Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:53

Ik ben het met Kiwiko eens. Wat een gezemel zeg, dat paardje moet aangepakt worden.
Zoals ik al eerder in dit topic verteld heb, mijn Tinker was net zo. Hij wilde absoluut niet bij zijn merrie weg en brak net zo los als deze Fjord doet.

Totdat mijn man eens vroege dienst had gehad en dan is hij 's middags vaak niet zo vrolijk meer (laat naar bed en vroeg weer op, ideale combi om dit soort dingen op te lossen, word je sterk van Haha! ). Dus hij Tinkertje vangen en Tinkertje rukte vloog er weer vandoor. Hij liep trouwens altijd eerst een paar stapjes met je mee en dan gíng hij.
Maar mijn man had goede handschoenen aan, werkschoenen in de grond geplant en het longeerlint laten vieren. Toen opeens zó'n enorme ruk gegeven.....Diablo had het totaal niet door en ging bijna op zijn plaat. Maar hij heeft het daarna nooit weer gedaan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:08

onze e-pony flikte het om tijdens het longeren opeens achteruit te gaan, om te draaien en weg te spurten. De eerste keer lukte het haar om los te komen, de 2e keer weer (onze dochter was toen een jaar of 13 denk ik). Daarna waren we er op voorbereid en nam zuslief het longeren op zich. Natuurlijk op scherp staan, longeerzweep er goed bij om onmiddelijk voorwaarts te drijven als ze weer haar kunstje dreigde uit te halen. Maar ze was zo razendsnel dat het haar toch weer lukte. Toen was het hek van de dam. De meiden konden het niet oplossen. Mijn heeft toen met handschoenen aan, en idd de werkschoenen in het zand, samen met onze dochter (ook met handschoenen aan) de longeerlijn beet gehouden. Ze probeerde het weer en het lukte haar bijna. Maar niet helemaal, alledrie lagen ze ondersteboven, maar de lijn bleef vast en daarna heeft ze het nooit meer geprobeerd. Dat was ook een onorthodoxe methode, maar het hielp wel. En soms moet je wat, dan is de tijd van "aai lief paardje, kom maar hier voor een worteltje" echt voorbij.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:16

Mijn paard heeft het ook gehad dat hij zich niet meer liet pakken (niet zo extreem) Wat ik gedaan heb is inderdaad opjagen, op een gegeven moment ging hij rondjes om mij heen draven. Ik heb het geluk dat er een paddock aan het land vastzit, dis dan dreef ik hem daarheen. Helemaal buiten adem kon ik die rotknol gelukkig vangen en meenemen. Als hij nu zo'n je krijgt me niet te pakken bui heeft hoef ik alleen mijn hand maar op te steken en rent hij uit zichzelf al naar de paddock. Daar kan ik hem dan gewoon pakken.

Ik denk wel dat je in deze situatie even heel streng en consequent moet zijn.
In de natuur zijn paarden ook niet altijd even lief voor elkaar.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:38

Wanneer je niet thuis bent in het clickeren, of 'het weleens gedaan hebt', dan kan ik me voorstellen dat je er sceptisch over bent of cynisch over doet.

Wanneer je gòed clickert, echt stapsgewijs met de juiste timing, met de juiste intentie en je je goed afstemt op het paard en op de juiste wijze op het paard reageert, dan is clickeren een geweldige methode. Je leert het paard ontzettend goed aan te voelen en op de kleinste, subtielste signalen in te spelen. Het paard leert hetzelfde, en het gaat zoeken, nadenken, vertrouwen en meewerken.

Clickeren is nièt heel simpel 'voerbeloning'. Er komt veel meer bij kijken.
Het geval dat een paard zich niet laat pakken en/of zich losrukt en wegrent, kan met clickeren opgelost worden. In héle kleine stapjes, heel subtiel en met veel geduld. Als je de stapjes goed doorloopt, dan kun je het dus voor elkaar krijgen dat je paard niet meer wegloopt als je het halster om wilt doen en het paard zich niet meer los rukt zodra hij het halster om heeft of zodra je met hem wilt gaan lopen.

