Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blacklight

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:17

Haha kan zeggen,roepen en schreeuwen wat ik wil heeft weinig zin. We hebben een dove smid.
(wel een super goede, rustige geduldige die het voor elkaar krijgt dat ieder paard zich gedraagt)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:25

Sonja schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een tweejarige nog nooit een smid gezien heeft, maar dat terzijde.

Ik vind dat je als eigenaar dan de verplichting jegens je leverancier (smid) hebt om te zorgen dat het paard enige basisvaardigheden kent voordat je de smid erbij haalt. Dus netjes voetjes geven en laten bewerken.
Dat kun je zelf uitstekend oefenen met zo'n dier.

In het geval van Hansje vindt ik dus niet alleen de smid dom gehandeld hebben, maar vooral de eigenaar.

Het komt voor .... er werd laatst een paard te koop aangeboden van 4 die nog niet gewend was aan de smid !!!?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:01

niet gewend... misschien vindt het paard het nog moeilijk, of eng, maar ik mag toch hopen dat een vierjarige wel bezoek heeft gehad van de smid...

erwinmartie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:39

kaphamer pakken en de hoefsmid in z'n pens mee slaan ...vragen of die dat prettig vindt,ik denk dat ik het antwoord wel weet !een goede hoefsmid hoeft geen geweld te gebruiken.doet ie dat toch dan is die waaaaaaaaarrrrrdeeeeeloos!

_MiSSy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:47

Haha ik had waarschijnlijk die hoefsmid zelf een net zo'n harde trap terug verkocht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:17

Ik had waarschijnlijk eerder het paard een trap verkocht dan de smid, want de smeden die ik heb en had halen niet uit als het paard goed luisterd

HorsLove15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:55

Nou ik vind het niet normaal.
Een goed smid doet zo iets niet. En het mag ook niet. Is het dan geen dierenmishandeling. Het kan dan toch zijn dat een pony/paard niet luisterd of zo. Dan moet hij het eigelijk gewoon normaal kunnen oplossen. En ik had hem dan echt weg gestuurd. En hem geen geld gegeven.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:55

Dat is zeker niet normaal, iemand anders Paard gewoon trappen hij ik geak Boos!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:03

Als mijn smid mijn paard schopt omdat ze 'onrustig' is, dan gaat hij mooi de deur uit en zoek ik wel een andere. Mijn merrie is al niet zo makkelijk met mensen, en dan heb ik echt geen smid nodig die een harde hand heeft. Daar wordt ze ook alleen maar drukker en meer onzeker van.

Mocht ze uitslaan vind ik het een ander verhaal...

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:06

Mijn 20-jarige ruin heeft echt lák aan de regels Clown Hij leeft onder het motto: "Wat maakt het nou uit." en kan zo het bloed onder je nagels vandaan halen. Toen de hoefsmid hier laatst was en mijn paard echt stond te ouwehoeren (steeds z'n voet van dat ding afhalen) zei hij: Nu ga ik hem een schop geven. Ik zo: Oke Clown Ik weet dat hij er toch niks om geeft en dat deed ie dus ook niet ROFL Uiteindelijk was ie klaar en nu staat ie perfect op 4 ijzertjes. De hoefsmid zei nog; Als ik altijd zulke paarden heb, ben ik volgend jaar op Clown

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:09

Die van mij vind het nog wel is wat eng om tussen die palen daar te staan bij hem (met gevolg van hangen), dus dan hou ik haar gewoon eerst even vast tot ze wat gewend is.. Maar slaan of schoppen? Absoluut niet.. Dan sla ik hem net zo hard terug Vingers aflikken

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:22

ik vind het niet normaal. Mijn pony is ook wel eens erg ondeugent bij het bekappen en als hij dat doet krijgt hij juist van mij op zijn kop. De smid vraagt gewoon aan ons of we hem ff op kunnen laten houden. Ik weet niet hoe onze nieuwe smid het gaat doen maar de verhalen die wij horen zijn positief. Hij schijnt heel lief voor de paarden te zijn.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:37

Het is niet normaal !
Dat kan niet .
Met geweld bereik je echt niets.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:26

ik vind het egt niet normaal, dat kan niet hoor !

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:32

Ik kan me best situaties voorstellen dat een goede schop oid op zijn plaats is. Lijkt me in dit geval niet en als het niet terecht is zo ik zeker laten merken dat ik het er niet mee eens ben. Gelukkig is mijn paard dol op iedereen die iets met hem komt doen (dierenarts, tandarts, smit, fysio, zadelmaker) dus ik heb zoiets zelf nog nooit meegemaakt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:55

Mijn verzorghaflinger haalt wel eens uit met haar achterbeentjes, dan pak ik altijd zonder dat de smit het weet haar lip stevig vast en kapt ze er wel mee.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:17

Mijn ex-hoefsmid heeft mijn pony ook getrapt met klompen aan, omdat me pony begon te steigeren..
Nou, die hoefde dus nooit meer bij mijn pony te komen en met de hoefsmid die ik nu heb gaat het perfect. Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:05

heyy allemaal, leuk dat jullie allemaal de hoefsmid verot trappen als ie je beesie (onterecht) op z'n donder geeft, maarrrem, kun je niet beter van te voren even 5 min. overlegen? Weten jullie allebei meteen waar je aan toe bent. jaaahh, simpel hea Tong uitsteken

xxx ciska

p.s. slaan of niet, hangt van de pony af, op sommigen maakt het geen indruk, anderen draaien meteen door, maar er zijn van die krengen, die hebben het gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:09

mijn hoefsmid heeft mijn jaarling een trap verkocht toen die bekapt werd..
hij waarschuwde al met zijn stem, maar hij trapte nog naar achteren.. dus heeft hij een trap gekregen, en terecht, hij raakte hem bijna, daarna was het meteen klaar, en bleef netjes staan Ja dus nee, als het terecht is, zeg ik er niets van, hij is de hoefsmid, en moet zich op dat moment redden met het paard, denkt hij dat nodig is om hem even een schop te verkopen. dan moet hij dat doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:11

