wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:29

Pfff, ik wil ze niet graag de kost geven, de paarden die wat mankeren en toch goedgekeurd worden .
Mocht het wel vanuit die blessure ontstaan zijn en hij zo gereden werd dan snap ik wel waarom ze er zovaak werd afgegooid en hij respectloos werd vanuit pijn !
Ik ben bang ts dat jij en anderen zijn frustratie op hun dak kregen vanuit een bepaalde beweging wat pijn doet of pijn deed (trauma).
Het heeft hem misvormd in zijn bespiering ,vooral rechts , bij schoft,schouder en borst .
Als de operatie destijds geslaagd is kan dit weer getraind worden (er weer lengte in krijgen) maar zijn respect krijgen en houden zal nog veel moeilijker zijn, want de Ramiro's zijn karakterpaarden waar je wel mee om moet kunnen gaan !
Laat hem nooit de houding aannemen die hem destijds afgedwongen werd , want dan komt ws de frustraties eruit .Ik noem het een onnatuurlijke hengsten houding .
Ook dat kan komen als hij naast je gaat staan en jij met ïets" in je hand wat hij niet vertrouwd ...maar ook bij het rangorde bepalen en dus ook bij het voeren .

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 02:19

broadway schreef:
Catnip ...jij schrijft over een paard die zo doorgedraait was, alléén maar op de kop gepakt was door zijn eigenaresse, dat hij niet meer normaal te rijden was ...was dit Ravottie ?
Was dit voor hij kreupel werd en geopereerd moest worden ?
Begon toen ook de karakter verandering ?
Iemand er 30 x afgooien verteld toch genoeg ?
Ben jij met hem weer met grondwerk begonnen en kon jij hem weer normaal rijden ?

Whoa, ik heb nergens zoiets geschreven? Hij was prima te rijden, alleen deed ie altijd even uittesten, daarna was het een topper onder het zadel! Zelfs een 13-jarig manegeruitertje kon zo met hem wegrijden (obv de eigenares).

Edit: ik snap het al, je hebt het over een oude post van me. Nee, dat ging over een heel ander paard (pony zelfs, naar Nederlandse maatstaven :D centimetertje of 30 kleiner dan het paard uit dit topic)

En 30x ervan af gooien? Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is voor beide paarden niet waar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 06:22

vilheide schreef:
pol1 schreef:
Maandag komt mijn DA.. wil idd heel graag weten of er iets scheelt met hem en niet te snel conclusies trekken zonder te weten dat ik alles voor hem gedaan heb

Groot gelijk..Zou het ook willen weten als er iets is wat dit verklaard! Vinden ze niks..Heb je er alles aan gedaan!

Na één onderzoekje zal een dierenarts geen diagnose kunnen stellen. Daar zal vast meer onderzoek voor nodig zijn. Even een bloedtestje zus en een onderzoekje zo.[/quote]

Dat zegt toch ook niemand: dat het even met een bloedtestje vast te stellen is wat er gaande is! Er zal gedegen onderzoek moeten worden gedaan!

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 08:45

Catnip schreef:
broadway schreef:
Catnip ...jij schrijft over een paard die zo doorgedraait was, alléén maar op de kop gepakt was door zijn eigenaresse, dat hij niet meer normaal te rijden was ...was dit Ravottie ?
Was dit voor hij kreupel werd en geopereerd moest worden ?
Begon toen ook de karakter verandering ?
Iemand er 30 x afgooien verteld toch genoeg ?
Ben jij met hem weer met grondwerk begonnen en kon jij hem weer normaal rijden ?

Whoa, ik heb nergens zoiets geschreven? Hij was prima te rijden, alleen deed ie altijd even uittesten, daarna was het een topper onder het zadel! Zelfs een 13-jarig manegeruitertje kon zo met hem wegrijden (obv de eigenares).

Edit: ik snap het al, je hebt het over een oude post van me. Nee, dat ging over een heel ander paard (pony zelfs, naar Nederlandse maatstaven :D centimetertje of 30 kleiner dan het paard uit dit topic)

En 30x ervan af gooien? Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is voor beide paarden niet waar.