Wanneer je nu denkt "Belachelijk, dat kan niet" of "Ik heb zelf weleens geclickerd, nou dat werkt niet hoor"; prima, maakt mij niet uit.
Maar als ik TS was geweest en ik kreeg een dergelijk advies als clickeren, dan had ik er meer over willen weten. Want itt vele andere 'adviezen' komt er bij clickeren geen druk, geen pijn, geen machtsvertoon en geen angst bij kijken.

Nogmaals, het is me bij mijn eigen pony gelukt, dus ik zit hier geen onzin te vertellen.
Maar goed, TS heeft geen belangstelling, en voor haar was mijn advies bedoeld.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:59

Als dit paard zich komende tijd niet laat vangen wordt dit nog een lang topic op deze manier! Alles is geloof ik al gezegd, meerdere malen, maar paard loopt nog steeds relaxed rond. Nogmaals succes Jessica and sister!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:01

@Joviban,

Het is niet zo dat ik geen interesse heb in het clickeren, ik heb er een tijdje geleden 1 aangeschaft en ben me erin gaan verdiepen, ik had alleen zelf het id dat ik daar beter in kan beginnen wanneer hij in ieder geval aan de hand mee kan lopen omdat het nu al een groot probleem is hem bij me te houden, het goede moment om te clickeren lijkt me dus moeilijk te vinden. geloof me ik heb echt wel iets aan je advies en het is niet zo dat ik er niets mee doe Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:05

Ik heb het hele topic doorgelezen en bijgehouden zonder een reactie maar ik wordt net zo seniel als Kim nu wordt volgens mij . ! Nagelbijten / Gniffelen

Uit Jessica's manier van doen/praten kun je toch merken dat het paardje op een ''vriendelijke manier '' niet te pakken is, hij is er gewoon te slim voor, dan kun je wel hem lief blijven aaien en tegen hem de grootste onzin banketstaaf die je je kunt bedenken maar zo gaat het bij ons op stal ook niet altijd.

Wanneer een Fjord alla 400 kilo het op een lopen zet, hoe wil je dan op een vriendelijke manier het paardje ( die dus geen respect voor je heeft) tot stilstand krijgen, door het vriendelijk te vragen ?

Nee ik ben het met Kim, Potverdorie eens Ja

@JoviBan; ik ben een grote fan van het clickeren maar heb zelf ondervonden dat het wel makkelijk is als het paard dan in een paddock/stal staat. Op deze manier is het niet te beginnen met clickers. Er staat daar zo te zien op de filmpjes, te veel paarden in de wei die dan voor veel te veel afleiding zorgen. Dus ik denk niet dat de TS nu nog iets heeft aan het clickeren Lachen Ja als hij binnenstaat zal het wel goed zijn ! Lachen Dus zeker goed advies maar nu nog niet handig denk ik Lachen

RedPassion schreef:
Maar verover je leiderschap dan door gewelddadig te zijn?

En Kiwiko, waarom moet het van jou allemaal NU?

Zoals je hebt kunnen lezen heeft het paardje een flinke keelontsteking en heeft dus medische hulp nodig voordat het erger wordt/ Daarom is het wel handig als het nu gebeurd Ja

Jessica: ik vind dat jullie goed bezig zijn geweest gisteren ! Ja
Het van zijn plek afjagen is een goede manier op zijn respect af te dwingen Ja
Ga zo door !! Lachen OK dan!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:09

@Hilde: de keelontsteking is inmiddels wel over we hebben de ontstekingsremmers in broodjes gestopt waardoor het makkelijk naar binnen te krijgen was Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:11

_Jessica schreef:
@Hilde: de keelontsteking is inmiddels wel over we hebben de ontstekingsremmers in broodjes gestopt waardoor het makkelijk naar binnen te krijgen was Lachen

okee gelukkig Ja
Slim gedaan met de broodjes Ja

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:29

Jou probleem is dat je een fjord hebt, en dan kan iedereen met kwpn'ers je advies geven, maar dat gaat niet werken.. Fjorden zijn gewoon vage beesten die op de gram nauwkeurig weten hoeveel ze wegen, en daarnaast ook nog is te goed in kunnen schatten hoeveel jij weegt..... Gefeliciteerd met je aankoop!! Haha!

