Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:01

Een goed opgevoed paard zal inderdaad niet snel trappen naar mensen. Maar je moet ze eerst wel opvoeden Knipoog en daar komt soms een hardere aanpak bij kijken.

Jaukje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:07

nee, ik zou mijn paard niet schoppen.
als ze iets doet wat niet mag een tik op haar neus.
je zal maar net verkeerd schoppen dan kan je hem kreupel schoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:12

Tik op de neus of een schop: beide hetzelfde idee Clown

Als je paard een schop onder zijn kont geeft, zal die heus niet kreupel worden Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:19

Ok, goedgeplaatste trappen kunnen dus wel, als daar aanleiding toe is. Maar hoe vaak zie je niet staan in de gedragsboeken, bij bijvoorbeeld knabbelen of bijten aan de jas, negeren. Schrapen met het voorbeen , negeren. Wat doen jullie dan hiermee?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:22

tja aan je jas knabbelen om hem vervolgens te pakken met je vel ertussen. ze horen niet te bijten en of te slaan dat doen ze maar lekker in de wei!
Ik heb ooit een pony gehad die sloeg als je aan haar staart kwam. gewoon een dominante merrie. dus ik schop terug mikt ze gewoon weer terug op mij... en hard. Bloos
dat noem ik nou een paard met slechte opvoeding!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:35

AstraGirlie schreef:
Ok, goedgeplaatste trappen kunnen dus wel, als daar aanleiding toe is. Maar hoe vaak zie je niet staan in de gedragsboeken, bij bijvoorbeeld knabbelen of bijten aan de jas, negeren. Schrapen met het voorbeen , negeren. Wat doen jullie dan hiermee?

Het gedragsboek negeren en gewoon zelf de situatie beoordelen , dat doe ik Haha!

Het gaat er niet om wat er in welk boekje dan ook staat , het gaat erom wat je zelf okee vindt en wat je niet wilt , waar JOUW grens ligt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:39

Nee tuurlijk, ik stel ook mijn grenzen op. Bijten tolereer ik hoe dan ook niet...

Maar toch stond dit in de cursus die we moeten studeren voor ethologie. Vind het zelf dan ook jammer dat men er 'regeltjes' op plakt, die onervaren paardenmensen dan volgen.

staat in de cursus: Negeren en kordaat weg draaien bij het knabbelen aan de jas zorgt ervoor dat het paard geen beloning en aandacht krijgt, en op den duur dit gedrag zal stoppen. (in mijn ogen is negeren dan juist wel belonend...)
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 12-03-07 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:41

Als je een paard gaat negeren als die je bijt of schopt, ben je niet goed bezig. Dat gedrag moet je consequent afstraffen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:44

AstraGirlie schreef:

Bij alle onbeleefde omgangsvormen mag hij niet bij mij in de buurt staan, heel simpel. Ik corrigeer geen bepaalde gedragingen, paard mag alleen dichterbij komen als het zich redelijk beleefd gedraagd.
Schrapen met het voorbeen kan heel veel verschillende dingen betekenen (onzekerheid, overspronggedrag etc), dus eerst kijken wat de oorzaak is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:48

Hmmmm gewaagd...

Ja ik ben heel eerlijk, als 1 van de 2 paarden over mij heenloopt met gevaar voor mijn eigen leven krijgt die idd een schop, knietje, kneepje of tik...niet overmatig veel gewoon 1X. Hij moet gewoon weten dat IK de baas ben en dat er niet met mij gedold kan worden, want daar komen ongelukken van ik ben perslot geen paard. En als ie dan ook weer braaf is krijgt hij/zij een aai en een kusje. Dan is het opgelost. Knipoog

Ik sla niet in het gebied van het hoofd, dat is een vertrouwens plekje en vooral tussen de ogen. Daar kan je een paard ook kopschuw mee maken en dat heb ik liever niet.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:09

Ik schop over het algemeen geen paarden. Mischien als een paard me al vaker heeft proberen te schoppen en ik hem toen al een tik heb gegeven. En dat hij het alsnog doet dat hij der een kan krijgen...Maar tot nu toe heb ik nog nooit een paard geschopt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:58

Quellian schreef:
Er wordt hier gesproken alsof paarden de meest domme wezens op deze aardkloot zouden zijn, dat ze niet begrijpen wat je bedoelt met straffen. Vind dat nogal kort door de bocht hoor Haha! Haha!

