Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:45

Jessix schreef:
Fijn voor je. :evaw:

Jammer dat je er niet op reageert. Maar dat zeg mij genoeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:48

maura schreef:
Solleke_Noah schreef:
Tegen hem zeg ik vaak 'durf niet', uuh'', of 'het vingertje', wat hier door sommigen nogal afgekeurd wordt. Maar: mijn paard weet dat het niet gewenst is, mijn paard weet ook wat de waarschuwing inhoudt, wat dan uiteindelijk resulteert in een braaf paard dat luistert zonder dat ik heb moeten slaan of wat dan ook. Laat mij dan maar verder 'uhh' zeggen als dat volstaat :)

Wat wel leuk is om eens uit te proberen is wat gebeurt als je alles doet wat je anders ook doet, maar stil blijft. 't Zou zomaar kunnen dat paardlief niet eens zozeer op het geluid reageert.
Het geschreeuw tegen paarden dat wordt afgekeurd (ten minste, zoals ik het begrijp), is het geschreeuw uit frustratie ("stomme rotbok!" gillen terwijl je je zweep op z'n kont stukslaat is niet hetzelfde als "uuh" zeggen terwijl je tegelijk met een handgebaar aangeeft dat paardlief even op de plek moet blijven staan waar je 'm zolang even los had neergezet)

Dat kan ik best proberen, maar ik zeg alles inderdaad gewoon rustig, ik ga niet lopen schreeuwen (een frustratiemoment uitgesloten, ik ben ook niet heilig natuurlijk). Nu merk ik wel dat mijn paard heel gevoelig op stem en intonatie reageert. Stel dat ik pijnlijke mok aan zijn benen moet behandelen en hij tilt waarschuwend zijn been op, kan ik gewoon rustig blijven doordoen en hij zal niet stampen maar wel zijn been blijven bewegen/in de lucht houden. Of ik zeg duidelijk 'durf niet', hij zet zijn been terug op de grond en beweegt voor de rest van de behandeling niet meer. Ik weet niet goed waarom dat negatief zou zijn? Of minder de voorkeur hebben?

Let wel, ik snap best dat het pijn doet. Maar ik moet uiteindelijk toch behandelen, dus kan hij voor ons beiden het maar beter rustig laten begaan...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:06

love_western schreef:
Jessix schreef:
Fijn voor je. :evaw:

Misschien zegt het in dat geval wat over jou.

Jij komt gelijk met: Ik wist niet dat er zulke domme mensen waren. Dat nodigt niet uit tot reageren toch?

Snadrem

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:17

Nou okee, als we het dan niet dom mogen noemen: ik vind het op zijn minst heel erg kortzichtig om met een paard wat niet getraind is op de grote boze buitenwereld naar buiten te gaan zonder ook maar één tastbaar middel om onschuldige burgers te behoeden voor het gevaar van een paard wat schrikt en er vandoor gaat. Niet dat een bit of een slofteugel dat zou voorkomen, maar we spreken hier over de allereerste keer dat het paard bereden naar buiten gaat.

Misschien dat Jessix wat meer over de omstandigheden daarbij kan vertellen: hoe vaak is hij al aan de hand meegeweest, was er een leidpaard bij, liep er iemand naast, etc. Gewoon zo lapperdepoepie er op gaan zitten en in je eentje de wijde wereld in getuigt bij mij namelijk niet van een goed doordacht plan, dus ik wil meer weten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:34

zoals zij eerder vermelde volgt zij dezelfde weg als ik met mijn paard. daarom kan ik niet geloven dat dit zonder enige voorbereiding is verlopen.

Zij geeft aan dat dit mogelijk is met goede voorbereiding. in pure harmonie :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:42

Okee, prima. Ik ken de methode en ik ben van mening dat dat inderdaad met een goede voorbereiding te behalen is, maar dan wel met een bepaald type paard en een bepaald type mens.

Ik krijg er bij de gedachte alleen al jeuk van.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:09

elk paard is perfect,maar dat zien de meeste mensen niet in 1 paard past bij jou en voelt jou aan als dat niet is is het logich het is hun nature als je echt om een paard geeft dan acepteer je zijn angsten en schrikken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:11

Maritje1991 schreef:
zoals zij eerder vermelde volgt zij dezelfde weg als ik met mijn paard. daarom kan ik niet geloven dat dit zonder enige voorbereiding is verlopen.

