Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:08

onkeltje schreef:
Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!

Je zit toch ook niet bij een hond op z'n rug?
Ik denk dat een paard de schop niet eens zo hard voelt als dat een hond het in dit geval zou voelen.
Vaak schop je nog boven je massa uit ook.

Ik zie het probleem er niet van in dat als een paard van 600 kg mij trapt, dat ik met mijn 57 kg een trap terug geef :+

Edit: Daarbij wil ik wel even duidelijk maken dat ik niet om ieder voorgevallen dingetje met m'n voeten in het rond staat te zwaaien, puur als een paard met zijn benen uithaalt naar mij.
Laatst bijgewerkt door Mariska_R op 10-01-14 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:08

Ik vind schoppen niet echt een goede straf. Ik heb vaak het idee dat het komt uit frustratie van mensen zelf daarnaast vind ik het best wel een agressief middel. Je wilt natuurlijk niet uitlokken dat je paard daar weer op reageert. Verder vind ik het best wel lomp.. Maar als er echt iets gebeurd wat niet door de beugel kan/gevaarlijk is dan vind ik het wel kunnen, mits het op tijd is en dat het dier er ook wat van leert.. Ik vind dat paarden in deze tijd wel wat teveel betutteld worden en dan krijg je verwende paarden waar ik niet zo goed tegen kan.

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:10

Ayasha schreef:
Tuurlijk niet. Het is niet leuk om te trappen maar liever een welgemikte, goed getimede trap en ineens het punt duidelijk hebben dan te blijven lemmeteren.
Paard dat onder het zadel is enz kan je nog amper een wild dier noemen. En dan nog, wat doet dat er toe?

Ik vind het gewoon sneu als je een paard trapt wat er ook gebeurt. Er zijn zat manieren om een paard iets af te leren wat hij niet mag doen. Maar dat is mijn mening.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:11

Het gaat erom dat het paard het begrijpt en dat je zo hard inkomt als nodig.

Dit is oeverloos. De ene zegt: als een paard mij schopt kan hij wat terug verwachten.
Waarop men reageert met: je schopt een paard toch niet?

Dat gaat volledig langs elkaar heen. Elke situatie is anders. Het kan soms heel gevaarlijk worden met paarden. Soms is de nood hoog en moet het paard NU stoppen, NU achteruit of NU vooruit, voordat de situatie uit de hand loopt. Dan kan je daar niet over gaan discussiëren met je paard.

Een kanttekening daarbij is uiteraard dat je zorgt dat er iets van een basis is, zodat het paard je vertrouwt en beter op je zal letten in gevaarlijke situaties.

Er is al gesproken over waarschuwingssignalen. Dat het paard uiteindelijk maar schopt en dan wordt gestraft. Dit is heel eenvoudig op te lossen door in de gaten te houden of het paard je iets wilt vertellen. Bij een bekend paard weet je wellicht de momenten waarop dit zo kan zijn (bijvoorbeeld tijdens aansingelen).

Wanneer een paard mij waarschuwt, zegt het feitelijk: blijf uit mijn buurt, of: ga aan de kant. Dan zet ik het direct op zijn plaats door te laten merken dat het paard dat helemaal niet bepaalt. Ik zet hem dan even in de achteruit (of desnoods zijwaarts) en neem zijn ruimte in.
Waarbij ik even wil zeggen dat ik het hier niet heb over extreem agressieve of bange paarden. Gewoon het huis-tuin-keuken-paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:12

emma_14 schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk niet. Het is niet leuk om te trappen maar liever een welgemikte, goed getimede trap en ineens het punt duidelijk hebben dan te blijven lemmeteren.
Paard dat onder het zadel is enz kan je nog amper een wild dier noemen. En dan nog, wat doet dat er toe?

Ik vind het gewoon sneu als je een paard trapt wat er ook gebeurt. Er zijn zat manieren om een paard iets af te leren wat hij niet mag doen. Maar dat is mijn mening.

Dan nog een keer de vraag, wat doe jij als 600 kg, laten we zeggen een 'wilde' ( :D ) hengst jou aanvalt?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 10-01-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:13

Bo_Cassey schreef:
Het gaat erom dat het paard het begrijpt en dat je zo hard inkomt als nodig.

Dit is oeverloos. De ene zegt: als een paard mij schopt kan hij wat terug verwachten.
Waarop men reageert met: je schopt een paard toch niet?

Dat gaat volledig langs elkaar heen. Elke situatie is anders. Het kan soms heel gevaarlijk worden met paarden. Soms is de nood hoog en moet het paard NU stoppen, NU achteruit of NU vooruit, voordat de situatie uit de hand loopt. Dan kan je daar niet over gaan discussiëren met je paard.