Ik weet natuurlijk niet hoe andermans paarden zijn, maar alle paarden die ik heb gehad wisten genoeg.

Nou juist een dom paard begrijpt straf beter dan een slim paard. Een slim paard probeert de dingen van elkaar te onderscheiden en weet dus niet precies waarvoor je hem straft.
Een paard trapt niet naar de leider, dus als je getrapt wordt ... Duivel

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:10

Cayenne schreef:
Waar ik bij op stal stond jaren geleden werd er een paard bekapt door de smid van degene waarvan het paard was. Dit paard was al een vrij groot draakje en haalde voluit naar het hoofd van de smid tijdens het bijvijlen. De beste man kreeg hem vol in zijn gezicht en had een flinke bloedneus te pakken (en nog een geluk dat er niets gebroken was) Dus hij bedenkt zich geen moment en geeft het dier een gigantische schop onder zijn kont. Het paard stond wel even een minuutje te stuiteren van schrik. De eigenaresse werd daarop enorm kwaad op de smid en ging tekeer dat zij de enige is die haar paard zo mocht straffen etc etc, terwijl die man toch echt een goede smid was en ik hem niets vreemds heb zien doen (stond er naast)

Ik had echt wel hetzelfde gedaan, en het was niet de eerste keer dat dat dier uithaalde Ook tegenover mijn paard had hij er een handje van. Overigens was dat de laatste keer dat de smid haar paard deed, hij heeft het daarna geweigerd (en terecht)

Naja, ik vind niet dat je ander mans paard mag straffen als die gene er niet bij is.
Ik weet niet waar ik het heb gehoord, maar het is het zelfde met kinderen, ik heb eens gehoord, je mag kinderen van een ander niet straffen. een paard van iemand anders ook niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:14

Riss schreef:
Naja, ik vind niet dat je ander mans paard mag straffen als die gene er niet bij is.
Ik weet niet waar ik het heb gehoord, maar het is het zelfde met kinderen, ik heb eens gehoord, je mag kinderen van een ander niet straffen. een paard van iemand anders ook niet.

Wat een complete boelsjit. Een mormel van een kind van een ander kan dezelfde correctie verwachten als een eventueel kind van mezelf, het enige probleem is dat je ook nog met ouders van die kinderen te maken krijgt die je gezag gaan ondermijnen.
Hetzelfd geldt voor het paard van een ander. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of eventueel in het graf te belanden, met alle gradaties er tussenin. Echt GEEN ENKEL PAARD!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:15

Jaukje_Lover schreef:

Je moet wel weten waar je trapt. Met de wreef van je voet onder de buik of onder de kont. Daar schop je hem echt niet kreupel hoor....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:39

Cassidy schreef:
Riss schreef:

Wat een complete boelsjit. Een mormel van een kind van een ander kan dezelfde correctie verwachten als een eventueel kind van mezelf, het enige probleem is dat je ook nog met ouders van die kinderen te maken krijgt die je gezag gaan ondermijnen.
Hetzelfd geldt voor het paard van een ander. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of eventueel in het graf te belanden, met alle gradaties er tussenin. Echt GEEN ENKEL PAARD!!!!!

oeh je hebt helemaal gelijk.
En trouwens, ik heb liever dat mijn paard wel gestrafd wordt door iemand anders, hij moet maar luisteren en niet alleen naar mij. Als iemand anders met hem omgaat, is diegene op dat moment de baas

