De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_anton_love_

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:52

Mijn Ex VF pony vind de hoefsmit dood eng.
En hij was de hele tijd steigeren helemaal in paniek en de hoefsmith sloeg hem gewoon met de hamer 2 keer achter elkaar in de buik.
Stef lag toen bijna op de hoefsmith ik ben toen weg gegaan, maar zei wel toen ik weg liep dit vind ik echt niet kunnen dat beest is hartikke bang,
Ik kon daarna niet eens meer zijn hoeven uit krappen.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:02

Ligt denk ik wel aan de situatie..
als me paard bijt trapt slaat of wat dan ook..dan wel een tikje tegen ze schouder..Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:03

HandtasJe schreef:
Ligt denk ik wel aan de situatie..
als me paard bijt trapt slaat of wat dan ook..dan wel een tikje tegen ze schouder..Knipoog

Als mijn paard zou bijten of slaan kreeg ze wel meer dan een tikje tegen haar schouder Bloos
Dan maakte ze wel kennis met mijn schoenmaat 40 en als ze het bij de smid zou doen, ik geloof dat hij schoenmaat 43 heeft, mét stalen neuzen

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:50

Hierbij wil ik graag even reageren op de reactie van Sanex.
Hoefsmid 2 die niet weer hoefde te komen was mijn vriend, en toevallig was ik er die bewuste keer bij.
Fouten maken is menselijk en mijn vriend heeft die keer inderdaad een fout gemaakt.
Bas was aan het klieren maar had niet zo hard aangepakt hoeven worden.
Mijn vriend schrok zelf ook toen Bas begon te hoesten, want hij had niet verwacht dat het zo hard zou aankomen.
Jammer dat we het voorval toen niet direct even besproken hadden.
Bij deze alsnog zijn excuses!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:24

Hai Gina, ook op bokt Knipoog

Bas was idd aan het klieren, in die zin dat hij wat omhoog kwam en zn hoeven wegtrok. Echter wisten jullie beiden van Bas' verleden en was een brul dus ook voldoende geweest. Dat heeft hij echter niet eens afgewacht maar vanuit het niets kwam die rotschop.
Ik weet dat hij er van schrok, maar toch had hij dat eerder moeten bedenken vind ik.
Ook weet ik dat je niet met elk angstig paard rekening kunt houden, maar een slungelig paard van 1.60 die er op los stampt van angst of een shet die zich een beetje lostrekt zit wel verschil in.

Echter vond ik destijds ook dat hij niet bepaald vriendelijk met het veulen omging, waarvan ook bekend was dat deze nog nooit een smid had gezien, maar dat terzijde

Maar goed, maakt verder niet uit, hij heeft het een keer geprobeerd en de manier waarop Bas op hem reageerde en de manier waarop hij toen met Bas om ging beviel mij niet, fout of niet, het is die keer zo op mij over gekomen dat ik hem niet weer hoefde Knipoog en verder ben gaan zoeken naar iemand die ff langer zn geduld kon bewaren en wat meer rekening houdt met welk type paard of pony hij in handen heeft.
Verder een beste smid misschien, en verder geen rare woorden, heb ook geen namen genoemd of wat dan ook, maar voor mijn pony beviel hij dus niet Knipoog

Heb het toen niet besproken omdat het mij overviel, net zoals het Bas overviel en het ook je vriend overviel. Maar achteraf vond ik dus dat hij niet weer hoefde komen omdat Bas dus niet goed op hem reageerde. De smid die na jouw vriend kwam heeft Bas geen enkele beweging bij gemaakt, dus het klieren gaf al aan dat Bas zich niet op zn gemak voelde
Laatst bijgewerkt door SANEX op 17-12-06 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:29

ik zou het gewwon direkt zeggen dat ,dat niet de manier is zoals ik met mijn paard omga,en dan nooit weer bellen haha! groetjes pascale

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:35

HE Sanex
Denk dat het gedeeltelijk ook miscommunicatie was maar
ben blij voor je dat je een hoefsmid hebt gevonden waar je tevreden over bent
ik had een heel bericht getypt maar snap niet waar het gebleven is.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:37

veraA schreef:
Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

Ja daar ben ik het mee eens

_Claire_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:49

Ja ik denk ook dat het aan de situatie ligt... Als mijn paard de hoefsmid echt zou proberen te trappen of bijten zou ik het niet erg vinden als hij hem een (kleine) tik geeft. Het ligt anders als hij hem verschrikkelijk hard op zijn hoofd zou slaan of slaat omdat hij niet wil stilstaan o.i.d.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:39

