wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:41

Foetsji schreef:
Ayasha schreef:
Tegenwoordig zeggen ze van elke hengst wel dat ie moeilijke karakters geeft. Dus dat zal voor Ramiro ook wel zo zijn.

Omdat veel mensen niet meer fatsoenlijk met hengsten kunnen omgaan. Ze beschikken over veel te weinig kennis en ervaring en er dus geroepen wordt dat het paard een rotzak is. En hiermee bedoel ik niet de situatie van de TS. Maar wel de mensen die te hooghartig en te eigenwijs zijn de schuld eens bij zichzelf te zoeken.

Dit gaat wel heel erg offtopic.

TS zit met een grandioos probleem waar een oplossing voor gevonden moet worden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:42

Nikass schreef:
Ik kan het ook even niet meer volgen hoor. Ik heb niets gelezen over een medisch verleden/operatie van dit paard. Heb ik iets over het hoofd gezien?
Kan iemand me nog even bijpraten? ;)

Foetsji dat ben ik wel met je eens, maar hoe zou dat in dit geval dan moeten worden opgelost? Lijkt mij niet verstandig dat ts zelf weer met m aan de gang gaat.

Ik denk dat ze dat zelf ook heel goed weet. En dus zal ze diverse opties moeten overwegen. Is ze gebaat bij verschillende invalshoeken. Ervaring van anderen. En niet alleen vanuit één richting die zo ongeveer wordt opgedrongen. Chappeau voor de TS dat ze zich niet gek laat maken!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:42

MarjanB schreef:
bruintje123 schreef:
Wat is er zo moeilijk aan Ramiro?
Dat zit in zoveel springpaarden.
Operatie heb ik ook gemist.

Niks ik heb er 2 gehad met ramiro en beide mega fijne paarden!

Nee daarom, begreep dat ook al niet. Een sportpaard moet ook karakter hebben.
Wat heb je er anders aan in de ring of in het parcours als hij er niet voor wil gaan.
Een paard dat niet over het hout wil, niet mee wil denken daar heb je niets aan.
Dat maakt ze nog niet lastig zoals enkele hier schrijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:49

Volgens mij voldoet het paard van de TS perfect aan de omschrijving lastig. Zelfs gevaarlijk.

En om dat paard draait het hier toch :?.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:51

_San87_ schreef:
Volgens mij voldoet het paard van de TS perfect aan de omschrijving lastig. Zelfs gevaarlijk.

Klopt.
Maar dat heeft niets met de afstamming te maken.
Maar met de opvoeding in zijn verleden.
En de leugenachtige vorige eigenaar die informatie achter heeft gehouden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:51

Ayasha schreef:
Ja hoor Mondy. :)
Waarom wil jij dit paard zo graag dood?
Als TS en haar vriend het eerst willen uit zoeken is dat hun goed recht.

Ik wil niks heel graag. Maar ik ben wel van mening dat er asap iets moet gebeuren voor het wel fout gaat.
Dat mijn mening dan een spuitje zou zijn ok..

Dat ts t uit wil zoeken snap ik heel goed. Ik bedoel meer de mensen die hier posten nav het benoemen dat iemand m ook zou laten inslapen/slachten.
Dat laatste aan ts bedoeld is puur interesse wat er ondertussen met m gebeurd :)

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:54

bruintje123 schreef:
_San87_ schreef:

Klopt.

En dat is de kern! Hier zijn huidige eigenaar én paard de dupe geworden! Degene die schuld treft is de vorige eigenaar. Niet de huidige of het paard! Dus is het paard gewoon een rotzak of zijn gedrag een gevolg van....?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:57

Foetsji schreef:
[
Omdat ook een paard recht heeft op leven? Omdat ook een paard recht heeft op een kans. Omdat ook een paard slachtoffer kan zijn? Wat niets afdoet aan het feit dat het voor de slachtoffers van dit paard ook geen pretje is. Maar dat mensen zo makkelijk afhaken wanneer dieren reageren volgens hun instinct uit hoogstwaarschijnlijk zelfprotectie vind ik shockerend. Zeker op een paarden forum. Zoveel gemakzucht. Zo makkelijk dat er geroepen wordt dat een paard naar de slager moet. Kijk toch eerst eens naar jezelf! Waarom doet een paard wat hij doet. Waarom zijn paarden, honden, kinderen vaak strontvervelend bij dezelfde mensen. Ik heb nooit agressieve dieren.

