Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Snadrem schreef:Of erg gestresst door een gebrek aan leiderschap?? Zomaar een vraag.
Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is!
aerdenhout1 schreef:Snadrem schreef:Of erg gestresst door een gebrek aan leiderschap?? Zomaar een vraag.
Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is!
IK begrijp je niet helemaal..... wat bedoel je hier nu mee?
aerdenhout1 schreef:Maritje1991 schreef:zoals zij eerder vermelde volgt zij dezelfde weg als ik met mijn paard. daarom kan ik niet geloven dat dit zonder enige voorbereiding is verlopen.
Zij geeft aan dat dit mogelijk is met goede voorbereiding. in pure harmonie
Ik haak hierbij af!
Jij jou ding TS en de rest het zijne!
Uit dit antwoord blijkt duidelijk dat jij, met misschien 1 of 2 paarden, en misschien nog niet eens je eigen, waar je ervaring mee hebt gehad in je jonge leven, gaat er wel achter komen dat jou manier lang niet altijd de juiste aanpak is en je ooit met een paard te maken krijgt waarbij lieve woordjes en zachte aanpak niet zullen helpen.
Harmonie... natuurlijk, maar soms moet dat door middel van een hardere aanpak!
En.. op de juiste manier door iemand met ervaring en paarden kennis is dat helemaal niet erg en zal het het paard alleen maar helpen in zijn verdere leven.
Nu denk ik dat niemand jou van je rose wolk kan afhalen en wat de meer ervaren paarden mensen ook zeggen en hoeveel voorbeelden je ook krijgt, jou manier is de enige en juiste.
Je komt er nog wel achter dat het soms ook anders moet als je in de paarden wereld blijft zitten natuurlijk.

mylittlejoy schreef:frodo1993 schreef:Ts, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen verkeerd om gaan met hun paard.
Zie het hier ook vaak hoor.
Dan schiet er een paard weg omdat hij schrikt van een vogel, en dan wordt hij gestraft.
Ik probeer me zelf wel altijd in het paard 'in te leven'.
Als mijn pony iets niet snapt, kijk ik ook eerst wat ik zelf fout doe.
Straffen omdat een paard bang is vind ik echt walgelijk.
Bovendien werkt het imo juist averechts.
Een paard wat naar je uitslaat of bijt e.d. accepteer ik alleen niet, tenzij het echt alleen door mijn toedoen is (pony per ongelijk laten schrikken o.i.d)
Ik begrijp best dat paarden zo met elkaar omgaan, maar een paard kan best leren dat dat naar een mens niet mag.
Ik quote mezelf even, want dit sluit te mooi aan op wat ik eerder zei:Citaat:Voorbeeld: ik ga met mijn paard op wedstrijd. Nu heb ik zelf best een boefje van een paard, die nog best wel eens wil testen of hij misschien toch onder het werk uit kan komen. Geen angst, geen medische gebreken die hem in de weg zitten. Maar toch wil hij wel eens een bui hebben waarbij hij naar dingen zoekt om van te schrikken. (Voor je hierop reageert, laat ik het verduidelijken. Wanneer hij dit doet, gebeurt dit werkelijk in de seconde dat ik hem oppak om wat moeilijks te vragen. Maak ik het hem weer makkelijker, dan is de tuinstoel die hem vlak daarvoor nog met huid en haar wilde opeten, plots niet eng meer.) Stel dat meneer op mijn wedstrijddag zo'n bui heeft, dan kan ik er voor kiezen om niet te gaan starten, maar dat vind ik (1) zonde van mijn geld en (2) dan leert ie het nooit. Dus we gaan gewoon en maken er het beste van. Stel ik rij mijn rondjes op het inrijterrein en meneer heeft een eend gezien met een strikt KWPN-dieet en schiet de andere kant op (of doet een poging daartoe), dan zal ik hem even op zijn plek zetten. Kom jij net op dat moment aangelopen, dan zie jij dat ik mijn angstige paard op zijn donder geef en meer moet luisteren naar hem en ruimte moet geven voor zijn angst.
Laat ik wel even verduidelijken dat ik met op zijn donder geven bedoel dat ik tegen hem zeg dat ie normaal moet doen en - afhankelijk van hoe erg hij reageert op de eend - een ophouding of stootje krijgt. Jij zou dus mijn gedrag walgelijk vinden, terwijl je geen idee hebt van hoe de situatie is.
Het bos is voor ons een heel bekend iets. We spelen of zoals je wilt trainen altijd in het bos. We wonen dan ook midden op de Utrechtse Heuvelrug. Door Parelli maak ik wel meer gebruik van de omgeving. Juist door bosjes en weilanden, kuilen en heuvels. Veel opstakels en hindernissen. En met een paard die de wereld een groot speelveld vind is dat heel interessant. Jessix schreef:@ maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben, maar ik wil wel graag normaal behandeld worden. Als iemand niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar heeft, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.
