en daar komt soms een hardere aanpak bij kijken. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
en daar komt soms een hardere aanpak bij kijken.
AstraGirlie schreef:Ok, goedgeplaatste trappen kunnen dus wel, als daar aanleiding toe is. Maar hoe vaak zie je niet staan in de gedragsboeken, bij bijvoorbeeld knabbelen of bijten aan de jas, negeren. Schrapen met het voorbeen , negeren. Wat doen jullie dan hiermee?

AstraGirlie schreef:Ok, goedgeplaatste trappen kunnen dus wel, als daar aanleiding toe is. Maar hoe vaak zie je niet staan in de gedragsboeken, bij bijvoorbeeld knabbelen of bijten aan de jas, negeren. Schrapen met het voorbeen , negeren. Wat doen jullie dan hiermee?
Quellian schreef:Er wordt hier gesproken alsof paarden de meest domme wezens op deze aardkloot zouden zijn, dat ze niet begrijpen wat je bedoelt met straffen. Vind dat nogal kort door de bocht hoor![]()
![]()
Ik weet natuurlijk niet hoe andermans paarden zijn, maar alle paarden die ik heb gehad wisten genoeg.

Cayenne schreef:Waar ik bij op stal stond jaren geleden werd er een paard bekapt door de smid van degene waarvan het paard was. Dit paard was al een vrij groot draakje en haalde voluit naar het hoofd van de smid tijdens het bijvijlen. De beste man kreeg hem vol in zijn gezicht en had een flinke bloedneus te pakken (en nog een geluk dat er niets gebroken was) Dus hij bedenkt zich geen moment en geeft het dier een gigantische schop onder zijn kont. Het paard stond wel even een minuutje te stuiteren van schrik. De eigenaresse werd daarop enorm kwaad op de smid en ging tekeer dat zij de enige is die haar paard zo mocht straffen etc etc, terwijl die man toch echt een goede smid was en ik hem niets vreemds heb zien doen (stond er naast)
Ik had echt wel hetzelfde gedaan, en het was niet de eerste keer dat dat dier uithaaldeOok tegenover mijn paard had hij er een handje van. Overigens was dat de laatste keer dat de smid haar paard deed, hij heeft het daarna geweigerd (en terecht)

Riss schreef:Naja, ik vind niet dat je ander mans paard mag straffen als die gene er niet bij is.
Ik weet niet waar ik het heb gehoord, maar het is het zelfde met kinderen, ik heb eens gehoord, je mag kinderen van een ander niet straffen. een paard van iemand anders ook niet.

Jaukje_Lover schreef:nee, ik zou mijn paard niet schoppen.
als ze iets doet wat niet mag een tik op haar neus.
je zal maar net verkeerd schoppen dan kan je hem kreupel schoppen.
Cassidy schreef:Riss schreef:Naja, ik vind niet dat je ander mans paard mag straffen als die gene er niet bij is.
Ik weet niet waar ik het heb gehoord, maar het is het zelfde met kinderen, ik heb eens gehoord, je mag kinderen van een ander niet straffen. een paard van iemand anders ook niet.
Wat een complete boelsjit. Een mormel van een kind van een ander kan dezelfde correctie verwachten als een eventueel kind van mezelf, het enige probleem is dat je ook nog met ouders van die kinderen te maken krijgt die je gezag gaan ondermijnen.
Hetzelfd geldt voor het paard van een ander. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of eventueel in het graf te belanden, met alle gradaties er tussenin. Echt GEEN ENKEL PAARD!!!!!
Riss schreef:Cayenne schreef:Waar ik bij op stal stond jaren geleden werd er een paard bekapt door de smid van degene waarvan het paard was. Dit paard was al een vrij groot draakje en haalde voluit naar het hoofd van de smid tijdens het bijvijlen. De beste man kreeg hem vol in zijn gezicht en had een flinke bloedneus te pakken (en nog een geluk dat er niets gebroken was) Dus hij bedenkt zich geen moment en geeft het dier een gigantische schop onder zijn kont. Het paard stond wel even een minuutje te stuiteren van schrik. De eigenaresse werd daarop enorm kwaad op de smid en ging tekeer dat zij de enige is die haar paard zo mocht straffen etc etc, terwijl die man toch echt een goede smid was en ik hem niets vreemds heb zien doen (stond er naast)
Ik had echt wel hetzelfde gedaan, en het was niet de eerste keer dat dat dier uithaaldeOok tegenover mijn paard had hij er een handje van. Overigens was dat de laatste keer dat de smid haar paard deed, hij heeft het daarna geweigerd (en terecht)
Naja, ik vind niet dat je ander mans paard mag straffen als die gene er niet bij is.
Overigens had het paard mazzel dat de smid sneller reageerde dan ik, anders had ik hem zelf een enorme oplawaai verkocht. Dat kreng tilde ook altijd heel venijnig al een achterbeentje op wanneer er een kind in de buurt kwam, daar kon je gewoon op wachten tot het een keer fout ging
(Uiteindelijk heeft dat beest nog een keer het hondje van een stalgenote te pakken gehad, diertje (terrier) was op slag dood.) Met dat soort paarden heb ik dus absoluut geen medelijden. Hij wist ook nog dondersgoed dat hij fout zat, want zodra je hem toesprak wist hij al hoe laat het was en was er geen haar op zijn hoofd die dacht aan uithalen. Jaukje_Lover schreef:nee, ik zou mijn paard niet schoppen.
als ze iets doet wat niet mag een tik op haar neus.
je zal maar net verkeerd schoppen dan kan je hem kreupel schoppen.
wsundayl schreef:@Nadya, inderdaad een heel mooi iets wederzijds vertrouwen en respect.
maar een paard blijft een kuddedier, dus zit daar ook het accepteren van een leider bij inbegrepen.
Een paard zal nooit vertrouwen stellen in iemand die lager in de rangorde staat dan zij. Ze vertrouwen op de leider om de juiste beslissingen te nemen, om te weten of er gevaar is of niet.
Het soort vertrouwen wat ik in mijn paard stel is van een hele andere orde dan het vertrouwen dat zij in mij stelt.
Mijn paard respecteert mij omdat ze daar waar nodig door mij gecorrigeerd wordt, iemand die dat niet doet word door haar gewoon niet gerespecteerd.
edit ben het helemaal met je eens wat betreft schoppen om een onbenullig iets, helaas zijn er dat soort mensen, maar die zijn meestal ook op andre vlakken veel ruwer dan nodig met hun paard.

KiWiKo schreef:Mijn paard mag ook gestrafd worden als deze buiten zijn boekje gaat.
Nadya, stel.... je hebt een kleine stal, er komt een nieuw paard binnen. Je loopt later door je stalgang en het dier komt als een spuwende draak de boxdeur overzetten en pakt je vol in je bovenarm....... wat doe jij dan ? Foei zeggen?.... De volgende dag heb je het dier tussen de kettingen staan om hem te poetsen, alles gaat verder lekker rustig en je wijt het voorval van gisteren aan onzekerheid, je tilt het achterbeentje op om uit te krabben en je krijgt er een volop je bovenbeen, wat zeg jij dan??? FOEI![]()
Bij mij krijgt zo een paard in beide gevallen een behoorlijke draai om zn oren/skup onder de kont