Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 01:06

Dan niet vergeten dat het in gelijke hoeveelheden gegeven moet worden, wat het weer moeilijk maakt :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 07:49

Snadrem schreef:
Of erg gestresst door een gebrek aan leiderschap?? Zomaar een vraag.

Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is! ;)

IK begrijp je niet helemaal..... wat bedoel je hier nu mee?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:42

aerdenhout1 schreef:
Snadrem schreef:
Of erg gestresst door een gebrek aan leiderschap?? Zomaar een vraag.

Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is! ;)

IK begrijp je niet helemaal..... wat bedoel je hier nu mee?

Ze maakte een grapje :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:55

aerdenhout1 schreef:
Maritje1991 schreef:
zoals zij eerder vermelde volgt zij dezelfde weg als ik met mijn paard. daarom kan ik niet geloven dat dit zonder enige voorbereiding is verlopen.

Zij geeft aan dat dit mogelijk is met goede voorbereiding. in pure harmonie :)

Ik haak hierbij af!
Jij jou ding TS en de rest het zijne!
Uit dit antwoord blijkt duidelijk dat jij, met misschien 1 of 2 paarden, en misschien nog niet eens je eigen, waar je ervaring mee hebt gehad in je jonge leven, gaat er wel achter komen dat jou manier lang niet altijd de juiste aanpak is en je ooit met een paard te maken krijgt waarbij lieve woordjes en zachte aanpak niet zullen helpen.
Harmonie... natuurlijk, maar soms moet dat door middel van een hardere aanpak!
En.. op de juiste manier door iemand met ervaring en paarden kennis is dat helemaal niet erg en zal het het paard alleen maar helpen in zijn verdere leven.
Nu denk ik dat niemand jou van je rose wolk kan afhalen en wat de meer ervaren paarden mensen ook zeggen en hoeveel voorbeelden je ook krijgt, jou manier is de enige en juiste.
Je komt er nog wel achter dat het soms ook anders moet als je in de paarden wereld blijft zitten natuurlijk.

inderdaad....de meeste paarden zijn lief en makkelijk en hebben geen kwaad in de zin....maar ik heb weleens anders meegemaakt hoor :D
(Niet mijn eigen paarden.)
Maar hoe meer je met verschillende paarden te maken hebt hoe meer je beseft dat ze een natuurlijke primitieve manier van reageren hebben.
En er zitten wel kwade tussen hoor!

Zeker als je een medische behandeling toepast die pijn doet ....dan worden het in ene monsters.
En zelfs mijn hele lieve friese hengst.Een hoefzweer willen uitvlakken en dan is hij in ene niet meer zo lief ;)

Wat natuurlijk heel normaal is en daar kun je ze ook niet voor bestraffen.(voorzorgmaatregelen wel,zoals praam of roesje)

TS....heb je weleens met hengsten te maken gehad?Die hebben soms ook een kleine optater nodig om weer even bij de les te zijn.De hormoontjes even op de tweede plaats zetten ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:23

@Jessix: dank voor de toelichting.

