Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:27

Ayasha schreef:
Zo zacht als kan en zo hard als moet.. :)

+1

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:30

De kleinste die thuis staat lijkt een heilig respect opgebouwd te hebben voor mannen, als veulen af aan al, dat is ie nooit meer helemaal vergeten lijkt wel. Hoewel hij wel zo ver is, dat hij gehanteerd kan worden door de heren ook. Hij prefereert nog steeds vrouwen (en eerlijk; eigenlijk nog het liefst ik. Vermoedelijk omdat ik degene ben die hij elke dag ziet en dus kent). Ik weet niet wat er mis gegaan is, wel dat het voor zijn eerste levensjaar gebeurt moet zijn (want hij kwam als jaarling en was toen al zo.) maar alsnog zijn die dieren vaak makkelijker te corrigeren dan de verwende nestjes. :)

Dat kleine mormel moet je met rust behandelen en tijd geven en hoewel hij bij mannen nooit 100% ontspant, is er dan wel fijn mee te werken...

Maar die merrie (ronduit het meest verwende paard dat ik ooit in handen gehad heb.) dat wil je niet weten hoeveel tijd en inspanning dat gekost heeft.. en ik ben er van overtuigd, dat een ander het niet gedaan had met 'r...

Sam was een heel ander verhaal. In mijn persoonlijke mening is Sam een erg onzeker paard waar problemen mee waren omdat ze zijn acties verkeerd interpreteerde als zijnde dominantie.. Maar goed, nu begeef ik me in feite op dun ijs.. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-01-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:30

Ayasha schreef:
Mijn ervaring is dat er veel meer verwende, ooit brave, paarden rondlopen (als ze geluk hebben, er zijn er ook genoeg die geen herkansing krijgen en bij de slacht belanden omdat ze vals zijn terwijl ze gewoon verkl**t zijn door de braaf-aaien methode) dan paarden die "te hard aangepakt" zijn. :) Waarmee ik niet wil zeggen dat die laatste niet bestaan. Maar die eerste kom ik veel en veel frequenter tegen. Veelal paarden die gewoon niet begrepen zijn, bange, onzekere paarden, die niet genoeg leiding krijgen, uit noodzaak, zelf "leiding nemen" hoewel ze die niet willen en dán als dominante rotbok gezien worden terwijl het bange muisjes zijn die in die positie gedwongen werden door een eigenaar die een goed getimede tik "niet nodig" vond. :)

Die hebben we hier ook gehad, 2 stuks. Je haren gaan er van overeind. We hebben ze met veel regelmaat, consequent zijn, weer goed gekregen. Bij de een ging dat geleidelijk en bij de ander viel 'ineens' het kwartje dat wij van die horken nog niet waren. Maar wat waren ze verkloot zeg.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:31

Eigenlijk heb ik het niet over een jaarling maar een 18 jarige Arabier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:33

Dat gaat op dezelfde manier, geduld, geduld, geduld en nog eens geduld en vooral, heel veel rust.. :)

Maar weet je wat het is: zulke dieren krijgen ten eerste vaker een 2e kans want zielig trekt aan.. en ten tweede "voegen" ze zich sneller omdat ze in wezen "enkel" vertrouwen missen...

Die verwende krengen wil niemand, want dat zijn valse rotbokken .. Dat ze zo gemaakt zijn boeit geen koper.. :)
En die eindigen dan in de hamburgers... Terwijl het, met een beetje opvoeding, brave paarden kunnen zijn.

noaenkelly

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:34

Heel veel geduld en rust is idd het codewoord. Maar bij een verwent kreng kun je het er nog een beetje uit krijgen en paard dat geen vertrouwen meer in de mens heeft zal het nooit meer 100% terug krijgen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:35

Ayasha schreef:
Dat gaat op dezelfde manier, geduld, geduld, geduld en nog eens geduld en vooral, heel veel rust.. :)

Maar weet je wat het is: zulke dieren krijgen ten eerste vaker een 2e kans want zielig trekt aan.. en ten tweede "voegen" ze zich sneller omdat ze in wezen "enkel" vertrouwen missen...

