Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirm

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:39

Dit lijkt me de beste kans van slagen! Ik hoop dat het je lukt! Heel veel succes en hou jezelf heel!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:57

zo heb het hele topic gelezen, ben direct dizzy en ik zit nog niet zo lang op bokt.

Wat een probleem lijkt me dat. Succes in ieder geval!

Maar een bitje in... Het kan misschien helpen maar ik vind het gevaarlijk voor het paard. Mocht het dier los breken en op het touw gaan staan ben je verder weg van huis.

Ik weet niet precies hoe erg het probleem is (al denk ik behoorlijk erg na een maand, maar weet niet hoe jou paard reageerd natuurlijk vanaf hier), maar als het lukt lijkt het mij misschien een idee (heeft mij al een aantal keer geholpen bij paarden die niet voorwaarts willen) om als het paard naar achteren begint te lopen, het dier achterwaarts te laten lopen door jou. Dus dan keer je de rollen om. Het paard loopt naar achter want het wilt niet voorwaarts, en jij vraagt het dier vervolgens ook om naar achteren te lopen totdat je het gevoel hebt dat jij degene bent die hem (of haar? ik spreek even in hem vorm, sorry als het een merrie is) naar achteren leid. Als dat zo is stop je. Wat je doet is dat jij van zijn wil, jou wil maakt. Beloon het dier als deze gehoorzaamd.
En probeer daarna weer voorwaarts. Beloon en beloon direct als hij voorwaarts wil gaan. Weigerd hij weer, herhaal dan wat hiervoor is opgeschreven.

Bij mij heeft het al vaak gewerkt. Zowel rijdend als naast het paard.
Tuurlijk is geduld hierbij een schone zaak.

Maar ik ben bang dat je met een bitje een probleem erger kan maken mocht er iets fout gaan.

Succes!! ben benieuwd hoe dit afloopt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:03

Dan heb je denk ik toch niet goed gelezen vrees ik. Ten eerste ja het is een ruin, ten tweede hij rent meteen weg als je hem wilt pakken of net te pakken hebt. En een bit in gevaarlijk, tja dan moet hij maar meekomen ipv weg te rennen. Als hij nu tijdelijk daar gevangen mee kan worden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:05

ik heb het globaal gelezen.
Doe je al lang genoeg over Knipoog

Maar als er bit en dwang word geprobeerd, mij best, maar ik heb paarden zien veranderen door dingen als dwang.
En heel erg zien veranderen.

Maar als je het paard niet kan vangen, dan heeft dat bitje dus ook geen zin. Dus als je hem wel vangt kan je net zo goed een gewoon halster nemen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:08

Maar als je hem dan te pakken hebt dan trekt hij zich los Clown. Dat is probleem 2.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:09

ja dat had ik gelezen inderdaad, daarom met hem meelopen naar achteren totdat jij degene bent die hem naar achteren leid.
Geloof me het werkt.

Maar zoals ik al eerder vertelde, ik weet niet hoe erg dit probleem is, hoe sterk en hoe die precies reageerd. Als het niet lukt omdat het te erg is, dan snap ik dat natuurlijk. Maar dat zie ik niet vanaf hier Knipoog

Het is altijd te proberen toch?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:10

er zijn al ankers, touwtrekteams, 10 sterke mannen en wat was dat andere ook alweer (staat op 1 of 2 pagina's geleden) geopperd Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:10

Heb het topic gevolgd. En oh wat kunnen die fjorden het bloed onder je nagels vandaan halen. Succes morgen!!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:11

ookal met het dier meelopen naar achteren dan?

Heb deze nog niet zien staan, of ik moet het over het hoofd hebben gezien Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:16

Mocht je hem nu eindelijk te pakken hebben, laat dan wel het halster om als hij terug de wei ingaat. Maakt het vangen de volgende keer een beetje makkelijker!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:20

Halster met een touwtje van een halve meter

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 22:28

Het halster gaat niet meer af de komende tijd als we hem om hebben.