Een kanttekening daarbij is uiteraard dat je zorgt dat er iets van een basis is, zodat het paard je vertrouwt en beter op je zal letten in gevaarlijke situaties.

Er is al gesproken over waarschuwingssignalen. Dat het paard uiteindelijk maar schopt en dan wordt gestraft. Dit is heel eenvoudig op te lossen door in de gaten te houden of het paard je iets wilt vertellen. Bij een bekend paard weet je wellicht de momenten waarop dit zo kan zijn (bijvoorbeeld tijdens aansingelen).

Wanneer een paard mij waarschuwt, zegt het feitelijk: blijf uit mijn buurt, of: ga aan de kant. Dan zet ik het direct op zijn plaats door te laten merken dat het paard dat helemaal niet bepaalt. Ik zet hem dan even in de achteruit (of desnoods zijwaarts) en neem zijn ruimte in.
Waarbij ik even wil zeggen dat ik het hier niet heb over extreem agressieve of bange paarden. Gewoon het huis-tuin-keuken-paard.

Kan ik niks aan toevoegen, hele goede uitleg _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:14

emma_14 schreef:
Ayasha schreef:

Noem ze. Een paard trapt je/valt je aan. Wat doe je?

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:18

Ik vind het gewoon sneu als je een paard trapt wat er ook gebeurt. Er zijn zat manieren om een paard iets af te leren wat hij niet mag doen. Maar dat is mijn mening.[/quote]
Dan nog een keer de vraag, wat doe jij als 600 kg, laten we zeggen een 'wilde' ( :D ) hengst jou aanvalt?[/quote]

ik weet op dit moment niet wat ik zou doen maar als er een 'wilde' hengst jou aanvalt dan ga je toch juist niet slaan dan wordt hij alleen nog maar meer bozer om het zo maar even te zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:21

emma_14 schreef:
ik weet op dit moment niet wat ik zou doen maar als er een 'wilde' hengst jou aanvalt dan ga je toch juist niet slaan dan wordt hij alleen nog maar meer bozer om het zo maar even te zeggen.

Heel eerlijk? Als een "wilde hengst" (eender welk paard, ik discrimineer niet) me zou aanvallen kreeg ie slaag tot ie in een hoekje zou staan bibberen en de eerste tien minuten nog niet meer in zijn hoofd zou durven halen van te moven.. :o :x
Maar goed, dat zal wel weer de nodige reacties gaan opwekken hier. :+ Paard lief, ik lief, paard stout, ik stouter. Dat heeft een hele wijze mevrouw die jaren en jaren paarden gecorrigeerd heeft, me hier op bokt geleerd en ik moet er nog vaak aan denken.

Maar je staat in de weide en er valt er eentje aan. Kom op, wat doe je? Jij had toch zoveel andere mogelijkheden? Zoveel tijd heb je niet op het moment dat het daadwerkelijk gebeurt hoor. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:23

Ayasha schreef:
Heel eerlijk? Als een wilde hengst me zou aanvallen kreeg ie slaag tot ie in een hoekje zou staan bibberen en de eerste tien minuten nog niet meer in zijn hoofd zou durven halen van te moven.. :o :x
Maar goed, dat zal wel weer de nodige reacties gaan opwekken hier. :+

Maar je staat in de weide en er valt er eentje aan. Kom op, wat doe je? Jij had toch zoveel andere mogelijkheden? Zoveel tijd heb je niet op het moment dat het daadwerkelijk gebeurt hoor. ;)

Dan zou ik in ieder geval niet schoppen, ik zou ervoor zorgen dat ie niet in mijn ruimte komt dmv zwaaien oid. Als je raak schopt sta je er echt veel te dicht op. En anders zou ik uit de wei gaan als dat lukt en met een zweep terug komen.

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:25

Dan zou ik in ieder geval niet schoppen, ik zou ervoor zorgen dat ie niet in mijn ruimte komt dmv zwaaien oid. Als je raak schopt sta je er echt veel te dicht op. En anders zou ik uit de wei gaan als dat lukt en met een zweep terug komen.[/quote]

ja dat zou ik ook gaan doen want je moet je zelf dan beschermen en je hebt eigenlijk ook geen tijd om een paard ter schoppen want dan kan hij jou ook een trap geven en dan loopt het slechter af.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:26

Ik ben benieuwd naar het antwoord emma.

Wat me opvalt dat de mensen die zeggen dat het niet kan dat herhalen, maar niet vertellen hoe dan wel.

