Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:22

Die van mij was niet vervelend bezig, maar hij was al angstig bij de hoefsmid en dat wist die man.. en toch schopte hij mijn pony.
Inplaats dat die hoefsmid het rustig aan deed met praten etc, deed die heel hard handig.. en vervolgens nog een trap..

Gelukkig heb ik nu een vrouwelijke hoefsmid, waarbij alles goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:27

Debortje_ schreef:
Die van mij was niet vervelend bezig, maar hij was al angstig bij de hoefsmid en dat wist die man.. en toch schopte hij mijn pony.
Inplaats dat die hoefsmid het rustig aan deed met praten etc, deed die heel hard handig.. en vervolgens nog een trap..

Gelukkig heb ik nu een vrouwelijke hoefsmid, waarbij alles goed gaat.

dan is het een ander verhaal dan dat ze lopen te klieren, en gewoon niet willen dat er iemand aan hun achterbeen zit.. mooi dat het nu wel goed gaat, onze smid is ook heel voorzichtig met bange paarden Ja

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:21

ik vind dat niet normaar ik zou er wat van zeggen en als hij het blijft doen zou ik een andere hoefsmid zoeken hoor je trapt een paard niet zomaar in zijn buik dat vind ik echt zielig

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:19

Een hoefsmid hoort wat van paarden te weten, normaal zou je rstig en kalm tegen hem praten.
Mijn kleine shetlander Venya deed ook druk en werd rstiger gemaakt door de hoefsmid met het hulpmiddel praten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:22

mijn hoefsmid trapt een paard met alle macht als het moet, maar staat ook uren te tutten als het moet........... kan zijn dat ik een goede hoefsmid heb Lachen een man met verstand van het wezen paard????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:59

KiWiKo schreef:
mijn hoefsmid trapt een paard met alle macht als het moet, maar staat ook uren te tutten als het moet........... kan zijn dat ik een goede hoefsmid heb Lachen een man met verstand van het wezen paard????

zo'n hoefsmid heb ik dus ook KiWiKo Ja als hij echt vervelend is, krijgt hij gewoon een goede schop, staat hij braaf, dan krijgt hij kriebels over zn hoofdje, een schouderklopje, en een bemoedigend praatje Ja

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:02

mijn hoefsmid heeft het nooit gedaan
bij mijn paardje.
maar ze is ook gewoon rustig. Haha!
ik vind het wel raar als een smid dat doet
dan schrik je wel als je dat ziet.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:09

Als mijn hoefsmid mijn paard ooit zou schoppen (of slaan of noem maar op) dan hoop ik voor hem dat ie heeeeeeeeeeel hard kan rennen.
Niemand schopt mijn paarden! Natuurlijk krijgen ze echt weleens op hun donder. Tenminste de ene wel, want die is wat lastiger en de ander die is supergevoelig, dus als je daar echt boos op wordt dan wordt meneer zo nerveus dat er geen land met hem te bezeilen is.
Maar ik (en degene die 1 van mijn paarden uitbrengt met springen mag ook natuurlijk) ben wel de enige die ze op de donder geeft.
Dat vind ik zo omdat ik weet waarom mijn paard vervelend is en meestal heeft het gewoon een reden (bang oid). Natuurlijk zijn er paarden die klieren om te klieren en dan zal ik het ook niet laten om boos te worden. Maar die van mij (haha, het lijken wel engeltjes zoals ik nu over ze praat) die hebben meestal wel een reden als ze lopen te vervelen.
En gelukkig heb ik een hele fijne hoefsmid, met engeltjesgeduld die de paarden echt super behandelt!!
Wel heeft mijn vader onze vorige veearts bijna het terrein afgemept. Mijn toenmalige fjord lag in mijn armen dood te gaan, terwijl hij stond te telefoneren met zijn vrouw?!?!
Okee dat was even behoorlijk off topic geloof ik hihi

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:13

als een hoefsmit mijn tinker zou schoppen en hij hield er iets aan over zou ik met genot hem flik in elkaar rammen......... Boos! Boos!

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:19

Ik hoef me geen zorgen te maken over onze hoefsmid Haha! Hij zou een paard/pony echt niet zomaar schoppen ofzo, daar zie ik hem echt niet voor aan. Hij gaat er rustig mee om Ja

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:25

Mijn huidige paard is al 2 keer bekapt geweest door de smid die ook op de manege komt. De 1ste keer dat hij kwam was ze nogal onrustig, nerveus maar dat kwam door het weer. Daardoor was het voor de smid ook niet zo makkelijk om haar te doen, ze trippelde soms nogal heen en weer enzo dus het heeft redelijk lang geduurd en de smid heeft haar heel de tijd rustig aangesproken en gerust gesteld en eens wat gestreeld enzo (ik ook natuurlijk) De 2de keer (laatste keer) dat hij kwam was ze een pak kalmer maar toch trippelde ze soms en haar achterhoeven waren niet zo makkelijk om te doen (pertang als ik haar poets geeft ze haar hoeven meteen) en dit keer was er buiten niets van sterke wind ofzo. En mijn smid heeft haar de hele tijd ook weer rustig toegesproken als ze wat "moeilijker" deed. Mijn vorige smid die ik volgende keer ga laten terug komen (mijn paard was deze keer te kort gedaan en heb van anderen die opmerking ook al gehoord van bij hun paard) die heeft mijn paarden ook nooit een tik ofzo verkocht (aangezien dit niet nodig was want mijn paardjes hebben altijd perfect braaf blijven staan, zelfs toen mijn shetjse voor het 1st werden gedaan bleven ze braaf staan, gaven ze hun voetje geen enkel probleem, de smid stond er versteld van, hij had nog nooit zoiets meegemaakt Tong uitsteken en mijn vorige pony was hij zelfs al eens een begonnen omdat hij wat vroeger was en iker nog niet was, echt een toffe smid die man! gaat echt goed met paarden om enzo