Kun je makkelijk zeggen vanachter je toetsenbordje :D :D

Foetsji schreef:
Ik heb nooit agressieve dieren.

Waar je mee impliceert dat het wel aan TS zal liggen allemaal.
Sommige paarden zijn nu eenmaal zo. Misschien ben jij die nog niet tegen gekomen.

Het hebben van zo'n paard brengt veel risico met zich mee en daarmee ook verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. De vorige eigenaresse van het paard heeft jarenlang dat risico gedragen en die verantwoordelijkheid genomen. En dat is naar blijkt niet altijd goed gegaan. Nu zit ze zelf met een kindje en dat maakt je toch anders kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ik zie dat eerder als reden dat het paard weg moest dan het "geen tijd" excuus. Ik denk dat de vorige eigenaresse kersverse moeder met zichzelf en haar kindje ook geen risico meer wil nemen.
Wel een (lage) streek om dan een ander letterlijk met het probleem "op te zadelen". Als zij haar verantwoordelijkheid had genomen had TS nu geen probleem gehad. Maar ja, het geld is ook wel fijn...

Ook Catnip probeert het zo te draaien dat TS wel het probleem zal zijn. Niet zo verwonderlijk want een kennis van de vorige eigenaresse.

Een makkelijke weg zoals jij insinueert is het niet. Een paard laten inslapen of naar de slager brengen is dat nooit. TS heeft hem daarvoor ook niet gekocht. Het is al moeilijk genoeg zonder dat jij haar een schuldgevoel aan gaat praten, besef dat.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:59

Mij graag niet verantwoordelijk maken voor jouw gedachtengang. Mij graag niet betichten van iets dat ik niet geschreven heb en verder eerst beter lezen en dan pas reageren!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:01

Foetsji schreef:
Mondy schreef:
Ik snap werkelijk waar niet dat er zo op door wordt gegaan met waaraan het heeft gelegen en dat er nog een kansje is voor het paard.
Ja er is een reden waarom hij dit heeft gedaan... Natuurlijk.
Dat kan simpelweg een kronkel in de kop zijn of een onjuiste opvoeding van iemand.
Feit blijft dat dit het zoveelste akkefietje (om het maar even luchtig te houden) is met gruwelijke gevolgen.
Waarom altijd proberen een verknipt paard toch op te Lappen ? Soms is het beter voor het paard maar ook de mensen er omheen om er mee te stoppen.
Moet er perse tijd en moeite worden gestopt in die onbegrepen paarden dan zou ik zeggen kijk eens naar die paarden die te koop staan die niet dit soort aanvallen hebben gemaakt. Steek daar de tijd in om er een gelukkig paard van te maken.

Ik vraag mij altijd af of er ook zo gereageerd wordt als het je eigen vlees en bloed is dat te grazen wordt genomen ;)

Ts wat gebeurd er nu eigenlijk in de tussentijd met hem ? Want we zijn weer een paar dagen verder en zoals ik het zie gaat t nog wel even duren voor er überhaupt actie komt ?
Voor jou niet fijn als je er met angst heen moet en voor paard niet fijn als er niks mee gebeurd ?

Omdat ook een paard recht heeft op leven? Omdat ook een paard recht heeft op een kans. Omdat ook een paard slachtoffer kan zijn? Wat niets afdoet aan het feit dat het voor de slachtoffers van dit paard ook geen pretje is. Maar dat mensen zo makkelijk afhaken wanneer dieren reageren volgens hun instinct uit hoogstwaarschijnlijk zelfprotectie vind ik shockerend. Zeker op een paarden forum. Zoveel gemakzucht. Zo makkelijk dat er geroepen wordt dat een paard naar de slager moet. Kijk toch eerst eens naar jezelf! Waarom doet een paard wat hij doet. Waarom zijn paarden, honden, kinderen vaak strontvervelend bij dezelfde mensen. Ik heb nooit agressieve dieren. Ik heb wel een paar lastpakken die ik goed geconditioneerd moet houden. Mijn verantwoording, mijn taak!
Ik ben blij dat de TS er niet zo lichtvoetig over denkt als sommige hier. Ze er goed over wil nadenken wat en hoe. En dat terwijl juist zij slachtoffer is!

