Daarbij hang ik die theorie over voedingsbeloningen die je net beschrijft, ook aan. Daarnaast ervaar ik met mijn eigen paard dat hij dolblij is met beloningen als een aai, een knuffel, een rustige stem of inderdaad de druk weghalen of gewoon stoppen met werken op het juiste moment. Je krijgt er in elk geval geen drammer door

Ik denk dat ik uren in die wei zou gaan bivakkeren, maar lukken zal het me als ik zo'n pony als in dit topic zou hebben.

Ik heb nog nooit gehad dat ik een moeilijk te vangen paard, niet kon vangen, uiteindelijk.

Heb paarden meegemaakt waar het even wat tijd kostte, maar ik ben echt nog nooit afgedropen. Soms moet je ergens doorheen met zo'n beestje, soms moet je iets in jezelf veranderen (bv. minder gefocussed zijn op dat vangen, ze voelen alles aan jou als mens) en als het dan op een 'gewone' manier lukt en je kunt ze meegeven dat het best fijn is om bij je te zijn, tja...... Dan is het best op te lossen, volgens mij.
Net als dat los rukken. Zorg dat het paard zich gaat richten op jou, steun zoekt bij jou, dan rennen ze echt niet zomaar weg, hoor. Leer deze Fjord goed te wijken voor druk e.d., dat als hij zich wel ineens om wil draaien om te vluchten, jij hem nog iets sneller de andere kant om kan draaien, zodat hij echt niet kan vluchten....
Lastig uit te leggen, maar die van mijzelf was ook een hittepetitje toen hij 2 jaar was en ik heb er heel wat tijd en oefening aan gespendeerd, maar hij rent echt nooit meer bij me weg, hoor, hoe bang hij ook is. Tegenwoordig kruipt hij letterlijk achter mijn imposante postuur.

Mijn held op sokken.......
Maar goed, er is gekozen voor een andere benadering, nou ik lees het wel weer. En nou ga ik echt mijn bedje opzoeken, want morgenvroeg heb ik les.