@Luna_muse, naar achteren heb ik nog niet geprobeerd, waar ik wel bang voor ben is dat als ik hem naar achteren laat gaan dat hij dan juist denkt dat dat toegestaan is en dan ook echt vol naar achteren zal gaan denken, of is er een soort logica bij een paard waardoor ze dat niet zullen doen??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:33

Een paard gaat niet graag achterwaarts. Als je hem kan bijhouden is dat wel slim om te doen, eigenlijk moet je hem dan, als hij stopt, doorzetten in het achterwaarts, alleen kan hij zich natuurlijk in een ruk omdraaien en jou daarbij meetrekken. Dan is er echt geen houden meer aan en zal je los moeten laten. Jou veiligheid gaat wel voor alles he! Dus geen gebroken benen uit de kom getrokken schouders enz.!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:34

hoe de logica bij paarden zit dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen.
Maar wat ik wel weet is, als jij het overneemt, ben jij uiteindelijk de leider.
En dat is wat nodig is bij paarden.
Dat weten we waarschijnlijk allemaal. Paarden hebben een leider nodig. En dat is de eigenaar in dit geval. (en alle gevallen van mensen met paarden natuurlijk)

Door op deze manier het dier te slim af te zijn, leert het juist dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd. (dus jij bent de leider! en dat is nou net wat we proberen te berijken)

Stakers (paarden die niet voorwaarts willen) worden juist geleerd om achterwaarts te lopen. Dit voorkomt het staken.

En het heeft bij de paarden die ik in handen heb gehad al heel vaak geholpen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:37

aerdenhout1 schreef:
Een paard gaat niet graag achterwaarts. Als je hem kan bijhouden is dat wel slim om te doen, eigenlijk moet je hem dan, als hij stopt, doorzetten in het achterwaarts, alleen kan hij zich natuurlijk in een ruk omdraaien en jou daarbij meetrekken. Dan is er echt geen houden meer aan en zal je los moeten laten. Jou veiligheid gaat wel voor alles he! Dus geen gebroken benen uit de kom getrokken schouders enz.!

Zeker! Daar ben ik het ook volkomen mee eens. Veiligheid boven alles. Maar ik vind wel dat dit ookv oor het paard zelf moet gelden, als jij de veiligheid van het paard niet op je neemt (door deze situatie te koppelen aan pijn door een bit, of uitglijden zoals ik ergens las) dan voelt het paard zich nooit veilig bij je, dus zal jij ook geen leider kunnen zijn. (niet in vriendschappelijke vorm in ieder geval)

Het klinkt soms misschien bot hoe ik reageer, maar ik bedoel het heel vriendelijk Haha! Lijkt soms alsof ik aanval ofzo haha Knipoog Zeg het er even bij Knipoog

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:41

Suc6 morgen meid !!! ik duim voor je dat het goed gaat Ja

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:43

succes meid, Haha!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 23:07

Luna_Muse schreef:
aerdenhout1 schreef:

Zeker! Daar ben ik het ook volkomen mee eens. Veiligheid boven alles. Maar ik vind wel dat dit ookv oor het paard zelf moet gelden, als jij de veiligheid van het paard niet op je neemt (door deze situatie te koppelen aan pijn door een bit, of uitglijden zoals ik ergens las) dan voelt het paard zich nooit veilig bij je, dus zal jij ook geen leider kunnen zijn. (niet in vriendschappelijke vorm in ieder geval)

Het klinkt soms misschien bot hoe ik reageer, maar ik bedoel het heel vriendelijk Haha! Lijkt soms alsof ik aanval ofzo haha Knipoog Zeg het er even bij Knipoog

Ik ben blij dat je gewoon eerlijk bent, en ik voel me niet aangevallen door je, het bit erin doen is ook niet iets waar ik voor de volle 100% achter sta, maar ondertussen hou ik in mijn achterhoofd dat als hij er deze keer vandoor gaat ik helemaal niks meer bij hem voor elkaar ga krijgen, maar ik ben nog goed aan het nadenken over wat ik het beste kan doen en hoe ik het morgen ga aanpakken.
Ik heb heel erg veel goede tips gehad de afgelopen dagen, nu moet ik het nog zien te combineren tot een succes!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:10

gelukkig dat je het goed opvat.
Ik wens je heel veel succes. Doe geen dingen waar je niet achter staat, als je twijfeld doe het dan anders. Je twijfeld dan vast niet voor niks.

Ik duim voor je en ben benieuwd hoe het gaat morgen!