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:49

Riss schreef:
Cayenne schreef:
Waar ik bij op stal stond jaren geleden werd er een paard bekapt door de smid van degene waarvan het paard was. Dit paard was al een vrij groot draakje en haalde voluit naar het hoofd van de smid tijdens het bijvijlen. De beste man kreeg hem vol in zijn gezicht en had een flinke bloedneus te pakken (en nog een geluk dat er niets gebroken was) Dus hij bedenkt zich geen moment en geeft het dier een gigantische schop onder zijn kont. Het paard stond wel even een minuutje te stuiteren van schrik. De eigenaresse werd daarop enorm kwaad op de smid en ging tekeer dat zij de enige is die haar paard zo mocht straffen etc etc, terwijl die man toch echt een goede smid was en ik hem niets vreemds heb zien doen (stond er naast)

Ik had echt wel hetzelfde gedaan, en het was niet de eerste keer dat dat dier uithaalde Ook tegenover mijn paard had hij er een handje van. Overigens was dat de laatste keer dat de smid haar paard deed, hij heeft het daarna geweigerd (en terecht)

Eigenaresse stond er ook naast dus die was er wel degelijk bij Knipoog Overigens had het paard mazzel dat de smid sneller reageerde dan ik, anders had ik hem zelf een enorme oplawaai verkocht. Dat kreng tilde ook altijd heel venijnig al een achterbeentje op wanneer er een kind in de buurt kwam, daar kon je gewoon op wachten tot het een keer fout ging Ziek (Uiteindelijk heeft dat beest nog een keer het hondje van een stalgenote te pakken gehad, diertje (terrier) was op slag dood.) Met dat soort paarden heb ik dus absoluut geen medelijden. Hij wist ook nog dondersgoed dat hij fout zat, want zodra je hem toesprak wist hij al hoe laat het was en was er geen haar op zijn hoofd die dacht aan uithalen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:56

Jaukje_Lover schreef:

Of maar net verkeerd tikken en je paard heeft een bloedneus (een bloedvaatje is zo geknapt). Paarden schoppen elkaar ook hoor, die gaan elkaar echt niet op de neus tikken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:00

wsundayl schreef:
@Nadya, inderdaad een heel mooi iets wederzijds vertrouwen en respect.
maar een paard blijft een kuddedier, dus zit daar ook het accepteren van een leider bij inbegrepen.

Een paard zal nooit vertrouwen stellen in iemand die lager in de rangorde staat dan zij. Ze vertrouwen op de leider om de juiste beslissingen te nemen, om te weten of er gevaar is of niet.
Het soort vertrouwen wat ik in mijn paard stel is van een hele andere orde dan het vertrouwen dat zij in mij stelt.

Mijn paard respecteert mij omdat ze daar waar nodig door mij gecorrigeerd wordt, iemand die dat niet doet word door haar gewoon niet gerespecteerd.

edit ben het helemaal met je eens wat betreft schoppen om een onbenullig iets, helaas zijn er dat soort mensen, maar die zijn meestal ook op andre vlakken veel ruwer dan nodig met hun paard.

Ik heb zelf een jong paard die ik door freestyle en NH als Parelli e.d. wederzijds vertrouwen en respect bijgebracht heb. Komt geen schop bij te pas. Tong uitsteken
Wel duidelijkheid en consequent zijn, ja, en dat gaat bij ons prima zonder schoppen. Het gaat er bij je paard vooral om dat je weet wat zijn rangorde in de kudde is en net een stapje boven hem staat. Sommigen mensen denken dat ze de alfamerrie moeten zijn, vermoed ik.

Ik snap niet dat als ik zeg dat ik geen paarden trap, dat men dan meteen denkt dat ik niet consequent of duidelijk ben. Nou, dat ben ik zeker wel, elke dag weer. Moet ook wel met een jong paard, lijkt me.
Maar schoppen, nee, geen haar op mijn hoofd (of mijn leven moet in gevaar zijn, maar dat is me nog niet gebeurd). Lachen

En nee, ik sla mijn dochter absoluut niet. Zo gaan we niet om met elkaar bij ons thuis. Je kunt op andere manieren je kind corrigeren en daar zijn zowel mijn vriend als ik voorstanders van, als het moet. Gaat prima zo. We hebben een schat van een dochter, die heerlijk peuterpubert zo nu en dan (en dat is heel gezond). Maar met de truukjes die wij gebruiken zonder geweld, krijgen we precies het gedrag wat we wel willen als ze zich 'misdraagt'. Die bevestiging krijgen we ook van anderen, die haar een schatje vinden, dus we doen toch iets goed. Haha! Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 06:54

