Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:53

dat is idd waar, is ook heel iets anders Ja maar dit is een voorbeeld, zou zijn er vast meer, ook oudere paarden, een paard wat niet geleerd heeft stil te staan, is heel irritant, en belastend voor een smit, mijn jaarling was ook belastend voor de smit, dus ik heb zoiets, hij is er mee bezig, en ik vertrouw mijn paard aan hem toe, gelukkig is zijn houding naar paarden toe, hetzelfde als de mijne, waarschuwing; geen reactie, een correctie (dat kan zijn een tik, of een schop, hangt er vanaf wat het paard doet) en ik denk dat dat het beste is, een smit zoeken, die dezelfde houding als jij tegenover het paard heeft, dan weet het paard ook waar hij aan toe is Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:58

dees_daan schreef:
dat is idd waar, is ook heel iets anders Ja maar dit is een voorbeeld, zou zijn er vast meer, ook oudere paarden, een paard wat niet geleerd heeft stil te staan, is heel irritant, en belastend voor een smit, mijn jaarling was ook belastend voor de smit, dus ik heb zoiets, hij is er mee bezig, en ik vertrouw mijn paard aan hem toe, gelukkig is zijn houding naar paarden toe, hetzelfde als de mijne, waarschuwing; geen reactie, een correctie (dat kan zijn een tik, of een schop, hangt er vanaf wat het paard doet) en ik denk dat dat het beste is, een smit zoeken, die dezelfde houding als jij tegenover het paard heeft, dan weet het paard ook waar hij aan toe is Lachen

Dat is zeker waar.
Maar ik kan best begrijpen als smid zijnde dat je echt niet vrolijk wordt als overal van die paarden staan die niet hebben geleerd stil te staan. Door al dat gedonder wordt de belasting van hun rug en knieen natuurlijk een stuk groter dan wanneer een paard gewoon is opgevoed. En die rug en knieen zorgen wel voor het brood op zijn tafel...
Mijn jaarling kwam hier ook als merrietje van 7 maand oud en had maar een paar keer een halster omgehad en was een aantal keer geaaid door de kleindochter van de eigenaar. Helaas, hoefjes ietsje langer laten groeien dan ik normaal zou doen, zodat ik gewoon brave paarden aan kon bieden aan de hoefsmid.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:02

Meteen een andere hoefsmid zoeken natuurlijk! dat doe je toch niet!! geef m dan een tik dan weet die ook wel dat die iets verkeerd doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:05

ik was op dat moment alleen, heb met de staleigenaar overlegd (oudere man, dus niet zo snel meer) en met de smit, gelukkig waren wij het eens, over de manier, ik houd het nu wel bij, dus de volgende keer zal hij een stuk rustiger zijn, bij de rest zorgen wij idd ook dat ze netjes blijven staan als de smid komt, idd omdat zijn rug anders zoveel belast word, mijn jaarling was wel meer gewend dan die van jou, het enige struikelblok waren de achterhoeven, en bij die van mij was het vrij extreem, dus liet het liever over aan een professioneel iemand, ze zijn nu allemaal braaf met de hoefjes gelukkig, mede dankzij een schop van de hoefsmid, op het moment dat hij niet bang, maar vervelend werd, en hem bijna raakte, kreeg hij een schop, de rest van de tijd stond hij zo mak als een lammetje

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:10

Kijk, dat scheelt.
Het is ook niet dat ik de hoefsmid in kwestie goed wil praten, maar als ik zie hoe onopgevoed dat K-beest van mn zus was, dan begrijp ik best dat je als hoefsmid wel vaker dan af en toe moe wordt van al die onopgevoede K-beesten.
Maar mooi dat het nu goed gaat. Oefenen en doorzetten is vaak de enige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:14

dat snap ik idd, zo hebben wij hier een fries staan, van een jaar, stokmaat minstens 1.50, ook zo onopgevoed, bijterig, en opdringerig, heeft volgens mij nog nooit een smid van dichtbij gezien.. heel vervelend, ik heb mijn pony gekregen toen hij 4 maanden was, en ben af en toe met hem bezig, zodat hij wel respect voor me blijft houden, voeding is net zo belangrijk als opvoeding,helaas voor de hoefsmid denkt niet iedereen daar zo over..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:38