Zij geeft aan dat dit mogelijk is met goede voorbereiding. in pure harmonie :)

Ik haak hierbij af!
Jij jou ding TS en de rest het zijne!
Uit dit antwoord blijkt duidelijk dat jij, met misschien 1 of 2 paarden, en misschien nog niet eens je eigen, waar je ervaring mee hebt gehad in je jonge leven, gaat er wel achter komen dat jou manier lang niet altijd de juiste aanpak is en je ooit met een paard te maken krijgt waarbij lieve woordjes en zachte aanpak niet zullen helpen.
Harmonie... natuurlijk, maar soms moet dat door middel van een hardere aanpak!
En.. op de juiste manier door iemand met ervaring en paarden kennis is dat helemaal niet erg en zal het het paard alleen maar helpen in zijn verdere leven.
Nu denk ik dat niemand jou van je rose wolk kan afhalen en wat de meer ervaren paarden mensen ook zeggen en hoeveel voorbeelden je ook krijgt, jou manier is de enige en juiste.
Je komt er nog wel achter dat het soms ook anders moet als je in de paarden wereld blijft zitten natuurlijk.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:15

Hahaha Welkom bij de club, aerdenhout1 !

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 20:16

Ik zeg alleen dat ik het kan begrijpen dat het kan....

niet meer niet minder. Hier worden ook mensen dom genoemd omdat ze het anders doen dan de ander.

Het is niet alleen de mijne, maar ik zeg wel dat ik begrijp dat het kan.

Bij mijn paard zou het niet werken, erg gestresst van nature.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:23

Of erg gestresst door een gebrek aan leiderschap?? Zomaar een vraag.

Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is! ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 20:43

Van nature zie je mij zeggen.

Gelukkig is ze al zoveel meer ontspannen. zo fijn voor het paard zelf :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:45

Kritisch naar jezelf kijken is één van de moeilijkste dingen die er zijn. Kritisch naar een ander kijken is een stuk gemakkelijker, maar die kritiek vervolgens opbouwend overbrengen zonder die ander in de verdediging te jagen of te laten afsluiten is vrijwel onmogelijk. Ik ga toch een poging doen. Enerzijds omdat ik er plezier in heb te proberen constructieve kritiek te leveren, anderzijds omdat ik echt denk dat het nuttig zou zijn als mijn kritiek overkomt.

maura schreef:
Jessix schreef:
Ik gun iedereen zo'n relatie met zijn paard, maar helaas zijn veel mensen (nog?!) doof voor mijn verhalen.

Zijn de mensen doof of ontbreekt het jou aan de vaardigheden om die mensen te bereiken? Als je goed kunt communiceren met paarden betekent dat, zoals dit topic perfect illustreert, immers niet dat je dat met mensen óók kunt (of vice versa).

Jessix schreef:
Ik kan prima met mensen communiceren. ;)

Ik stelde mijn vraag omdat ik uit de manier waarop je aan dit topic begon mee te doen de indruk kreeg dat je mogelijk een positiever beeld hebt van je eigen communicatieve vaardigheden dan je werkelijke communicatie rechtvaardigt. Net zoals bij real-life gesprekken ook non-verbale communicatie en rol speelt, geeft je bij anonieme, geschreven communicatie óók subtiele extra informatie door. Dit:

Jessix schreef:
Ik wil niet mee doen in de discussie.. Ik sluit me af voor wat er om me heen gebeurd.

is geen introductie waaruit een open houding en oprechte interesse voor alle anderen in het topic spreekt. Direct daarna noem je een grote groep mensen doof, en dat is bepaald geen objectief oordeel.

Dan de reactie op Love_western:
love_western schreef:
Dus je wilt zeggen dat je op je paard bent gestapt die niet beleerd was? En zo de bos in bent gegaan zonder tuig?

Jessix schreef:
Dat is wat er in mijn eerste post staat, ja. :j

Natuurlijk is het niet erg vriendelijk van L_w om dat dom te noemen. Maar laten we even eerlijk blijven. L_w heeft zich in dit topic steeds gewoon normaal beleefd uitgedrukt. Dat ze nu iets grover wordt zegt mijns inziens voornamelijk over haar dat ze heeft gereageerd op de toon van jouw antwoord. Misschien is dat niet handig, maar zoals ik het zie had je dat zelf kunnen voorkomen door op een andere manier te antwoorden. En misschien was die toon echt niet zo bedoeld, maar gezien de manier waarop je het topic binnenkwam heb je er zelf voor gezorgd dat mensen bij twijfel geneigd zullen zijn te denken dat je iets negatief bedoelt.