Kortom, ik heb ook zo'n knol.. In het begin dat ik hem had was er ook geen houden aan, wij konden hem gelukkig wel te pakken krijgen maar vervoeren was een ramp want hij trok zich contant los. Vervoeren deed ik dan ook met 2 personen, de ene had hem vast aan het hoofdstel met (scherper) bit dus, de andere aan een hengstenketting door het bit heen.. Dat ging redelijk meestal (ook niet altijd overigens.) Wat ik je als tip mee kan geven laat in ieder geval dat halster aan! En zet hem in een klein stukje wei mét schrikdraad erop zonder andere paarden (als die in de wei ernaast staan moet hij zich niet zo snel eenzaam gaan voelen lijkt me??) Wat je bij fjorden vooral moet doen is proberen mee te spelen/te denken.. Hij speelt gewoon met je en daar moet jij van proberen te winnen. Wat bij mijn fjord wel is werkt is een join up, steeds rondjes laten lopen in galop en niet laten stoppen, jij staat gewoon in het midden en drijft hem aan door te gaan. Uiteindelijk zal je paard dit opgeven en naar jou toe komen, wat betekend dat jij de baas bent. Daarna kun je proberen of hij los achter je aan loopt, zo niet, gelijk weer laten rennen want dan heeft ie nog steeds schijt aan je. Dit zou ik wel een paar dagen achter elkaar doen.
Overigens zul je het wrs nog wel vaker moeten doen, mijn fjord is gewoon heel dominant en die moet zo af en toe weer even weten wie er ook alweer de baas is (vooral met longeren is het heel vaak dat hij heel veel losbreekt.. maar ook tegen de winter aan dat hij weer in de bak moet staan ipv in de wei)

Mocht je hem nu echt persé moeten vervoeren (want als hier echt geen mogelijkheid is om hem in een klein stukje alleen te kunnen behandelen zou ik hem echt tijdelijk verplaatsen) zou ik dit doen met een hoofdstel, door het bit een hengstenketting en evt daaraan een longeerlijn doen. En aub wees niet te lief, als je hem vast heb geef nou eerst is 10x een snok met die hengstenketting zodat hij weet wat er gaat gebeuren als hij stout is... Maakt hij de indruk er binnen een paar sec vandoor te gaan (dat heb je vaak al snel genoeg door als hij met zn kop of als je het al vaker mee hebt gemaakt zn oor draait), gelijk weer een paar snokken met die hengstenketting geven.En daarnaast, omtrekken gaat je wrs nooit meer lukken, je moet hem echt vóór zijn!! (Bij mijn fjord heeft iemand als is wat vingers gebroken omdat die hem wel even vast zou houden (ik had haar van te voren al gewaarschuwd dat ze dat níet moet doen..))

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:31

Ik vraag me trouwens af of je een paard kan leren clickeren wanneer hij niet eens uit je hand wilt komen eten. Hoe kun je hem dan ooit leren wat de clicker inhoud? Om het aan te leren moet je hem nl. steeds direct belonen als je clickt zodat hij de link legt 'click=leuk'.

Dus bij dit paard lijkt me dat nog best lastig.

Maar als je het idd wel aangeleerd zou krijgen is het ms wel een goed idee!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:37

boeflover schreef:
Jou probleem is dat je een fjord hebt, en dan kan iedereen met kwpn'ers je advies geven, maar dat gaat niet werken.. Fjorden zijn gewoon vage beesten die op de gram nauwkeurig weten hoeveel ze wegen, en daarnaast ook nog is te goed in kunnen schatten hoeveel jij weegt..... Gefeliciteerd met je aankoop!! Haha!

