wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:03

akishino schreef:
Lieve TS,

Wat een verhaal, ik hoop dat je arm zonder complicaties geneest.

Vanachter een schermpje is het voor ons makkelijk zeggen wat je moet doen, omdat wij niet emotioneel betrokken zijn (meningen en adviezen heb je genoeg gehad, die hoef ik je niet te geven). Wij hebben geen band met het paard en staan niet in jouw schoenen. Het moet ontzettend moeilijk voor je zijn, gevoel en verstand zeggen niet altijd hetzelfde.

Ik wil je veel sterkte wensen. Ik hoop dat je samen met je partner een besluit neemt waar jullie beide achter staan.

En daarbij komt ook nog het juridische gedeelte. Wil je de oude eigenaar aanpakken? Mag je het paard hangende de procedure weg doen?
Je zou hem in de tussentijd misschien een muilkorf om kunnen doen om het risico te verkleinen. (kan hij mee eten en drinken)

Veel sterkte en wijsheid gewenst.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:24

Ze hebben nog andere onderdelen die ernstige schade aan kunnen richten..

Ik snap werkelijk niet dat een dier dat zo'n gigantisch risico is, nog steeds in leven is en dus elke dag weer een risico vormt voor eenieder die met hem bezig is..

De beerput gaat steeds verder open en het is gewoon een gevaarlijk dier.. Ik snap de twijfel en het uitstellen eerlijk waar niet..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:28

Ravottie18 schreef:
Ik heb nog een vraag, er is gisteren iemand komen kijken naar Ravottie, een jongen die veel verstand heeft van dit soort paarden en hier best mee aan de slag wil. Nu volgens hem zijn de papieren niet volledig en dit weerhoudt hem om hem te kopen? Ik heb zijn paspoort (KWPN-boekje) erbij gekregen. Hierop vorige eigenaresse gestuurd of er bij haar papieren achter gebleven zijn, volgens haar is dat niet het geval? Iemand die me hiermee verder kan helpen? Hij zegt namelijk dat ik met deze papieren totaal niks ben..

Naast het paspoort heeft een kwpn paard een stamboekpapier, dat is een los simpel a4tje. Dit a4tje is niet van belang bij slacht.

Voor de slacht is het van belang of er blad in het paspoort zit met daarop of het paard nog geslacht mag worden. Paard heeft de leeftijd dat dit er nog niet standaard in zat maar je kon/moest deze een aantal jaar geleden als eigenaar "bestellen" bij het kwpn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:43

nine1987 schreef:

Ik snap werkelijk niet dat een dier dat zo'n gigantisch risico is, nog steeds in leven is en dus elke dag weer een risico vormt voor eenieder die met hem bezig is..

De beerput gaat steeds verder open en het is gewoon een gevaarlijk dier.. Ik snap de twijfel en het uitstellen eerlijk waar niet..

Een paard is voor de mens in z'n geheel een moordwapen, zelfs als ie niet z'n tanden of hoeven gebruikt. Als ze je deskundig tussen zichzelf en het dichtsbijzijnde stevige voorwerp pletten is de kans ook reëel dat je daar ernstig onder lijdt. En dan gebruiken ze in feite alleen hun gewicht.

nine1987

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:48

Ayasha, je weet heel goed waar ik het over heb.. Als je zo beredeneert, dan is een auto ook een moordwapen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:59

nine1987 schreef:

Voor zover ik het begrepen heb Is het probleem met dit paard dat hij bijt. Alle risico's kun je niet uitsluiten maar met een muilkorf wel verkleinen. Zolang dit paard daar op stal staat zal je toch iets moeten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:01

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom de beslissing zo moeilijk zou moeten zijn. Een paard wat dit bij mij flikte en dat al 3x eerder zou hebben gedaan had ik niet zo lang over hoeven nadenken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:05

nine1987 schreef:
Ayasha, je weet heel goed waar ik het over heb.. Als je zo beredeneert, dan is een auto ook een moordwapen..

Ik zal ook de laatste zijn die zal ontkennen dat een auto een moordwapen is. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:12

Polo13 als dat zo is dan zegt dat dus genoeg over dat TS niet ervaren genoeg is of kennis genoeg heeft om met dergelijke paarden om te gaan. Dit is geen kwestie van even een klein dingetje in je gedrag aanpassen en dan gaat het weer. Daarvoor is het ook een te groot risico. Dat kun je doen met een paard met vervelend, maar niet gevaarlijk, gedrag. Niet met zo'n paard, dat moet in één keer goed, de eerste keer. En dat is niet gebeurd.