Ik weet niet of het vloeken in de kerk is, maar volgens mij hoef je geen Parelli of NH-enthousiasteling te zijn om op een dag gewoon op een groen paard te gaan zitten. Als je nagaat dat in Nederland alleen al een paar honderdduizend mensen recreatief rijden en een deel van hen ook één of meer eigen paarden in bezit heeft, dan is de tijd wellicht voorbij om het over een standaard opleiding voor jonge paarden te hebben.
Bij paarden die worden opgeleid voor de sport is het een ander verhaal, die zullen vermoedelijk allemaal het traject halstermak-longeren-zadelmak-ruitermak-beleren in de bak afleggen. Maar ik geloof niet dat het traject dat Jessix beschrijft zo wereldschokkend is. Waarom zou je een paard dat zich goed en ontspannen voelt in het bos in een voor dat paard relatief vreemde omgeving (de bak) willen beleren? Wie veel met een of meer jonge paarden buiten aan de hand heeft gewandeld herkent vermoedelijk wel het gevoel dat je op een gegeven moment krijgt, dat het voor het paard zelf eigenlijk niet zoveel zou uitmaken of je er nu naast loopt (of fiets), of ervoor, of erachter, of er inderdaad gewoon op gaat zitten. Ik zou voor die gelegenheid wel een cap op zetten, maar voor de rest kan ik me best voorstellen dat je er op een rustig moment gewoon eens op klimt.
Als ik echt kritiek moet geven op het traject dat Jessix beschrijft heb ik maar één punt. De meerwaarde van correct longeren als onderdeel van het beleerproces heeft niet zoveel met gehoorzaamheid of het aanleren van hulpen te maken, maar met het gericht trainen van spiergroepen die een paard nodig heeft om een ruiter verantwoord te kunnen dragen. Die stap ontbreekt naar mijn idee in dit traject. Veel mensen kunnen echter niet correct longeren, waardoor het ook geen meerwaarde heeft. Overigens is het gebrak aan die gerichte training over de hele lijn een beetje mijn bezwaar tegen veel NH-stromingen, waaronder Parelli. Doelgerichte lichamelijke training van het paard ontbreekt en die is volgens mij onmisbaar wil je een paard rijden (en fit en lekker in z'n vel houden). Als je niet rijdt maar je paard vooral hebt omdat het nu eenmaal fantastisch is om een paard te hebben dan is NH een heel leuke uitbreiding op de 'standaard' keuzekaart van dingen die je met een paard kunt doen. Wil je wel rijden, dan ben je in mijn ogen verplicht om je paard te trainen om jou in balans rond te kunnen dragen. En dat is nog best moeilijk en daar ontbreekt het bepaald niet alleen bij een aantal NH-stromingen aan, maar ook bij veel te veel 'gewone' methoden.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:26

mylittlejoy schreef:
frodo1993 schreef:
Ts, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen verkeerd om gaan met hun paard.
Zie het hier ook vaak hoor.
Dan schiet er een paard weg omdat hij schrikt van een vogel, en dan wordt hij gestraft.
Ik probeer me zelf wel altijd in het paard 'in te leven'.
Als mijn pony iets niet snapt, kijk ik ook eerst wat ik zelf fout doe.
Straffen omdat een paard bang is vind ik echt walgelijk.
Bovendien werkt het imo juist averechts.
Een paard wat naar je uitslaat of bijt e.d. accepteer ik alleen niet, tenzij het echt alleen door mijn toedoen is (pony per ongelijk laten schrikken o.i.d)
Ik begrijp best dat paarden zo met elkaar omgaan, maar een paard kan best leren dat dat naar een mens niet mag.

Ik quote mezelf even, want dit sluit te mooi aan op wat ik eerder zei:
Citaat:
Voorbeeld: ik ga met mijn paard op wedstrijd. Nu heb ik zelf best een boefje van een paard, die nog best wel eens wil testen of hij misschien toch onder het werk uit kan komen. Geen angst, geen medische gebreken die hem in de weg zitten. Maar toch wil hij wel eens een bui hebben waarbij hij naar dingen zoekt om van te schrikken. (Voor je hierop reageert, laat ik het verduidelijken. Wanneer hij dit doet, gebeurt dit werkelijk in de seconde dat ik hem oppak om wat moeilijks te vragen. Maak ik het hem weer makkelijker, dan is de tuinstoel die hem vlak daarvoor nog met huid en haar wilde opeten, plots niet eng meer.) Stel dat meneer op mijn wedstrijddag zo'n bui heeft, dan kan ik er voor kiezen om niet te gaan starten, maar dat vind ik (1) zonde van mijn geld en (2) dan leert ie het nooit. Dus we gaan gewoon en maken er het beste van. Stel ik rij mijn rondjes op het inrijterrein en meneer heeft een eend gezien met een strikt KWPN-dieet en schiet de andere kant op (of doet een poging daartoe), dan zal ik hem even op zijn plek zetten. Kom jij net op dat moment aangelopen, dan zie jij dat ik mijn angstige paard op zijn donder geef en meer moet luisteren naar hem en ruimte moet geven voor zijn angst.