Waarmee ik weer terug ben bij mijn eerste vraag, of de mensen werkelijk doof zijn of dat ze niet naar jóu willen luisteren. Ondanks dat je zegt dat je prima met mensen kunt communiceren (volgens mij trouwens iets dat heel lastig van jezelf te beoordelen is), denk ik nog steeds dat je beter met je paarden kunt communiceren dan met mensen die niet per sé jouw zienswijze delen. Wil je die oprecht leren bereiken, dan denk ik dat je het verste komt als je open staat voor de mogelijkheid dat er aan jouw mens-communicatie nog iets meer te verbeteren valt dan je zelf denkt...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:53

Maritje1991 schreef:

niet meer niet minder. Hier worden ook mensen dom genoemd omdat ze het anders doen dan de ander.

Nu vraag ik me af hoe een paard gestresst zou kunnen zijn van nature.
Voordat je gaat zeggen dat ik eerst het hele topic moet lezen: Check, dat heb ik gedaan.

Als we in jouw flow blijven, zou een paard perfect worden geboren, en dus gestresst worden gemaakt door een mens.
Vanwaar dan opeens deze ommezwaai (die jou erg goed uitkomt), door te zeggen dat je paard gestresst is van nature?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:58

Snadrem schreef:
Nou okee, als we het dan niet dom mogen noemen: ik vind het op zijn minst heel erg kortzichtig om met een paard wat niet getraind is op de grote boze buitenwereld naar buiten te gaan zonder ook maar één tastbaar middel om onschuldige burgers te behoeden voor het gevaar van een paard wat schrikt en er vandoor gaat. Niet dat een bit of een slofteugel dat zou voorkomen, maar we spreken hier over de allereerste keer dat het paard bereden naar buiten gaat.

Misschien dat Jessix wat meer over de omstandigheden daarbij kan vertellen: hoe vaak is hij al aan de hand meegeweest, was er een leidpaard bij, liep er iemand naast, etc. Gewoon zo lapperdepoepie er op gaan zitten en in je eentje de wijde wereld in getuigt bij mij namelijk niet van een goed doordacht plan, dus ik wil meer weten.

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die graag meer zouden horen over de omstandigheden en voorbereiding (en type paard?), waaronder ikzelf. Ik zou het erg interessant (en sportief) vinden als hier op in wordt gegaan.

Snadrem schreef:
Aerdenhout, als jij je paard nou eens regenbogen en vlindertjes zou voeren, dan zou je het ook wel een keer in zien! Maar je kijkt gewoon niet verder dan je zweep lang is! ;)

Moet deze opmerking nou echt?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:05

Jennifuur schreef:

Als we in jouw flow blijven, zou een paard perfect worden geboren, en dus gestresst worden gemaakt door een mens.
Vanwaar dan opeens deze ommezwaai (die jou erg goed uitkomt), door te zeggen dat je paard gestresst is van nature?

Deze vraag begrijp ik niet zo goed. We kennen toch allemaal wel een paar typische hittepetitjes, van die nerveus aangelegde bloederige typjes die bij het minste of geringste éérst wegrennen en dan daarna misschien een keer gaan kijken of er inderdaad iets engs aan de hand was? Voor zover ik TS heb begrepen heeft zij een paard van dat type en doet ze hard haar best om het paard te leren eerst te kijken of er iets aan de hand is en daarna pas weg te rennen. Eerst mentaal, dan lichamelijk trainen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:14

Jennifuur schreef:
Voordat je gaat zeggen dat ik eerst het hele topic moet lezen: Check, dat heb ik gedaan.

Een paard wordt perfect geboren... als prooidier.

Op een paard wordt van nature altijd gejaagd. Logisch dus dat een paard een stressvol dier is.

Sommigen meer dan anderen.
Elk paard heeft een ander aangeboren karakter en ander aangeleerd gedrag. Sommigen zullen van nature eerder vechten, veel zullen eerder vluchten. Aangeleerd gedrag kan een hele hoop veranderen, maar een van nature zeer angstig paard zal nooit een stoere worden.

In een mensenwereld waarin wij allerlei dingen van een paard verlangen die tegen alle regels van het paard-zijn ingaan, lijkt het mij heel erg logisch dat een paard makkelijk gestrest raakt.
Veel stress-gedrag van het paard wordt als "normaal" paarden gedrag gezien.

Stress kan ook ontstaan uit onduidelijkheid van de trainer. Als je iemand niet begrijpt, wordt je erg gestrest. Dat betekent alleen niet dat elk gestrest paard als oorzaak de ruiter heeft natuurlijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:20

Eerder in het topic werd gepraat over schrik-gedrag bij het paard.

Natuurlijk kan een paard gewoon een keer schrikken als er iets onverwachts gebeurt. Net zoals je dat zelf wel eens hebt.