Die verwende krengen wil niemand, want dat zijn valse rotbokken .. Dat ze zo gemaakt zijn boeit geen koper.. :)

Dus veelal enkeltje slacht omdat er diverse mensen zijn geweest waar het dier van geleerd heeft de baas te kunnen spelen, hoe vaker dat zo een paard lukt hoe moeilijker wordt om het te corrigeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:35

Ja sneu is dat paarden worden vals gemaakt door de mens en daarna wordt ze het recht om te leven ontnemen. :\ Enkel omdat mensen gewoon niks of te weinig snappen van gedrag en dieren,,

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:36

Mijn vader is vroeger een keer aangevallen van uit stal.
Hij liep langs de stallen en een paard kwam van een stal genoot de box uit vliegen en greep mijn vader vol op in zijn arm en rug.
deed natuurlijk verschrikkelijk pijn mijn vader heeft dat paard wel een knal gegeven ja en het ook netjes gemeld aan de eigenaar en ze vond het terecht.

Wij slaan nooit een paard of geven hem een schop. Maar als ze gericht slaan of echt wat gevaarlijk uit halen na mensen vind ik dat er wel even wat aan gedaan mag worden.
Want dat kan natuurlijk niet als het gevaarlijk word.
maar je hoeft zeker geen dier te gaan mishandelen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:37

Daar ben ik het niet mee eens. :) Ik denk dat mijn uk van nature al wat schichtiger was. Maar nu kan je er wel alles mee. Had twee jaar geleden (inmiddels is hij 18, ja, ik kreeg hem toen ik zes was als veulen, mijn moeder had medelijden met 't ding.. :') als zes jarige geduld op brengen voor zo'n schrikkerig jonkie was een behoorlijke les. :') ) nog nooit een trailer gezien en liet zich zonder een moment twijfelen laden. Als dat geen 100% vertrouwen is... :) Tuigje? Geen probleem, sleepje er achter? Joh ga je goddelijke gang... Kan 'm allemaal niks meer boeien. :)

Nens77: klopt! Hoe meer mensen het opgeven, hoe vaker ie gewonnen heeft en hoe moeilijker het wordt (en langer het duurt) om het gedrag er uit te krijgen.. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-01-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:38

Maar wat ik wel veel al zie en ik erg verkeerd vind is.
als een paard zadelmaker word gemaakt en bedoel dan met een ruiter erop.
en even een bokje geeft of even iets niet snapt dat ze dat paard toch gigantisch slaan dat vind ik nergens voor nodig want een paard die iets niet snapt of niet kent kan het niet fout doen

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:39

Oke ayasha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:41

noaenkelly schreef:
Oke ayasha

geduld en tijd geven en er in geloven, dan komt het met die van jou ook helemaal goed. ;)
Maar je moet het wel tijd geven.. Niet van vandaag op morgen... Maar over het algemeen is een paard best flexibel en hoewel ze niet vergeten (ze hebben een gigantisch goed lange termijn geheugen.) kunnen paarden wel loslaten. :) daarin zijn ze over het algemeen beduidend beter dan veel mensen.. ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:42

Nens77 schreef:
noaenkelly schreef:
Oke Mamamier ik snap je punt, vindt het alleen wel erg jammer dat je me overdreven vindt reageren terwijl ik gewoon mijn mening geef. Alsof wij tieners het alleen maar "zielig" vinden en er toch niets van snappen. Zo komt het tenminste over. Ik lees graag de mening van anderen zodat ik misschien zelf ook wat kan veranderen maar dan geef ik ook graag mijn eigen mening (en dan hoop ik dat ik misschien zelf ook anderen kan helpen). Snap niet echt wat daar overdreven aan is?

Het overdreven aan jullie reacties is dat er direct gepraat wordt over geweld, agressie, mishandeling en zo waren er nog meer prachtig verzonnen woorden. Alles is sielugh... En ook dat is prima hoor, ik snap echt wel dat tieners dat zielig vinden. Alleen is het soms wel nodig.

