Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:35

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilke

Re: Radeloos wat betreft trailer laden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:36

Ik kan me nog een filmpje herinneren dat iemand op dit forum heeft gezet van hoe Monty Roberts een paard in laad met trailer problemen. De manier die hier omschreven wordt is exact hetzelfde asl wat op dat filmpje gebeurt. Het antwoord stond er al die tijd tussen Knipoog Cool Erg leerzaam. Fijn dat eht gelukt is en succes in de toekomst, wie weet kom ik je op de weg nog wel eens tegen Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:39

kitty_gomez: Ik vind het vooral knap van Silence. Dat hij zo op 2 uur tijd zijn angst overwint. Knipoog

cindybijl: Zo gaan we inderdaad door met oefenen.

Cissy: Ben benieuwd.

Rukaro: Dank je wel, we gaan zeker genieten.

ProudJustify: Bedankt, hij kijkt er nu inderdaad anders tegenaan. We gaan inderdaad weer rustig alles oppakken en langzaam weer aan uitstapjes denken.

liljebo: Dank je wel. Heel fijn om te lezen dat je het zo waardeerd.

Like: Het enige grote verschil is, dat Monty Roberts agressiever met zijn halster omgaat dan Petra.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:48

Fijn dat het gelukt is!

Petra heeft mij ook geholpen met mijn vorige paard.
Het is nu een kwestie van je rust bewaren en in jezelf geloven elke keer als je weer gaat trailerladen.
Zo kun je het ook weer 'doorbreken' als je paard toch een keer niet meer wil laden. Een terugval zal best een keer komen, maar nu heb je van Petra geleerd hoe je dat weer kunt oplossen.

Tip: mocht het een keer niet zo fijn gaan met laden, laat je dan niet door omstanders ompraten dat zij het wel even zullen oplossen (bijvoorbeeld door geweld te gebruiken).
Bewaar je rust en geloof erin dat het jou zal lukken, op jouw manier dus, en hoe lang je er ook over doet Knipoog

Fijne vakantie gewenste met je paard!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:53

Om Monty even te verdedigen. Hij doet het trailerladen voor een groot publiek in een "engere setting" dan de vertrouwde omgeving van eht paard. (alheowel dat laatste volgesn zijn methode nisk mag uitmaken). Ik weet niet hoe hij met paarden omgaat als hij ze leert trailer laden in een andere omgeving. Maar je hebtr gelijk, hij is redelijk fel in zijn hulpen op het halster

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:14

Wat een super nieuws!!!!!!!!!van harte geweldig en idd fijn dat het via deze methode is gelukt,je kan idd zo vriendelijk als je wilt met het halster omgaan.
Nou ben benieuwt naar de foto s!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:44

Wat ik me nou wel afvraag…. Silence gaat in en uit een stilstaande trailer.

Heb je ook al geoefend met een stukje rijden en dan weer opnieuw erin?
Dat is misschien wel een idee voor je op vakantie gaat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:11

Mikkee: Zo heb ik het inderdaad met Petra ook besproken/afgesproken.
Laden gebeurd voortaan echt op deze manier en voor hulp van buitenaf bedank ik vriendelijk.
De terugval had ze het inderdaad over, maar nu weten we inderdaae hoe we dan moeten handelen.

Lilke: Heb Monty zelf ook aan het werk gezien met paarden voor trailerladen en vandaar dat ik dus weet dat ik het niks vond.
De hulpen waren echt gewoon veel te fel.

brandalevita: Dank je wel. Foto´s komen zo snel mogelijk.

Maanling: Dat geeft volgens Petra geen problemen, aangezien het probleem bij Silence echt het laden was.
En niet het rijden en uitladen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:19

Super zeg dat het zo goed gegaan is!!! Echt top Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:19

Ja, ben er heel blij mee.
Dank je wel.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:44

goed zeg hé!!! gefeliciteerd en TOPPIE dat JIJ zo vol gehouden hebt en je niet hebt laten verleiden tot het bekende agressiefe werk om en paard de trailer in te krijgen.

Hoop echt dat je nog vele ritjes gaat maken met Silence en je vader niet te vergeten Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:36

Ben er niet aan toe gekomen om op mn werk alle foto's (en vooral de filmpjes van in draf de trailer in!), te uploaden, het was erg druk op mn werk en ik mag nog maar halve dagen werken ivm recente operatie. Was ook helemaal brak vanmiddag en heb geslapen als een os tot nu toe Slapen Gaaaap Maar ik ga morgenochtend een nieuwe poging wagen want dan is de baas er effe niet Lachen Clown

Zoals Petra de verhoudingen en dominantie vastlegt met het paard is ook zoals oa Parelli het doet, eerst stukkie grondwerk en voorbereiding en dan pas richting trailer. Het is nl niet altijd de trailer maar alles eromheen en een stuk respect en vertrouwen in de eigenaar. Soms is het ook angst maar dat neemt niet weg dat je altijd dat stuk grondwerk van te voren moet meepakken, zonder die voorbereiding redt je het niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:41

He, waar is verslag van gisterenavond??? het is toch wel gelukt hoop ik?

hier mijn verslagje van woensdag:

Petra begint eerst met een stukje theorie om het ‘team’ op 1 lijn te krijgen en even uit te proberen of iedereen weet wat hij/zij moet doen en te oefenen met de lijnen zodat als Silence erbij komt alles gesmeerd verloopt.
Afbeelding

Daarna komt het paard pas aan de beurt. Ze heeft eerst een beetje grondwerk gedaan om de verhoudingen tussen haar en Silence vast te stellen en te kijken in wat voor mood hij is en hoe zijn reacties zijn. Dan gaat ze hem vertrouwen in haar geven door consequent maar zacht hem te vertellen dat zij de leider is en hij haar moet volgen. Zodra hij dat niet doet gaat ze zijn aandacht weer vragen tot hij weer ‘bij haar’ is met zijn gedachten.