Er wordt zo makkelijk van alles geroepen, geadviseerd. Soms totaal ondoordacht. Meegeroepen met de meute. Jammer dat anders denkende soms gewoon grof benaderd worden. Jammer dat mensen met iets meer mededogen voor het paard niet eens meer in topic durven te reageren omdat ze kompleet worden weggezet als mensen met een belachelijke mening.

Er zijn vaak meerdere kanten aan een probleem. De makkelijke weg mag dan makkelijk zijn maar dat zegt niets over het feit of het ook de enige juiste is!

De mensen die de mening hebben om m in te laten slapen worden anders ook makkelijk weggezet alszijnde er te licht over denken.
Nee natuurlijk niet. Elk dier inslapen is rot en ronduit klote.
En fijn dat jij die verantwoordelijkheid wel kan nemen maar 90% als het al niet meer is kan dat niet met zo'n geval.
Als iemand die 100% zeker weet wat ie doet m over wil nemen en t wil proberen .... Maargoed ik zou me afvragen of t alle risico's waard zouden zijn.
We moeten niet vergeten dat we nooit zoals een paard kunnen denken simpelweg omdat we het niet zijn. Je kan er zoveel mogelijk naartoe streven natuurlijk. Echter gaat er altijd een moment komen dat je net even "verkeerd" reageerd..en doe jij t niet dan doet de hoefsmid of wie dan ook wel.
Het is niet dat dit paard nog geen enkele kans gehad heeft ;)

Bekijk het eens met honden. 9 van de 10 keer is t baasje degene die ervoor zorgt dat de hond gevaarlijk is. Na 1 bijtincident kun je nog zeggen ok we laten het iemand proberen die wel weet wat ie doet.
Vervolgens bijt ie nogmaals met ernstige gevolgen (zoals hier)
Wat gebeurd er dan ? Hond wordt ingeslapen.
En wat gebeurd er als dat niet zo is en t weer fout gaat ? Dan spreekt iedereen er schande van dat het niet eerder is gebeurd.

Ja een paard hond of wat dan ook heeft recht op leven..maar we moeten niet daarin doorschieten als het gevaarlijk wordt vind ik.

Dat mensen niet durven te reageren vind ik trouwens ook echt niet kunnen ! Zoveel mensen zoveel meningen toch :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:01

Foetsji schreef:
bruintje123 schreef:
Klopt.

En dat is de kern! Hier zijn huidige eigenaar én paard de dupe geworden! Degene die schuld treft is de vorige eigenaar. Niet de huidige of het paard! Dus is het paard gewoon een rotzak of zijn gedrag een gevolg van....?

Als ik de berichten van TS zo eens lees, dan is paard een enorme klootzak en gevaarlijk, paard is in de huidige situatie nergens de dupe van geworden, het doet gewoon wat het vaker succesvol deed.

Hoe moeilijk ook, ik zou het wel weten.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:20

ben nieuwschierig naar de foto"s kan ze niet openen? link? mag in pb

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:22

Als ik kijk naar mijn Ramiro en die van andere die ik ken kan het zeker niet aan de afstamming liggen! Wat een lieve paarden! Wat ik al ergens in t begin posten: volgens mij wordt een paard niet zo geboren! Denk zeker dat de mens debet is aan dit soort gedragingen echter kan het ene karakter hier wel een weg in vinden en een andere karakter niet! Wie weet wat er in die 14 jr gebeurt is! En wat er in zijn eerste 4 levensjaren zijn gebeurd?? Van veel flessenveulens is bekend dat ze gedragsproblemen gaan vertonen..Maar een veulen wat met 3/ 4 mnd bij moeders wordt weggehaald kan ook ongewenst gedrag gaan vertonen! In het geval van Ravottie: er is nooit meer te achterhalen hoe zijn leven in de voorgaande 18 jaar is verlopen! Blijft giswerk..sneu voor alle partijen! Elk paard verdient bij mij een kans maar als ik echt serieus gevaar ga lopen dan komt mijn overlevingsinstinct in werking en dat kan nooit de bedoeling van een hobby zijn! Gevaar lopen voor je eigen leven!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:26

Hm ik heb dit topic een beetje gevolgd en wilde in ieder geval dit nog even toevoegen. Zijn gedrag lijkt heel erg op "hengsten" gedrag, is het al uitgesloten of het geen klophengst is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:28

De zussen van Willem Holleeder zijn ook niet geschoffeld en niet elke psychopaat heeft een slechte jeugd gehad.

