Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:45

Mindim schreef:
Touw met aan het uiteinde een halster doet ook wonderen.

Klomp werk overigens ook prima,nadeel is alleen dat je zeker moet weten dat je goedgooid :P

noaenkelly

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:48

Snap niet dat sommige mensen hier paarden beschouwen als een oud stuk vuil maar kan ze toch niet overtuigen dus ach ja. Ik ga zelf alleen nooit een paard schoppen om welke reden dan ook dus het spijt me mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:50

noaenkelly schreef:
Snap niet dat sommige mensen hier paarden beschouwen als een oud stuk vuil maar kan ze toch niet overtuigen dus ach ja. Ik ga zelf alleen nooit een paard schoppen om welke reden dan ook dus het spijt me mensen.

Schijnbaar nog nooit een etter in handen gehad of een lomperd.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:00

noaenkelly schreef:

Ik hoop voor jou dat je ook nooit geschopt of gebeten gaat worden door een paard.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:01

noaenkelly schreef:

Wat is precies je ervaring met paarden?Hoe lang werk je al met paarden,krijg je ook wel eens vreemde in handen?
Door een goed getimde schop wil niet zeggen dat het paard als een stuk oud vuil wordt behandeld,paard krijg gewoon een spoedcursus tanden/benen bij je houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:05

Dat heeft niets met oud vuil te maken, maar wil je het zo noemen, wens door een paard ook niet zo behandeld te worden.

Maar de vraag, een paard heeft bij zijn vorige eigenaar geleefd dat als hij aanvalt in de wei mag blijven staan.

Wat doe jij?

noaenkelly schreef:

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:08

ALLE opvoeding draagt bij aan de veiligheid van je paard. Dus hard inkomen waar nodig, heeft niets te maken met je paard behandelen als oud vuil. Integendeel.

Ik stel voor dat we het onterecht schoppen/slaan even buiten beschouwing laten. Dat voegt niets toe. Ik denk dat iedereen hier van mening is dat je niet nutteloos mag gaan lopen rammen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:25

Oké stom gezecht geef ik toe. Oud vuil heeft er niets mee te maken zo bedoel ik het ook niet. Wil die mensen niet zwart maken dus mijn excuses daarvoor maar ik heb wel enige ervaring met paarden die niet al te makkelijk zijn en ook ettertjes, maar ik hou het er dan maar gewoon op dat ieder zijn paard anders behandelt en daar heb ik ook respect voor echt waar maar het was gewoon sommige dingen die ik hier lees wordt ik beetje boos/verdrietig/teleurgesteld van dus schreef dat in een opwelling. Had ik niet moeten doen dat geef ik ook eerlijk toe. Sorry!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:28

Daar hoeft geen sorry voor. Jij mag jou mening hebben.

Maar concrete uitleg zie ik nog niet.
Mijn eerdere vraag, zie hierboven, wat doe jij? Hoe doe je dat?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:39

Jongens serieus :') Het gaat me er niet om dat schoppen zielig is en dat je daarom moet zwaaien oid, het gaat me erom wat realistisch is en wat je nog kán doen als je in een situatie verzeild raakt als je in een wei staat, geen touw of zweep bij je hebt en een paard valt je aan. Geloof me dan ga je echt niet bezig zijn met proberen raak te schoppen.. Ik heb het weleens mee gemaakt en toen had ik een touw en zwaaide daarmee, heb het paard in kwestie ook geraakt maar het ging zo ver dat ie daar doorheen denderde en boven me stond te maaien en bijten, en weet je wat ik deed? Niet schoppen hoor, nee ik duikte in elkaar om m'n hoofd te beschermen. Dus je kunt van alles bedenken van te voren maar op zo'n moment handel ik intuïtief. Op dat moment denk ik dat dat nog het beste was ook, want ik ben er ongedeerd vanaf gekomen, maar als het paard echt 'vals' was had ie me dood kunnen maken ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:48

Tinky12 schreef:
Mindim schreef:
Touw met aan het uiteinde een halster doet ook wonderen.