HorsLove15 schreef:
Nou ik vind het niet normaal.
Een goed smid doet zo iets niet. En het mag ook niet. Is het dan geen dierenmishandeling. Het kan dan toch zijn dat een pony/paard niet luisterd of zo. Dan moet hij het eigelijk gewoon normaal kunnen oplossen. En ik had hem dan echt weg gestuurd. En hem geen geld gegeven.

en als je paard maar blijft trappen? en niet op stem reageerd, dan vind ik het wél terecht, wat wil je anders doen, foei dat mag niet, en met je vingertje wijzen? daar zijn ze echt niet van onder de indruk

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:11

Onze hoefsmid deelt ook af en toe een tik uit, en van mij mag hij. Als de paarden bijvoorbeeld als een idioot gaan staan hangen in zijn armen, of uit gaan halen naar hem. Hoefsmeden delen over het algemeen echt alleen tikken uit als het gevaarlijk wordt voor hen. Jij staat daar niet hoor, met dat wiebelende achterbeen van een lompe jaarling en een gloeiendheet ijzer in je handen. Een schop in zn buik is natuurlijk anders, maar onze hoefsmid mag de paarden heus wel af en toe op hun plek wijzen. Je moest eens zien hoe paarden onderling met elkaar om kunnen gaan, waarbij echt goede schoppen tussen de ribben worden uitgedeeld, om de rangorde te bepalen. Die ene tik op de borst/bil/schouder is daar natuurlijk niks bij. Persoonlijk ben ik feller tegen bijvoorbeeld wieltjessporen, dan tegen die klap van de hoefsmid, maar dat is een ander verhaal!
Laatst bijgewerkt door studentje1 op 09-08-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:12

Miss_Mustang schreef:
heyy allemaal, leuk dat jullie allemaal de hoefsmid verot trappen als ie je beesie (onterecht) op z'n donder geeft, maarrrem, kun je niet beter van te voren even 5 min. overlegen? Weten jullie allebei meteen waar je aan toe bent. jaaahh, simpel hea Tong uitsteken

xxx ciska

p.s. slaan of niet, hangt van de pony af, op sommigen maakt het geen indruk, anderen draaien meteen door, maar er zijn van die krengen, die hebben het gewoon nodig.

Een hoefsmid hoort een andermans paard niet te trappen etc.
Behalve als een eigenaar het mee eens is, oké een tik verkopen gaat nog wel maar schoppen of slaan?
Een paard wordt er alleen maar banger van.
Sinds mijn ex-hoefsmid mijn pony heeft geschopt is mijn pony bang voor brede/dikke mannen (ex-hoefsmid is groot en breed) en raakt helemaal in paniek, nou dat is niet fijn hoor.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:12

Mijn paard was laatst echt zeer vervelend bij de hoefsmid, allemaal lopen trappen en heel erg lopen hangen, toen vroeg de smid aan mij of ie haar een keer op haar plaats mocht zetten, als ze nog een keer vervelend zou doen, daarna heeft ze de heletijd braaf stil gestaan. Als het echt nodig is, vind ik dat de smid dat best mag doen, maar niet als ie bijvoorbeeld maar een pasje opzij zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:17

Debortje_ schreef:
Miss_Mustang schreef:

xxx ciska

Een hoefsmid hoort een andermans paard niet te trappen etc.
Behalve als een eigenaar het mee eens is, oké een tik verkopen gaat nog wel maar schoppen of slaan?
Een paard wordt er alleen maar banger van.Sinds mijn ex-hoefsmid mijn pony heeft geschopt is mijn pony bang voor brede/dikke mannen (ex-hoefsmid is groot en breed) en raakt helemaal in paniek, nou dat is niet fijn hoor.

jou paard word er bang van.. dat wil niet zeggen dat alle paarden dit worden.. die van mij was gewoon vervelend bezig, en bleef schoppen, terwijl de hoefsmid bij de meeste paarden heel overtuigend overkomt, met alleen zijn stem.. en toen het bijna raak was, was de maat vol, en kreeg hij dus een schop, daarna bleef hij braaf staan, en heeft de hoefsmid hem nog even geknuffeld. "die heb je zo beleerd"zei hij nog, bij mijn paard is het gewoon zo, ik probeer alles 2 keer uit, van mij krijgt hij eerst een waarschuwing met mijn stem, luisterd hij niet, dan krijgt hij een tik, en dan is het klaar.. en de hoefsmid werkt gelukkig net zo.. ons motto Knipoog : voeding is net zo belangrijk als opvoeding.. en dus heeft hij maar normaal te doen bij de smid..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:22

Ligt aan het paard en de situatie.
Ik heb een Fjord die steeds als de hs zijn voorbeen vast heeft zonodig moet gaan hinkelen.
Het helpt alleen als hij een best harde schop onder zijn kont krijgt.
Hij stopt gelijk en staat de rest van de tijd braaf stil.

Moet wel zeggen dat het paard net 5 is en dus aardig aan het uitproberen is Haha!