Ook in een ander topic is dat zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:26

saskiakefie; Ha da's et verschil tussen jou en mij. Ik heb bij een paard waarvan ik denk dat een "EH!!" niet zo goed als 100% zeker werkt, áltijd een zweep mee. :) Niet omdat ik graag er op los sla, maar omdat ik liever niet denk "had ik nou verdorie die zweep maar" als het toch een keer zo ver komt. :) Nu bij mijn eigen paarden is dat eigenlijk niet nodig, die weten heel goed wat mag en wat vooral niet mag en als ze al eens "vergeten" wat niet mag uit enthousiasme of omdat ze even niet opletten is een "Eh!!" en een vingertje genoeg. :) Maar komt er eentje waarbij ik daar niet zo goed als zeker van kan zijn, heb ik de zweep terug mee. Voor hetgeen het ding weegt, kan ik me niet laten verrassen. :)

Little_king: interessant gegeven he.. ;) Dat er idd geen antwoord komt..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:27

Meen je serieus dat zwaaien werkt?

En die zweep is om te aaien?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:28

Ayasha schreef:
saskiakefie; Ha da's et verschil tussen jou en mij. Ik heb bij een paard waarvan ik denk dat een "EH!!" niet zo goed als 100% zeker werkt, áltijd een zweep mee. :) Niet omdat ik graag er op los sla, maar omdat ik liever niet denk "had ik nou verdorie die zweep maar" als het toch een keer zo ver komt. :) Nu bij mijn eigen paarden is dat eigenlijk niet nodig, die weten heel goed wat mag en wat vooral niet mag en als ze al eens "vergeten" wat niet mag uit enthousiasme of omdat ze even niet opletten is een "Eh!!" en een vingertje genoeg. :) Maar komt er eentje waarbij ik daar niet zo goed als zeker van kan zijn, heb ik de zweep terug mee. Voor hetgeen het ding weegt, kan ik me niet laten verrassen. :)

Little_king: interessant gegeven he.. ;) Dat er idd geen antwoord komt..

Da's geen verschil hoor, dan heb ik ook een zweep bij, maar ging er even vanuit dat ik dat in dit geval niet zou hebben. :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:29

little_king schreef:

Waar slaat dit op? Je moet iets als een paard je aanvalt en je hebt niks mee... Schoppen gaat je niet lukken zal ik je vast zeggen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:30

onkeltje schreef:
Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!

Honden schoppen elkaar van nature ook niet. Die zetten de tanden in elkaar.
Paarden schoppen elkaar in het wild ook om elkaar af te straffen.

Nu moet ik zeggen dat mijn paard mij geen reden geeft om hem te schoppen, dus dit doe ik ook niet. Ik kan dus niet echt meepraten over de discussie of het wel of niet nodig is.
Wat ik wel doe is hem af en toe een tik geven tegen zn hals, aangezien hij nog weleens z'n tanden ergens in wil zetten. Niet zozeer vanuit baldadigheid, maar meer uit verveling. Een kleine tik is voor hem dan wel duidelijk genoeg om te stoppen.

Een keer heb ik een grote fout gemaakt door een paard tijdens het invlechten op d'r hals te slaan. Volledig fout van mij, ik was namelijk druk bezig en het paard bleef maar met d'r hoofd schudden waarop ik uit frustratie een klap op d'r hals gaf. Hier schrok ze zo van dat ze zich losrukte waarbij het touw knapte. Gelukkig wist ik haar snel weer te pakken maar omdat ik zo snel geen ander touw had om haar mee vast te zetten probeerde ik een knoop in het touw te maken terwijl paardenbeest nog steeds gespannen was en dus opnieuw het touw lostrok, maar dit keer met mijn duim ertussen. Dat heeft me dus een ontplofte duim opgeleverd waarmee ik 1,5 maand zoet was.
Voortaan denk ik dus wel een tweede keer na voor ik uit frustratie reageer, want op zo'n moment is de kans groot dat de fout bij jou ligt en het paard zich van geen kwaad bewust is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:31

saskiakefie: ik laat mezelf niet mee in zo'n situatie komen. :) Dus ik zou niet zonder zweep staan zeg maar. :) Touw kan ook behoorlijk aankomen trouwens. ;) Dus in principe zou je je daar ook al prima mee kunnen redden. Maar zwaaien gaat 't 'm toch niet worden bij eentje die doelbewust aanvalt vrees ik... :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:34