Laat ik wel even verduidelijken dat ik met op zijn donder geven bedoel dat ik tegen hem zeg dat ie normaal moet doen en - afhankelijk van hoe erg hij reageert op de eend - een ophouding of stootje krijgt. Jij zou dus mijn gedrag walgelijk vinden, terwijl je geen idee hebt van hoe de situatie is.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als een paard schrikt van een plots opvliegende eend, dan vind ik zeker niet dat je je paard moet straffen. Eerder kalmeren, en dat doe je naar mijn mening niet met een ophouding of stootje.
Kijk, als ze de hele tijd lopen te miepen vanwege een rustig zwemmende eend in een slootje, ja dan kan ik me wel voorstellen
dat je zoiets hebt van 'kom op, nou is het klaar' (hoewel het paard ook daar vast een reden voor heeft).
Schrikken is toch een impuls reactie, hoe kan je dat nou bestraffen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:44

@ maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben, maar ik wil wel graag normaal behandeld worden. Als iemand niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar heeft, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.

Wat betreft het pad wat ik heb bewandeld. Nee, daar hoef je geen Parelli voor te doen. Dat is gewoon kijken naar wat je paard en je eigen gevoel aangeven. Ik voelde me ook 100 keer zekerder om zo op te stappen in plaats van zo'n (voor mij) beladen moment met een instructeur in het midden. Het voelde gewoon goed en zoals ik al schreef, helemaal zonder zadel, sta ik er zo weer naast. En geloof me, dat doe ik al bij de eerste gedachten. ;) Het bos is voor ons een heel bekend iets. We spelen of zoals je wilt trainen altijd in het bos. We wonen dan ook midden op de Utrechtse Heuvelrug. Door Parelli maak ik wel meer gebruik van de omgeving. Juist door bosjes en weilanden, kuilen en heuvels. Veel opstakels en hindernissen. En met een paard die de wereld een groot speelveld vind is dat heel interessant.

Mijn paard heeft geen longeer ervaring nee. Een bijzet of hulpteugel heeft hij nog nooit om gehad. Zelf denk ik dat ook niet nodig te hebben. Al mijn paarden zijn goed gespierd en zitten goed in hun vel. Hun (zelf)houding is correct. Ze worden netjes, dressuurmatig gereden.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 10-06-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:46

Jessix schreef:
@ maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben, maar ik wil wel graag normaal behandeld worden. Als iemand niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar heeft, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.

Ik zal het ook nog maar even zeggen: jij kwam dit topic nou niet echt binnen van 'Zo ik ga mij eens even laten volzuigen met meningen van anderen die misschien wel heel waardevol zijn :D '

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:54

Dat klopt. Ik ben ook niet geinteresseerd in meningen van iemand anders of een discussie. (dat staat er ook en dat bedoel ik ook echt) Maar dat wil niet zeggen dat ik een vraag niet wil beantwoorden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:20

....

Dan moet je me toch echt even uitleggen wat je dan in hemelsnaam doet op een DISCUSSIEforum..?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:37

Als je niet geinteresseerd bent in de mening van een ander, vraag ik me af hoe je in vredesnaam van jezelf kan denken dat je goed bent in communiceren, en hoe je dan wel rekening kan houden met de mening van je paard. Of valt die niet onder de categorie "anderen"?

En verder vraag ik me dan, net als Margrathea, af wat je hier dan komt doen. Je bent dus wel van mening dat iedereen maar naar jou moet luisteren omdat jij de zogenaamde waarheid in pacht hebt, maar luisteren naar wat een ander vindt is teveel gevraagd. Dat zet voor mij direct vraagtekens bij de waarde van de boodschap die je te brengen hebt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:28

Jessix schreef:

Als ik me goed herinner noemde TS 'doe eens normaal!' als voorbeeld van wat ze mensen wel eens tegen een paard hoort roepen. Met daarbij de - feitelijke terechte - vraag hoe zo'n paard nu moet weten wat normaal is.
Jij geeft aan dat je normaal behandeld wilt worden, maar weet je zeker dat voor degenen door wie je normaal behandeld wilt worden ook duidelijk is wat voor jou normaal is? Gezien de reacties van Magrathea en Snadrem bestaat er in elk geval bij hen verwarring over dat normale. Zij gaan er - net als ikzelf overigens – van uit dat wie hier meedoet bereid is tot discussie en het uitwisselen van meningen en ervaringen om er zelf wellicht van te leren. Jij geeft aan dat je daar niet toe bereid bent. Dat kan natuurlijk, we leven in een vrij land, maar dat dan de vraag zich aandient waarom je dan aan dit topic bent gaan deelnemen vind ik best logisch. Zou je dat willen/kunnen uitleggen?