Catnip, die 30x eraf gooien heeft ze van mij want dat heeft de vorige eigenaresse mij dan zelf weer verteld.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:58

Ik wil altijd graag even weten of ik met een serieus iemand te maken heb en hoeveel kennis en ervaring ze hebben .
Is bij jullie beiden niet duidelijk, helaas .
Voor deze type paarden moet je op de juiste moment belonen maar ook temperen, doe je dat niet of fout dan beledig je ze en komt er adrenaline vrij .
Hetzelfde gebeurd als ze pijn hebben, reageren ze vaak laat maar dan wel véél heftiger en uiteraard is een trauma een langdurige onderdrukking waardoor ze gevaarlijk kunnen worden .

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 10:23

broadway schreef:
Ik wil altijd graag even weten of ik met een serieus iemand te maken heb en hoeveel kennis en ervaring ze hebben .
Is bij jullie beiden niet duidelijk, helaas .
Voor deze type paarden moet je op de juiste moment belonen maar ook temperen, doe je dat niet of fout dan beledig je ze en komt er adrenaline vrij .
Hetzelfde gebeurd als ze pijn hebben, reageren ze vaak laat maar dan wel véél heftiger en uiteraard is een trauma een langdurige onderdrukking waardoor ze gevaarlijk kunnen worden .

Ik denk dat ik wel een serieus iemand ben ja.. En kennis of ervaring, ik ben geen horsewhisperer of prof, dat hoor je mij ook niet zeggen. Maar ik loop van mij 32jaren er al 25 tussen de paarden, dus denk dat ik wel mag zeggen dat ik zeker ook geen randdebiel ben.
Ik ging met Ravottie om zoals ik dat altijd bij al mijn paarden gedaan heb, waarbij nooit iets dergelijks gebeurd is, nog niet in de buurt hiervan kwam.
En kan toch stellen dat dat ook paarden met "karakter" waren.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:28

Mag ik nog eens vragen hoe lang na de aankoop de eerste bijtaanvallen begonnen?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:31

catnip, ik ben blij met jouw reactie hoor !

Ik werk momenteel ook met een paard die hetzelfde beeld gaf, is weer een knuffel, maar heeft ook duidelijk een bewegings probleem vanuit 1 achterbeen , waar ik nu rekening mee houd.
Hij heeft een hart van goud,is beschermend en is weer blij en jolig .
Zijn probleem is blijvend en wordt recreatief bereden op zijn manier van kunnen .

Daarom is het voor mij belangrijk om te weten wanneer de eerste beten kwamen , of dat vanuit zijn blessure is ontstaan en dat kan heel lang spelen voor het ontdekt wordt ...en voor het paard traumatisch worden .
En ja dan heeft dit paard pech gehad met zijn voorouders, dan wordt gauw gezegd , ja maar ,het is een
Ramiro...dat zijn karakterpaarden en niet zo makkelijk ...en wordt het een vecht/slacht partij helaas !
De eigenaresse zag die karakterverandering blijkbaar niet alléén zijn goede papieren .
Tot ze het opgaf en hem op een asociale manier van de hand deed .

Iemand die zijn paard kent en er met zijn hart mee werkt , kan revaliderend rijden, helaas mist dat bij veel wedstrijd ruiters en amazones .
Zonder gewicht erop is er niks te zien , maar je merkt het als je het aan het werk zet , soms aan hele kleine aanwijzingen maar ook als het paard je er zovaak afgooit, dan moet je toch echt even achter je oren krabben als je paard dit nooit deed !

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:33

Oh ik heb vroeger 3 Ramiro's gehad, wereldpaarden!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:37

Ravottie 18 ...Jij bent niet zijn probleem, dat probeer ik juist te achterhalen, zijn verleden is nu jouw probleem, dat wil ik je juist duidelijk maken !
Zoek de fouten niet altijd direct bij jezelf .
Als ze dit hadden verteld was jij met je ervaring er heel anders mee omgesprongen !

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:45

Een paard die 14 jaar dezelfde eigenaar heeft gehad, die het kennelijk allemaal die het zo nauw nam, zal waarschijnlijk ook geen " licht " geweest zijn in het correct en eerlijk conditioneren van een paard. Indien men een paard jaar na jaar oneerlijk behandeld zal het paard zich daar aan aanpassen. Die een kruipt in zijn schulp, de ander komt in opstand. Als je maar lang genoeg onterecht of op het verkeerde moment om de verkeerde reden klappen of afstraffingen krijgt raak je vanzelf wel verknipt. Dan is het zaak harder aan te vallen dan dat je wordt gecorrigeerd. Dan geeft een eigenaar op en heeft het paard zijn doel bereikt, hij wordt met rust gelaten.