Klomp werk overigens ook prima,nadeel is alleen dat je zeker moet weten dat je goedgooid :P

Nadeel dat ik vooral kan bedenken is dat je in het slechtste geval nog wel een tweede poging kan wagen maar dat het resultaat onvermijdelijk is dat je met minstens 1 kousevoet door de modder kan in de winter.. :')
(en in het slechtste geval met twee)

noaenkelly; maar wat doe je dan wél als ie aanvalt? :)
Enlighten us. :) Leer ons wat ook kan dan.. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:50

Ohja wat misschien wel interessant is om te vertellen hoe het opgelost is bij dat paard. Met de longeerzweep net zo lang voor 'm op de grond slaan zonder 1 keer te raken, op een gegeven moment gaf ie het op.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:51

Nee daar zeg ik wel sorry voor want ik had het niet bedoelt zo dus ik vindt dat ik dan eerlijk mijn excuses aan moet bieden, want je kunt er mensen mee kwetsen en dat was absoluut niet mijn bedoeling! Bedoelde dat niet zo. Nu mijn antwoord als een paard dat zo geleerd heeft dan ga ik buiten de weide staan. Het paard komt op me af en ik verhef mijn stem en maak me groot (soort van bedrijging, laten zien dat jij de baas bent). Ik sta buiten de weindus er kan me niets gebeuren en ik zorg ALTIJD dat er iemand bij is (ben ten slotte nog maar 15 dus ik doe ook echt nog niet alles goed). Als het paard me dan aanvalt wacht ik echt net zo lang tot het rustig wordt. Heel langzaam aan en als het te lang duurt dan wil ik goed eindige op dat moment. Dan ga ik de volgende dag weer verder totdat hij eens rustig is. En dan kun je aan de slag. Laten merken dat het werken leuk kan zijn en als hij je aanvalt opnieuw en tegelijk laten merken dat het geen nut heeft als hij aanvalt omdat je gewoon verder gaat. Hij komt er niet onder uit en hoe lang het ook duurt bij mij lukt het uit eindelijk toch (tot nu toe weet niet wat de toekomst nog gaat brengen ;) ). En dat is het eigenlijk wel kort uit belegt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:57

Pfff.... We hebben het over een tik of schop als gevolg van een gevaaarlijke actie van een paard. Niet over stelselmatige mishandeling hoor. Precies om deze overdreven reacties van de tieners hier, houd ik mijn veertien jarige dochter soms bewust weg bij situaties waarbij ik van te voren weet dat ik haar grote vriend een mep zal moeten verkopen. Gelukkig leert hij snel maar bij elke nieuwe situatie weet ik vaak van te voren al dat we ruzie gaan krijgen. Eerste keer bij de smit haalde hij uit naar hem. Slecht opgelet van de pony want de smid loopt op klompen. Één keer nooit weer. Nu altijd braaf bij de smid. Eerste keer scheren. Eerste keer Fysio, alles probeert hij een keer uit. Dus dochterlief is daar gewoon niet bij. Snap heel goed dat het voor haar niet leuk is om te zien dat haar pony wordt aangepakt (en dan heb ik het niet alleen maar over schoppen of slaan. Ook op andere manieren moeten we hem dan flink aanpakken). Maar de eerstvolgende keer kan zij het wel helemaal zelf. En daar gaat het om. Al die lieve penny pony's zijn meestal niet vanzelf zo braaf geworden namelijk...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:00

saskiakefie schreef:
little_king schreef:
Meen je serieus dat zwaaien werkt?

En die zweep is om te aaien?

Waar slaat dit op? Je moet iets als een paard je aanvalt en je hebt niks mee... Schoppen gaat je niet lukken zal ik je vast zeggen

Toen mijn paard recht voor me met zijn voorbeen naar mij stond te zwaaien en niet onder de indruk was van mijn zweep, was mijn been met voet lang genoeg om hem op zijn borst te planten hoor.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:01

Ja maar dat noem ik niet echt aanvallen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:03

als ze aanvallen ben ik ook eerder geneigd om zweep/touw flink te laten zwiepen. :) Dan houd je wellicht best twee voetjes op de grond, maar een trap is in wezen ook een aanval, en tsja, zo snel ik een achterbeen zie omhoog gaan in een trapbeweging.. hebben ze vaak al een trap vast.. :o Daar denk ik eerlijk gezegd niet eens bij na.. :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:03

emma_14 schreef:
Ik vind het gewoon sneu als je een paard trapt wat er ook gebeurt. Er zijn zat manieren om een paard iets af te leren wat hij niet mag doen. Maar dat is mijn mening.

