Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:29

Haha!

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:09

ik vind niet dat je een paard zomaar kan schoppen, ooit heeft iemand dat bij mijn paard gedaan en die had toen heel grote bulten, omdat hij heel gevoelig was. je kan hem natuurlijk wel straffen als hij niet luistert maar om te gaan schoppen vind ik een beetje ver gaan

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:10

ik zou er ook wat van zeggen, dit mag hij niet zomaar doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:07

Inge_ schreef:
KiWiKo schreef:
wat altijd het probleem is in dit soort discussies is dat mensen hun eigen referentiekader hebben. Hun enigste eigenste is altijd braaf, natuurlijk zou je het dan niet pikken dat een hoefsmid een tik uitdeelt (zou ik ook niet) maar er zijn gewoon minder brave paarden, sterker nog er zijn gewoonweg etterbakken......... die wel eens aangepakt moeten worden

Daar zul je mij wel mee bedoelen aangezien ik het in mijn post hierboven had over mijn brave paard. Knipoog

Naast mijn eigen paard heb ik ook nog een verzorgpony'tje wat heel dominant is en volgens sommige een echte 'klier'. Laatst kwam de hoefsmid voor haar (inmiddels al een hele tijd geleden omdat hij haar een draak vond) . Ik was daar niet bij dus weet niet wat hij met haar heeft gedaan, maar ook al staat ze te 'klieren' , dan nog zou ik het niet toestaan als hij haar een klap verkocht. Ben gewoon tegen geweld..

nee hoor Lachen ik had het niet tegen jou Lachen was meer een algemene opmerking

Ik ben ook tegen geweld, en dan nog het meest tegen geweld dat tegen mij gericht is Lachen Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:48

Ik vind het altijd wel erg makkelijk om alle schuld naar de hoefsmid te schuiven.
Een paard dat goed heeft geleerd stil te staan en zijn voeten langere tijd op te tillen krijgt van geen enkele hoefsmid een schop of klap.
Dus neem de taak op je om je paard goed op te voeden, daar heeft de smid veel plezier van, en jij ook. Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:38

Nuage schreef:
Schoppen in de buik vind ik in alle gevallen onacceptabel.

Mijn paard werd toevallige vorige week bekapt en die is altijd vervelend. Ze gaat hangen en deze keer ging ze zelfs steigeren.
Mijn hoefsmid heeft de overtuiging dat negatieve aandacht ook aandacht is. Hij negeert haar dus volkomen.

Toen ze dus erg hoog steigerde reageerden wij allebei niet. Zodra ze weer op de grond stond gewoon weer verder gegaan. Paard keek beetje beduusd omdat niemand reageerde, maar heeft het ook niet meer gedaan. Want blijkbaar werkte het niet Haha!

Dat is ook een goede oplossing idd. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:39

nah, zo moet je er als smit ook niet zes per dag hebben, wordt je niet oud, er zal er een een tikkie uitdelen...........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:02

Marliesje schreef:
Ik vind het altijd wel erg makkelijk om alle schuld naar de hoefsmid te schuiven.
Een paard dat goed heeft geleerd stil te staan en zijn voeten langere tijd op te tillen krijgt van geen enkele hoefsmid een schop of klap.
Dus neem de taak op je om je paard goed op te voeden, daar heeft de smid veel plezier van, en jij ook. Ja

Tja, prachtig, maar wat als je een jong paard hebt wat nog moet leren om stil te staan en zijn evenwicht te houden?
Ik had er zo eentje en daar zat niets kwaads bij. Dus mijn smid mocht niet slaan. Punt uit.
Inmiddels staat 'ie zelfs helemaal los bij het bekappen. Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:32

Met een jong paard kun je toch ook gewoon oefenen?
Verward

Ik zeg niet dat de smid ook geduld moet hebben bij een jong paard. Maar volgens mij zijn de meest vervelende paarden die een smid te verduren krijgt niet zo jong. Haha!

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:46

Natuurlijk, das tog niet normaal Boos! Ik zou er in ieder geval wat van zeggen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:04

Marliesje schreef:
Met een jong paard kun je toch ook gewoon oefenen?
Verward

Wat denk je nou zelf? Ik heb ook geoefend, maar hij vond het nogal moeilijk bij een vreemde. Mijn paard geeft zich nou eenmaal niet zomaar aan de eerste de beste. Knipoog
Aangezien een paard regelmatig bekapt moet worden, ging het dus wat 'moeilijker' in het begin. Tja, hoort erbij en de smid moest van mij maar geduld hebben.
Ik had dus zo'n smid die wilde rammen. Helaas voor hem, mocht 'ie dat van mij niet en heb ik heel snel een andere gezocht, want ik wil zulke mensen niet in onze buurt. Het gekke was dat het bij mijn nieuwe bekapper wel meteen goed ging. Bleek dat mijn paard de onrust en het ongeduld van die vent aanvoelde en die stemming overnam. Ik kon namelijk wel altijd prima zijn hoeven verzorgen. Tja, aan wie ligt het dan? Ik ben blij dat ik naar mezelf geluisterd heb en niet naar de betweters op bokt. Haha!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:07

Ligt er net aan, ik zou zeggen dat ik wat van zeg maar dan doe ik het toch niet. wel vervelend zeg.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:35

KiWiKo schreef:
nah, zo moet je er als smit ook niet zes per dag hebben, wordt je niet oud, er zal er een een tikkie uitdelen...........