Als je geen zin hebt om in elk topic uit te leggen wat je normaal vindt, dan is er trouwens nog een andere manier om zonder al te veel gedoe toch mee te kunnen doen in de topics die je leuk vindt. Vergt wel een klein beetje zelfdiscipline. Negeer de reacties die je niet aan staan. Maar dan bedoel ik wel, negeer die volledig. Niet – zoals je hier doet – in je eigen posts steken onder water naar die andere posters die in jou ogen niet normaal doen zetten. In het citaat hierboven spreek je mij aan, maar feitelijk betreft jouw opmerking voor mij alleen de eerste helft van de eerste zin. Na de eerste komma heb je het niet meer tegen mij, maar ga je in de verdediging tegen mensen waar ik kennelijk niet bij hoor. Je hebt mijn vraag immers beantwoord, dus blijkbaar behandel ik je normaal. Dat is leuk om te horen, maar wat moet ik met de rest van die opmerking? Jouw kant kiezen en klagen dat het zo vervelend is als mensen niet normaal doen? Je een figuurlijke schop onder je kont geven omdat er twee voorwaarden zijn aan normaal behandeld worden, namelijk duidelijk zijn over wat je normaal vindt en zelf ook iedereen (zonder uitzondering) normaal behandelen? Ik heb het tweede gekozen, omdat ik het zelf allesbehalve normaal vind om een rechtstreekse reactie op een specifieke persoon te gebruiken om anderen op de kast te jagen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:12

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:35

Ik ben er even uit geweest het weekend, dus ik haal even de interessante dingen naar voren van de afgelopen pagina's, als jullie het niet erg vinden.

sanne83 schreef:
Ik kan niet reageren op wat iemand hier beschrijft. Als je gaat kijken naar individuele paarden, dan is er altijd wel eentje die ergens goed op reageert. Over internet moet je je ook altijd maar afvragen wat "goed" dan is? Ik heb vroeger ook veel gecorrigeerd, ik weet dat dat soms ook werkt.
Voor mij gaat dit hele verhaal om symptoombestrijding, bestrijd je het symptoom; het bijten, het trappen, het steigeren het....etc of zorg je gewoon dat je paard jou leuk vind, ontspannen is en goed naar je luistert en voorkom je al die problemen. Er is natuurlijk geen zwart-wit, veel mensen zitten in een grijs gebied. Leren hun paard dingen aan en corrigeren ook. Toch zie je vaak mensen in een stress situatie terugpakken op corrigeren, terwijl je dan juist gedrag zou moeten bevestigen.

Ik volg je even niet meer. Eerst heb je kritiek op mijn methodes en "stelt mijn ervaring niet veel voor", nu zeg je niet te kunnen oordelen. Eerst stel je het zwart-wit dat je óf je paard corrigeert, óf voor een gelukkig ontspannen paard gaat...om vervolgens te stellen dat er geen zwart-wit is. Ik begrijp zo langzamerhand eerlijk gezegd niet meer wat je punt is.

Ik vind zeker dat je een punt hebt met het verhaal over symptoombestrijding; de oorzaak moet ook zeker aangepakt worden, hetzij op de ene manier, hetzij op de andere manier. Dat verschillende manieren bij verschillende paarden werkt, ben ik met je eens. Ik denk alleen niet dat hoe slecht je manier ook is, er altijd wel een paard is dat daarop reageert. Je methode zal toch in zekere mate correct moeten zijn, wil je resultaat behalen. Dat je dit behaalt door corrigeren of juist focussen op beloning, verschilt mijns inziens per paard.

Maar wanneer je begint met een paard, kan je (voor je eigen veiligheid) sommige symptomen niet negeren. Het paard heeft het probleem al en je moet het zien op te lossen. Je kan m.i. niet direct van een paard met een (bijt/trap/agressie) probleem per direct naar een gelukkig ontspannen paard, zonder je grenzen aan te geven. Jij gaf eerder aan een paard direct te leren op een licht signaal te reageren. Ik heb je gevraagd hoe je dit doet, maar hier nog geen antwoord op gekregen. Wil je dit toelichten?