(overigens geen enkele aanval richting ts, ik zou het ook niet goed hebben gedaan)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:15

Sterkte TS! Heb al jouw reacties gelezen, heftig!

Met wat ik weet uit mijn ervaring zou ik hierop geen oordeel kunnen hebben waar je het beste aan doet.
Eerlijk? Ik vind het je goed recht hem in te slapen, maar ook om hem een 2e (of eigenlijk 3e kans) te geven.

Ik kan volledig begrijpen dat je het risico niet wilt lopen dat het een ander over komt.
Is het eerlijk tegenover het paard als er wel iets niet goed is in zijn koppie?

Aan de andere kant; in mijn ogen is het paard eigenlijk flink verwaarloosd door de vorige eigenaresse. Is het paard mishandeld geweest? Is er iets gebeurd bij de vorige eigenaar waardoor dit paard dit gedrag vertoont?

Ik ken een paard waar ik zelf absoluut niet bij in de buurt kom. Hij bijt, hij trapt, gaat op je tenen staan, heeft een aantal mensen echt goed te pakken gehad. Zodra ik er op zit hebben wij een enorme klik en gaat het hartstikke goed, maar zelf op en afzadelen, poetsen, uberhaupt het paard bij de teugels pakken doe ik niet. Hij grijpt me. Paard is zover ik gehoord heb in het verleden niet goed behandeld. Geprikt met rieken etc. (naar horen zeggen he) Verder een onwijs leuk ding, maar in de omgang....

Er zijn maar een paar mensen die alles met dit paard kunnen doen. Die de klik met hem hebben, die niet angstig voor hem zijn, en hem blijkbaar op het goede moment op zijn plek hebben kunnen zetten waardoor hij dit gedrag niet tot minimaal bij hun vertoont.

Dus met het feit dat ik dit weet zou ik je ook volledig gelijk geven als je iemand wilt vinden die er voor wil gaan met dit paard. Niet onder de indruk is van een paard dat dominant gedrag vertoont of bijt, en er voor 200% voor wil gaan om een band met hem te krijgen.

Ik vind zelf dat je voor beide opties in je recht staat.
Zeker wanneer je 100% eerlijk naar iemand bent over wat er gebeurd is en wat je van dit paard weet.

Veel sterkte TS!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:49

LoveUggs schreef:
TS staat met alles wat ze legaal doet met dit paard in haar recht, want het is haar paard. Ze zal zeker zoals ik het allemaal lees eerlijk zijn over dit paard als het gaat om eventuele toekomstige eigenaren.
Ik begrijp wel wat je zegt hoor LoveUggs en ik ben het ook met je post inhoudelijk eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:04

Ook nog een handige, wil jou dierenarts dit paard wel inslapen? Dierenartsen mogen geen gezonde dieren inslapen als er geen noodzaak is dit te doen. Er zijn zelfs dierenartsen die zelfs zieke dieren in hun "goede" periode weigeren in te slapen ondanks dat dat echt het enige juiste isom te doen dan. Onlangs nog een topic op bokt over geweest. Dus het zou maar zo kunnen dat de dierenarts dit dier niet eens in wilt/ mag slapen omdat hij lichamelijk (en ook niet perse geestelijk) niks mankeert/ gezond is.

[MD] paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

[MD] Da wil paard niet laten inslapen.

http://www.licg.nl/ixs/praktisch/gezond ... nasie.html

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:16

Er is geen enkele dierenarts die dit paard NIET inslaapt na meerdere van deze incidenten bij meerdere eigenaren en meerdere personen..

Edit: het commerciële tuig daargelaten.. Maar die handelen ook alleen maar in het belang van hun eigen portemonnee..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:19

precies en in nijkerk willen ze je altijd wel helpen.

Ik wist het wel, levensgevaarlijk zoeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:22

Ik zou daar nog net niet zo zeker van zijn. TS kan van slechts 1 slachtoffer bewijzen/ fotos laten zien. Van de anderen heeft ze het alleen gehoord maar niemand die weet hoe erg dat letsel was.
Het zou wat zijn als een DA enkel op basis van verhalen "hij valt aan/ hij bijt" gezonde paarden zouden plat spuiten, en de paarden als uit de voorbeeld-topics laten lijden.

Ze mogen nou eenmaal niet zomaar een dier dood maken.. Slacht kan dan weer wel altijd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:24

Ik denk dst TS dr letsel en verhaal voldoende zijn voor elke weldenkende dierenarts..

