Maritje1991 schreef:Paard is toch geen monster?
Wat ik mij al een lange tijd af vraag: Waarom behandelen sommige mensen paarden als monsters?
Ik bedoel, het zijn van die zacht aardige dieren.
Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?
Voor een mens is de norm, normaal iets compleet anders als voor paarden! Kijk nou zelf, wij zien er sowieso al compleet anders uit, wij denken anders, wij leven anders en ook eten wij anders.
Wat is normaal voor een paard? Vluchten als het bang is, wanneer vluchten niet kan zal het trappen of bevriezen. Soms wordt het gezien als makkelijk, maar deze paarden zijn ook bang en kunnen uit het niets ontploffen. Deze paarden worden dan onberekenbaar genoemd.
Wanneer een paard niet in de trailer durft, worden er de meest bizare dingen geprobeerd om het dier de trailer in te verplichten, ik hoor dan: “Hij is echt vervelend”. Dan vraag ik mij wederom af, waarom is dat paard vervelend? Verplaats je in dat paard. Het is een vluchtdier, jij= mens bent een roofdier. Jij=roofdier probeert een vluchtdier op te sluiten. Met man en macht, touwen, zwepen, bitten, vrachtwagens van alles om het dier op te sluiten. Voor het paard een levensbedreigende situatie.
Dan wordt er hulp geboden, iemand die even met een zware ketting het paard wel even zou leren ‘normaal’ te doen.
Waar komt dit vandaan?
Waarom niet samen werken met het paard? Inbeelden hoe het voor deze dieren is om met mensen te moeten samenwerken?
Ze worden in een box gezet, terwijl ze zo graag buiten lopen. Soms mogen ze los en dan gaan ze flink, daarna mag het niet meer. Kans op blessures. Of ze staan altijd alleen, waarom? Omdat er gevochten wordt.
Logisch zou je zeggen, jij bent ook niet met iedereen bevriend maar uit eindelijk kun je best een compromis sluiten. Ook paarden doen dit wel, wanneer er de tijd en de ruimte wordt gegeven.
Ik lees of hoor vaak dat er een scherper bit of een hulpteugel gebruikt wordt, waarom? Het paard schiet er vandoor, is vervelend, wil niet luisteren, is altijd stout noem maar op. Soms worden de paarden zelfs gestoord genoemd.
Wederom vraag ik mijzelf af, waarom?
Wordt het paard wel voldoende voorbereid op hetgeen wat de mens van hen vraagt? Wat als we het paard meer ruimte zouden geven, hun angst erkennen? Zouden we daardoor niet veel fijner kunnen samenwerken? Waarom kiezen we ervoor om het paard voor ons te laten werken ipv samen te gaan werken. Samen doelen bereiken.
Ik vraag mij echt af waarom sommige dingen gebruikt worden, waarom mensen op bepaalde wijzen rijden. Ik bedoel, een scherper bit of een slof teugel benadeeld het paard. Hij kan niet laten zien wat er echt is, dit wordt verdoezeld. Zo wil je toch niet samenwerken? In een relatie wil je toch kunnen laten zien waar je zwakke plekken zitten?
Wanneer er meer aandacht voor de angst van het paard is, geloof ik dat mensen beter kunnen samenwerken met hen. Ik denk dat het al beter wordt als je kijkt vanuit het paard: Wat is er voor mij? Stel jezelf die vraag als je paard zich weer niet laat vangen in de weide, of als je paard niet stil KAN staan tijdens het opzadelen, of niet de trailer in KAN. Of niet stil staat met opstappen of zich niet uit galop laat nemen tijdens het rijden.
Houd in je achterhoofd dat het paard een vluchtdier is en jij het roofdier bent.
EDIT: Doel is discussie en tevens een vraag, die ik meerdere keren stel. Ik begrijp het namelijk ECHT niet waarom paarden zo behandeld worden. Wat ik zie is eerder normaal dan uitzondering. Wat mij erg raakt overigens.
Om even terug te komen op de vraag/discussie...................... Geen enkel paard hoeft zo behandelt te worden als we geen gebruik zouden maken van het dier, maar.... zouden we geen gebruik maken van het dier, zouden er dan nog paarden zijn???
Willen we allemaal het allerbeste voor het paard laten we hem in vrijheid leven in zijn natuurlijke omgeving, maar wij willen meer van het dier.
En die natuurlijke omgeving bestaat niet meer, buiten dat een paard zich niet meer zou redden in die omgeving ( zeker niet in ons land!) zou het paard uitsterven vrees ik.
Dat er meer aandacht moet komen voor de omgang met paarden is duidelijk en daar ben ik het ook totaal eens met ts!
Maar dat gebeurd nu ook al. Kijk alleen al eens naar dit topic hoe het leeft!
Dat er mensen blijven die hun ogen sluiten voor bepaalde dingen zal je altijd blijven houden, maar ik denk dat toch minimaal 75% van de mensen met een paard het allerbeste voor hebben met hun dier! ( en een groot gedeelte daarvan weet ook waar hij of zij mee bezig is!)
En een keer slaan of een keer een schoppie onder zijn hol, wil nog niet zeggen dat het paard daar meteen slechter van word of een trauma aan overhoud!
Een paard is tegenwoordig een gewoon goed en veel mensen hebben een paard zonder te weten wat te doen met slecht gedrag dus de paarden taal te kennen, wil nog niet zeggen dat ze meteen een dierenbeul zijn natuurlijk, en dat komt nu een beetje naar voren als of dat zo is.