Maritje1991 schreef:
Zo ziet een paard dat niet hoor. O je stap af dus het is inderdaad eng.

Ik denk persoonlijk dat het kwalijker is om te blijven zitten, terwijl je het eigenlijk niet goed kan oplossen, dan bevestig je het imo nog veel meer. want het paard is blijven hangen in de angst of misschien wordt het zelfs erger.

Hier is al uitvoerig op gereageerd, maar ik wilde nog even toevoegen dat ik dit alleen maar kan toejuichen. Als je van jezelf weet dat je erop niet kan oplossen en ernaast wel, prima! Als je het probleem maar niet uit de weg gaat en afstapt omdat je van jezelf weet dat dit voor jou beter werkt.

Solleke_Noah schreef:
Volledig mee eens. Ik lees al het hele topic mee maar kon het niet zo goed verwoorden :D Mijn paarden mogen onderzoekend zijn, schrikken, hun mening laten blijken, wat dan ook. Maar áls ik iets vraag, dan moet het gewoon gebeuren. Keerzijde is dat ik beloof dat ik nooit iets zal vragen wat tegen hun welzijn ingaat of wat ze niet zouden kunnen. Ik heb een paard met veel initiatief, speels, onderzoekend en koppig. Tegen hem zeg ik vaak 'durf niet', uuh'', of 'het vingertje', wat hier door sommigen nogal afgekeurd wordt. Maar: mijn paard weet dat het niet gewenst is, mijn paard weet ook wat de waarschuwing inhoudt, wat dan uiteindelijk resulteert in een braaf paard dat luistert zonder dat ik heb moeten slaan of wat dan ook. Laat mij dan maar verder 'uhh' zeggen als dat volstaat :) En dat betekent niet dat flink en braaf gedrag niét beloond wordt, het één moet het ander niet uitsluiten.

Soms denk ik wel eens: doe gewoon niet te moeilijk. Wil je gaan rijden, doe het gewoon. Doet paard een beetje nerveus omdat het waait, prima, hij mag nerveus zijn. Zoiets negeer ik gewoon in de meeste situaties met als resultaat dat paard ook gewoon kalmeert, want er is duidelijk niks aan de hand. Zo leren ze gewoon raken aan de gekste dingen (mijn mening).

Vond ik wel waard om even te quoten; het een sluit het ander idd niet uit. Volledig mee eens.

@Jessix: Ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie het ook onverantwoordelijk vond wat ik las. Hoewel ik het gevoel "ik kan er eigenlijk nu makkelijk op zitten" volledig ken, zou ik persoonlijk dat nooit in het bos doen, waar er zoveel dingen in de omgeving zijn die situatie niet zouden helpen. Hier in de omgeving zijn er bijvoorbeeld veel (loslopende) honden en (lig)fietsen. Ik zou me er dan zelf niet prettig bij voelen de eerste keer erop (wat al spannend kan zien) op die manier het risico op te zoeken. Maar wellicht (of nou ja, blijkbaar) is dat in jouw situatie anders.

frodo1993 schreef:
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als een paard schrikt van een plots opvliegende eend, dan vind ik zeker niet dat je je paard moet straffen. Eerder kalmeren, en dat doe je naar mijn mening niet met een ophouding of stootje.
Kijk, als ze de hele tijd lopen te miepen vanwege een rustig zwemmende eend in een slootje, ja dan kan ik me wel voorstellen
dat je zoiets hebt van 'kom op, nou is het klaar' (hoewel het paard ook daar vast een reden voor heeft).

Ik denk dat we hier even een paar dingen moeten onderscheiden; allereerst de reactie van de ruiter. Als de ruiter kwaad of gefrustreerd reageert, is dat überhaupt fout. Als de ruiter rustig corrigeert, is daar m.i. niets mis aan.