Van de week is bij ons de hoefsmid langs geweest. Een van onze paarden was nogal lui die morgen, was als eerste aan de beurt vroeg in de morgen...... Normaal is het paard goed wakker en oplettend. Nu dus niet, gevolg dat het paard steeds wat zwaarder op de hoefsmid wilde gaan leunen, iets wat absoluut niet prettig is voor die man. Eerst een paar maal met de stem een waarschuwing gegeven, iets wat normaal wel voldoende is, dit keer echter niet. Gevolg was een klap met de platte kant van de vijl tegen zijn billen............. Het gezeur was direct over!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:39

dabedoelik Lachen

maar als eigenaar moet je dat wel kunnen zien, moet je wel kunnen zien dat je paard op dat moment gewoon vervelend is

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:49

die van mij is gister nog geweest. en heeft toevalig een schop gehad. maar ja ik heb ene kleine shetlandmerrie die zo stronteigenweis kan zijn. ze haald gewoon gericht uit naar de hoefsmid. toen heeft ze dus een trap terug gehad. heb ik geen probleem mee ze is dan gewoon echt vervelend. en paarden onderling zijn veel harder tegen elkaar

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:13

meggiemeg schreef:
Van de week is bij ons de hoefsmid langs geweest. Een van onze paarden was nogal lui die morgen, was als eerste aan de beurt vroeg in de morgen...... Normaal is het paard goed wakker en oplettend. Nu dus niet, gevolg dat het paard steeds wat zwaarder op de hoefsmid wilde gaan leunen, iets wat absoluut niet prettig is voor die man. Eerst een paar maal met de stem een waarschuwing gegeven, iets wat normaal wel voldoende is, dit keer echter niet. Gevolg was een klap met de platte kant van de vijl tegen zijn billen............. Het gezeur was direct over!

KiWiKo schreef:
dabedoelik Lachen

maar als eigenaar moet je dat wel kunnen zien, moet je wel kunnen zien dat je paard op dat moment gewoon vervelend is

In juni toen mijn paard bekapt werd, begon hij ook vervelend te doen, ging zijn gewicht overbrengen op zijn achterhand zodat de bekapster zijn voet wel los moest laten en heen en weer draaien. Ze had hem toen een tik kunnen geven maar dat deed ze gelukkig niet, ze probeerde hem eerst te straffen met haar stem maar dat boeide hem niks. Toen hij bleef klooien prikte ze hem met een vinger in zijn borst en riep op een boze toon iets. En toen was het over.

En ik als eigenaar zag dus echt wel dat hij vervelend was, maar dat hoef je niet op te lossen door te gaan slaan. Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:10

Ik zie geen verschil tussen een klap met de vlakke kant van een vijl op de bil van een paard of prikkende vinger in een borst. Het is allebei een correctie! Mijn paard is nu eenmaal niet van een zachte correctie onder de indruk, nooit geweest, van veulen af aan al niet. Het is een groot en dominant paard wat soms goed iets duidelijk moet worden gemaakt. Bij mijn paard zijn zachte heelmeesters echt niet de manier.
Nu zit ik niet op opmerkingen te wachten van dan straf je je paard altijd en ga je daar hard mee om. Niet dus, als mijn paard braaf is ga ik op een normale en vrolijke/zachte manier met haar om. Is ze in een bui dat ze probeert om boven me te komen in de rangorde moet ik harder optreden. Mijn paard weet heel goed wat mijn wijsvinger in de lucht betekend. Ik waarschuw altijd 2x met luide stem en die wijsvinger. De derde is wel raak. Grappig genoeg is vaak 1x waarschuwen genoeg.
Mijn hoefsmid krijgt van mij de vrije hand met waarschuwen en corrigeren! Ik kan niet voelen hoe zwaar mijn paard aan het hangen is. Ik kan wel zien als die loopt te dreutelen en niet een voet wil geven. Dat is dan aan mij om te corrigeren en de rest doet de hoefsmid en daar vertrouw ik hem volledig in. Die beste man heeft tenslotte al ruim 40 jaar ervaring en kan echt wel inschatten wat voor paard hij voor zich heeft als hij deze voor zich heeft (en de eigenaar daarbij ook!)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:14

Mijn hoefsmid mag alleen een schop uitdelen als mijn paard ook schopt. Anders echt niet.

