De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Njadhir

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:39

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk niet dat mijn verhaal al geschreven is.
Jáááááren geleden had ik een heel fijn en lief gehoorzaam paard, ik had hem al vrij hoog in de dressuur, allemaal probleemloos. Ook zijn hoeven waren normaal.
Ik was verhuist en mijn smid kwam niet zover naar mij toe, dus ik moest een andere nemen. Ik kon de man niet en hij zou aardig kunnen beslaan, dus op advies laten komen.
Op de ochtend dat ik met vakantie zou gaan moest mijn paard beslagen worden. Smid komt, paard staat braaf mee te werken, totdat de smid een stap achterwaarts zet en hij over zijn eigen gereedschapskist viel. Paard blijft doodstil staan, de smid staat op en hij gaf mijn paard een trap in zijn buik. Paard zet een halve pas opzij en de smid ging door met zijn werk.
Ik heb die man meteen goed duidelijk gemaakt dat hij die ijzers mocht afwerken en dat het de laatste keer was dat hij er was. Smid kwaad, werkt snel door en vertrekt.
Die middag ben ik vertrokken naar het buitenland en was tot de volgende ochtend onbereikbaar.
Ik werd gevonden en kreeg het bericht dat mijn paard die nacht was overleden aan een darmperforatie. Die perforatie was ontstaan door geweld van buitenaf. De smid-schoen had een stalen neus en het was die plek van schoppendie hij had geraakt.
Ik kon echter niets bewijzen, zijn woord tegen het mijne.
Ik was wel mijn paard kwijt, een geweldig dier voor mij, hij is 17 jaar geworden.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:42

wow dat is wle heel heftig! wat een naar zeg!

Miss_PukJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:24

verschrikkelijk! Verdrietig
ik moest zowat huilen toen ik t las! het zal je maar gebeuren!
aan medelijden heb je natuurlijk niks, maar toch Lachen

xx

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:29

mijn hoefsmid weet dat als mijn pony's het verdienen dat die ze dan op hun plaats mag wijzen.
dat is ook wel nodig want hij moet op zijn knieen zitten om er bij te kunnen en die kleine donderstenen walzen zo over je heen (shetlanders he) Haha! Nagelbijten / Gniffelen

vreselijk dat verhaal idd je zou hem toch persoonlijk willen killen die hoefsmid

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:07

Ik heb het er vandaag nog over gehad met mijn smid trouwens. Hij zei dat hij 1 klant had waarvan het paard niet gestraft mocht worden. Dat was het klöterigste paard van alle paarden die hij moest doen, continu aan de wandel, overal aan bijten etc. Paard is rotverwend want wordt nooit teruggefloten door zijn baasje en weet dus ook totaal niet waar de grenzen liggen.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:09

Ik vind corrigerende tikken niet meer dan op zijn plaats.. maar zoals ik bijvoorbeeld heb gezien een klap met de vijl in een paard zijn buik omdat hij zijn evenwicht eventjes verliest vind ik belachelijk

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:10

Urielle schreef:
Ik heb het er vandaag nog over gehad met mijn smid trouwens. Hij zei dat hij 1 klant had waarvan het paard niet gestraft mocht worden. Dat was het klöterigste paard van alle paarden die hij moest doen, continu aan de wandel, overal aan bijten etc. Paard is rotverwend want wordt nooit teruggefloten door zijn baasje en weet dus ook totaal niet waar de grenzen liggen.

En dat soort dingen krijg je dan!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:15

als hij irritant is en hij verdient t om een klap te krijgen zeg ik niks.
boaz is pas 3 keer bekapt en hij probeert de boel iedere keer in de maling te nemen en gata op zijn achterbenen staan
als hij dat doet en de hoefsmid geeft m een lel zeg ik niks.
hij moet m niet in de zeik nemen die aansteller

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:26

Njadhir: echt heel erg om zoiets mee te maken.je paard de dupe (en op wat voor manier Verdrietig ) van zijn lompheid!

als een van m'n paardjes irritant is tijdens het bekappen (wat ik overigens nog niet echt heb meegemaakt) dan zorg ik er zelf voor dat ze weer normaal doen (niet dat ik dan ga slaan/schreeuwen hoor!!).
ik zou het echt niet in dank afnemen als mijn hoefsmid dat voor me zou doen en dat zou ik hem in dat geval vertellen ook! Whoosh!

Njadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:41

Mijn paard was braaf bij de smid. Stond altijd stil en gaf altijd netjes zijn voeten op. Geen gehap of geklier. Gewoon een paard wat iedere smid zou wensen.
Waarom die reactie van die smid? Geen idee, misschien uit zijn humeur of geschrokken dat hij viel of ruzie met zijn vrouw, wie het weet mag het zeggen.
Maar al is een paard een draak van een dier dan nog heeft een smid niet het recht om meer dan een corrigerende tik te geven.
Zo'n vent zou je inderdaad zijn nek willen omdraaien, maar je kunt helemaal niets. Het is te gek voor woorden om vooraf getuigen bij het beslaan te moeten gaan neerzetten voor het geval dat.
Je moet zo'n man kunnen vertrouwen en niet de angst moeten hebben dat hij gaat meppen of trappen.
Ik las afgelopen week dat in Engeland en Schotland het beroep hoefsmid geen vrij beroep meer is, daar worden eisen gesteld.
Helaas is in Nederland het wel een vrij beroep. Iedere halve zool mag smidswerk uitvoeren en beunen tot hij er bij neer valt.
Ik ben ervan overtuigd dat die vent niet expres mijn paard heeft dood getrapt, dat zou helemaal erg geweest zijn. Maar ik was mijn beestje wel kwijt en hij ging lekker verder met hoefsmidje spelen.
gelukkig zijn er genoeg goede smeden die niet meteen zich uitleven op het dier.
Zo'n smid heb ik nu en ik ben heel zuinig op hem.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:37

Jeetje Njadhir wat een verschrikkelijk verhaal, hoezo pech hebben Ach gut

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met de huidige smit, kan gerust de paarden alleen beslaan er hoeft niemand bij te staan om de paarden vast te houden. Alles gaat vanuit rust en kalmte en dat is voor mij toch het belangrijkst.

Neemt niet weg dat soms een corrigerende handeling nodig is, maar dan mag het niet verder gaan dan een (flinke) tik of een schreeuw.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:03

Njadhir schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk niet dat mijn verhaal al geschreven is.
Jáááááren geleden had ik een heel fijn en lief gehoorzaam paard, ik had hem al vrij hoog in de dressuur, allemaal probleemloos. Ook zijn hoeven waren normaal.
Ik was verhuist en mijn smid kwam niet zover naar mij toe, dus ik moest een andere nemen. Ik kon de man niet en hij zou aardig kunnen beslaan, dus op advies laten komen.
Op de ochtend dat ik met vakantie zou gaan moest mijn paard beslagen worden. Smid komt, paard staat braaf mee te werken, totdat de smid een stap achterwaarts zet en hij over zijn eigen gereedschapskist viel. Paard blijft doodstil staan, de smid staat op en hij gaf mijn paard een trap in zijn buik. Paard zet een halve pas opzij en de smid ging door met zijn werk.
Ik heb die man meteen goed duidelijk gemaakt dat hij die ijzers mocht afwerken en dat het de laatste keer was dat hij er was. Smid kwaad, werkt snel door en vertrekt.
Die middag ben ik vertrokken naar het buitenland en was tot de volgende ochtend onbereikbaar.
Ik werd gevonden en kreeg het bericht dat mijn paard die nacht was overleden aan een darmperforatie. Die perforatie was ontstaan door geweld van buitenaf. De smid-schoen had een stalen neus en het was die plek van schoppendie hij had geraakt.
Ik kon echter niets bewijzen, zijn woord tegen het mijne.
Ik was wel mijn paard kwijt, een geweldig dier voor mij, hij is 17 jaar geworden.

jeetje
ik had die smid opgezocht en hem een paar flinke trappen gegeven met stalen neuzen
wat een zak!!!
niet dat je er veel aan hebt maar kun je er geen aangifte van doen ofzo??
je paard krijg je er niet mee terug maar toch...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:09