Ik wist niet dat slaan bij jou wel mag. Bij vele ook niet namelijk.
Ik schop ook niet, ben niet zo lenig, maar geef wel zo nodig een tik.
Maar jij dus ook.
saskiakefie schreef:
little_king schreef:

Waar slaat dit op? Je moet iets als een paard je aanvalt en je hebt niks mee... Schoppen gaat je niet lukken zal ik je vast zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:35

saskiakefie schreef:
Ayasha schreef:
Heel eerlijk? Als een wilde hengst me zou aanvallen kreeg ie slaag tot ie in een hoekje zou staan bibberen en de eerste tien minuten nog niet meer in zijn hoofd zou durven halen van te moven.. :o :x
Maar goed, dat zal wel weer de nodige reacties gaan opwekken hier. :+

Dan zou ik in ieder geval niet schoppen, ik zou ervoor zorgen dat ie niet in mijn ruimte komt dmv zwaaien oid. Als je raak schopt sta je er echt veel te dicht op. En anders zou ik uit de wei gaan als dat lukt en met een zweep terug komen.

Eh niet elk paard reageert op zwaaien hoor. Dat paard hoort gewoon niet aan te vallen, punt. Ook al wil ik handstand doen op een meter afstand. Als ik weet dat er zo'n paard in de wei stond, neem ik bij voorbaat al een zweep mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:36

saskiakefie schreef:
little_king schreef:

Touw met aan het uiteinde een halster doet ook wonderen.

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:37

halster, de klip... :+ als ie aanvalt zal het me een zorg zijn wat hem raakt.. Als het hem maar van gedachte doet veranderen.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:41

Bij ons ook zo'n ettertje die denkt mij de stal uit te mogen schoppen. Dan kan hij ook een schop terug verwachten. Natuurlijk wel een goed getimede en niet honderd keer. Maar gewoon dat hij weet dat dit niet de bedoeling is.

Van de mensen die beweren nooit een paard te schoppen en dat er andere manieren zijn, zou ik heel graag willen weten wat die andere manieren zijn?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:42

Mocht een paard mij echt gaan aanvallen zou ik direct proberen van me af te slaan. Uiteraard niet met mijn blote hand ;)
Jij moet als mens laten zien dat jij het paard de baas bent. Als een paard in een kudde de hengst aanvalt, kun je erop rekenen dat deze ook een pak slaag krijgt.

Edit: een paard dat uit angst slaat of aanvalt vind ik weer een heel ander verhaal. Daar zou ik veel rustiger mee proberen om te gaan.
Wij hadden vroeger een paard op de manege dat in een stand stond. Niet ideaal, want het beestje kon flink achteruit trappen als je zomaar de stand in kwam. Maar deed je het heel rustig en je maakte eerst even een praatje met d'r, dan was er niets aan de hand. Die moest je dus ook echt niet gaan afstraffen, want daar werd het alleen maar erger van.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 10-01-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:42

emma_14 schreef:
dat klopt maar heb jij er dan een goed gevoel bij als je een paard trapt? ik niet. Een paard blijft een wiild dier.

Als ik in het verleden een paard een schop gaf,dan dacht ik er verder echt niet over na.Gewoon een reflex en daarna meteen het voorval vergeten.

Wel eens gehad dat ik een vreemd paard een ijzer af moest nemen,deze was erg nerveus en vond het op dat moment prima om een poging te doen om het licht uit mijn ogen te slaan.
Op zo'n moment ga ik echt niet aan hem vragen of hij dat asjeblieft niet meer wil doen.Hij haalde uit en ik ook...klaar,kon alle voeten krijgen die ik wou.Doel bereikt :o denk verder niet over na heb er verder ook geen gevoel bij.Op zo'n moment ga ik niet van alles-en-nog-wat overwegen....levensgevaarlijk.

Verder opvoeden doen ze thuis maar en een "praatgroep" voor paarden ga ik ook niet oprichten :o

Dit zijn echt uitzonderlijke gevallen,bij mijn eigen paarden hoef ik mij vaak alleen maar groot te maken...gaan ze ook keurig uit de weg.Iedereen moet ten alle tijden veilig tussen mijn paarden kunnen staan,ze moeten keurig vast staan,niet schrapen en rustig wachten totdat ik zeg dat ze door/weg mogen lopen.Dit behoort allemaal tot de basisopvoeding.
Zoals al eerder gezegt,een schop verkopen is een reactie die volgt op een zeer (levens) bedreigende actie.Goed getimed en vocaal ondersteund en gelukkig maar zelden nodig.

De paarden die wij hier over het algemeen hebben zijn geen wilde dieren...wel vluchtdieren ;)