Daarnaast heb je de reactie van het paard. Zoals ik eerder beschreef, voel ik aan mijn paard of het een werkelijke schrikreactie/angst is, of niet. Dit kan jij als toeschouwer echter niet zien. Dus of die eend zwemt of opvliegt, wanneer dit vanuit een schrikreactie is, zal ik corrigeren. Dan zou jij als toeschouwer het dus wel terecht vinden dat ik corrigeer als de eend zwemt, maar niet als hij opvliegt, terwijl de reactie van mijn paard hetzelfde is. Dat is meer wat ik bedoelde te zeggen; als toeschouwer weet je niet het hele verhaal, je weet niet wat de ruiter voelt, dus het is moeilijk oordelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:57

Maar wat versta je onder corrigeren? Ik wil eigenlijk überhaupt niet dat mijn paard schrikt. Op wedstrijd kan er ook wel eens iets gebeuren, dat geeft mijn paard geen reden om ervandoor te schieten :)
Nu zal ik een schrikreactie niet bestraffen, maar wel proberen te negeren en direct door te gaan met wat je aan het doen was. Des te meer zal ik een niet-schrikreactie belonen :D (dus wanneer mn paard altijd schrikt van eenden, en nu een keer niet, belonen.)

Natuurlijk is wel of niet schrikken een vertrouwenskwestie. Maar ik ben van mening dat je best een paard kan laten inzien dat zijn angst onterecht is door een schrikreactie eigenlijk niet toe te staan. Dus 100x langs dat enge zeiltje rijden, steeds weer, opsluiten tussen de handen en benen. Met veel geduld en een zachte hand kan je dan echt wel die angst weg laten gaan. (En dan verander je van hand en kan je weer opnieuw beginnen _O- )

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:06

Misschien had ik even duidelijker moeten vermelden wat ik onder een schrikreactie versta. Het schrikken zelf is niet echt te voorkomen of te bestraffen, maar het wegschieten daarna wel. Dus als hij simpel opkijkt of even verstijft uit schrik, zal ik niet corrigeren, maar weer oppakken en verder gaan waar we zijn gebleven. Als hij na dat schrikmoment weg wil schieten, zal ik corrigeren. Ik ben tenslotte de leider en ik geef aan dat we doorgaan. Dat je even ergens van schrikt, kan gebeuren. Ik schrik ook wel eens ergens van.

Hoe ik corrigeer is afhankelijk van de situatie. Het kan een ophouding zijn, net even wat meer been geven, of zelfs een stootje. Maar dat is te situatie-afhankelijk om hier nu een duidelijk antwoord op te geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:08

mylittlejoy schreef:
Misschien had ik even duidelijker moeten vermelden wat ik onder een schrikreactie versta. Het schrikken zelf is niet echt te voorkomen of te bestraffen, maar het wegschieten daarna wel. Dus als hij simpel opkijkt of even verstijft uit schrik, zal ik niet corrigeren, maar weer oppakken en verder gaan waar we zijn gebleven. Als hij na dat schrikmoment weg wil schieten, zal ik corrigeren. Ik ben tenslotte de leider en ik geef aan dat we doorgaan. Dat je even ergens van schrikt, kan gebeuren. Ik schrik ook wel eens ergens van.

Hoe ik corrigeer is afhankelijk van de situatie. Het kan een ophouding zijn, net even wat meer been geven, of zelfs een stootje. Maar dat is te situatie-afhankelijk om hier nu een duidelijk antwoord op te geven.

Ben ik met je eens :j

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:40

mylittlejoy schreef:
frodo1993 schreef:

Ik denk dat we hier even een paar dingen moeten onderscheiden; allereerst de reactie van de ruiter. Als de ruiter kwaad of gefrustreerd reageert, is dat überhaupt fout. Als de ruiter rustig corrigeert, is daar m.i. niets mis aan.

Daarnaast heb je de reactie van het paard. Zoals ik eerder beschreef, voel ik aan mijn paard of het een werkelijke schrikreactie/angst is, of niet. Dit kan jij als toeschouwer echter niet zien. Dus of die eend zwemt of opvliegt, wanneer dit vanuit een schrikreactie is, zal ik corrigeren. Dan zou jij als toeschouwer het dus wel terecht vinden dat ik corrigeer als de eend zwemt, maar niet als hij opvliegt, terwijl de reactie van mijn paard hetzelfde is. Dat is meer wat ik bedoelde te zeggen; als toeschouwer weet je niet het hele verhaal, je weet niet wat de ruiter voelt, dus het is moeilijk oordelen.