Ik weet niet wat ik of ik iets zou zeggen, heb het nog maar 1 keer meegemaakt en mijn paard bewoog niet en werkte 100% mee. Het jonge paard daarna probeerde de smid te trappen en de smid gaf hem twee knietjes in de buik. En het werkte wel, hij werkte daarna volledig mee dus misschien moet het wel zo. Ik weet wel dat je een paard niet met lieve woordjes enzo zover krijgt. Al ben ik zelf ook niet zo'n schreeuwer of iemand die snel iets slaat of schopt, zo ben ik niet. Maar dat zou me wel problemen opleveren met een paard wat de baas probeert te spelen. Dus ik weet het niet,maar kijk er nog steeds vreemd tegen aan als iemand dat doet....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:27

Als mijn smid een dreun uitdeelt, is dat gerechtvaardigd. Hij heeft een engelen geduld, maar voordat het gevaarlijk wordt, deelt ´ie liever een dreun uit.
Mijn jongste paard (is nu 3 jr.) kent hij al vanaf veulen. Als ienimini was ze altijd super braaf, maar toen ze in de puberteit kwam, heeft ze een paar keer echt staan klooien.
Een keer steigerde ze voor z´n neus Bloos en toen had ze idd een flinke dreun te pakken. Hij verontschuldigde zich meteen t.o. mij, terwijl ik hem alleen maar gelijk kon geven.
Nu is ze weer een engeltje Knipoog . Toen ze afgelopen herfst voor het eerst ijzers zou krijgen (voor de keuring), kon ik 3 nachten niet slapen Clown .
Mijn bedenkingen waren achteraf volledig overbodig, want ze heeft zich voorbeeldig gedragen Lovers !
Voor haar is die dreun dus geen nare ervaring geweest, wel wist ze duidelijk waar ze aan toe was Lachen .
Mijn ruin is soms een beetje bang en dan staat ´ie ook wel eens paniekerig te doen. Mijn smid neemt dan de tijd om hem weer te kalmeren.
Een heel enkel keertje blijft mijn Dikke zichzelf gewoon opfokken en dan krijgt hij een "klap" met de achterkant van de hand op z´n kont, zo van "nu is het goed, ik doe je niets!" en dan is het ook meteen goed Lachen .
Mijn andere merrie (moeder van de 3-jarige) krijgt van hem altijd een extra knuffel, omdat ze zo vreselijk braaf is Knipoog .
Ik ben dus erg kontent met mijn smid; hij levert én goed werk én kan zich goed inleven in de -verschillende- karakters van mijn paarden OK dan! !

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:22

Die van mij vond t ook nooit geen pest aan de smid, corrigeren ok maar op een nette manier dat het ook duidelijk is en niet met een vijl flink erop los meppen daar ben ik niet van gediend, worden ze alleen maar banger van en willen ze straks helemaal niet meer. Opvoeding heeft er denk ik ook wel mee te maken en hoe je er zelf mee omgaat.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:14

Echt KEIHARD slaan zou ik niet willen en daar zou ik ook wat van zeggen want wil niet dat mijn paard bang word voor de hoefsmid(Najaa heb een tinker die niet zo snel onder de indruk is maar dat doet er niet toe het gaat om het idee.) Maar een tikje zo van : Hee!! Niet doen he ...Hmm dat vind ik niet erg....Zolang het maar TERECHT is. Ik vind een hoefsmid helemaal goed waneer Je het gewoon kan afhandelen zonder slaan en dat soort gedoe. Bloos

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:18

onze hoefsmid geeft ook wel eens een mep als ze niet mee willen werken! En ik vind dit goed, ze moeten wel op verkeerd gedrag gewezen worden!
maar als je als eigenaar aangeeeft dat je liever niet hebt dat hij het doet: heeft hij ook het recht niet dat te doen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:20

Mijn paard hangt verschrikkelijk bij de smit (hij heeft een hekel aan haar Cool ) Ik heb al 2 gezien dat ze hem met de hamer sloeg Verdrietig dat vond ik niet leuk, maar hij was wel vervelend.
Kijk een smit met een gebroken rug zie ik liever ook niet, want die zijn hier in Noorwegen maar schaars.
Gab had op die dag ook 2 winterdekens aan en een vacht van hier tot tokio. En het maakte bij mij niet de indruk dat het hem echt vreselijke pijn deed ofzo. Bij mij hangt hij nooit, dus wat dat betreft. Hij heeft gewoon een hekel aan de smid Duivel