Ook al heeft een paard niet geleerd stil te staan, dat leert hij echt niet van een schop. Paard hoeft niet gestraft te worden voor onkunde/tijdgebrek van de eigenaar (of vorige eigenaar)

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:53

Sorry als ik de enige ben die het soms normaal vind hoor Bloos
Maar mijn pony was in het begin egt vreselijk eigenwijs
En kreeg dus toen we een schop eerst vond ik het egt heeel zielig
maaar ze is nu wel heel rustig als ze bij de hoefsmid is
Maar ik geef dr zelf ook wel eens een schop
Mn vriendin ook
Want voet is sterker als hand
Bijv. Als hij wegloopt uit zn stal
En weer terug moet ofzoo
Maarjaa Ik doe het nu haast nooit meer was alleen toen ze 2 was ofzoo
Maar zoals met hoefzweer vind ik het wel zielig
en ja hoesmeden kunnen meestal hard trAPPEN
Wij hebben nu een erg aardige
Is erg aardig met paardn
Woon je in de streek van Loenen eerbeek Klarenbeek enz. of Apeldoorn daar die Plaatsen
Kan je Opzoeken Als je een andere wil
Jaap van Amersfoort

tel. weet ff nie

Kuus

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:54

ZwYzWyLoVeRr, misschien is het tijd om je pony een gedegen opvoeding te geven, dan hoef je ook niet meer zoveel geweld te gebruiken.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:59

Sorry hoor maar ik vind een trap in de buik echt niet kunnen. Een tik op de billen oke maar dan met de hand en niet met een harde vijl. Nee bij mij was hij niet meer welkom hoor! Dan zoek ik wel een man die normaal om kan gaan met paarden!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:08

Ik had eerst een hoefsmit die ook niet zo aardig voor mijn pony was.. mijn pony steigerde bij hem en was heel vervelend. Toen ik een andere hoefsmit nam die heel aardig was stond mijn pony zoo rustig, dat verbaasde me echt.. mischien ligt het aan de hoefsmit dat jou pony zo vervelend is..?? Ik zou iig een andere hoefsmit nemen Lachen

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:20

Dat is ook wel zo misschien had je eerst wel een hoefsmit doe totaal niet met paarden om kunnen gaan. Ie mensen heb je ook als een paard ehem ziet dat hij gelijk denkt wat een rot vent is dat.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:41

Ik sluit me aan bij de gemiddelde reactie van hierboven aan...
nee hij mag mn paard niet trappen. Je mag verwachten dat die man weet dat hij zijn werk alleen kan doen door op de juiste manier met paarden om te gaan...met geduld en vertrouwen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:42

Caris schreef:
Ik sluit me aan bij de gemiddelde reactie van hierboven aan...
nee hij mag mn paard niet trappen. Je mag verwachten dat die man weet dat hij zijn werk alleen kan doen door op de juiste manier met paarden om te gaan...met geduld en vertrouwen.

Voor jóu een juiste manier bedoel je zeker Knipoog?
Mijn hoefsmid mag best trappen hoor als dat nodig is, dat is namelijk míjn juiste manier Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:28

wat altijd het probleem is in dit soort discussies is dat mensen hun eigen referentiekader hebben. Hun enigste eigenste is altijd braaf, natuurlijk zou je het dan niet pikken dat een hoefsmid een tik uitdeelt (zou ik ook niet) maar er zijn gewoon minder brave paarden, sterker nog er zijn gewoonweg etterbakken......... die wel eens aangepakt moeten worden