Kennelijk weet niemand op dit moment waar zijn " triggers " liggen. Eens men dat weet kan er gerevalideerd worden. Of het mogelijk is? Normaal gezien wel, zolang er geen fysieke oorzaak aan ten grondslag ligt. Ik vrees dat zowel mens als paard beide slachtoffer zijn in deze. Denk dat het probleem geleidelijk aan is ontstaan bij de vorige eigenaresse, door foutief optreden. Ze heeft het probleem laten ontstaan en doen groeien tot een punt waarop het levensgevaarlijk is geworden.

Dit paard is niet reddeloos verloren maar behoort zeker niet bij een amateur.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 11:00

Foetsji schreef:
Mag ik nog eens vragen hoe lang na de aankoop de eerste bijtaanvallen begonnen?

De eerste kwam na enkelen dagen, heeft eerst een week langs mijn merrie gestaan zodat ze elkaar leerde kennen. Toen heb ik ze samen gezet en eerste dagen ging dat prima, daarna heeft hij haar aangevallen. Gelukkig waren we erbij en hebben ze meteen uit elkaar gehaald.
Toen heeft hij een tijd apart gestaan waar niets kon gebeuren. Toen ze verhuisd zijn is hij na enkele weken Door de draad gegaan en heeft hij zijn buur (ruin) aangevallen. Daarna is er niets meer gebeurt tot hij vorige week mij te pakken had

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:04

Ik ben ook géén horsewhisperer en ook géén prof. dat hoef je ook niet te zijn om naar een paard te kijken ! Een paard speelt géén toneel, leeft in het hier en nu !
Heeft maar een paar manieren om te zeggen dat er wat is maar als er niet wordt geluisterd dan schreeuwt hij het uit op zijn manier tot er in de meeste gevallen blessures ontstaan, het paard zich laat vallen of achterover slaat !
Zou dus ook gebeurd kunnen zijn met die wond op zijn schoft ...zal me niks verbazen hoor .
Kom ik ook zo vaak tegen ....verzwegen leed !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:10

Foetsi...met jouw kan ik praten , niet vreemd gezien onze leeftijd (smile)
Jouw woorden zijn ook mijn woorden hoor .

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:33

Ik snap werkelijk waar niet dat er zo op door wordt gegaan met waaraan het heeft gelegen en dat er nog een kansje is voor het paard.
Ja er is een reden waarom hij dit heeft gedaan... Natuurlijk.
Dat kan simpelweg een kronkel in de kop zijn of een onjuiste opvoeding van iemand.
Feit blijft dat dit het zoveelste akkefietje (om het maar even luchtig te houden) is met gruwelijke gevolgen.
Waarom altijd proberen een verknipt paard toch op te Lappen ? Soms is het beter voor het paard maar ook de mensen er omheen om er mee te stoppen.
Moet er perse tijd en moeite worden gestopt in die onbegrepen paarden dan zou ik zeggen kijk eens naar die paarden die te koop staan die niet dit soort aanvallen hebben gemaakt. Steek daar de tijd in om er een gelukkig paard van te maken.

Ik vraag mij altijd af of er ook zo gereageerd wordt als het je eigen vlees en bloed is dat te grazen wordt genomen ;)

Ts wat gebeurd er nu eigenlijk in de tussentijd met hem ? Want we zijn weer een paar dagen verder en zoals ik het zie gaat t nog wel even duren voor er überhaupt actie komt ?
Voor jou niet fijn als je er met angst heen moet en voor paard niet fijn als er niks mee gebeurd ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:44

Ja hoor Mondy. :)
Waarom wil jij dit paard zo graag dood?
Als TS en haar vriend het eerst willen uit zoeken is dat hun goed recht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:01

Broadway, welke operatie heb jij het over? Waaraan is dat dier geopereerd?? Want dat heb ik dan gemist blijkbaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:31

maikeltje schreef:
Broadway, welke operatie heb jij het over? Waaraan is dat dier geopereerd?? Want dat heb ik dan gemist blijkbaar.

Ik ook!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:47

Wat is er zo moeilijk aan Ramiro?
Dat zit in zoveel springpaarden.
Operatie heb ik ook gemist.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:01

bruintje123 schreef:
Wat is er zo moeilijk aan Ramiro?
Dat zit in zoveel springpaarden.
Operatie heb ik ook gemist.