Sommige mensen en dieren hebben een afwijking en ja... sommige zijn zelfs zo geboren.

De beste stuurlui staan weer aan wal!

Ik hoop dat je Tot een goeie oplossing komt ts... Doe vooral wat je hart je ingeeft!

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 14:36

Ravottie is 10jaar geleden geopereerd aan zijn griffelbeentje, hier heeft hij nooit veel last van ondervonden (zegt vorige eigenaresse) en is me bevestigd door DA

Dit is ook de reden dat hij niet meer intensief dressuurmatig of jumpinggericht mag/kan rijden, wat ook zeker onze bedoeling niet was met hem!

Hij staat nu gewoon op zijn weitje, ver weg van iedereen en alles.. Ik zit in italie tot maandag (was geboekt dus kon er niet onderuit) en als we terug zijn komt meteen DA.

En over dat niet gek worden.. Kan u verzekeren dat er al veel traantjes zijn gevloeid over verschillende reacties hier, maar dat hoort erbij zeker. ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:58

Ik kan mij voorstellen wat een teleurstelling dit is..maar paarden zijn gedomesticeerde grote huisdieren en alleen zo kunnen we in Nederland nog paarden houden...het plaatje moet daarom dan ook kloppen..voor zowel paard, ruiter als verzorger en soms is het beter als een paard een onvoorspelbaar gedragspeobleem heeft, wat wellicht in de afgelopen jaren is ontstaan, maar als leek niet valt op te lossen, los te laten..

Ik vind het het meest oneerlijke dat je door de vorige eigenaar gewoon gebruikt bent...zij vond haar paard kennelijk niet leuk genoeg waardoor ze amper kwam. Dier heeft in al die tijd stalondeugden omtwikkeld die in vrijheid helaas pas te merken valt...boos op de mens.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:30

Babootje schreef:
Ook Catnip probeert het zo te draaien dat TS wel het probleem zal zijn. Niet zo verwonderlijk want een kennis van de vorige eigenaresse.

Graag beter lezen voor je dingen roept.
Ik insinueer helemaal niet dat TS het probleem is. Ravottie is in de omgang altijd een moeilijk paard geweest, en altijd zeer 'mondgericht' (overal met zijn mond aan willen zitten, overal aan knibbelen, alles werd uitgebreid onderzocht met zijn mond). Freud zou zeggen dat ie in zijn orale fase is blijven steken :D af en toe durfde hij ook zeker eens te 'knoepen' zoals we in België zeggen. Maar zoals hij TS tussengepakt heeft, is natuurlijk een heel ander verhaal dan zijn gekende deugnieterige gedrag.
Ik zeg nérgens dat dat aan TS ligt, en ik weet ook niet waarom hij dat deed, ik was er niet bij.

En het valt me zelf ook tegen dat Ravottie is verkocht (ik ben van het "een dier heb je voor het leven"-principe), maar ik kan wel zeggen dat de vorige eigenares een erg kundig paardenmens was. Zowel qua rijden als qua omgang. De 4 jaar die hij bij de fokker doorbracht weet ik niets over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:34

Catnip schreef:
Babootje schreef:

Graag beter lezen voor je dingen roept.
Ik insinueer helemaal niet dat TS het probleem is. Ravottie is in de omgang altijd een moeilijk paard geweest, en altijd zeer 'mondgericht' (overal met zijn mond aan willen zitten, overal aan knibbelen, alles werd uitgebreid onderzocht met zijn mond). Freud zou zeggen dat ie in zijn orale fase is blijven steken :D af en toe durfde hij ook zeker eens te 'knoepen' zoals we in België zeggen. Maar zoals hij TS tussengepakt heeft, is natuurlijk een heel ander verhaal dan zijn gekende deugnieterige gedrag.
Ik zeg nérgens dat dat aan TS ligt, en ik weet ook niet waarom hij dat deed, ik was er niet bij.