Corrigeren is ook niets mis mee, zolang het ook corrigeren blijft, en niet afstraffen.
Waar ik meer op doelde was paarden die schrikken, een raar sprongetje maken en meteen de zweep op hun kont krijgen.
Ik denk dat we beide een ander beeld van schrikken in ons hoofd hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:32

@ maura, mijn kant kiezen??! :D Nee hoor, ik ben een grote meid! Ik heb jouw steun nergens bij nodig. Volgens mij ben jij degene die mij heb gevraagd om uitleg. Ik heb uitleg gegeven aan TS. Daarop heb jij me bedankt voor de uitleg. Mijn reactie daarop aan jou is dat ik best een vraag wil beantwoorden al was mijn uitleg totaal niet aan jou gericht, maar aan TS.

Ik reageerde op de OP van TS. Dit is trouwens "vraag-maar-raak" en niet het discussie forum. Jullie mogen allemaal je mening geven over mij natuurlijk, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik daarover in discussie moet.. Ik geef bij mijn eerste post duidelijk aan dat ik daar geen zin in heb. Ik vind het knap van TS dat zij die moeite wel wilt nemen en een topic hierover begint.

Over mijn communicatie met paarden of mensen weet ikzelf genoeg. Ook daar mag iedereen zijn mening over geven, maar ook dat kan me niet boeien. Wat ik post en waar ik post is ook niet aan jullie. Zou lekker zijn als hier iedereen zijn mening over mij mag geven en ik niet een mening in het algemeen mag posten. :+

En voor duidelijkheid, ik richt dit aan jou maura, omdat jij mij mij quote. De andere mensen die je noemt in je post.. Ik zou niet eens weten wat zij geschreven hebben. Mijn stukje tekst over "normaal behandeld willen worden" ging trouwens over de opmerking van love_western, die meteen een oordeel klaar heeft, dat even meldt en dan nog antwoord verwacht. Wat ik aanschrijf met "jullie" is bestemd voor iedereen die zich aangesproken voelt en niemand in het bijzonder.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:40

Ik heb niet alles gelezen maar reageer even op de OP van ts, en kan me er helemaal in vinden :j
Schreeuwen tegen een paard heeft sowieso geen nut. Het paard begrijpt je niet. Als er in het wild ''geschreeuwd'' zou worden zou dit bijv. de brul van een roofdier zijn. Gek he, dat je paard daar niet goed op reageert?
Hulpmiddelen (martelwerktuigen) erbij halen nog zoiets.. Ik vind dat zo vreselijk om te zien al die scherpe bitten en elastieken en weet ik wat, hoe strakker hoe beter. Laat je paard vooral niet in zijn waarde en dwing hem.. Krijg je echt een band van...

Paarden zijn niet gevaarlijk. Ik vertrouw mn beesten voor 100 % maar ga niks opzoeken. Ik ga niet achter hem staan omdat dat stoer is. Ik ga niet stunten op en met het paard omdat ik er heilig van overtuigd ben dat hij niet schrikt. Ik kijk naar zijn lichaamstaal en speel daarop in. Lees signalen en ben zo gevaarlijke situaties voor. Verwacht respect en eerlijkheid, maar hij krijgt dat eerst van mij. Daar komt geen geruk of geschreeuw aan te pas.. Het kan ook gewoon anders :)
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 11-06-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:41

Snadrem schreef:
Als je niet geinteresseerd bent in de mening van een ander, vraag ik me af hoe je in vredesnaam van jezelf kan denken dat je goed bent in communiceren, en hoe je dan wel rekening kan houden met de mening van je paard. Of valt die niet onder de categorie "anderen"?

En verder vraag ik me dan, net als Margrathea, af wat je hier dan komt doen. Je bent dus wel van mening dat iedereen maar naar jou moet luisteren omdat jij de zogenaamde waarheid in pacht hebt, maar luisteren naar wat een ander vindt is teveel gevraagd. Dat zet voor mij direct vraagtekens bij de waarde van de boodschap die je te brengen hebt.