Herhaaldelijk schrikgedrag van een paard heeft meestal te maken met een verhoogd adrenaline niveau. Het paard heeft dus al stress door iets en zal dan steeds vaker gaan schrikken.
Hetzelfde effect als dat jijzelf niet schrikt van iemand die achter je staat overdag als de zon schijnt, maar wel als je s'nachts op een kerkhof loopt :D

Wat vaak gezien wordt als schrikgedrag om ergens onder uit te komen is dus daadwerkelijk schrikgedrag door een verhoogd stress-level. Eigenlijk heel interessant dus.
Paarden die makkelijker schrikken als ze een gang harder gaan, als er een ruiter opzit, als ze alleen zijn, als de teugels aangenomen worden, geven het signaal dat dat iets is waar het paard stress bij ervaart.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:21

Citaat:
Snadrem schreef:

Moet deze opmerking nou echt?

Nou nee. Maar ik word tamelijk moe van dat "je moet aaien en knuffelen" gedoe en ik krijg er een ontzettend roze wolken & regenbogen gevoel bij. Het werkt niet bij alle karakters, maar dat willen niet alle karakters aan nemen. Van wat ik heb gezien van mensen om me heen die parelli beoefenen is het enkel en alleen paarden pesten en onzeker maken, maar alles met "de mantel der liefde" en daardoor zou het dan goed zijn (want de bedoelingen zijn goed). En daarbij weet ik dat ik niet de beste voorbeelden heb gezien en ik ben er echt van overtuigd dat het wel werkt voor sommige types, maar dan moet je niet alleen kijken naar wat je zelf fijn vind: het gaat er namelijk ook om wat je paard nodig heeft.

En ja, dan gooi ik er even een kinderachtige opmerking door. Sorry daarvoor. Maar het lucht wel ontzettend op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:27

Maritje1991 schreef:
love_western schreef:

Misschien zegt het in dat geval wat over jou.

Jij komt gelijk met: Ik wist niet dat er zulke domme mensen waren. Dat nodigt niet uit tot reageren toch?

Ik zal never met een paard naar buiten gaan waar je voor het eerst op zit. Dat is vragen om ongelukken. Nu heeft ze veel geluk gehad.
Maar het had ook anders kunnen aflopen.

En de paarden die ik beleerd/ingereden heb, was het ook niet verantwoord om er gelijk mee naar buiten te gaan. Ook al deden ze niks. Maar die is risico moet je gewoon niet nemen. Dan ben je in mijn ogen gewoon dom.

_djurake_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:37

je hebt egt helemaal gelijk maritje1991 !!!
paarden moeten mensen niet begrijpen, maar mensen paarden. (niet helemaal letterlijk)
het gaat egt niets uithalen om je paard te slaan als hij bevoorbeeld niet uit de trailer wil. dan houd hij er alleen maar nare gevolgen aan over.
en paarden kunnen egt wel zachtaardig zijn, als jij dat ook bent. mensen moeten er ook aan denken hoe iets moet zijn voor het paard.
natuurlijk moet je ook wel eens kordaat zijn maar niet dan je je paard moet beginnen meppen.
conclusie: paarden zijn GEEN monsters !!!!! /3

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:21

sanne83 schreef:
Herhaaldelijk schrikgedrag van een paard heeft meestal te maken met een verhoogd adrenaline niveau. Het paard heeft dus al stress door iets en zal dan steeds vaker gaan schrikken.
Hetzelfde effect als dat jijzelf niet schrikt van iemand die achter je staat overdag als de zon schijnt, maar wel als je s'nachts op een kerkhof loopt

Interessante vergelijking. Toch is er een vrij eenvoudige manier om jezelf 's nachts op dat kerkhof rustig te krijgen. Gewoon ontspannen en rustig vanuit je buik ademhalen. Daarmee zet je de adrenalinekraan uit. Als dat bij mensen werkt, zal het bij paarden ook wel kunnen. Het fysiologisch systeem van zoogdieren is immers in grote lijnen vergelijkbaar.

sanne83 schreef:
Wat vaak gezien wordt als schrikgedrag om ergens onder uit te komen is dus daadwerkelijk schrikgedrag door een verhoogd stress-level. Eigenlijk heel interessant dus.
Paarden die makkelijker schrikken als ze een gang harder gaan, als er een ruiter opzit, als ze alleen zijn, als de teugels aangenomen worden, geven het signaal dat dat iets is waar het paard stress bij ervaart.