En het valt me zelf ook tegen dat Ravottie is verkocht (ik ben van het "een dier heb je voor het leven"-principe), maar ik kan wel zeggen dat de vorige eigenares een erg kundig paardenmens was. Zowel qua rijden als qua omgang. De 4 jaar die hij bij de fokker doorbracht weet ik niets over.

TS had het over eerdere ongelukken met dit paard. Zij hoorde dat van de pensionhouder. Dat strookt niet helemaal met het verhaal dat jij hierboven schetst.

Niet als aanval bedoeld, maar de verhalen zijn wel compleet anders.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:48

Catnip, dat wetende zou het de vorige eigenaar sieren als zij het paard terugneemt.
Goed voor ts en het paard.
Problem solved

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:51

Ravottie18 schreef:
Ravottie is 10jaar geleden geopereerd aan zijn griffelbeentje, hier heeft hij nooit veel last van ondervonden (zegt vorige eigenaresse) en is me bevestigd door DA

Dit is ook de reden dat hij niet meer intensief dressuurmatig of jumpinggericht mag/kan rijden, wat ook zeker onze bedoeling niet was met hem!

Hij staat nu gewoon op zijn weitje, ver weg van iedereen en alles.. Ik zit in italie tot maandag (was geboekt dus kon er niet onderuit) en als we terug zijn komt meteen DA.

En over dat niet gek worden.. Kan u verzekeren dat er al veel traantjes zijn gevloeid over verschillende reacties hier, maar dat hoort erbij zeker. ;)

Dat is helemaal niet raar ts.. Wij, van achter ons schermpje, hebben makkelijk praten. Wij hebben geen emotionele band met het paard. Jullie wel! En ondanks wat het paard je heeft aangedaan geef je toch om het dier en dat is helemaal niet gek.
Jullie moeten zeker de dierenarts het paard laten onderzoeken als het jullie gerust stelt.
Het is een enorm lastige situatie.. En een ongewoon gebeuren. En natuurlijk wil je een paard niet dood maken, je hebt immers ook de goede kant van het paard gezien. Dat maakt het allemaal verschrikkelijk moeilijk!
Maar ts, jullie zijn eigenaar en jullie beslissen wat er met het paard gebeurd.jullie moeten daar een goed gevoel bij hebben, niet een stel bokkers.

Ik wens jullie nogmaals heel veel sterkte! Hopelijk kunnen jullie met de DA tot een goed besluit komen.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:25

Nou daar komt nog een mening van een bokker :D

Nee ff serieus nu, jeetje zeg wat een beet! En een groot probleem wat er nu moet gaan gebeuren.
Eigenlijk zijn er twee opties:

1. Een professional erbij halen en dmv heel veel grondwerk en weet ik veel het paard proberen te heropvoeden. Maar het paard is 18, heeft zich zijn hele leven al zo gedragen dus het zal er niet zo maar uit te krijgen zijn. Het is de vraag of het überhaupt er nog uit gaat. Het zal iig veel tijd, moeite en geld gaan kosten (als je zo'n professional erbij haalt). En het is ook nog gevaarlijk, aangezien het paard tot van alles in staat is.

2. Het paard een spuitje geven. Hierbij is weer het probleem dat veel DAs dit idd niet willen doen omdat het paard in een goede conditie is en lichamelijk is er waarschijnlijk niets mis. En natuurlijk hebben jullie een band met het paard, en dat ga je ook niet zomaar in laten slapen.

TS, ik wens jullie heel veel sterkte met deze moeilijke keuze! Echt ongelooflijk lastig, ik weet zelf eigenlijk ook niet wat ik zou doen, voor welke optie ik zou gaan.

EDIT: met een professional bedoel ik iemand met veel verstand van 'probleempaarden'

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:28

Het paard heropvoeden tot een paard dat niet meer bijt is een illusie.
Je kunt het paard laten leven als het verzorgt wordt door iemand die er mee om kan gaan. En waarschijnlijk zal er dan maar 1 persoon bij kunnen en zal hij een ander alsnog aanvallen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:51

Waarom overleg je niet met de vorige eigenaresse. Ze heeft hem veertien jaar verzorgd. Misschien neemt zij hem graag terug als blijkt dat hij bij een ander problematisch gedrag vertoont.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:53

JPS, misschien in elk geval even de berichten van TS zelf lezen. De vorige eigenaresse trekt haar handen er van af.