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:27

als mijn pony een trap krijgt heeft ie het vast wel verdiend. een hoefsmid doet dat niet zomaar, hij riskeerd wel z'n leven als jij een vervelend paard hebt. als ze angstig was dan deed de hoefsmid dat niet. en zowizoe geen een hoefsmid hoort een angstig paard te slaan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:29

ijslandertj schreef:
ik vind dat niet normaar ik zou er wat van zeggen en als hij het blijft doen zou ik een andere hoefsmid zoeken hoor je trapt een paard niet zomaar in zijn buik dat vind ik echt zielig

wat doen paarden bij elkaar dan? dan krijgt een hoefsmid niet voor elkaar hoor Knipoog

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:13

Mijn hoefsmid zou dat nooit doen, maar Vronie staat ook mooi altijd braaf erbij.. Ja
Als hij zou schoppen, zou ze er wel een heel potje van gemaakt hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:01

mijn smid wordt nooit boos, is altijd geduldig en rustig. mijn oudste paard heeft slechte ervaringen met de smid, dus moet gewoon gerustgesteld worden. Snatje (jaarling) maakte er de laatste keer een spelletje van, hij leek het allemaal wel amusant te vinden. heel leuk, maar dan komt het werk niet af. op een gegeven moment heeft de smid even zijn lip gepakt (niet gemeen knijpen, gewoon vasthouden), en Snatje stond haar echt zo aan te kijken van: 'OK, OK, ik hou al op.' met een lekkere krabbel onder zijn kont was hij helemaal tevreden, en toen was het ook zó klaar.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:04

tuurlijk zeg ik er wat van als het niet terecht is! Boos! hallo het is mijn paard.....
gelukkig is de mijne niet lastig ermee Schijnheilig , hij vind het alleen maar mooi al dat gepruts aan zich... Ja

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:35

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Helemaal mee eens!!!

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:25

mijn hoefsmid zou direct de deur uitgelegen hebben Boos!

lavke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:22

wij hebben ooit ook nog zo'n hoefsmid gehad grr
Ik vind dat dat echt niet kan

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:12

Kinee_ schreef:
Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Helemaal mee eens!!!

Vind ik ook !!

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:19

dat vind ik egt niet kunnen en zeker niet schoppen in ze buik hij kan ook vragen of jij hem even rustig wil houden
ik vind schoppen egt niet normaal

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:11

hoi,

de smid die komt voor mijn verzorgpony (maar ik voor mijn eigen paard), een shet, is een echte goeien Haha!

die shet had de gewoonte om wanneer zijn voorbenen bekapt werden gewoon te steiegren, de hoefsmid keek er niet naar en hield gewoon zijn voorbeen op en bleef bekappen, zodat hij op zijn achterbenen bleef staan, als hij weer rustig was mocht hij zijn voet even neerzetten en begonnen ze opnieuw. oke ik geef toe de pony heeft ook al een paar tikken op zijn achterwerk gekregen, maar dat is niet vaak en helemaal terecht!!

xx
michelle

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:55

Aan de ene kant zeg ik zeker dat het niet normaal is en dat het niet moet kunnen.
Aan de andere kant, vanuit de hoefsmid gezien: die mensen staan 5 tot 6 dagen in de week met gebogen rug en knieen en als ze voor elk paard dat niet is geleerd normaal stil te staan uren moeten priegelen om die aan het luisteren te krijgen schiet dat natuurlijk ook niet op.
Je bent er altijd nog zelf verantwoordelijk voor - vind ik dan - dat je ervoor zorgt dat je paard of pony geleerd is normaal stil te staan.

Over mij hoefsmid hoor ik ook van mensen dat hij hard en bot is, maar mijn paarden staan netjes stil en ik kan het super met hem vinden! Het is zelfs jammer dat ze niet vaker bekapt hoeven te worden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:04

@ Juudje, ben ik het niet helemaal mee eens, toen mijn jaarling voor het eerst bekapt moest worden, kende hij het ook nog niet goed, als ik zijn achterbeen op wou tillen, sloeg hij, en hing hij met al zijn gewicht in mijn handen, ik kan hem dan niet houden, en laat los, ik heb er toen bewust voor gekozen om eraf te blijven, anders zou ik hem leren dat als hij zou gaan hangen/schoppen, ik los zou laten, dit heb ik ook met de hoefsmid overlegd, en hij vond dit goed zo, nu kan hij netjes stilstaan, en kan ik zijn achterbenen optillen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:43

dees_daan schreef:
@ Juudje, ben ik het niet helemaal mee eens, toen mijn jaarling voor het eerst bekapt moest worden, kende hij het ook nog niet goed, als ik zijn achterbeen op wou tillen, sloeg hij, en hing hij met al zijn gewicht in mijn handen, ik kan hem dan niet houden, en laat los, ik heb er toen bewust voor gekozen om eraf te blijven, anders zou ik hem leren dat als hij zou gaan hangen/schoppen, ik los zou laten, dit heb ik ook met de hoefsmid overlegd, en hij vond dit goed zo, nu kan hij netjes stilstaan, en kan ik zijn achterbenen optillen.

OK, dat kan. Maar dat is een aparte en specifieke situatie die tevens is overlegd met de hoefsmid. Ik vind dat niet te vergelijken.
Dat is heel wat anders dan oudere paarden die gewoon niet geleerd te hebben te luisteren.