Dan nog een keer de vraag, wat doe jij als 600 kg, laten we zeggen een 'wilde' ( :D ) hengst jou aanvalt?[/quote]

ik weet op dit moment niet wat ik zou doen maar als er een 'wilde' hengst jou aanvalt dan ga je toch juist niet slaan dan wordt hij alleen nog maar meer bozer om het zo maar even te zeggen.[/quote]

Dus je laat je bang maken en stapt ervoor opzij ?
Met als gevolg dat het dier zijn zin krijgt en steeds vervelender wordt, onhandelbaar en rijp voor de slacht ?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:04

saskiakefie schreef:

En ook echt niet gevaarlijk of zo. #) Hij wilde gewoon even high five met je doen. Spelbreker....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:04

saskiakefie schreef:

Als ik hem daar niet voor afgestraft had, en voor hem aan de kant was gegaan, wordt het uiteindelijk wel een paard wat aanvalt hoor

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:05

Oke Mamamier ik snap je punt, vindt het alleen wel erg jammer dat je me overdreven vindt reageren terwijl ik gewoon mijn mening geef. Alsof wij tieners het alleen maar "zielig" vinden en er toch niets van snappen. Zo komt het tenminste over. Ik lees graag de mening van anderen zodat ik misschien zelf ook wat kan veranderen maar dan geef ik ook graag mijn eigen mening (en dan hoop ik dat ik misschien zelf ook anderen kan helpen). Snap niet echt wat daar overdreven aan is?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:06

Ayasha schreef:
als ze aanvallen ben ik ook eerder geneigd om zweep/touw flink te laten zwiepen. :) Dan houd je wellicht best twee voetjes op de grond, maar een trap is in wezen ook een aanval, en tsja, zo snel ik een achterbeen zie omhoog gaan in een trapbeweging.. hebben ze vaak al een trap vast.. :o Daar denk ik eerlijk gezegd niet eens bij na.. :+

Dreigen alleen al is een 'no go'

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:07

Nens77 schreef:
saskiakefie schreef:

Als ik hem daar niet voor afgestraft had, en voor hem aan de kant was gegaan, wordt het uiteindelijk wel een paard wat aanvalt hoor

Ik zeg toch ook nergens dat je 'm niet moet afstraffen? Ik zie als je het hebt over een paard wat aanvalt een steigerend/bijtend paard voor me of een paard die met de achterbenen slaat en nee dan krijg je geen mogelijkheid om te SCHOPPEN, want daar ging het toch uiteindelijk om? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:07

Inderdaad. :) Dreigen doen ze naar elkaar maar, niet naar mensen... (zeker met die watervlugge rat van een Sam kan ik dreigen echt niet toelaten. Tussen dreigen en uitvoeren zit dusdanig weinig tijd dat het écht een te groot risico is.)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:09

noaenkelly schreef:
Oke Mamamier ik snap je punt, vindt het alleen wel erg jammer dat je me overdreven vindt reageren terwijl ik gewoon mijn mening geef. Alsof wij tieners het alleen maar "zielig" vinden en er toch niets van snappen. Zo komt het tenminste over. Ik lees graag de mening van anderen zodat ik misschien zelf ook wat kan veranderen maar dan geef ik ook graag mijn eigen mening (en dan hoop ik dat ik misschien zelf ook anderen kan helpen). Snap niet echt wat daar overdreven aan is?

Het overdreven aan jullie reacties is dat er direct gepraat wordt over geweld, agressie, mishandeling en zo waren er nog meer prachtig verzonnen woorden. Alles is sielugh... En ook dat is prima hoor, ik snap echt wel dat tieners dat zielig vinden. Alleen is het soms wel nodig.