hij iets te snel te werk was gegaan, dus dat het terecht was dat Sam een schop gaf. Hij deed niets (had 'ie niet moeten wagen ook, want ik was erbij Haha! en ik zag heel goed wat er gebeurde).

Even later bekapte hij Sam los, als altijd (ik hoef mijn paard niet eens meer vast te houden tijdens het bekappen). Kijk, dat vind ik nou een echte paardenman. Lachen
Iemand die echt door een paard heen kan kijken. Nee hoor, de eerste de beste die mijn paard trapt of slaat, vliegt er direct uit. Ja Doei, doei

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:29

ook als het wel terecht is???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:33

Het is nooit terecht, KiWiKo. Ik heb een bijzonder mensgericht, vriendelijk paard en geloof me, staat 'ie een keer wel te draaikonten, dan is er altijd een goede reden voor vanuit mijn paard gezien.
Die ervaringen heb ik al opgedaan met mijn eerste twee hoefsmeden. De een was de onrust zelve en de ander was gewoon een ruwe, onbehouwen vent. Werd zelf al gek van die twee kerels (ik ben een hoogsensitief persoon, mocht het je wat zeggen Knipoog ), laat staan mijn paard, die nog 1000x sensitiever is........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:34

Ik zou die twee hoefsmeden trouwens wel een keertje willen uitnodigen hoe mijn 'draaikont' van destijds, zich nu losstaand laat bekappen, hihi....... Ze zouden hun ogen niet geloven, vermoed ik. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:40

Maar stel nou eens dat jouw paard een ander karakter had gehad, eentje met een deep dark side Lachen