Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:27

Luna_Muse, ja, ik begrijp de 'makkelijkheid' er ook wel van, hoor Knipoog , maar in dit geval kijk ik liever wat verder dan mijn neus lang is en geloof ik niet zo in symptoombestrijding of hoe zal ik het noemen..... Haha!
Daarbij hang ik die theorie over voedingsbeloningen die je net beschrijft, ook aan. Daarnaast ervaar ik met mijn eigen paard dat hij dolblij is met beloningen als een aai, een knuffel, een rustige stem of inderdaad de druk weghalen of gewoon stoppen met werken op het juiste moment. Je krijgt er in elk geval geen drammer door Clown . Fjorden e.d. zijn vaak heel gefixeerd op eten en vergeten het baasje compleet als ze gras of een emmer in het vizier krijgen. Dat kun je ze afleren, maar de praktijk leert, dat dat maar weinig gebeurt. Knipoog

Ik denk dat ik uren in die wei zou gaan bivakkeren, maar lukken zal het me als ik zo'n pony als in dit topic zou hebben. Haha!

Ik heb nog nooit gehad dat ik een moeilijk te vangen paard, niet kon vangen, uiteindelijk. Lachen
Heb paarden meegemaakt waar het even wat tijd kostte, maar ik ben echt nog nooit afgedropen. Soms moet je ergens doorheen met zo'n beestje, soms moet je iets in jezelf veranderen (bv. minder gefocussed zijn op dat vangen, ze voelen alles aan jou als mens) en als het dan op een 'gewone' manier lukt en je kunt ze meegeven dat het best fijn is om bij je te zijn, tja...... Dan is het best op te lossen, volgens mij.

Net als dat los rukken. Zorg dat het paard zich gaat richten op jou, steun zoekt bij jou, dan rennen ze echt niet zomaar weg, hoor. Leer deze Fjord goed te wijken voor druk e.d., dat als hij zich wel ineens om wil draaien om te vluchten, jij hem nog iets sneller de andere kant om kan draaien, zodat hij echt niet kan vluchten....
Lastig uit te leggen, maar die van mijzelf was ook een hittepetitje toen hij 2 jaar was en ik heb er heel wat tijd en oefening aan gespendeerd, maar hij rent echt nooit meer bij me weg, hoor, hoe bang hij ook is. Tegenwoordig kruipt hij letterlijk achter mijn imposante postuur. Haha! Clown Knipoog
Mijn held op sokken.......

Maar goed, er is gekozen voor een andere benadering, nou ik lees het wel weer. En nou ga ik echt mijn bedje opzoeken, want morgenvroeg heb ik les. Clown

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:49

zo te lezen denk jij er hetzelfde over als ik.
Of ik hetzelfde als jou, hoe je het wilt noemen natuurlijk Knipoog

Ik heb wel zeker stakers gehad en paarden die lastig te vangen zijn uit de wei, maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Daarom vind ik het juist ook zo interesant aangezien de "oplossing" (voorzover het zou kunnen lukken in dit geval) die ik schreef over het meegaan naar achteren, in al die gevallen heeft geholpen.

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar dit paard. een maand in de wei...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 02:49

_Jessica schreef:
Zolang ik dat halster maar om kan doen ben ik blij, daarna word het denk ik een kwestie van vasthouden en niet meer loslaten, heb al een goed touw met handvat erbij getoverd want die andere dingen glippen zo door je handen.
Ik denk dat de tranquigel dus sowiezo (geen id hoe je t schrijft) gebruikt gaat worden.

Jammer dat het zo opgelost moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 03:04

Ja Sientje, maar soms heb je geen keus en moet je iets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 05:58

gaat er vandaag nog iemand mee filmen hoe ze dat paard nou gaan pakken?
Schijnheilig

enne tranquigel is niks mis mee hoor, deden wij altijd bij de jonge paarden die voor het eerst de weg op gingen voor de kar.
gewoon klein beetje zodat de angst er af was en ging altijd goed Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:28

luna Lachen bij stakers helpt dat heel goed Lachen maar deze pony staakt niet, deze pony rukt zich los... een dier wat zijn schouder eruit gooit om de begeleider buiten spel te zetten kan je niet in zn achteruit zetten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:06

Nadya, ik ben het helemaal met je eens.

Ik zie echt de meest walgelijke praktijken voorbijkomen hier Verdoven, in de lip knijpen, aan het oor hangen, omtrekken, bit indoen en daar aan trekken.... Manman, als je zo met paarden om moet gaan...

Ja, het paard ziet zijn eigenaresse nu niet als leider, maar dat zal ook niet zo zijn als je dit soort dingen er op los laat. Daar wordt hij hooguit zo bang van dat het om die reden niet meer doet, maar dat is dan wel de verkeerde reden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:09

Ja, het zijn ook mijn methodes niet Redpassion. Wanneer ze het dier nu te pakken krijgen kunnen ze wel eindelijk aan het werk om de basis te verbeteren, dus daarom denk ik dat het in dit geval wel geoorloofd is. En dit paard lijkt me niet het type wat bang is. Hij zal een verdoving en een bit echt wel overleven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:11

hoe zou jij het dan oplossen Red Passion???