Nogmaals.. De commerciële eikels daargelaten..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:25

Waarom inslapen? (met de kans dat de DA weigert inderdaad). Slacht is toch ook een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:28

Ook even vragen of je het paard wel mag laten hemelen mocht je gerechtelijke stappen willen zetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:33

Sabini schreef:
Waarom inslapen? (met de kans dat de DA weigert inderdaad). Slacht is toch ook een optie?

Voor TS niet.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:34

Ik weet zeker dat een dierenarts hier niet moeilijk overdoet.....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:37

Shanna schreef:
Ik zou daar nog net niet zo zeker van zijn. TS kan van slechts 1 slachtoffer bewijzen/ fotos laten zien. Van de anderen heeft ze het alleen gehoord maar niemand die weet hoe erg dat letsel was.
Het zou wat zijn als een DA enkel op basis van verhalen "hij valt aan/ hij bijt" gezonde paarden zouden plat spuiten, en de paarden als uit de voorbeeld-topics laten lijden.

Ze mogen nou eenmaal niet zomaar een dier dood maken.. Slacht kan dan weer wel altijd.

TS kan foto's laten zien, feitelijk bewijzen dat Ravottie het gedaan heeft kan men misschien niet eens. Tenzij er getuigen bij waren.

In een van mijn eerdere posts heb ik ook de vraag gesteld of er een DA geraadpleegd is en zo ja, wat zijn/haar mening in deze is. Ik ben daar echt benieuwd naar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:09

pien_2010 schreef:
LoveUggs schreef:
TS staat met alles wat ze legaal doet met dit paard in haar recht, want het is haar paard. Ze zal zeker zoals ik het allemaal lees eerlijk zijn over dit paard als het gaat om eventuele toekomstige eigenaren.
Ik begrijp wel wat je zegt hoor LoveUggs en ik ben het ook met je post inhoudelijk eens.

Nee dat snap ik idd.
Moeilijk verwoorden wat ik met dat zinnetje bedoel.
T is meer dat ik geen van de twee opties niet goed zou vinden/ zou afkeuren. (nu heb ik daar natuurlijk niets over te zeggen)

Zeker omdat ik gezien heb wat zo'n paard kan aanrichten of hoe overweldigend/ eng zo iets kan zijn.
Maar ik heb ook gezien dat er zeker mensen zijn die goed met dit soort paarden om kunnen gaan. Helaas zijn dit maar een handje vol mensen dus zou je de juiste even tegen moeten komen.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:04

Nicky1963 schreef:
Shanna schreef:

TS kan foto's laten zien, feitelijk bewijzen dat Ravottie het gedaan heeft kan men misschien niet eens. Tenzij er getuigen bij waren.

In een van mijn eerdere posts heb ik ook de vraag gesteld of er een DA geraadpleegd is en zo ja, wat zijn/haar mening in deze is. Ik ben daar echt benieuwd naar.

Er waren inderdaad getuigen bij, mijn vriend. En denken dat je wanneer je de foto's goed bekijkt wel heel erg duidelijk zijn tanden ziet staan, vooral dan die van de dag erna..

Heb verschillende DA gecontracteerd, zowel die hem kennen als die hem niet kennen.
Die wat hij kent wist dat hij een "speciaal" paard is en waar je anders mee moet omgaan. Oke, als ik dat geweten had, had ik daar zeker rekening mee kunnen houden maar die info ontbrak me. Als wist hij dan weer niet af van zijn aanvallen in het verleden.

Het boekje geeft ook aan dat hij elke vaccinatie van een andere DA gehad heeft (stempels) dus dan kan je moeilijk gerichte vragen stellen aangezien er heen enkele DA is die hem goed kent

Inslapen is inderdaad niet zo eenvoudig omdat hij in goede conditie is.

Heb tot nu toe 4 DA gebeld en enkel de laatste zou hier eventueel aan willen beginnen, maar dan wil hij wel eerst het paard binnenstebuiten draaien en kijken of er zeker niets anders scheelt. (Omwille van het morele kantje)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:16

Ravottie18 schreef:
Heb tot nu toe 4 DA gebeld en enkel de laatste zou hier eventueel aan willen beginnen, maar dan wil hij wel eerst het paard binnenstebuiten draaien en kijken of er zeker niets anders scheelt. (Omwille van het morele kantje)

En de rekening waarschijnlijk... -O-

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:19

Dan is het misschien toch het overwegen waard om het paard naar Nijkerk (slacht) te brengen, een snelle afhandeling lijkt mij ook voor het paard prettiger dan allemaal onderzoeken doen en dan uiteindelijk toch de beslissing/goedkeuring tot inslapen krijgen.