' Jessix schreef:@ maura, natuurlijk ben ik bereid om een uitleg te geven over hetgeen ik mee bezig ben, maar ik wil wel graag normaal behandeld worden. Als iemand niet eens de moeite neemt om me wat te vragen en direct al een oordeel klaar heeft, dan voel ik me niet geroepen om daar nog energie in te steken.
sanne83 schreef:Ik kan niet reageren op wat iemand hier beschrijft. Als je gaat kijken naar individuele paarden, dan is er altijd wel eentje die ergens goed op reageert. Over internet moet je je ook altijd maar afvragen wat "goed" dan is? Ik heb vroeger ook veel gecorrigeerd, ik weet dat dat soms ook werkt.
Voor mij gaat dit hele verhaal om symptoombestrijding, bestrijd je het symptoom; het bijten, het trappen, het steigeren het....etc of zorg je gewoon dat je paard jou leuk vind, ontspannen is en goed naar je luistert en voorkom je al die problemen. Er is natuurlijk geen zwart-wit, veel mensen zitten in een grijs gebied. Leren hun paard dingen aan en corrigeren ook. Toch zie je vaak mensen in een stress situatie terugpakken op corrigeren, terwijl je dan juist gedrag zou moeten bevestigen.
Maritje1991 schreef:Zo ziet een paard dat niet hoor. O je stap af dus het is inderdaad eng.
Ik denk persoonlijk dat het kwalijker is om te blijven zitten, terwijl je het eigenlijk niet goed kan oplossen, dan bevestig je het imo nog veel meer. want het paard is blijven hangen in de angst of misschien wordt het zelfs erger.
Solleke_Noah schreef:Volledig mee eens. Ik lees al het hele topic mee maar kon het niet zo goed verwoordenMijn paarden mogen onderzoekend zijn, schrikken, hun mening laten blijken, wat dan ook. Maar áls ik iets vraag, dan moet het gewoon gebeuren. Keerzijde is dat ik beloof dat ik nooit iets zal vragen wat tegen hun welzijn ingaat of wat ze niet zouden kunnen. Ik heb een paard met veel initiatief, speels, onderzoekend en koppig. Tegen hem zeg ik vaak 'durf niet', uuh'', of 'het vingertje', wat hier door sommigen nogal afgekeurd wordt. Maar: mijn paard weet dat het niet gewenst is, mijn paard weet ook wat de waarschuwing inhoudt, wat dan uiteindelijk resulteert in een braaf paard dat luistert zonder dat ik heb moeten slaan of wat dan ook. Laat mij dan maar verder 'uhh' zeggen als dat volstaat
En dat betekent niet dat flink en braaf gedrag niét beloond wordt, het één moet het ander niet uitsluiten.
Soms denk ik wel eens: doe gewoon niet te moeilijk. Wil je gaan rijden, doe het gewoon. Doet paard een beetje nerveus omdat het waait, prima, hij mag nerveus zijn. Zoiets negeer ik gewoon in de meeste situaties met als resultaat dat paard ook gewoon kalmeert, want er is duidelijk niks aan de hand. Zo leren ze gewoon raken aan de gekste dingen (mijn mening).
frodo1993 schreef:Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als een paard schrikt van een plots opvliegende eend, dan vind ik zeker niet dat je je paard moet straffen. Eerder kalmeren, en dat doe je naar mijn mening niet met een ophouding of stootje.
Kijk, als ze de hele tijd lopen te miepen vanwege een rustig zwemmende eend in een slootje, ja dan kan ik me wel voorstellen
dat je zoiets hebt van 'kom op, nou is het klaar' (hoewel het paard ook daar vast een reden voor heeft).
Schrikken is toch een impuls reactie, hoe kan je dat nou bestraffen?

(dus wanneer mn paard altijd schrikt van eenden, en nu een keer niet, belonen.)
) mylittlejoy schreef:Misschien had ik even duidelijker moeten vermelden wat ik onder een schrikreactie versta. Het schrikken zelf is niet echt te voorkomen of te bestraffen, maar het wegschieten daarna wel. Dus als hij simpel opkijkt of even verstijft uit schrik, zal ik niet corrigeren, maar weer oppakken en verder gaan waar we zijn gebleven. Als hij na dat schrikmoment weg wil schieten, zal ik corrigeren. Ik ben tenslotte de leider en ik geef aan dat we doorgaan. Dat je even ergens van schrikt, kan gebeuren. Ik schrik ook wel eens ergens van.
Hoe ik corrigeer is afhankelijk van de situatie. Het kan een ophouding zijn, net even wat meer been geven, of zelfs een stootje. Maar dat is te situatie-afhankelijk om hier nu een duidelijk antwoord op te geven.