Nou, ik heb een kwpn-er, die ook precies weet hoe sterk ze is. Zij weet heel goed dat ze zich zomaar los kan rukken als ze dat wil en dat wij dan weinig in te brengen (totdat we een ketting gebruikten, dan is trekken opeens helemaal niet meer leuk), dus dat is niet alleen aan de Fjorden besteed. Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:46

Diablo schreef:
boeflover schreef:

Nou, ik heb een kwpn-er, die ook precies weet hoe sterk ze is. Zij weet heel goed dat ze zich zomaar los kan rukken als ze dat wil en dat wij dan weinig in te brengen (totdat we een ketting gebruikten, dan is trekken opeens helemaal niet meer leuk), dus dat is niet alleen aan de Fjorden besteed. Knipoog

Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar ik denk dat een koudbloed minder snel op zn nummer gezet word als een KWPN'er. Warmbloeden zijn toch sneller onder de indruk van een klap of een ketting als een fjord..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:50

Citaat:
Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar ik denk dat een koudbloed minder snel op zn nummer gezet word als een KWPN'er. Warmbloeden zijn toch sneller onder de indruk van een klap of een ketting als een fjord..

Helemaal mee eens Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:02

Mijn verzorgfjord heeft mke de eerste keer longeren ook omver getrokken. Die draaide zich om en was zo bij de andere kant van de bak. Ik een dikke knie... de eigenaresse was erbij en die heeft hem toen effe flink ale hoeken laten zien (ik bedoel dus zoals ze hier ookz eggen, op zijn plaats gaan staan etc) en toen ging ie zelf op zijn plaat. Nog nooit een peerd zo verbaasd zien kijken. Ik heb daarna het longeren weer overgenomen (ik moest effe bijkomen van de pijhijhijn!!!) en mener wou weer iets niet doen. Heb hem toen direct gecorrigeerd. Kon daarna prima met hem overweg. heb inderdaad ook echt de leiderrol genomen die dag en vanaf die dag ging alles beter. Hij duwde mij zelfs niet de stal uit met zijn borst wat hij bij anderen wel deed.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:57

Wat je ook nog zou kunnen proberen is het paard op een kleiner stukje apart te zetten samen met die andere fjord, is hij niet alleen maar hoef je niet steeds de hele wei door en word de afstand dat hij weg kan lopen ook kleiner.
Ik weet niet of dit mogelijk is en als nog door het draad gaat maar je zou het kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:12

Hilde_q schreef:
@JoviBan; ik ben een grote fan van het clickeren maar heb zelf ondervonden dat het wel makkelijk is als het paard dan in een paddock/stal staat. Op deze manier is het niet te beginnen met clickers. Er staat daar zo te zien op de filmpjes, te veel paarden in de wei die dan voor veel te veel afleiding zorgen. Dus ik denk niet dat de TS nu nog iets heeft aan het clickeren Lachen Ja als hij binnenstaat zal het wel goed zijn ! Lachen Dus zeker goed advies maar nu nog niet handig denk ik Lachen

Het is idd een nadeel dat er andere paarden in de wei lopen. Die zullen het lekkers ook wel graag willen hebben en er dus graag met hun neus bovenop staan. Haha!
De afleiding is niet erg, maar paarden die zich ermee gaan bemoeien, wel. Knipoog
Dan heb je dus hulp nodig van anderen (bijv. mede-stalgenoten), die hun paard(en) even bezig houden (of de wei uit halen) wanneer je met je paard aan 't clickeren bent.