Stel jij gaat nu het land in en je moet dat dier nu meenemen....... kom jij maar met een oplossing Lachen

het vreemde is in dit topic, dat de mensen die het hardste roepen dat het geen praktijken zijn die hier als oplossing aangedragen worden, zelf niet met een adequate oplossing komen....... en daar wordt ik wel een beeeeeetje seniel van Lachen

Ik kan me voorstellen dat sommige oplossingen niet in je straatje passen......... maar het dier moet er wel uit, EN moet braaf meelopen......

Kom dan met werkbare alternatieven (en nee klickeren is daar niet een van, nobele gedachte......... maar die kan je gelijk schrappen, en ja ik ben bekend met klickeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:13

Yinari schreef:
Ja, het zijn ook mijn methodes niet Redpassion. Wanneer ze het dier nu te pakken krijgen kunnen ze wel eindelijk aan het werk om de basis te verbeteren, dus daarom denk ik dat het in dit geval wel geoorloofd is. En dit paard lijkt me niet het type wat bang is. Hij zal een verdoving en een bit echt wel overleven Lachen

Tuurlijk, hij zal het wel overleven. Tenzij hij zo hard wordt omgetrokken en verstrikt raakt in de lijnen dat hij een been breekt.

En elk paard is bang te krijgen.
Ik persoonlijk vind het een beetje stom om het eerst zo te 'verpesten' als je de basis goed wilt hebben. Dan begin je ook bij de basis, het vertrouwen in jou als leider.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:14

en hoe ga je dat doen als hij zich niet laat vangen of mee laat nemen ergens naar toe waar je aan die basis kan gaan werken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:15

Ik zou trouwens als TS even Nadya contacten, ik denk dat Nadya best een goede hulp zal zijn hierin

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:16

maar jij bent nu geen leider, dus hoe wil je het leiderschap terug overnemen. daar gaat het nu om. Daarna komt het vertrouwen, nu eerst de verovering van het leiderschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:18

Maar verover je leiderschap dan door gewelddadig te zijn?

En Kiwiko, waarom moet het van jou allemaal NU?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:19

nee de hengst van de kudde vraagt er netjes om Rolleyes

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:19

Ik denk dat het met benen breken zo'n vaart niet zal lopen. Hij kan nu ook wel in een kuil stappen, zo snel gaat dat nou ook weer niet. En wat Kiwiko zegt: het dier moet er uiteindelijk toch uit.

Zelf zou ik toch zorgen dat de weide leeg kwam en dan met hem aan het werk. Maar de traquilgel is ook wel oké Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:21

RedPassion schreef:

volgende maand is ook goed hoor hec wat mij betreft volgend jaar ook Lachen Lachen maakt mij niet uit, en dan maar hopen dat het dier niet om een of andere reden medische hulp nodig heeft tussendoor of misschien zo iets simpels als een bekapbeurt.

meelopen is zo een bizar basis iets

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:30

Jeetje dat dit topic nog steeds loopt Whoosh! beessie staat nog steeds lekker te genieten in de wei? Tsjong TS, wat heb jij een geduld zeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:32

RedPassion schreef:

Nog even op inhakend Lachen het moet niet NU maar het moet wel ergens een keer gebeuren Lachen en je kan het dier wel gevangen hebben, maar het moet zich dan ook nog eens niet losrukken Lachen

en daarom wil ik weten hoe jij het losrukken tegen gaat, als je het dier ergens volgende maand gevangen hebt Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:35

dat weet je toch met een clicker Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:38

ach met verrotte schuren doen ze het precies hetzelfde......... eerst afbreken en dan de nieuwe fundering storten om er een geweldige mooie nieuwe schuur op op te bouwen.........

en bij SOMMIGE paarden werkt het helaas precies zo......... eerst afbreken, dan bouwen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:41

IndianLady schreef:
dat weet je toch met een clicker Vork

Nou, ik weet niet waar jullie het vandaan halen, maar ik heb nog nooit met een clicker gewerkt of werken met een clicker geopperd Rolleyes

En het verschil in de fundering van een paard en een schuur is dat een paard een geheugen en vooral gevoel heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:46

ik zei toch ook niet dat jij dat had gezegd.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:49

En ondertussen ook nog steeds geen alternatieven geopperd maar wel kritiek hebben! Lachen

Ik ben het zelf wel eens met de suggesties, zou zelf niks beters weten! Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:53

Eens dat veel tips hartstikke waardevol zijn, alleen niet uitvoerbaar omdat het paard zich niet laat vangen. Je zal toch eerst in zijn buurt moeten kunnen komen en blijven, om het paard te trainen. Vooralsnog is de weide aantrekkelijker dan de mensen.

Succes en denk vooral om je eigen veiligheid.