Silence is redelijk dominant maar ook erg onzeker en sceptisch, dat wordt dan ook met dat grondwerk enigszins weggenomen door Petra. Hij is heel gevoelig en je kunt dus niet heftig zijn in je reacties naar hem en je moet vooral zelf heel rustig en standvastig blijven. Je zag Silence ook ontspannen ondanks dat er meerdere paarden in de bak liepen.

Dan gaat ze tussen twee lange lijnen door (die door Sandra dr vader en moeder als soort tunneltje naar de trailer toe werden vastgehouden) naar de klep van de trailer. Voetje voor voetje verder en telkens als hij op lichte druk naar voren ging gelijk die druk laten wegvallen en even wachten, dat bouw je steeds verder uit en uiteindelijk stapt hij op de trailer. Dat hadden we dus zondag ook al bereikt en het was voor mij echt een bevestiging dat ik ook goed bezig was.
Afbeelding

Je kon heel goed zien toen hij de eerste paar keren op de trailer ging dat hij onzeker was en zich eigenlijk niet zo prettig voelde op de trailer, maar onder zacht tegenhouden van Petra bleef hij toch redelijk staan. Hij ging er wel een aantal keren uit maar dan mochten paps en mams in actie komen door met de lijnen te zwaaien en daarmee dus druk van achteren uit te oefenen. Daar reageerde hij goed op dus ging er zo weer in.
Afbeelding

Toen dat redelijk bevestigd was kon Sandra hem over nemen en ging petra van een afstandje coachen.

Afbeelding

En na even poosje oefenen ging het zo:

http://s9.photobucket.com/albums/a63/My ... CF8759.flv

http://s9.photobucket.com/albums/a63/My ... CF8762.flv

http://s9.photobucket.com/albums/a63/My ... CF8764.flv

dus lekker op vakantie lijkt me!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:50

super hoor!!!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:56

shooo Wow! OK dan!
dat ziet er goed uit Knipoog

je mag ook wel keertje bij mij langs komen Haha! (die van mij laait dus echt niet he :S)
Tong uitsteken

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:06

kan maar 1 ding zeggen, ben trots op jullie!!!

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:11

mooi om te zien cissy! Erg leuk!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:53

Sandra, ik volg je perikelen al een tijdje vanaf de zijlijn. Ik heb ontzettend veel respect voor je doorzettingsvermogen en je liefde voor Silence. Afgod Ik vind het echt heel knap en helemaal super dat het jullie gelukt is!! Jullie band wordt alleen maar sterker en jullie gaan echt nog zoveel plezier tegemoet, daarvan ben ik overtuigd! Go jij! Go jij!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:06

krijg net een telefoontje van Petra, het is blijkbaar Sandra gisteren toch niet gelukt met Silence te oefenen en hij is er niet op geweest. Verdrietig
Petra heeft gisteren zelf een ongelukje met haar voet gehad en gaat zo even naar de dokter om te kijken of er niks gebroken is, anders had ze nog een keer daarheen gegaan. Ach gut

Maar Sandra zit dus nu weer met een probleem....

Petra belde mij omdat ik er dus bij geweest ben en toch meer ervaring heb dan Sandra en of ik soms genegen ben er nog een keertje heen te tuffen.... maar de binnenbak is vandaag tot laat bezet met lessen en ze wil toch graag op vakantie morgen.

Dr vader belde mij al dat Sandra vindt dat er toch op vakantie gegaan wordt en Silence toch mee zal moeten, persoonlijk denk ik dan dat je beter je vakantie kunt laten varen hoe jammer ook, maar ik kan me ook de frustratie voorstellen dat Silence er niet in gaat.
We zijn nog bezig met oplossingen verzinnen en ik ben bang dat ik morgen heeeeeeeeel vroeg mn bed uit moet Lachen want vanmiddag gaat het weer regenen en dan kunnen we dus niet oefenen.

Murphy's Law!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:08

oh jee das minder :S

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:23

Hehe, was ik net zo blij voor haar... Hopelijk kan er nog wat geregeld worden en komt het allemaal nog goed. Ik duim!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:20

ik moet morgen dus vroeg op,tussen 8.30 en 9.00 daar zijn, wordt vroeg naar bed vanavond Lachen als jullie met zn allen nou even positieve energie mijn kant op sturen....

1 voordeel, waarschijnlijk geen files morgenvroeg!
maar wel een rot eind rijden, ben waarschijnlijk langer onderweg met de auto dan bezig met Silence Clown

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:25

Top van je hoor Ja Veel succes morgen met opstaan en met natuurlijk het laden!

Sandra, geef de moed niet op he. Zo'n terugval hoort er wel een beetje bij, hebben wij ook gehad! Ik heb ook een tweede keer nodig gehad om het goed te bevestigen. Succes meid!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:27

Jee, dat wordt wel laatste-nippertjes-werk zeg! Hopelijk levert die tijdsdruk niet teveel stress op, dat zou jammer zijn. Silence heeft bewezen dat-ie het kan, dus het moet gewoon gaan lukken morgen! Super dat je erheen gaat en succes!