Oh ik zie nu je post. Je hoeft absoluut niet naar me te luisteren. Als er geen vragen waren gekomen had ik niet eens een verdere toelichting gegeven. Ik heb ook geen boodschap te brengen, dat is juist wat ik schrijf. Iedereen moet maar vooral doen wat hij/zij niet laten kan. Ik sluit me daarvan af. Ik heb geen interesse in mensen met een andere mening. Dat wil niet zeggen dat ik geen interesse heb in mensen met dezelfde mening. |o :)* Ik luister graag naar de bevindingen van iemand als TS. En zo zijn er nog genoeg andere mensen die zich op hetzelfde pad als ik bevinden waar ik van kan leren. Ik denk ook dat iedereen die ook die richting op wil gaan zelf dat 'pad' wel kan vinden, vandaar dat ik me ook niet geroepen voel om discussies aan te gaan en te gaan prediken over hoe geweldig (in mijn geval) Parelli wel niet is.

Dat jij je daardoor aangevallen of beledigd voelt dat is niet mijn probleem. Dit is "vraag-maar-raak" en ik haak in op de OP van TS. Dus daarmee beantwoord ik ook nog even wat ik hier kom doen, al gaat dat jou niets aan eigenlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:45

Magrathea schreef:
....

Dan moet je me toch echt even uitleggen wat je dan in hemelsnaam doet op een DISCUSSIEforum..?

Ook voor jou dan nog even, nu ik toch bezig ben.. Ik MOET jouw helemaal niets uitleggen, maar om dat toch even te doen: ik regeer op de vraag van TS. Dit is namelijk niet "discussie", maar "vraag-maar-raak". Net als jij je mening ronduit en rechtstreeks op mij mag richten ben ik vrij om een mening te hebben en die hier te posten. Jij bent vrij om daar heel veel van te vinden en kritiek op te hebben. Ik ben vrij om daar niet over in discussie te gaan, want ja, jouw mening vindt ik niet van belang.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:54

Voor iemand zonder boodschap maak je er anders wel opvallend veel woorden aan vuil. Daarbij lijkt het mij verdomd moeilijk om nieuwe dingen te leren als je nooit luistert naar andere meningen en alleen zoekt naar wat aansluit bij die van jou. Dat is een stukje cognitieve dissonantie in de ergste soort.

Maar veel succes ermee :) Ik heb op je site gekeken, mijn mening is gevormd en ik maak me dan ook maar niet meer druk om specifiek jouw mening.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:00

Snadrem schreef:
Voor iemand zonder boodschap maak je er anders wel opvallend veel woorden aan vuil. Daarbij lijkt het mij verdomd moeilijk om nieuwe dingen te leren als je nooit luistert naar andere meningen en alleen zoekt naar wat aansluit bij die van jou. Dat is een stukje cognitieve dissonantie in de ergste soort.

Maar veel succes ermee :) Ik heb op je site gekeken, mijn mening is gevormd en ik maak me dan ook maar niet meer druk om specifiek jouw mening.

Dank je wel, komt helemaal goed! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:04

Jessix schreef:
Magrathea schreef:
....

Ook voor jou dan nog even, nu ik toch bezig ben.. Ik MOET jouw helemaal niets uitleggen, maar om dat toch even te doen: ik regeer op de vraag van TS. Dit is namelijk niet "discussie", maar "vraag-maar-raak". Net als jij je mening ronduit en rechtstreeks op mij mag richten ben ik vrij om een mening te hebben en die hier te posten. Jij bent vrij om daar heel veel van te vinden en kritiek op te hebben. Ik ben vrij om daar niet over in discussie te gaan, want ja, jouw mening vindt ik niet van belang.

...........

Juist ja. Ondanks dat dit misschien niet RT-D is, is bokt vooral een discussieforum waar mensen lid worden omdat ze meer van elkaar willen leren en meningen willen uitwisselen. Als ik het goed begrijp ben jij lid geworden om jouw mening te verkondigen en hard te roepen dat de mening van anderen jou niet interesseert. Interessant...
Maar goed, ik ga verder mee met Snadrem :)