wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zinnia

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:11

nou dan kijk jij maar eens op concour! die mensen die het allemaal beter weten daar vragen nie eerst efffe of het angst is hoor...ik heb het welleens gezien van 'ik zet hem er wel effe op' ! en dan gaan ze hem wel effe helpen met geweld!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:20

zinnia schreef:
je kunt respect krijgen of je kunt respect afdwingen...
ik hou meer van het respect krijgen door het op te bouwen door vertrouwen.

Ik heb hier ook niemand horen zeggen dat ze niet op een vertrouwensbasis met een paard willen werken. En inderdaad gebeurt het weleens op een concours het hardhandig helpen een paard de trailer in te krijgen. Maarja, als plots het paard echt de trailer niet meer in wil en het eind van de dag is zul je wat moeten, het trailertrainen komt dan thuis wel weer.

Ik hoorde pasgeleden van kennisen ook zo'n verhaal, paard durft niet alleen de trailer in dus werd er een ander paard meegenomen naar les. Echter door een ongeval moest het paard de terugweg alleen de trailer in, daar sta je dan om 9 uur in het donker... Ze hebben het paard echt de trailer in gedragen. niet de beste manier, maar soms moet je wat!

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:23

Ik ben het met je eens maar ik denk dat met geweld de trailer in dat dat ook niet de juiste oplossing is....We hebben het een keer gehad dat ze de pony een blinddoek omdeden.Ja dan moet ie wel...Voortaan ging het dus met blinddoek, en op een gegeven moment lukt het zonder blinddoek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:57

Op het moment dat ik met een koliekerig paard naar Utrecht zou moeten en het betreffende paard niet te laden is, komt de onderste steen boven maar dan gaat hij erin, goedschiks of kwaadschiks. Eventuele trauma's zien we dan wel weer.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:06

Het is bijna grappig, dat jullie allemaal uitzonderlijke situaties opnoemen. Het gaat om het principe, volgens mij....... En dat is je best doen om je paard niet met grof geweld de trailer in te krijgen, volgens mij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:32

Tja, maar daar hoef je ook niet om te discussieren... ik heb hier niemand horen zeggen dat grof geweld altijd goed is voor een paard.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:36

Ow gek die heb je toch wel ff verteld hoe het zit he!!! Haha! Jemig wat een giller Boos!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:41

Ligt eraan, als je een paard zomaar gaat slaan, ben je niet goed bij..
Je slaat iemand anders toch ook niet zomaar slaan, lekker zinloos. Ach gut

Maar zoals eergister, ik stond bandages om te doen en Helm stond vreselijk te trappen met z'n achterbenen, waardoor ik dus z'n hoef tegen m'n hoofd kreeg (ik was met z'n voorbenen bezig).
Toen heb ik 'm een flinke mep verkocht, en hij heeft 't niet nog een keer geprobeerd.
maar ik ga niet onnodig slaan, dat doe je gewoon niet.. Vork

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:41

xIngex schreef:
Ow gek die heb je toch wel ff verteld hoe het zit he!!! Haha! Jemig wat een giller Boos!

Ligt het aan mij dat ik dit niet snap?

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:43

oops ik heb niet goed gelezen...hahaha dacht dat er stond dat iemand dat had gezegd inplaats van niemand

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:50

Wij hebben een pony op de manege, en als hij voelt dat hij met je kan sollen, dan doet hij dat ook. Trappen, slaan, omhoog, dan geef ik die geheid een klap voor zijn hoofd. Klaar. Met rijden is iets anders, maar zo. Nee, dan liever dat ie een flinke klap krijgt en het niet meer doet dan dat ik hem lief ga aaien en hij doorgaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:22

even over trailer laden Haha! Haha! mijn paard steekt zijn middelvinger naar me op Haha! Haha! soms wel en soms niet Haha! hij is niet bang van de wagen, maar hij heeft daar wel een moment dat hij in zijn ogen even baasje is Haha! Haha! hij is 174 hoog, een beer van een vent...... en trekt me lachend het hele erf over Haha! Haha! Haha! Ook niet altijd hoor, hij kan ook zomaar in een keer de wagen opgaan....... tis maar net hoe zijn pet staat.......

Nu ga ik jullie eens wat anders vertellen. Een paard kent de emotie boos niet. Een paard heeft psygisch veel meer te lijden van een boze baas, die ook boos blijft dan een mep met een schep op zijn kop (bij wijze dan he) en dat baasje vrolijk weer verder gaat met wat ze op dat moment aan het doen was in alle rust.