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:43

Ik vind het niet goed, en zou er wat van zeggen,
maar zoals iemand al zij :
Hoefsmid is geen makkelijk beroep, houd daar rekening mee, en als hij moet stoppen met bekappen (even) omdat je pony vervelend doet is het logisch dat je pony een afstraffing krijgt, dat is normaal.
Maar een trap onder de buik is wel erg overdreven, een corrigerende tik is toch ook goed?
Dan weet de pony toch ook dat hij iets fout heeft gedaan?
Toen ik 7 was, reed ik paard bij een mevrouw die wat pony's had staan.
De kleinste (Pepsy) stond niet goed stil bij het borstelen, en dan schopte zij hem ook onder zijn buik (dat écht niet kan, vooral niet als hij 'gewoon' niet stil staan bij het borstelen)
Nadat ik dat had gezien ben ik nog 1 keer terug geweest, toen deed ze het weer.
Toen ben ik niet meer terug gekomen en heb ik gewoon tegen die mevrouw gezegt dat ik dichter bij huis ging rijden. Ik was tenslotte 7 en had niet veel bezef. Maar als ik er nu aan terug denk, ben ik blij dat ik daar niet meer heb gereden. Paarden zijn je maatjes, daar moet je lief tegen zijn. En niet opzettelijk pijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:46

paarden zijn dan wel je maatjes, maar je moet soms wel even laten weten dat jij de baas bent.. zo begon mijn jaarling ineens met zijn voorbeen te slaan. 1 waarschuwing. en hij deed het weer. hij heeft van mij toen ook een schop tegen zijn been gekregen..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:48

KiWiKo schreef:
wat altijd het probleem is in dit soort discussies is dat mensen hun eigen referentiekader hebben. Hun enigste eigenste is altijd braaf, natuurlijk zou je het dan niet pikken dat een hoefsmid een tik uitdeelt (zou ik ook niet) maar er zijn gewoon minder brave paarden, sterker nog er zijn gewoonweg etterbakken......... die wel eens aangepakt moeten worden

Daar zul je mij wel mee bedoelen aangezien ik het in mijn post hierboven had over mijn brave paard. Knipoog

Naast mijn eigen paard heb ik ook nog een verzorgpony'tje wat heel dominant is en volgens sommige een echte 'klier'. Laatst kwam de hoefsmid voor haar (inmiddels al een hele tijd geleden omdat hij haar een draak vond) . Ik was daar niet bij dus weet niet wat hij met haar heeft gedaan, maar ook al staat ze te 'klieren' , dan nog zou ik het niet toestaan als hij haar een klap verkocht. Ben gewoon tegen geweld..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:47

KiWiKo schreef:

Maar de titel van dit topic luidt 'Hoefsmid trapt paard, zeg je er wat van?'
Nou, reken maar dat ik er wat van zeg als de hoefsmid mijn paard trapt!!
Hij kan meteen vertrekken. Vork

Mijn paard was voorheen niet zo goed in stilstaan als 'ie bekapt werd. Hij is jong en hij vond het wat spannend bij zo'n 'vreemde'. Daarbij verloor hij zijn evenwicht vaak. Nou, ik heb er nu eentje die hem los bekapt, ik hoef hem niet eens meer vast te houden Haha! .

En dat zonder te schelden, slaan en/of trappen. Jaja, het kan dus echt. Tong uitsteken
Ik hou, net als Inge, niet van geweld.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:11

Schoppen in de buik vind ik in alle gevallen onacceptabel.

Mijn paard werd toevallige vorige week bekapt en die is altijd vervelend. Ze gaat hangen en deze keer ging ze zelfs steigeren.
Mijn hoefsmid heeft de overtuiging dat negatieve aandacht ook aandacht is. Hij negeert haar dus volkomen.

Toen ze dus erg hoog steigerde reageerden wij allebei niet. Zodra ze weer op de grond stond gewoon weer verder gegaan. Paard keek beetje beduusd omdat niemand reageerde, maar heeft het ook niet meer gedaan. Want blijkbaar werkte het niet Haha!