Zit nog wel een verschil inderdaad tussen vervelend zijn en gericht schoppen. Ik vind dus ook dat de hoefsmid mijn paard mág schoppen --> als hij zelf een schop krijgt. Maar dan wel direct en kort reageren en niet een paar minuten staan tieren en schoppen. En nooit in de buik, maar dat snapt hij zelf ook wel (heb alleen maar fokmerries)

Een goede smit zal ook niet zijn frustratie van de voorgaande paarden op het laatste paard afreageren. Dat is niet eerlijk.

Moet zeggen dat ik me nu ook beter realiseer hoe blij ik ben met mijn smit! Hij is dan wel nooit bereikbaar en ik moet weken wachten tot hij een keer komt opdagen maar áls hij er is, dan is ie geweldig Haha!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:44

Wij hebben een vrouw als hoefsmid, omdat mijn pony vroeger door een mannelijke hoefsmid is geslagen. Hij is bij die vrouw heel braaf en staat half te slapen. (Is ook een hele aardige hoefsmid die heel rustig blijft en gewoon wacht als hij onrustig is) Deze vakantie was zijn ijzer afgevallen en moest de hoefsmid dus komen. Alleen kon die vrouw niet en kwam er een man. Toen was mijn pony wel aan het draaien enzo maar die hoefsmid was ook heel geduldig. Dus we hebben het volgens mij wel getroffen met de hoefsmid Knipoog .

Ik zou als een hoefsmid een schop in mijn pony z'n buik geeft het gewoon zeggen. En een andere hoefsmid nemen.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:36

ik zou der zeker wat van zeggen want dat is natuurlijk niet normaal, ik zou daarna gewoon nooit meer naar die hoefsmid gaan! Ach gut

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:40

Ik vind overigens dat je het ook per paard moet bekijken. Als je gewoon een zenuwachtig, friebelig dingetje hebt die het nog niet zo gewend is, lijkt een trap me niet op z'n plaats. Daar wordt het diertje alleen maar zenuwachtiger van. Als je echter een wat meer ervaren paard hebt, dus gewoon staat te kl*ten, vind ik dat die best een schop(je) mag hebben. Het zij op de juiste plek en op het juiste moment Knipoog maar een goede smid zal dat wel doorhebben.

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:47

Als me paard idioot doet mag me hoefsmid hem gewoon een lel verkopen.. Doet hij het niet doe ik het zelf wel.. Nog even dan trapt je paard de hoefsmid het ligt uit de ogen zal ik hem zo ook nog snoepjes geven omdat hij geen trap mag krijgen! Kom op zeg ze zijn wel wat gewend hoor

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:03

Vind het niet Normaal ! Onze hoefsmid rukt dan een keer hard aan het halster touw, of ze doet met zn feil een tik onder de buik.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:06

JeltjeW schreef:
Vind het niet Normaal ! Onze hoefsmid rukt dan een keer hard aan het halster touw, of ze doet met zn feil een tik onder de buik.

Ja en wat is dan het verschil met een schop? Lachen

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:12

je moet hem gaan opbellen en zeggen dat hij helemaal NOOIT meer hoeft te komen.
je moet ook zeggen warom.
dan ben je klaar en zoek gewoon maar een andere hoefsmid die er wel een beedje verstand van heeft.
groetjes

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:14

jackiemischa schreef:
dan ben je klaar en zoek gewoon maar een andere hoefsmid die er wel een beedje verstand van heeft.
groetjes

Dus als hij een trap verkoopt ofzo heeft hij er geen verstand van???
Denk eerder dat de hoefsmid juist weet wat de gevaren zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:17

jackiemischa schreef:
groetjes

bepaald niet iedereen dat voor zichzelf?

de redenen van een schop kan zo uiteen lopen, en volgens mij weet jij niet hoe zwaar het werk van een smid is? die moet ook om zijn rug denken, en heeft meer dan 2 paarden per dag te doen, als die niet meerwerken, gaat zijn rug eraan.
mijn hoefsmid mag doen wat hij nodig vind, is mijn pony vervelend, dan moet hij doen wat hij nodig vind, is dat een schop? dan doet hij dat, hij is op dat moment met mijn pony bezig, en ik vertrouw hem.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:10

Ik dacht eerst dat er stond "paard trapt hoefsmid", maar het blijkt dus andersom te zijn.
Dat had mijn smid niet hoeven proberen. Een paard kan best ongehoorzaam zijn (uit angst?), maar een trap verkopen praat je bij mij nooit goed..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:16

Dat hangt er van af of het paard het verdient. er zitten smeerpijpen tussen en een menselijke trap is wel ff wat anders dan een paardentrap. Daarbij hangt het er van af waar hij getrapt wordt, m.u.v. hoogzwangere merries.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:35

Tsjaa sommige hoefsmeden zijn wat lomp om het zo maar te zeggen
Maar zeker wat van zeggen het is jou paard en je moet hem wel vertrouwen niet waar!?
Je paard heeft er dan ook weinig zin in als hij weer moet!