Ik zelf vind het schreeuwen tegen paarden veel vreselijker dan als ik iemand een welgemikte goedgetimde goed gedoseerde skup tegen ze billen aan zie geven, om dan in alle rust weer verder te gaan met waar ze mee bezig waren.

Ik schreeuw of scheld nooit tegen paarden, ik wordt ook nooit boos. Wel doe ik (als het nodig is) een skup onder de kont geven, en als ik dat doe dan doe ik dat gelijk goed.

Boos worden, en blijven....... schreeuwen en schelden DAT zijn de dingen waar paarden onzeker en bang van worden.

Die klap voor zn harses niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:20

Ben ik volledig met je eens Kiwiko. Alleen als de boodschap met een HEY! ook overkomt, zal ik toch een schreeuw geven ipv een mep. Maar ik gok dat dat niet was wat je met schreeuwen bedoelde. Ik scheld ook nooit tegen m'n paard (ik zal misschien een beetje binnensmonds mompelen in het ergste geval).

Ik denk dat alles valt of staat, skup, schreeuw of whatsoever, met de emotie die erachter zit. Als je met paarden bezig bent, mag je je gewoon niet mee laten voeren door (negatieve) emoties, klaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:03

Als ik een schop geef heeft dat niks met mijn emoties te maken hoor

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:44

Dan doe je het dus goed. Wat ik bedoel is als je gaat slaan, schoppen of schreeuwen omdat je boos bent en de controle verliest over jezelf, ben je fout bezig. En dan maakt het niet veel uit of je schreeuwt of slaat, de fout zit 'm in het feit dat je handelt uit woede.

Had ik misschien iets duidelijker kunnen verwoorden...Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:04

Ja heb ook wel eens zulke mensen meegemaakt, begrijp wat je bedoeld dan. Die mensen zetten zich ook gewoon echt voor piep, iedereen zie je altijd kijken zo van die zijn gek, hihi

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:29

K heb weleens meegemaakt op een wedstrijd, de ruiter kwam net uit de ring en liep te mopperen....Ze hadden, dacht ik 1 of 2 balken er af met springen...Een paar seconde later bij de trailers stond die vrouw dat paard gewoon vanaf de grond af te meppen met de zweep....En te schreeuwen dat de volgende keer hij dat hij eens moest springen, leren ze poten op te tillen etc. etc.Het was een rotknol hier, rotknol daar....blablabla jullie kenne het wel....Dat was echt verschrikkelijk om te zien, het paard zag er zo bang uit....Daar bereik je dan toch gewoon niks mee??!!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:18

okee...en ja dan krijg je weer een nieuwe discussie...als je het paard slaat...waar dan?

persoonlijk sla ik niet op het hoofd, pony van vriendin van mij werd er kopschuw van... Scheve mond maar geef ik mn pony een skup onder zn kont, daar heeft ie genoeg spek zitten ( Clown flauw geintje...) of een tik tegen zn hals aan...

zegt hem vaak al genoeg Knipoog en meestal als hij bijt of iets dergelijks, dan kijkt hij me zo aan van: ooh oliebol..had ik niet moeten doen. Dan is het alleen maar boze blik en boos worden en hij snapt het al.. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:20

Als ze uithalen krijgen ze bij mij een schop voor de kont, bij andere onzin een tik tegen de hals, bij bijten een tik tegen de neus.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:22

ja precies...doe ik ook Knipoog Tegen hoofd slaan vind ik echt niet kunnen eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

en als ze gewoon beetje lopen te etteren, dan krijgt hij een boze stem te horen, dat is meestal al genoeg gelukkig! Gebruik niet zo graag geweld bij een paard, alleen als hij echt uithaalt oid

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:22

Taco heeft van mij heel wat beuken gehad op momenten dat ik vond dat hij die verdiend had.
Hij was 2,5 en had nog nooit aan een halster meegelopen.
450 kg dommekracht kan heel wat schade aanrichten en alleen mijn stem verheffen merkte hij niets van.

Taac krijgt nog weleens op zijn kop.
Ik geef hem liever 1x een goede schop onder zijn hol dan dat ik 10x iets moet herhalen wat hij niet mag.