Zeker interessant :j . Die paarden hebben als het ware een lekkende adrenalinekraan. Maar om dat op te lossen, is het volgens mij wel van belang om te weten wat er mis is met die kraan. Is het leertje stuk of is de kraan gewoon niet goed dicht gedraaid. Of is er een kraan gemonteerd die niet past bij de druk op het achterliggende systeem? Soms is de oplossing zo simpel als het dieet van het paard in kwestie veranderen. Of, bij stalpaarden, het paard een andere buurman of -vrouw geven. Soms is het een kwestie van structureel genoeg beweging krijgen, er zijn veel paarden die onvoldoende bewegen, óók als ze 24/7 weidegang hebben.
Soms is er echt sprake van een anti-klik en is het beter als het paard een andere baas krijgt. Maar als je bedenkt dat je eigen lichaam onmogelijk adrenaline kan aanmaken als je rustig en geconcentreerd ademt, terwijl je jezelf heel eenvoudig angstig kunt maken door kort en snel te gaan ademen tot aan een hyperventilatie-aanval toe, dan ligt het voor de hand dat je de adrenalinekraan van een paard óók rechtstreeks kunt beïnvloeden. Als ik me goed herinner zit dat overigens ook in het Parelli-systeem, hoofd naar de grond vragen is toch onderdeel van porcupine?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:40

Maritje1991 schreef:

Dank je Maritje1991. :)
Ik heb een Left Brain extrovert die voor de duvel niet bang is. ;) Het bos vindt hij geweldig! Uiteraard waren mijn paard en ik heel goed voorbereid. Bijna twee jaar is hieraan vooraf gegaan. Als je mijn eerste post ook leest staat er ook dat ik met een touwhalster en leadrope het bos in ben gegaan. Ik was ook zeker niet stuurloos en de one rein stop was al lang en breed ingebouwd. Ik heb inderdaad vertrouwen in mijn paard, maar mijn paard ook in mij. Nog veel belangrijker, ik heb vertrouwen in mezelf en mijn eigen kunnen. Ik weet heel goed in te schatten wat ik wel en niet kan. En ik schaam me totaal niet om er in een seconde tijd weer naast te staan als ik het niet vertrouw. Ook dat is allemaal aangeleerd en geoefend. Als ik het niet vertrouw dan ga ik er zelf niet eens op!

Andere mensen voelen zich misschien veiliger in een bak. Met een zadel en een bit in of met een persoon op de grond die je paard vast houdt. Dat kan ik best begrijpen. Niets op tegen! Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Ikzelf voel me daar niet veiliger bij..

Mijn paard en ik voelen ons goed in het bos. Het volgen van een pad geeft hem ook een doel, een bezigheid. Het maakte hem al lang niet meer uit of ik er nou naast, voor, achter liep of er bovenop zat. Wat ik ook doe, dat zit gewoon wel goed ondertussen. Parelli gaat bijvoorbeeld ook het liefst meteen achter de koeien aan met een jong paard. Helemaal met een LB extrovert is het fijn als je hem genoeg te doen geeft, dan heeft hij minder tijd om zelf een stout plannetje te bedenken. ;) Met mijn andere paard (RBI) ben ik toen de tijd wel wat langer in de bak gebleven. Maar wel ook op dezelfde manier verder opgeleid. En ook op hem kon ik gewoon opstappen en wegrijden.

Nog een vooroordeel is dat het altijd maar zacht en soft moet. Dat is helemaal niet zo. Als een hardere aanpak nodig is dan ga ik dat niet uit de weg. En het is ook niet zo dat ik altijd hetzelfde zou handelen. Elk paard, elke situatie en elk moment vraagt zijn eigen aanpak. Bij dit paard in kwestie heb ik het zo aangepakt en het heeft me iets heel moois opgeleverd. Daar ben ik blij mee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 23:56

Mijn paard is meer RB EX en door training vaker LB EX

overigens maakt het in mijn ogen ook verschil of je met een groen paard begint. dingen aanleren is makkelijker dan afleren.

Mijn paard was wel bereden, alleen niet zo als ik het graag zou zien. Ik ben haar opnieuw aan het beleren. oude patronen doorbreken. Het vlucht gedrag onder zadel was bij haar veel aanwezig. Is al stuk minder maar nog niet genoeg om een rustig buitenritje te maken, soms wel. verschilt per dag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:02

Het ligt helemaal aan het paard en de situatie. Ik zou dit ook echt niet met elk paard gedaan hebben. Een groen paard heeft zeker zijn voordelen. Dit paard in kwestie is volledig Parelli opgeleid en heeft verder met geen een ander mens te maken als met mijzelf. Ik heb er nog 3 staan die weer een andere aanpak vragen. Maar wel allemaal vanuit hetzelfde principe. (en die staat in jouw onderschrift)