Dat is ook de reden waarom kinderen geen dieren kunnen opvoeden, daar zijn dus de grote mensen voor, die pakken door indien nodig zodat de kinderen er ook veilig mee om kunnen blijven gaan :D[/quote]

Precies, dat rijden en verzorgen kan ze perfect zelf. Sterker nog, ik doe het haar niet na. Maar dat stukje opvoeding wat onze draak écht nodig heeft, wil ik best op me nemen indien nodig. Die pony is haar beste vriend, zij hoeft niet te zien hoe wij hem geleerd hebben aan een los touwtje te volgen op het erf tussen de tractors Door. Laat haar maar denken dat ze het hem zelf geleerd heeft Door af en toe hard foei tegen hem te roepen. Hihi.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:44

Mindim schreef:
Die hebben we hier ook gehad, 2 stuks. Je haren gaan er van overeind. We hebben ze met veel regelmaat, consequent zijn, weer goed gekregen. Bij de een ging dat geleidelijk en bij de ander viel 'ineens' het kwartje dat wij van die horken nog niet waren. Maar wat waren ze verkloot zeg.

wel mooi he, als ze dan ineens "keren".. Wat een geweldige dieren er dan naar boven komen. :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:44

De grootste draken zijn meestal de pony's van mensen die alles belonen ook al doe de ppony's iets wat erg slecht gedrag is en dan nog belonenen overal koekjes voor geven.

Ik zeg niet dat je paard niet beloond mag worden en natuurlijk mogen ze ook wel een snoepje

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:45

Ayasha schreef:
noaenkelly schreef:
Oke ayasha

geduld en tijd geven en er in geloven, dan komt het met die van jou ook helemaal goed. ;)
Maar je moet het wel tijd geven.. Niet van vandaag op morgen... Maar over het algemeen is een paard best flexibel en hoewel ze niet vergeten (ze hebben een gigantisch goed lange termijn geheugen.) kunnen paarden wel loslaten. :) daarin zijn ze over het algemeen beduidend beter dan veel mensen.. ;)

Mee eens en heb idd veel geduld want weet dat dat nodig is en heb daar absoluut geen probleem mee! Lees trouwens dat jij veel ervaring hebt met herstellen. Ook in je eigen lichaam. Respect daarvoor! _/-\o_ je hebt vast veel meegemaakt en bedankt voor de tip! Zal het meenemen!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:47

saskiakefie schreef:
Nens77 schreef:

Als ik hem daar niet voor afgestraft had, en voor hem aan de kant was gegaan, wordt het uiteindelijk wel een paard wat aanvalt hoor

Ik zeg toch ook nergens dat je 'm niet moet afstraffen? Ik zie als je het hebt over een paard wat aanvalt een steigerend/bijtend paard voor me of een paard die met de achterbenen slaat en nee dan krijg je geen mogelijkheid om te SCHOPPEN, want daar ging het toch uiteindelijk om? ;)

Eigenlijk vind ik toch wel dat een paard dat met zijn voorbenen staat te maaien, onder de noemer "steigeren" mag vallen...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:49

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

wel mooi he, als ze dan ineens "keren".. Wat een geweldige dieren er dan naar boven komen. :)

Dat hoofd ook van mijn paard, toen hij een schop kreeg en ik recht voor hem bleef staan (en flink tekeer ging), sprak boekdelen.
Het kwartje viel ineens ; 'verdorie, deze is niet bang voor me !'
En gewoon met de oortjes naar voren hoor, hij was door die schop echt niet ineens bang voor me, maar hij wist wel meteen dat ik niet aan de kant ging voor hem....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:53

Cerera schreef:
saskiakefie schreef:

Ik zeg toch ook nergens dat je 'm niet moet afstraffen? Ik zie als je het hebt over een paard wat aanvalt een steigerend/bijtend paard voor me of een paard die met de achterbenen slaat en nee dan krijg je geen mogelijkheid om te SCHOPPEN, want daar ging het toch uiteindelijk om? ;)

Eigenlijk vind ik toch wel dat een paard dat met zijn voorbenen staat te maaien, onder de noemer "steigeren" mag vallen...