Taco is streng maar rechtvaardig opgevoed en weet precies waar hij aan toe is.
Hij doet nagenoeg nooit iets wat ik niet wil hebben. Als hij het wel doet hoef ik nu alleen nog maar mijn stem te verheffen en als dat niet werkt dan krijgt hij goed op zijn kop.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:24

ja precies!!! Met jonge paarden is het af en toe wel nodig dat je hem een skup geeft. Je moet goed consequent zijn...

mijn verzorgshet probeerde mij eerst ook uit, uithalen enzo en bijten. Paar tikken gegeven, en nu inderdaad wat jij zegt Taaclover, nu een keer je stem verheffen en hij weet gelijk dat het niet mag Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:35

Nee, daar kun je je alleen bij indenken dat het echt niet beter wordt. (springpaard na slechte wedstrijd bij trailer slaan)

Soms hebben paarden gewoon minder zin. Als eigenaar moet je daarmee om weten gaan, soms doet je paard het dan maar wel en soms doe jij het dan maar niet, zo krijg je respect, maar vergeet niet dat je respect krijgt omdat je de baas bent, en niet omdat je zo'n geweldig charisma en lekkere snoepjes hebt.

Ik vind NH verder soms heel goed, maar het is geen methode die standaard werkt bij elk paard. Aan iedereen die de uitdaging aan wil gaan: Ga gerust naast een paard staan dat wil vechten om leiderschap (ziedaar, 700 kilo agressie, dominantie en maaiende hoeven) en zet hem maar netjes een paar stapjes terug.

Echt, ik doe het ook met Bobby hoor, maar niet als ze wil laten zien dat zij de baas is. Dan praat ik in vriendelijke doch dringende paardentaal terug met een maat 42, mocht ze het idee krijgen dat trappen geoorloofd is (en dan alleen als ze me geraakt heeft).

Waarom iedereen het over paardentaal heeft, terwijl wij geen paarden zijn?
Ik heb haar al eens toegesproken met: Nou nou, vind je dat nou leuk? Dat doet best pijn hoor, zo'n trap tegen je schenen... Dat begrijp je toch wel he?

Ik kreeg geen antwoord en daarop concludeerde ik dat paarden geen mensentaal verstaan.

Iedereen die meent dat mijn paard geen vertrouwen in me heeft: Een join up kan ik niet doen. Begeleiding gehad, gelezen, niets, ze is niet weg te krijgen, dan kijkt ze eens verbaasd of ze zeggen wil dat ze nou geen flauw benul heeft waarom ik zo raar doe.

Okééé, toegegeven, het lukt wel als ik aan kom lopen naar de wei, dan joint ze in volle galop en murmelend bij het hek met me up.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:46

KiWiKo schreef:
<<<............>>>

Ik zelf vind het schreeuwen tegen paarden veel vreselijker dan als ik iemand een welgemikte goedgetimde goed gedoseerde skup tegen ze billen aan zie geven, om dan in alle rust weer verder te gaan met waar ze mee bezig waren.

Ik schreeuw of scheld nooit tegen paarden, ik wordt ook nooit boos. Wel doe ik (als het nodig is) een skup onder de kont geven, en als ik dat doe dan doe ik dat gelijk goed.

Boos worden, en blijven....... schreeuwen en schelden DAT zijn de dingen waar paarden onzeker en bang van worden.

Die klap voor zn harses niet.

Ik ga hierin helemaal met KiWiKo mee, inderdaad een goedgetimede 'skop onder t gat' begrijpt een paard meestal heel goed Haha!
Een psychologisch onderhoud van 'foei Blacky dat mág niet hoor' heeft op z'n zachtst gezegd veel minder impact... paard zal eerder denken, oh baasje praat tegen mij, wat gezellie!!
Het ongeremd sláán van paarden dus raken waar je ze raken kan en ze de bulten op de kont slaan, is een ander verhaal, en meestal meer een uiting van onmacht van de ruiter/verzorger.
Maar "de skup van KiWiKo"... dat is klare (paarden)taal.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:20

Taaclover schreef:
Taco heeft van mij heel wat beuken gehad op momenten dat ik vond dat hij die verdiend had.
Hij was 2,5 en had nog nooit aan een halster meegelopen.
450 kg dommekracht kan heel wat schade aanrichten en alleen mijn stem verheffen merkte hij niets van.

Taac krijgt nog weleens op zijn kop.
Ik geef hem liever 1x een goede schop onder zijn hol dan dat ik 10x iets moet herhalen wat hij niet mag.

Taco is streng maar rechtvaardig opgevoed en weet precies waar hij aan toe is.
Hij doet nagenoeg nooit iets wat ik niet wil hebben. Als hij het wel doet hoef ik nu alleen nog maar mijn stem te verheffen en als dat niet werkt dan krijgt hij goed op zijn kop.

zo is zijn volle broer dus ookk opgevoed. Kan niet merken dat ze er slechter van geworden zijn Tong uitsteken