Top hoor ben ik het helemaal mee eens, er zijn er maar weinig die het op deze manier doen.En negatief gedrag negeren dat werkt erg goed,staat inderdaad steeds vaker in boeken.Zoals bijten e.d gewoon negeren en het stopt op een gegeven moment, moet je alleen wel geduld hebben.En dat hebben een heleboel mensen helaas niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 07:26

Mijn paard mag ook gestrafd worden als deze buiten zijn boekje gaat.

Nadya, stel.... je hebt een kleine stal, er komt een nieuw paard binnen. Je loopt later door je stalgang en het dier komt als een spuwende draak de boxdeur overzetten en pakt je vol in je bovenarm....... wat doe jij dan ? Foei zeggen?.... De volgende dag heb je het dier tussen de kettingen staan om hem te poetsen, alles gaat verder lekker rustig en je wijt het voorval van gisteren aan onzekerheid, je tilt het achterbeentje op om uit te krabben en je krijgt er een volop je bovenbeen, wat zeg jij dan??? FOEI Lachen Lachen

Bij mij krijgt zo een paard in beide gevallen een behoorlijke draai om zn oren/skup onder de kont

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:37

als een paard (in dit geval een fjord die enorm krengerig doet) met zadelen al probeert een medewerker van de manege te trappen kan het al helemaal mis gaan als een klant (bijvoorbeeld een kind van 10) haar moet opzadelen. En het punt is dat ze het echt gemeen bedoelt.Dan kun je haar beter meteen in 1 keer goed laten merken wie de baas is dan om steeds maar half te straffen. Als ze echt gemeen probeert te raken kan ze echt wel een trap terug verwachten,Want als ze dit al bij een volwassene doet hoe zal het dan aankomen bij een kindje dat het niet verwacht.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:45

Als een paard mij schopt, schop ik terug.
Als een paar mij bijt, bijt ik terug.

Ik zou nooit een tik op zijn hoofd geven. Eerder op zijn kont of aan de zijkant van zijn buik.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:50

KiWiKo schreef:
Mijn paard mag ook gestrafd worden als deze buiten zijn boekje gaat.

Nadya, stel.... je hebt een kleine stal, er komt een nieuw paard binnen. Je loopt later door je stalgang en het dier komt als een spuwende draak de boxdeur overzetten en pakt je vol in je bovenarm....... wat doe jij dan ? Foei zeggen?.... De volgende dag heb je het dier tussen de kettingen staan om hem te poetsen, alles gaat verder lekker rustig en je wijt het voorval van gisteren aan onzekerheid, je tilt het achterbeentje op om uit te krabben en je krijgt er een volop je bovenbeen, wat zeg jij dan??? FOEI Lachen Lachen

Bij mij krijgt zo een paard in beide gevallen een behoorlijke draai om zn oren/skup onder de kont

Ja idd helemaal mee eens! Er zijn net als honden en andere dieren zoveel paarden die NIET goed opgevoed zijn. Allemaal van die paarden die over je heen walsen, bijten, schoppen en trappen.
Wij hadden zo'n handige muts op stal die zo'n paard had. Als die merrie van haar schopte, je omverliep, werd er aleen maar gezegd: "Niet doen hoor Melte, dat mag niet hoor"
Serieus, daar voed je toch een paard niet mee op? Alsof ie dat verstaat. Een paar dmag best wel weten wie er de baas is!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:52

Als een paard mij bijt dan mep ik waar ik hem op dat moment raken kan. 1x flinke tik waar dan ook.
Daar word geen enkel paard kopschuw van, als je maar cosequent en duidelijk bent.

Je kan toch niet als je gebeten word eerst eens na denken waar een paard een tik gaat geven? Nee, METEEN een tik terug, anders weet het paard niet meer waarom hij die tik nou kreeg.