Ik ben een van de weinigen die serieuze reacties heeft gegeven, misschien moet je dat even teruglezen en daar op reageren, dat maakt het een stuk inhoudelijker.
Ik kan niet reageren op wat iemand hier beschrijft. Als je gaat kijken naar individuele paarden, dan is er altijd wel eentje die ergens goed op reageert. Over internet moet je je ook altijd maar afvragen wat "goed" dan is? Ik heb vroeger ook veel gecorrigeerd, ik weet dat dat soms ook werkt.
Voor mij gaat dit hele verhaal om symptoombestrijding, bestrijd je het symptoom; het bijten, het trappen, het steigeren het....etc of zorg je gewoon dat je paard jou leuk vind, ontspannen is en goed naar je luistert en voorkom je al die problemen. Er is natuurlijk geen zwart-wit, veel mensen zitten in een grijs gebied. Leren hun paard dingen aan en corrigeren ook. Toch zie je vaak mensen in een stress situatie terugpakken op corrigeren, terwijl je dan juist gedrag zou moeten bevestigen.
Als ik kijk naar de wetenschappelijke literatuur over gedrag, dan kan je niet anders dan concluderen dat gedrag afstraffen zonder een alternatief te bieden niet nuttig is.
In mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat veel corrigeren vaak samenhangt met symptoombestrijding, het paard de schuld geven, misschien omdat je je juist op het negatieve focused en het vanuit die mindset moeilijk is om anders over je paard te praten.
Grappig is ook om te zien dat als je mensen aanleert om hun paard beter te beleren, hun hele gedrag ten opzichte van het paard verandert. Daar hoef ik niets aan te doen, dat gaat vaak helemaal vanzelf

ik kan ook even al jouw posts samenvoegen waarin jij zegt niet meer te gaan reageren in dit topic.
) ben die vanaf de eerste reactie serieus en inhoudelijk post. In mijn laatste paar reacties heb ik niet op andermans, maar op jóuw gedrag gefocust. En weet je waarom? Juist omdat ik vind dat jij serieus en inhoudelijk aan het topic probeert deel te nemen. Weliswaar heb je soms de neiging om wat willekeurig selectief te zijn in welke vragen je wel of niet beantwoordt en op welke vragen je wel of niet in gaat, maar inhoudelijk lever je een interessante bijdrage. Een bijdrage die - naar mijn mening - nog interessanter zou zijn als je je niet zou laten verleiden tot gekat. En omdat je bovendien begon te katten naar iemand die óók bij het groepje serieuze reageerders hoort, heb ik daar iets van gezegd.
als ze het de eerste 9 keer wel normaal doet en de 10e keer niet ga ik echt niet afstijgen... Da's dan echt bevestigen van de 'angst'...