Wow wat een verhaal zeg! Dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Om terug te komen over het feit of de smid je paard een klap mag verkopen of niet. Ik heb zelf geen eigen paard, maar het paard waar ik nu op rijd (6jaar) is sinds een maandje gecastreerd. Toen hij 3 was(nog steeds hengst) Kwam de smid een keertje, alles ging prima en goed maar ineens. Toen probeerde Casper die man ehm te dekken Bloos. Hij sprong erboven op en probeerde daarna met zijn benen naar hem te maaien, toen heeft hij geloof ik met een vijl (ik weet het niet zeker hoor) een klap voor zijn kont gehad. Hij heeft er niks aan over gehouden, maar hij heeft nooit maar dan ook echt nooit meer zoiets geprobeerd en stond voortaan altijd netjes stil bij de smid!

Jmiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:17

Mijn vorige hoefsmid heb ik dus wel weggestuurd omdat hij een dractige merrie een klap mijn zijn stalen neus(van z'n schoen Tong uitsteken ) wou verkopen, onder de buik! ZOiets vind ik echt niet door de beugel kunnen, omdat je kon zien dat het paard drachtig was!

Gelukkig heb ik nu een stuk vriendlijkere hoefsmid

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:22

@ Jmiee ; Dat vind ik dus echt niet kunnen , zo'n persoon hoort de bak in !

En nee , ik ben nooit bij het kappen van de paarden van de manege , maar als ik iemand aan een van die dieren zou zien zitten , zou ik d'r echt wel iets van zeggen Vork .
Het is niet zijn of haar dier !

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:48

Mijn vorige hoefsmid kende zijn vak héél erg goed, maar was een totale bruut. In het begin had ik het niet eens door, omdat hij altijd overdag kwam (voor een boel paarden op stal tegelijk) en ik doordat ik nog op de middelbare school zat er nooit bij kon zijn. Ik kende hem wel, en had hem uiteraard al vaak aan het werk gezien, ook met Memuska, maar ik klasseerde hem altijd onder "streng maar rechtvaardig" - soms kunnen ze echt wel eens een tikje gebruiken, het hoeft ook niet gevaarlijk te worden.
Wel vond ik het héél raar dat na een maand of 4, telkens hij geweest was ik Memuska amper haar halster kon aandoen. Als ik in dr stal kwam schoot ze in haar hoekje weg en als ik haar wou aaien stak ze haar hoofd helemaal in de lucht. Dan maar eens een dagje vrij genomen van school (ziek Knipoog) en gaan uitzoeken. Tja, als ik van Mushje was geweest, had ik 'm een serieus pak rammel verkocht! Stal open, mep tegen haar hoofd omdat ze dat niet beneden wou doen (hoe zou dat komen?) en super bruut naar buiten gesleurd. Soit de rest bespaar ik jullie, maar ik kan jullie wél vertellen dat ik hem op een gegeven moment zijn materiaal uit handen heb gemept, hem heb duidelijk gemaakt dat hij van mijn paard moest afblijven en dat de hoefsmid waar hij mee samen werkt mocht verder doen.
Meteen van smid veranderd, en de eerste jaren was Memuska nog altijd super bang als ze nieuwe schoenen moest.
Intussen is ze verhuisd en heb ik dus weer een andere smid, en deze is echt super! Heel erg rustig en geduldig, en zelfs Memuska vindt hem leuk. Zo zie je maar...
Dus conclusie: een corrigerend tikje, ok, maar het moet niet te gek worden!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:05

ik vind een corrigerend tikje oke..
als hij erg vervelend is.

mij vriendin der paard heeft echt een super hoefsmid.. erg lief voor de paarden en hij doet het ook erg rustig aan en neemt de tijd voor de hoeven..

Njadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:09

Aangifte doen kan alleen met bewijzen. Dit bewijs was zijn woord tegen het mijne.
Dit had een hele lange zaak kunnen worden.
Daarbij komt hij er dan toch nog goed vanaf omdat er geen opzet in het spel is geweest, maar een veel te zware afstraffing en net het verkeerde plekje geraakt.
Geloof maar dat ik bij mijn advocaat heb gezeten.
Inmiddels heb ik een geweldig goede smid en die heeft mijn vertrouwen weer helemaal terug gewonnen.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:19

odetteke schreef:
Als het richting mishandeling gaat zou ik er wat van zeggen, een flinke knal mag hij best geven (dat doe ik immers soms ook) Die man/vrouw hangt halve dagen met gevaar voor eigen leven met zijn kop onder een paard, dus dan moet hij het maar doen op de manier dat hij het het prettigst vind.

Mee eens

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:27

bij mij heeft de hoefsmid mn pony een keiharde vuist tegen zn ribben gegeven
omdat mn pony zn been terug trok. De smid tilde zn been zo hoog op dat het waarschijnlijk niet
prettig was voor mn pony. Zowiezo is hij niet zo soepel meer door zn leeftijd, (31)

Die smid was er toen voor het eerst bij mij, en ook gelijk de laatste keer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:28

Ik heb in de loop der jaren ook al een hoop smeden aan het werk gezien, en ook voor mijn eigen paarden gehad.

De smid die vroeger bij mijn verzorgpony kwam, sloeg de paarden wel eens met een rubberen hamer! Terwijl er toch vrijwel niets aan de hand was (klein beetje het voetje terugtrekken, etc.). Dat waren de dagen waarop ik mezelf heb beloofd NOOIT een dergelijke hoefsmid te accepteren.

De eerste smid die ik voor mijn eigen paardje heb gebruikt was een Belg. Die was heel erg kalm en goed met de paarden, en dus een perfecte leermeester voor mijn veulentje.

Omdat ik in de loop der jaren de kwaliteit van het bekappen bij deze smid flink achteruit zag lopen (paarden die korrekt liepen stonden ineens toontredend, etc.), heb ik voor mijn eigen paardje een andere smid gekozen, terwijl mijn ouders nog jarenlang met hem door zijn gegaan.

Zelf ben ik overgestapt naar een hele goede smid die een boer uit de buurt ook gebruikte. Dus dat was altijd mooi te combineren. Dit was ook een hele geduldige smid. Maar helaas kwam hij vrijwel nooit op tijd op zijn afspraak, of kwam pas 2 weken later. En dat terwijl ik steeds 20 min. aan de hand moest wandelen om op die stal te komen. Heel vervelend dus.
Die smid heb ik ondanks dat toch een jaar of 3 gehouden omdat de hoeven zo goed in orde waren.

Toen kreeg ik te horen dat een verre vriend smid was, en nu laat ik mijn paardje door hem bekappen. Mijn ouders zijn ook op hem overgestapt. Hij is ook weer heel kalm en goed met de paarden.

Smeden die mijn paard slaan worden op staande voet ontslagen. Nou heb ik een heel erg braaf paard wat bekappen betreft, dus een "foei" of "hey" is al genoeg om weer braaf te worden als fjordlief besluit te gaan hangen ofzo.

Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:25

jeetje Njadhir, dat is wel een heel naar verhaal.

Elvismarlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:19

natuurlijk zeg ik er wat van.
Ik wil alleen een hoefsmid die redelijk is en geduld heeft met mijn paard.
Ik heb het geluk dat mijn paard heel makkelijk is bij de hoefsmid.
Maar was hij dat niet en zou de hoefsmid maar zijn hand naar mijn paard opsteken,
dan mag hij gelijk vertrekken.

En als ik zie dat een hoefsmid een paard van iemand anders slaat, zou ik het zeker tegen de eigenaar
zeggen dat een andere hoefsmid misschien wel een optie is. Ook zou ik zelf tegen de smid zeggen dat het niet
normaal is wat hij doet! Duivel

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:02

gister zei ik er idd wat van, dat ie aan de kant moest gaan, da ik m er zelf ook nog 1 kon verkopen..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:43

Mijn hoefsmid hoeft mijn paarden absoluut niet te slaan, Zodra dit gebeurd is het de eerste en de laatste keer dat hij mijn ponys hoeft te bekappen.

Gelukkig heb ik een hele lieve fijne hoefsmid die met heel veel geduld en respect met ze omgaat. Zijn ze vervelend dan lost hij dit op een ander manier op.