Hij maakte het nog veel bonter hoor, stond niet allen met zijn voorbeen naar me te maaien, daar ging nog wel wat aan vooraf

Ayasha
Blogger

_O- inderdaad.. die oprecht verbaasde blik die ze vlak voor zo'n "aha-moment" hebben... Toen Sam zijn achterbeen op trok om te trappen en ik hem onder zijn kont schopte (niet eens hard want ik moest te snel reageren.) trok ie eerst zijn kont van me weg om me vervolgens aan te kijken van "wat doet mensje nou?!!!" _O- en toen ie me even haast bedachtzaam had staan aan kijken (alsof ze je aan het peilen zijn.) zuchtte ie eens diep en liet me verder doen. :')
Met die zucht kwam wel een ontspanning mee die hij tot dat moment, nooit getoont had. Ineens kon hij probleemloos stilstaan op de poetsplaats (zelfs op rust staan.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-01-14 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

noaenkelly schreef:
Nee daar zeg ik wel sorry voor want ik had het niet bedoelt zo dus ik vindt dat ik dan eerlijk mijn excuses aan moet bieden, want je kunt er mensen mee kwetsen en dat was absoluut niet mijn bedoeling! Bedoelde dat niet zo. Nu mijn antwoord als een paard dat zo geleerd heeft dan ga ik buiten de weide staan. Het paard komt op me af en ik verhef mijn stem en maak me groot (soort van bedrijging, laten zien dat jij de baas bent). Ik sta buiten de weindus er kan me niets gebeuren en ik zorg ALTIJD dat er iemand bij is (ben ten slotte nog maar 15 dus ik doe ook echt nog niet alles goed). Als het paard me dan aanvalt wacht ik echt net zo lang tot het rustig wordt. Heel langzaam aan en als het te lang duurt dan wil ik goed eindige op dat moment. Dan ga ik de volgende dag weer verder totdat hij eens rustig is. En dan kun je aan de slag. Laten merken dat het werken leuk kan zijn en als hij je aanvalt opnieuw en tegelijk laten merken dat het geen nut heeft als hij aanvalt omdat je gewoon verder gaat. Hij komt er niet onder uit en hoe lang het ook duurt bij mij lukt het uit eindelijk toch (tot nu toe weet niet wat de toekomst nog gaat brengen ;) ). En dat is het eigenlijk wel kort uit belegt.

Maar dat andere paard waar hij bij staat wil je echt uit de wei halen, of de waterbak moet echt schoon.
Hoe lang wil je buiten die wei blijven staan?
Een paard leert echt niet te stoppen met aanvallen als jij de dag er op wel terug komt.
Precies om die reden valt hij aan, de vorige eigenaar durfde hem niet aan te pakken en dan wist hij dat hij mocht blijven staan.
En dat wil je juist doorbreken.

Zoals je aangeeft je bent 15 en je zult voor je leeftijd best veel weten.
Maar hier helaas nog niet genoeg.
En dat bedoel ik niet neerbuigend of gemeen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:54

Dat soort paarden zijn juist vaak onzeker en hunkeren naar iemand die duidelijk is. En zijn je daarna dankbaar, en niet bang van je.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:56

Ik vroeg me al af wanneer de levensgevaarlijke hengst, die vanuit het niets in de wei aanvalt, erbij gesleept zou worden :D :D

Als je dat echt hebt meegemaakt, dan weet je dat je niet gaat wachten tot hij bij je is en dan om hem heen draaien om eens even in z'n buik te schoppen :')

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:57

wij hadden vroeger ok een pony in de wei staan die viel ieder mens aan als je een merrie eruit wou paken,
maar ze namen echt wel en zweep mee in de wei als die pony er dan aan kwam dan kreeg hij gewoon een knal met de zweep,
later mocht hij ook niet meer in de wei,
maar ik zal ook voor mijn eigen veiligheid een zweep mee nemen dan heb je in ieder geval wel iets als hij eraan komt