Maar ik zeg er verder niets van hoor. Elke smid die wij wel eens gehad hebben sloeg onze paarden wel eens hoor. Lig ik niet echt nachten wakker van

emmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:05

een zacht tipje Bloos dat is niet erg, maar een harde tik is egt Boos! erg! dan zou ik de hoefsmid van mij ramira Vingers aflikken er meteen uitgooien! gelukkig is mijn hoefsmid een heel aardige Clown
doeg

emmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:05

stom als je dat dan doet hoor!

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:07

je kan beter 1 keer een goede tik geven dan steeds kleine tikkies die ze tog niet voelen

maar ja als het nodig is mag hij heus wel tik geven vind ik maar wel om goede reden

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:20

Ik denk dat de meeste hoefsmeden het wel redelijk kunnen inschatten. Als ze er telkens maar onnodig op los slaan houden ze geen klanten meer over...
Daarbij lopen zij het risico wanneer ze onder een paard zitten, dus ga ik er bij de meeste maar vanuit dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Ik heb twee verschillende. De één is al wat ouder, maar héél erg goed. Hij is ons hele leven al onze smid en doet, nu hij met pensioen is, nog steeds mijn wedstrijdpaard.
Die was in het begin heel bang voor de rook van het branden, maar daar bleef onze heel rustig bij, Echter deelt hij ook wel eens een klap uit met de vijl, wanneer dit nodig is.
Ik kwam op een gegeven moment met een nieuw paard bij hem en dit dier was heel vervelend. Ook onder het zadel kon hij niet tegen druk en dit gedrag vertoonde hij ook bij de smid.
Hij kreeg het niet voor elkaar, zo vervelend was ie.

Toen heb ik een jongere smid bij ons uit het dorp gevraagd en de situatie uitgelegd. Het paard bleef ook bij hem ouwehoeren en heeft toen even heel hevig op z'n donder gehad. Zowel ik als het paard schokken hier wel even van, maar het hielp absoluut. Hij heeft toen, en ook andere keren, nooit meer moeilijk gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:23

Als mijn pony bedenkt de hoefsmid even te bijten, heeft de hoefsmid alle recht om mijn pony ook een mep te geven. (tenzij ik hem dan al voor ben Nagelbijten / Gniffelen)

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:05

Ik vindt wel dat de hoefsmid een tik mag geven als mijn paard ontzettend vervelend staat te doen.
Als hij mijn paard maar niet gaat meppen voor iets onbenulligs.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:20

Mijn paardje is altijd heel lief en rustig, dus dat is sowieso niet aan de orde. Maar mocht het onterecht gebeuren, dan zou ik er zeker iets van zeggen. Bijten mag gewoon niet, dan krijg ze van mij ook een ruk aan d'r halstertouw of een tik op d'r neus.

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:03

Jeetje dit is wel moeilijk Tong uitsteken
Ik zal het liefst hemaal uitflippen denk ik.. maar als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of ik het zou durven.. de eerste keer denk ik nog niet maar als ik het vaker zie zeker wel!
xxx

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:47

ik bekijk de situatie. Eigenlijk ben ik er altijd bij als de smid aanwezig is op stal. Mijn ervaring met mijn smid is dat hij echt weet welk paard hij met een stem tot stilstaan moet manen en welke een tik (lichte tik) krijg indien hij heel vervelend is. Mijn smid is zeker geen smid die uit gemak maar direct de hardhandige weg kiest.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:55

Moet zeggen, ben erg tevreden over 'mijn' hoefsmid Ja De 1e keer was Tryggur echt doodsbang, stond te bijten, trappen en stijgeren. Gewoon blinde angst. Hij is toen gewoon rustig doorgegaan en heeft op een gegeven moment een praampje op gedaan. Door die rust ging het de keer daarna al zoooveel beter.. Hij stond wel wat te draaien maar deed verder niks.. Nu staat ie gewoon aan een lang touw beetje om zich heen te kijken bij de hoefsmid en tilt zelf zijn voetjes op Clown . Als hij gewoon echt gemeen zou doen mag ie best eens een tik hebben om 'm op de plek te wijzen. Maar niet onterecht