Niks ik heb er 2 gehad met ramiro en beide mega fijne paarden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:04

Tegenwoordig zeggen ze van elke hengst wel dat ie moeilijke karakters geeft. Dus dat zal voor Ramiro ook wel zo zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:20

Mijn god wat een wond :oo.

Ik heb niet het hele topic gelezen en ik kan je wel zeggen wat ik zou doen, maar daar heb je niet veel aan.

Ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen TS.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:26

Mondy schreef:
Ik snap werkelijk waar niet dat er zo op door wordt gegaan met waaraan het heeft gelegen en dat er nog een kansje is voor het paard.
Ja er is een reden waarom hij dit heeft gedaan... Natuurlijk.
Dat kan simpelweg een kronkel in de kop zijn of een onjuiste opvoeding van iemand.
Feit blijft dat dit het zoveelste akkefietje (om het maar even luchtig te houden) is met gruwelijke gevolgen.
Waarom altijd proberen een verknipt paard toch op te Lappen ? Soms is het beter voor het paard maar ook de mensen er omheen om er mee te stoppen.
Moet er perse tijd en moeite worden gestopt in die onbegrepen paarden dan zou ik zeggen kijk eens naar die paarden die te koop staan die niet dit soort aanvallen hebben gemaakt. Steek daar de tijd in om er een gelukkig paard van te maken.

Ik vraag mij altijd af of er ook zo gereageerd wordt als het je eigen vlees en bloed is dat te grazen wordt genomen ;)

Ts wat gebeurd er nu eigenlijk in de tussentijd met hem ? Want we zijn weer een paar dagen verder en zoals ik het zie gaat t nog wel even duren voor er überhaupt actie komt ?
Voor jou niet fijn als je er met angst heen moet en voor paard niet fijn als er niks mee gebeurd ?

Omdat ook een paard recht heeft op leven? Omdat ook een paard recht heeft op een kans. Omdat ook een paard slachtoffer kan zijn? Wat niets afdoet aan het feit dat het voor de slachtoffers van dit paard ook geen pretje is. Maar dat mensen zo makkelijk afhaken wanneer dieren reageren volgens hun instinct uit hoogstwaarschijnlijk zelfprotectie vind ik shockerend. Zeker op een paarden forum. Zoveel gemakzucht. Zo makkelijk dat er geroepen wordt dat een paard naar de slager moet. Kijk toch eerst eens naar jezelf! Waarom doet een paard wat hij doet. Waarom zijn paarden, honden, kinderen vaak strontvervelend bij dezelfde mensen. Ik heb nooit agressieve dieren. Ik heb wel een paar lastpakken die ik goed geconditioneerd moet houden. Mijn verantwoording, mijn taak!
Ik ben blij dat de TS er niet zo lichtvoetig over denkt als sommige hier. Ze er goed over wil nadenken wat en hoe. En dat terwijl juist zij slachtoffer is!

Er wordt zo makkelijk van alles geroepen, geadviseerd. Soms totaal ondoordacht. Meegeroepen met de meute. Jammer dat anders denkende soms gewoon grof benaderd worden. Jammer dat mensen met iets meer mededogen voor het paard niet eens meer in topic durven te reageren omdat ze kompleet worden weggezet als mensen met een belachelijke mening.

Er zijn vaak meerdere kanten aan een probleem. De makkelijke weg mag dan makkelijk zijn maar dat zegt niets over het feit of het ook de enige juiste is!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:30

Ayasha schreef:
Tegenwoordig zeggen ze van elke hengst wel dat ie moeilijke karakters geeft. Dus dat zal voor Ramiro ook wel zo zijn.

Omdat veel mensen niet meer fatsoenlijk met hengsten kunnen omgaan. Ze beschikken over veel te weinig kennis en ervaring en er dus geroepen wordt dat het paard een rotzak is. En hiermee bedoel ik niet de situatie van de TS. Maar wel de mensen die te hooghartig en te eigenwijs zijn de schuld eens bij zichzelf te zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:32

Ik kan het ook even niet meer volgen hoor. Ik heb niets gelezen over een medisch verleden/operatie van dit paard. Heb ik iets over het hoofd gezien?
Kan iemand me nog even bijpraten? ;)

Foetsji dat ben ik wel met je eens, maar hoe zou dat in dit geval dan moeten worden opgelost? Lijkt mij niet verstandig dat ts zelf weer met m aan de gang gaat.