Het is wel te doen, alleen wel met hulp, in dit geval, omdat het paard in een kudde loopt.
En aangezien er genoeg mensen bereid zijn om met z'n allen het paard te benaderen, aan het touw te gaan hangen en 'm in een hoek te drijven, zullen ze ook vast wel bereid zijn om te helpen wanneer TS telkens een kwartiertje wil gaan clickeren. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:58

Moderatoropmerking:
Het zou zeer prettig zijn wanneer iedereen weer respectvolle en niet aanvallende posts gaat plaatsen, die ook nog eens ontopic zijn. Bij deze dan ook het vriendelijke, doch dringende verzoek weer netjes en ontopic verder te gaan! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:05

Jessica, heel erg bedankt voor je mailtje en ik ga er op reageren (zit nu inderdaad met een oppasprobleem, tenzij ik Nikki even mee kan nemen???) en kijken wanneer ik jouw kant op kan komen. Ik wil zelf eerst eens zien wat er nou precies gebeurt en wat jouw Fjord aangeeft, voordat ik met een pasklare oplossing aan kan komen. Dit gedrag heeft een oorzaak, zelfs meerdere oorzaken en aangezien ik niet in symptoombestrijding of onbehouwen oplossingen geloof, wil ik graag met je werken aan DE oplossing.

En even voor degenen die lopen te zeuren over dat er wel kritiek is, maar niemand met een pasklare oplossing komt, tja, is ook wat lastig als je het paard en de situatie zelf niet goed kan zien vanachter je laptop. Clown
Ik kan zelf ook wel wat heftige oplossingen verzinnen, dat is niet zo moeilijk. Maar ik kijk graag wat verder dan mijn neus lang is en als je daar niets mee kunt nu, is dat niet mijn probleem verder. Lachen

Ben blij dat TS in elk geval wel een zeker geduld kan opbrengen, want ik denk dat dat op de langere termijn wel een oplossing gaat bieden. Tenzij je elke keer met verdovende - en dwangmiddelen aan de slag wil, maar ik denk niet dat Jessica dat van plan is. Knipoog

Feit is dat het voorheen geen probleem was, dus de vraag is, wat is er nu aan de hand? En hoe gaan we dat oplossen op zo'n manier dat Jessica en haar zus dat dagelijks zelf kunnen gaan doen zonder al teveel hulpmiddelen. Kan me voorstellen dat zo'n groep paarden er om heen, heel lastig is, maar ik moet eerst eens zien wat er nou precies gebeurt op het moment zelf. Anders blijft het gissen en daar heb ik weinig aan.

Jessica, ik mail je mijn tijd opties snel, ok? Zit net met een volgepland weekend, dus dat is balen. Maandag heb ik wel wat meer tijd overdag........

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 13:15

Is prima en het is geen probleem als je nikki meeneemt Lachen
Op het moment is overdag vrijmaken voor mij erg lastig aangezien 1 van mij collegas weggaat en er een nieuwe bijkomt, mijn baas wilt nu dus niet dat ik vrijneem omdat hij er anders alleen voorzit en hij dat niet wilt...
lastig lastig....

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:18

Jeetje beest nog steeds niet te vangen.
HAHAH sorry heb heel de tijd ingehouden om wat te zeggen en vanaf het begin af aan zij ik bij mezelf al zou voor mij echt een harde aanpak vragen , beest heb op dit moment 0 , 0 respect en doet wat die zelf wil. Zou voor de zelf aanpak gaan als diablo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:18

Ik hoop dat jullie iets kunnen afspreken Nadya en Jessica.

Ik weet zeker dat Nadya wel met een oplossing kan komen, en dan wel 1 die goed is voor zowel het paard als Jessica en haar zus Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:23

Kijk, bokt doet zijn werk weer! Zet 'm op dan Nadya, en laat je vooral niet opjagen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:27

Ben toch wel blij dat TS Nadya heeft benaderd. Ik zat al zo stilletjes te hopen dat TS niets met de walgelijke adviezen die hier worden gegeven zou doen... Om te kotsen...Misselijk Bloos

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:54

Nadya en _jessica, volgens mij gaat het wel lukken en niet alleen voor die ene keer maar structureel. Als mijn hulp nog nodig is, mail of bel gerust! Succes!