Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sonja schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een tweejarige nog nooit een smid gezien heeft, maar dat terzijde.
Ik vind dat je als eigenaar dan de verplichting jegens je leverancier (smid) hebt om te zorgen dat het paard enige basisvaardigheden kent voordat je de smid erbij haalt. Dus netjes voetjes geven en laten bewerken.
Dat kun je zelf uitstekend oefenen met zo'n dier.
In het geval van Hansje vindt ik dus niet alleen de smid dom gehandeld hebben, maar vooral de eigenaar.

Hij leeft onder het motto: "Wat maakt het nou uit." en kan zo het bloed onder je nagels vandaan halen. Toen de hoefsmid hier laatst was en mijn paard echt stond te ouwehoeren (steeds z'n voet van dat ding afhalen) zei hij: Nu ga ik hem een schop geven. Ik zo: Oke
Ik weet dat hij er toch niks om geeft en dat deed ie dus ook niet
Uiteindelijk was ie klaar en nu staat ie perfect op 4 ijzertjes. De hoefsmid zei nog; Als ik altijd zulke paarden heb, ben ik volgend jaar op
dus nee, als het terecht is, zeg ik er niets van, hij is de hoefsmid, en moet zich op dat moment redden met het paard, denkt hij dat nodig is om hem even een schop te verkopen. dan moet hij dat doen.. HorsLove15 schreef:Nou ik vind het niet normaal.
Een goed smid doet zo iets niet. En het mag ook niet. Is het dan geen dierenmishandeling. Het kan dan toch zijn dat een pony/paard niet luisterd of zo. Dan moet hij het eigelijk gewoon normaal kunnen oplossen. En ik had hem dan echt weg gestuurd. En hem geen geld gegeven.
Miss_Mustang schreef:heyy allemaal, leuk dat jullie allemaal de hoefsmid verot trappen als ie je beesie (onterecht) op z'n donder geeft, maarrrem, kun je niet beter van te voren even 5 min. overlegen? Weten jullie allebei meteen waar je aan toe bent. jaaahh, simpel hea![]()
xxx ciska
p.s. slaan of niet, hangt van de pony af, op sommigen maakt het geen indruk, anderen draaien meteen door, maar er zijn van die krengen, die hebben het gewoon nodig.
Debortje_ schreef:Miss_Mustang schreef:heyy allemaal, leuk dat jullie allemaal de hoefsmid verot trappen als ie je beesie (onterecht) op z'n donder geeft, maarrrem, kun je niet beter van te voren even 5 min. overlegen? Weten jullie allebei meteen waar je aan toe bent. jaaahh, simpel hea![]()
xxx ciska
p.s. slaan of niet, hangt van de pony af, op sommigen maakt het geen indruk, anderen draaien meteen door, maar er zijn van die krengen, die hebben het gewoon nodig.
Een hoefsmid hoort een andermans paard niet te trappen etc.
Behalve als een eigenaar het mee eens is, oké een tik verkopen gaat nog wel maar schoppen of slaan?
Een paard wordt er alleen maar banger van.Sinds mijn ex-hoefsmid mijn pony heeft geschopt is mijn pony bang voor brede/dikke mannen (ex-hoefsmid is groot en breed) en raakt helemaal in paniek, nou dat is niet fijn hoor.
: voeding is net zo belangrijk als opvoeding.. en dus heeft hij maar normaal te doen bij de smid..