mylittlejoy schreef:frodo1993 schreef:Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als een paard schrikt van een plots opvliegende eend, dan vind ik zeker niet dat je je paard moet straffen. Eerder kalmeren, en dat doe je naar mijn mening niet met een ophouding of stootje.
Kijk, als ze de hele tijd lopen te miepen vanwege een rustig zwemmende eend in een slootje, ja dan kan ik me wel voorstellen
dat je zoiets hebt van 'kom op, nou is het klaar' (hoewel het paard ook daar vast een reden voor heeft).
Schrikken is toch een impuls reactie, hoe kan je dat nou bestraffen?
Ik denk dat we hier even een paar dingen moeten onderscheiden; allereerst de reactie van de ruiter. Als de ruiter kwaad of gefrustreerd reageert, is dat überhaupt fout. Als de ruiter rustig corrigeert, is daar m.i. niets mis aan.
Daarnaast heb je de reactie van het paard. Zoals ik eerder beschreef, voel ik aan mijn paard of het een werkelijke schrikreactie/angst is, of niet. Dit kan jij als toeschouwer echter niet zien. Dus of die eend zwemt of opvliegt, wanneer dit vanuit een schrikreactie is, zal ik corrigeren. Dan zou jij als toeschouwer het dus wel terecht vinden dat ik corrigeer als de eend zwemt, maar niet als hij opvliegt, terwijl de reactie van mijn paard hetzelfde is. Dat is meer wat ik bedoelde te zeggen; als toeschouwer weet je niet het hele verhaal, je weet niet wat de ruiter voelt, dus het is moeilijk oordelen.
Nee hoor, ik ben een grote meid! Ik heb jouw steun nergens bij nodig. Volgens mij ben jij degene die mij heb gevraagd om uitleg. Ik heb uitleg gegeven aan TS. Daarop heb jij me bedankt voor de uitleg. Mijn reactie daarop aan jou is dat ik best een vraag wil beantwoorden al was mijn uitleg totaal niet aan jou gericht, maar aan TS.

Snadrem schreef:Als je niet geinteresseerd bent in de mening van een ander, vraag ik me af hoe je in vredesnaam van jezelf kan denken dat je goed bent in communiceren, en hoe je dan wel rekening kan houden met de mening van je paard. Of valt die niet onder de categorie "anderen"?
En verder vraag ik me dan, net als Margrathea, af wat je hier dan komt doen. Je bent dus wel van mening dat iedereen maar naar jou moet luisteren omdat jij de zogenaamde waarheid in pacht hebt, maar luisteren naar wat een ander vindt is teveel gevraagd. Dat zet voor mij direct vraagtekens bij de waarde van de boodschap die je te brengen hebt.
Ik luister graag naar de bevindingen van iemand als TS. En zo zijn er nog genoeg andere mensen die zich op hetzelfde pad als ik bevinden waar ik van kan leren. Ik denk ook dat iedereen die ook die richting op wil gaan zelf dat 'pad' wel kan vinden, vandaar dat ik me ook niet geroepen voel om discussies aan te gaan en te gaan prediken over hoe geweldig (in mijn geval) Parelli wel niet is. Magrathea schreef:....
Dan moet je me toch echt even uitleggen wat je dan in hemelsnaam doet op een DISCUSSIEforum..?
Ik heb op je site gekeken, mijn mening is gevormd en ik maak me dan ook maar niet meer druk om specifiek jouw mening. Snadrem schreef:Voor iemand zonder boodschap maak je er anders wel opvallend veel woorden aan vuil. Daarbij lijkt het mij verdomd moeilijk om nieuwe dingen te leren als je nooit luistert naar andere meningen en alleen zoekt naar wat aansluit bij die van jou. Dat is een stukje cognitieve dissonantie in de ergste soort.
Maar veel succes ermeeIk heb op je site gekeken, mijn mening is gevormd en ik maak me dan ook maar niet meer druk om specifiek jouw mening.
Jessix schreef:Magrathea schreef:....
Dan moet je me toch echt even uitleggen wat je dan in hemelsnaam doet op een DISCUSSIEforum..?
Ook voor jou dan nog even, nu ik toch bezig ben.. Ik MOET jouw helemaal niets uitleggen, maar om dat toch even te doen: ik regeer op de vraag van TS. Dit is namelijk niet "discussie", maar "vraag-maar-raak". Net als jij je mening ronduit en rechtstreeks op mij mag richten ben ik vrij om een mening te hebben en die hier te posten. Jij bent vrij om daar heel veel van te vinden en kritiek op te hebben. Ik ben vrij om daar niet over in discussie te gaan, want ja, jouw mening vindt ik niet van belang.