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:50

Nou, ik lees een hoop symptoombestrijding, wat ik zoals snel doorgelezen heb. Succes, TS, ik hoop voor je dat het je gaat lukken en dat je het probleem zo op kunt lossen. Ikzelf zou het nogal anders doen, maar goed. Lachen
Ik geloof dat ik mijn hulp had aangeboden ergens eerder dit topic, want ik woon echt om de hoek, maar ik lees wel weer hoe het verder gaat als je hiervoor kiest....... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:01

poes schreef:
Nadya: belonen met eten kan best en ras doet er niet toe, maar je moet wel even weten waarmee je bezig bent.

En dus? Ik geloof dat ik prima weet waar ik mee bezig ben, hoor. Knipoog
Ik heb zelf een halve Fjord trouwens. Haha!

Ik vind dat een paard niet aan moet leren om voor eten bij je te komen. Ik weet dat veel mensen dat doen, natuurlijk, maar IK ben er geen voorstander van. TS moet iets gaan doen (of beter gezegd, haar zus) aan haar band met dit paard. Er is ergens iets helemaal fout gegaan en die fout moet hersteld worden. Kost misschien wat tijd en geduld, maar je moet er wat voor over hebben...... Knipoog

Maar goed, het is hun paard, dus ik wens ze sterkte........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:04

Ja Nadya, daar zit wel weer wat in maar wegens de excessen van de laatste maand waarin hij zich niet liet pakken zullen ze toch iets moeten om hem te kunnen pakken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:07

En dan hebben ze hem een keertje te pakken op deze manier en dan????? Gaan ze het de volgende keer weer zo doen dan???

Ik zie het niet, hoor, maar ik heb waarschijnlijk ook een geheel andere insteek. Nogmaals, ik wens hen en dat paard sterkte. Ik lees het wel weer, ik ga lekker slapen. Haha!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:13

Nadya schreef:
poes schreef:
Nadya: belonen met eten kan best en ras doet er niet toe, maar je moet wel even weten waarmee je bezig bent.

En dus? Ik geloof dat ik prima weet waar ik mee bezig ben, hoor. Knipoog
Ik heb zelf een halve Fjord trouwens. Haha!

Ik vind dat een paard niet aan moet leren om voor eten bij je te komen. Ik weet dat veel mensen dat doen, natuurlijk, maar IK ben er geen voorstander van. TS moet iets gaan doen (of beter gezegd, haar zus) aan haar band met dit paard. Er is ergens iets helemaal fout gegaan en die fout moet hersteld worden. Kost misschien wat tijd en geduld, maar je moet er wat voor over hebben...... Knipoog

Maar goed, het is hun paard, dus ik wens ze sterkte........

Nadya, ik vind dat je gelijk heb wat voeren betreft. Ik weet dat het soms ook heel makkelijk kan uitkomen. Maar voer en een mensenhand met elkaar samenbrengen geeft een bijterig paard (hoeft niet, maar het gebeurd wel). Ik snap wat je bedoeld. Maar iks nap ook dat het lokken met een snoepje soms erg handig kan zijn. (deed het zelf ooit ook, maar uiteindelijk is het inderdaad niet de oplossing).

En fjord of geen fjord, dat maakt niet uit, ik denk dat het bij elk paard niet de oplossing is, maar ik geef toe, soms wel makkelijk hahaha! Haha!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:18

daar wou ik nog iets bij zetten.

Voor een paard kan een snoepje wel lekker zijn, maar geen beloning. ze hebben in de natuur weides vol en eten de hele tijd kleine beetjes. Dus als een beloning zien ze het niet, ze vinden het natuurlijk wel lekker. (Dus als je er gebruik van wilt maken met bijv. vrijheidsdressuur/clickertraining kan het vaak wel een effect geven, ookal kan je beter alsnog lekkers achterwege laten, paarden hebben liever dat je stopt met werk, wegnemen van druk stoppen met iets als ze het goed doen etc.) Een roofdier moet vechten voor zijn prooi. Zijn prooi is dan uiteindelijk de beloning.
Zoals monty roberts zegt: "Er is nog nooit een grassprietje voor een paard weggerend"

Ben het niet met alles van monty eens, maar dit vond ik een hele logische en een goede zin.